Du vet att du mött en NT när...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav gadas » 2012-11-10 22:54:39

... hen pejlar in vem i sällskapet som verkar vara mest uppskattad - och visar denne sin uppskattning!

... hen under den första timmen av er bekantskap visar intresse för att fortsätta bekantskapen.

... hen kallas "saklig" och inte som du själv "känslokall".

... hen kallas "ansvarskännande" när du själv skulle ha kallats "fixerad".

... hen kallas "pålitlig" och du själv skulle ha kallats "tråkig".

... hen är "noggrann" och du själv är "perfektionist".

... hen "beaktar detaljer" på samma sätt som du "missar helheten".

... hen kallar sig "entusiast" och dig "fanatiker".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Meppe » 2012-11-10 23:01:00

gadas skrev:... hen pejlar in vem i sällskapet som verkar vara mest uppskattad - och visar denne sin uppskattning!

... hen under den första timmen av er bekantskap visar intresse för att fortsätta bekantskapen.

... hen kallas "saklig" och inte som du själv "känslokall".

... hen kallas "ansvarskännande" när du själv skulle ha kallats "fixerad".

... hen kallas "pålitlig" och du själv skulle ha kallats "tråkig".

... hen är "noggrann" och du själv är "perfektionist".

... hen "beaktar detaljer" på samma sätt som du "missar helheten".

... hen kallar sig "entusiast" och dig "fanatiker".


Väldigt träffande.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Mediahora » 2012-11-11 0:00:35

Förlåt men vad är en NT???
Mediahora
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-10-27

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Savanten Svante » 2012-11-11 0:02:11

Neurotypiker.

Det betyder att man INTE är aspie, för att göra en lång historia kort.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav tahlia » 2012-11-11 0:10:58

...du får en komplimang för din matlagning (helt oavsett hur den är) istället för en lista på allt som inte var bra med den.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Zombie » 2012-11-11 0:13:28

tahlia skrev:...du får en komplimang för din matlagning (helt oavsett hur den är) istället för en lista på allt som inte var bra med den.

:lol:

Mediahora skrev:Förlåt men vad är en NT???
Savanten Svante skrev:Neurotypiker.

Det betyder att man INTE är aspie, för att göra en lång historia kort.

http://isnt.autistics.org/
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav elle » 2012-11-11 19:37:41

Savanten Svante skrev:..när du har ont i huvudet och känner dig bakfull, fast du inte druckit på månader.


känner igen mig , fast inte det sista :
fast du inte druckit på månader.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Meppe » 2012-11-11 19:39:49

elle skrev:
Savanten Svante skrev:..när du har ont i huvudet och känner dig bakfull, fast du inte druckit på månader.


känner igen mig , fast inte det sista :
fast du inte druckit på månader.


Gissar att det betyder att det inte är en bakfylla man får av att dricka.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav elle » 2012-11-11 19:44:48

Meppe skrev:
elle skrev:
Savanten Svante skrev:..när du har ont i huvudet och känner dig bakfull, fast du inte druckit på månader.


känner igen mig , fast inte det sista :
fast du inte druckit på månader.


Gissar att det betyder att det inte är en bakfylla man får av att dricka.


jag är nykterist.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-11-14 23:47:16

kvicksilver skrev:Gymma är väl ändå inte NT-igt? Är väl en av de mer aspiga träningsformerna, kan ju för det mesta göras i ensamhet, till skillnad från t ex aerobics.

Ta inte ut delar ur sammanhanget nu.
Det jag skrev är att just den där kombinationen är så himla typiskt för NT's. Vet inte hur många gånger jag sett skiten på dejtingsiter t.ex. Har sett massvis med kvinnor som skrivit "festa, gymma och vara med kompisar typ" på sina presentationer -_-
Ibland även: "mode, festa, gymma och vara med kompisar typ"
Också så himla typiskt för en NT-brud. Det är så många människor som inte verkar ha en egen identitet här i samhället och/eller som adopterar andras åsikter istället för att orka och/eller våga tycka och tänka själva (män som kvinnor).

...Och är det nått jag gillar med just aspies är att vi i genomsnitt verkar smartare och verka tänka/analysera och fundera mer än NT's - samt att vi i många fall skiter i om vi inte passar in i samhällets alla mallar för hur man "ska vara".
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav plåtmonster » 2012-11-15 0:16:47

Instämmer med @Deadly_Nightshade:s inlägg.

Nu ska vi se.. ;)

Gymma så ytan ser bra ut men hälsan är en onödig bieffekt. Sedan festas det så att andra neurotypskadade hittar varann. Så att de sedan kan utöva kompisskapet. Därefter tränar man igen.. och livets mening är uppfylld! :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Flinta » 2012-11-16 18:58:32

..hen oftast svarar "Det är bra/jättebra" på frågan "Hur mår du/hur är det med dig?" Samtidigt framkommer ett o annat senare i samtalet som tydligt säger emot detta påstående om att NT-personen mår bra. T ex har man ont både här o där, problem med "stora saker" som är mer eller mindre livsavgörande osv.

Uttrycket att "må bra" är givetvis relativt o väldigt individuellt men varför kan inte alla människor bara byta ut dessa alla "d ee så braa" till "d e sådär"?

..hen bara måste säga ngt för att bryta tystnaden som kan uppkomma i samtal/umgänge. Detta ngt är vanligen småprat (m a o skitsnack som kan vara nödvändigt för många -inkl mig själv ibland- för att "dyka djupare..")om t ex väder, kläder, högtider, fester, jobb..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Zima33 » 2012-11-16 21:40:44

...du inte får ett rakt svar på en fråga.

T.ex du frågar "vad kan det bero på" och får som svar "det kan bero på olika saker" (jaha? vilka?)
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Undefined » 2012-11-20 22:51:09

weasley skrev:.... hela ena väggen i vardagsrummet är fullplottrad med en hemmabioanläggning och när du frågar vad de gillar att se på är svaret "Big Brother". Till råga på allt är det inte ens bra kvalitet på anläggningen!


Min morbror som har AS - byggde en hemmabioanläggning.

Jag som har AS - älskar big brother, eftersom mitt intresse är att analysera människor och se deras egenheter arta sig i samspel med varandra.
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Undefined » 2012-11-20 22:53:43

När NT använder klyshiga uttryck, utan att egentligen förstå innebörden i vad det är den säger.
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav kvicksilver » 2012-11-21 5:05:08

Deadly_Nightshade skrev:
kvicksilver skrev:Gymma är väl ändå inte NT-igt? Är väl en av de mer aspiga träningsformerna, kan ju för det mesta göras i ensamhet, till skillnad från t ex aerobics.

Ta inte ut delar ur sammanhanget nu.
Det jag skrev är att just den där kombinationen är så himla typiskt för NT's. Vet inte hur många gånger jag sett skiten på dejtingsiter t.ex. Har sett massvis med kvinnor som skrivit "festa, gymma och vara med kompisar typ" på sina presentationer -_-
Ibland även: "mode, festa, gymma och vara med kompisar typ"
Också så himla typiskt för en NT-brud. Det är så många människor som inte verkar ha en egen identitet här i samhället och/eller som adopterar andras åsikter istället för att orka och/eller våga tycka och tänka själva (män som kvinnor).

...Och är det nått jag gillar med just aspies är att vi i genomsnitt verkar smartare och verka tänka/analysera och fundera mer än NT's - samt att vi i många fall skiter i om vi inte passar in i samhällets alla mallar för hur man "ska vara".


Du sa ingenting om att det var något med dejtingsidor eller att det ingick ett större sammanhang. Jag vidhåller vid det jag sa.

Jag är bara jävligt trött på att man ska bli så nedsättande sedd i "nördkretsar" för att man gymmar, iaf de jag stött på IRL, inget personligt. Här är det första gången jag sett som styrketräning är accepterat för det det är och inte bara "för att stajla inför brudarna". Men jag tror vi pratar om två olika slags gymmande här.

Lite skillnad på att lyfta vikter på ett källargym och spinningpass på Friskis...
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Sheyen » 2012-11-21 11:29:09

Zima33 skrev:...du inte får ett rakt svar på en fråga.

T.ex du frågar "vad kan det bero på" och får som svar "det kan bero på olika saker" (jaha? vilka?)

Men det är ju inte en särskilt rak fråga... Eller jo, det är det, men; svaret är lika rakt som frågan.

Om man t.ex vill veta någonting mer specifikt krävs det en mer specifik fråga, t.ex: "varför sysslar folk med incest?".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Gafsan » 2012-11-21 11:41:32

Sheyen skrev:
Zima33 skrev:...du inte får ett rakt svar på en fråga.

T.ex du frågar "vad kan det bero på" och får som svar "det kan bero på olika saker" (jaha? vilka?)

Men det är ju inte en särskilt rak fråga... Eller jo, det är det, men; svaret är lika rakt som frågan.


Frågan "vad kan det bero på" förutsätter ett sammanhang som klargör vilket "det" som avses. Förutsatt att ett sådant sammanhang existerar (och det gör det normalt sett, jag har iaf hittills aldrig träffat på någon som använt frasen "vad kan det bero på" utan att ha ett specifikt "det" i åtanke) så är det absolut att betrakta som en rak fråga.

Sen kan det naturligtvis vara så att motparten inte uppfattat det sammanhang som frågeställaren avsett, men då är det heller inte möjligt för henom att öht besvara frågan. Det enda vettiga svaret i så fall är att informera frågeställaren om att man inte förstått frågan.

"Det kan bero på olika saker" är aldrig ett tillräckligt svar i sig självt. "Det kan bero på olika saker men jag vet inte vilka" eller "Det kan bero på olika saker men jag har inte tid att diskutera detta just nu" hade varit mera informativa svar i så fall. Att på frågan "vad kan det bero på?" enbart svara "det kan bero på olika saker" och tycka att frågan därmed är besvarad framstår som arrogant eller obegåvat.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Sheyen » 2012-11-21 11:55:24

Gafsan skrev:Att på frågan "vad kan det bero på?" enbart svara "det kan bero på olika saker" och tycka att frågan därmed är besvarad framstår som arrogant eller obegåvat.

Var det sista riktat till mig?

Det finns många olika förklaringar till varför svaret kan anses vara rakt. Personen kanske funderade och väntade med att svara, eller så var personen inte färdig med sin förklaring. Denne kanske bläddrade bland mapparna i hjärnan för att slutligen hitta något användbart att förmedla vidare till den som ställde frågan. Det kan jag inte veta, då jag inte vet hur den där konversationen gick till.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Gafsan » 2012-11-21 12:28:21

Sheyen skrev:Var det sista riktat till mig?


Nej, det var det inte. Tråden heter "du vet att du mött en NT när... " och Zima33 skrev:
Zima33 skrev:...du inte får ett rakt svar på en fråga.

T.ex du frågar "vad kan det bero på" och får som svar "det kan bero på olika saker" (jaha? vilka?)


Det var alltså en NT-person som i exemplet svarade "det kan bero på olika saker". Det var inte du.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Sheyen » 2012-11-21 14:37:22

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:Var det sista riktat till mig?


Nej, det var det inte. Tråden heter "du vet att du mött en NT när... " och Zima33 skrev:
Zima33 skrev:...du inte får ett rakt svar på en fråga.

T.ex du frågar "vad kan det bero på" och får som svar "det kan bero på olika saker" (jaha? vilka?)


Det var alltså en NT-person som i exemplet svarade "det kan bero på olika saker". Det var inte du.

Jag vet vad tråden heter...

Gafsan skrev: och tycka att frågan därmed är besvarad framstår som arrogant eller obegåvat.


Eftersom att jag hade en teori om hur det svaret hade kunnat vara rakt ger ditt svar (ovan) intrycket att du anser att jag är arrogant eller obegåvad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Gafsan » 2012-11-21 16:26:33

Sheyen skrev:Eftersom att jag hade en teori om hur det svaret hade kunnat vara rakt ger ditt svar (ovan) intrycket att du anser att jag är arrogant eller obegåvad.


Om du skulle svara "det beror på många olika saker" när någon frågade dig vad något beror på (och sedan inte utveckla ditt uttalande mer än så) så skulle jag sannolikt uppfatta dig som obegåvad och/eller arrogant.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Sheyen » 2012-11-21 17:54:00

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:Eftersom att jag hade en teori om hur det svaret hade kunnat vara rakt ger ditt svar (ovan) intrycket att du anser att jag är arrogant eller obegåvad.


Om du skulle svara "det beror på många olika saker" när någon frågade dig vad något beror på (och sedan inte utveckla ditt uttalande mer än så) så skulle jag sannolikt uppfatta dig som obegåvad och/eller arrogant.

Och jag skulle kalla dig exakt samma sak; för det är ju exakt vad du skulle vara!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Du vet att du mött en NT när...

Inläggav Zima33 » 2012-11-21 21:13:50

Sheyen skrev:
Zima33 skrev:...du inte får ett rakt svar på en fråga.

T.ex du frågar "vad kan det bero på" och får som svar "det kan bero på olika saker" (jaha? vilka?)

Men det är ju inte en särskilt rak fråga... Eller jo, det är det, men; svaret är lika rakt som frågan.

Jag hade ställt en specifik fråga och sen lagt till "vad kan det bero på?" men skrev inte det i inlägget. Sorry.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in