Du är frisk inte sjuk!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du är frisk inte sjuk!

Inläggav mikael » 2012-08-26 16:24:55

Din psykolog eller läkare säger att du är frisk inte sjuk?
Även om du skulle känna dig svårt sjuk och många påpekar det.
Vad skulle du svara?
Senast redigerad av mikael 2012-08-26 16:29:27, redigerad totalt 2 gånger.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-26 16:26:34

Walk a mile in my shoes skulle jag säga som svar på det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav tahlia » 2012-08-26 16:26:50

Tja, jag är ju frisk. Jag har ett funktionshinder inte en sjukdom. Så jag skulle nog helt enkelt hålla med honom/henne.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav kullan » 2012-08-26 16:27:36

Helt ärligt så skulle jag jag svara: Du ljuger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav JennyH » 2012-08-26 16:48:31

tahlia skrev:Tja, jag är ju frisk. Jag har ett funktionshinder inte en sjukdom. Så jag skulle nog helt enkelt hålla med honom/henne.

Samma här :-)Happy .
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav slackern » 2012-08-26 16:49:27

Det beror väll på lite gran. Själv har jag Ångestsyndrom UNS i min journal. Tror även att jag har Recidiverande depression. Och dom räknas ju som psykiska sjukdomar.

Men i det hela skulle jag personligen klassa mej som friskt. Förutom n är jag har varit sjul i depression för då har jag verkligen varit sjuk.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav mikael » 2012-08-26 16:55:31

Psykologen och läkare menar även att du ska jobba fasän du känner dig svårt sjuk, dom vägrar hjälpa dig!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav slackern » 2012-08-26 16:57:48

mikael skrev:Psykologen och läkare menar även att du ska jobba fasän du känner dig svårt sjuk, dom vägrar hjälpa dig!


Då skulle jag nog bli riktigt sjuk pga oro och stress.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-26 17:05:04

mikael skrev:Psykologen och läkare menar även att du ska jobba fasän du känner dig svårt sjuk, dom vägrar hjälpa dig!
Ja där har man ju varit. Skulle väl be om att få göra ytterligare en utredning som påvisar att min arbetsförmåga som då var 0% snarare ligger på ännu mindre än noll numera. Jag är ingens hund.

De kan tycka vad fan de vill, men de liksom jag får lov bevisa sina påståenden och åsikters grund.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-26 18:24:53

Byta läkare alternativt riva stället.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Gersa » 2012-08-26 19:33:27

mikael skrev:Psykologen och läkare menar även att du ska jobba fasän du känner dig svårt sjuk, dom vägrar hjälpa dig!


Återigen en konsekvens av att insatserna ofta är diagnos relaterade istället för att vara kopplade till behovet... När jag fick min första diagnos depression och ångest talade läkaren om för mig att det var mycket bättre för mig att jobba... Fast jag inte hade något jobb och var vaken max fyra-fem timmar per dygn... Så sa hans manual att jag mådde bättre av att inte vara sjukskriven för det hade socialstyrelsen bestämt....
Men eftersom jag mådde så dåligt som jag gjorde orkade jag inte tjafsa... Utan jag gjorde som varje gång innan, jag levde på sparade pengar... Det tog det tre år innan jag orkade begära att få byta läkare och den nya läkaren bestämde att det skulle göras en NP-utredning, sen tog den fyra och ett halvt är innan utredningen var klar...
Så sju år senare när läkarna konstaterar att jag faktiskt är sjuk så har det gått så lång tid så jag inte längre finns med i sjukförsäkringssystemet... Så när jag blir sjukskriven får jag nollkronor i månaden i sjukpenning... Och när man då kommer fram till att jag kanske ska söka sjukersättning istället så kvalificerar jag mig inte för någon sjukersättning längre pga att det tagit så lång tid.....

Så läkarna har oftast samma verklighetsförankring som politikerna... De tror att alla som behöver hjälp får det för det får man ju i det perfekta välfärdssamhället som Sverige är. Detta betyder ju samtidigt att ingen behöver ta ansvar för att någon ska få hjälp för det får man ju om man verkligen behöver det, av "någon annan"....
Men den som tar beslutet att ge någon hjälp visar dålig karaktär och kostar för mycket pengar... Dessa läkare och/ eller tjänstemän får då sin kompetens ifrågasatt...

Så den gamla hederliga devisen "så länge man inget gör gör man heller inget fel" får härska inom de verksamheter som egentligen har till uppgift att hjälpa de människor som behöver hjälp...
Med denna logik kan det som politikerna förklarar för mig "bli lite tokigt ibland"...
Men att man för den sakens skull ska göra något åt saken.... Hmmmm, det innebär ju att man måste göra något, och gör man det så tar man ju en risk... Av princip så tar ju inte politiker risker om de inte kan tjäna på det själva... Och i dessa frågor är det i princip omöjligt att tjäna några politiska poäng så varför då göra något....

Enkel politisk logik.... Jag har ägnat de senaste fem-sex åren att informera ansvariga politiker och tjänstemän om denna reellaverklighet. Men hitintills har ingen varit intresserad, för de vet ju att det jag beskriver inte händer i Sverige... Så av någon anledning de inte kan begripa så lägger jag ned min och deras tid på att informera om något som i den politiskaverkligheten inte kan existera...

Men så är jag ju psykiskt sjuk också, så det förklarar väl min otroligt orealistiska verklighetsuppfattning i det Svenska välfärdssamhället...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-26 20:11:25

Visst finns den verklighet som du pratar om. Det är bara det att den inte stämmer med den officiella bilden om hur det är. Problemet är att det skulle behövas en bred rörelse mot fattigdomen som inte köper den här officiella bilden om "hur det är" om den ska komma någonstans. Och de som har egna erfarenheter riskerar att betraktas som för friska eller arbetsovilliga om de engagerar sig. Inte ens "sjukpensionärer" går säkra. Så jag vet inte riktigt hur det skulle kunna göras.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Gersa » 2012-08-26 20:54:34

Bjäbbmonstret skrev:Visst finns den verklighet som du pratar om. Det är bara det att den inte stämmer med den officiella bilden om hur det är. Problemet är att det skulle behövas en bred rörelse mot fattigdomen som inte köper den här officiella bilden om "hur det är" om den ska komma någonstans. Och de som har egna erfarenheter riskerar att betraktas som för friska eller arbetsovilliga om de engagerar sig. Inte ens "sjukpensionärer" går säkra. Så jag vet inte riktigt hur det skulle kunna göras.


Det är inte lätt att organisera marginaliserade grupper inom andra marginaliserade grupper... Där de flesta dessutom har fullt upp med att bara överleva... Det jag menar att det är politiskt riskfritt att totalt sk.. i problemet. Men en politiskt jätterisk att försöka göra något åt det... Så jag förstår varför inga politiker är intresserade.. Att engagera sig i denna fråga är förmodligen det närmaste politiskt självmord man kan komma...
Politiken är vad jag kan se oftare en karriär en någon ambition att göra någon skillnad. Och de få som kommer in i politiken med den grundsynen blir snart uppfostrade till att förstå bättre eller ger upp... Så det är som med resten av mitt liv moment 22....

Så jag har dj... svårt att se vart man ska börja... Har ju nu som sagt ägnat de senaste fem-sex åren att försöka hitta någon politiker eller tjänsteman som överhuvudtaget är intresserade. Men de få som överhuvudtaget visar något som helst intresse har i och med denna grundsyn inte klättrat speciellt högt i hierarkien utan kravlar omkring på samma nivå hela sina yrkesliv av de enkla faktum att de faktiskt försöker göra skillnad, vilket ställer till besvär och kostar pengar vilket inte främjar karriären....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Zombie » 2012-08-26 22:33:17

Håller med både Gersa och Bjäbbis. Och ja, vad gör man.

Å andra sidan, har man krafter att bränna är det iallafall bättre att bränna dem på en god sak än på blotta tidsfördriv. Och vår del av mänskligheten har nått allt högre nivåer av medveten barmhärtighet de senaste årtusendena, även om vi är inne i ett (i det perspektivet mindre) bakslag just nu, så helt meningslöst kanske det inte behöver bli.

Kände till en organisation och några mer bloggartade (?) sajter där några eldsjälar försökte samla missnöjda svenskar och deras berättelser och engagemang. Men eftersom jag inte själv har orkat engagera mig har jag glömt adresserna. Kanske någon annan kan posta dem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Miche » 2012-08-26 23:33:03

Bjäbbmonstret skrev:Byta läkare alternativt riva stället.

Ge inga dumma idéer nu som ställer till det än värre...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Gersa » 2012-08-27 12:26:13

Zombie skrev:Håller med både Gersa och Bjäbbis. Och ja, vad gör man.

Å andra sidan, har man krafter att bränna är det iallafall bättre att bränna dem på en god sak än på blotta tidsfördriv. Och vår del av mänskligheten har nått allt högre nivåer av medveten barmhärtighet de senaste årtusendena, även om vi är inne i ett (i det perspektivet mindre) bakslag just nu, så helt meningslöst kanske det inte behöver bli.

Kände till en organisation och några mer bloggartade (?) sajter där några eldsjälar försökte samla missnöjda svenskar och deras berättelser och engagemang. Men eftersom jag inte själv har orkat engagera mig har jag glömt adresserna. Kanske någon annan kan posta dem.


Vet någon om något om detta vore jag tacksam för information angående dessa sajter... Jag har letat under flera år utan att hitta något sådant... Håller själv på med att bygga en hemsida med inriktning på problemen att leva i den reelaverkligheten när myndigheter och politiker lever i den politiskaverkligheten. Tanken är att sidan ska innehålla både exempel på problem men även möjliga lösningar. Det jag har hittat hitintills har varit en ganska enkelriktad klagomur vilket iofs kan ha en terapeutisk verkan, men kanske inte så "hjälpande" för de som läser...
Jag har hållit på med detta projekt i mitt huvud i flera år men det är först nu under sista halvåret jag har lyckats konkretisera vad jag faktiskt vill åstadkomma samt hur jag tror mig kanske kunna göra detta... Men då jag har som bäst tre-fyra effektiva timmar per dygn så tar det en dj.. tid.... För tillfället är det dock detta projekt som motiverar min existens så jag kommer ut med något, ambitionsnivån vart det ska starta sjunker dock ständigt hela tiden... Detta för jag tänker att någonting är bättre än inget... Så innan nästa "down" period kommer jag att publicera något.... Vad det blir får orken fram till dess avgöra...

Som jag skrivit förut så försöker jag samla på mig material som andra kan ha nytta av som jag tänkt ska finnas på sidan. Så om någon har "begäran om omprövning" och/ eller överklagningar speciellt sådana som givit positiva utslag tar jag gärna emot sådant... Ni får givetvis vara anonyma om ni så önskar och hellre att jag får något där ni väljer att inte dela med er av vissa delar än att jag inte får någonting alls...

Jag vet att detta till viss del är offentliga handlingar men det kräver ärende nr eller liknande för att få fram något... Så när energinivån tillåter kommer jag att jaga vidare den officiella vägen men det lilla jag försökt hitintills har inte direkt möts med entusiasm...

Så alternativt om ni känner någon som är villig att engagera sig på FK eller inom Socialtjänsten så tar jag tacksamt emot denna typ av information också... Jag menar nu inte att någon ska stjäla konfidentiell information från någon myndighet. Utan jag menar någon som praktisk vet hur det går till att hitta de dokument jag letar efter samt hur man går tillväga för att få tillgång till dem..
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Zombie » 2012-08-27 14:38:45

Hittade den organisation jag tänkte på och en till samt två mer bloggartade sajter:

http://www.manniskohjalp.se/
http://resurs.ning.com/

http://psykiatrin.blogg.se/
http://tillsammansstarka.blogspot.se/
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Gersa » 2012-08-27 15:44:12

Zombie skrev:Hittade den organisation jag tänkte på och en till samt två mer bloggartade sajter:

http://www.manniskohjalp.se/
http://resurs.ning.com/

http://psykiatrin.blogg.se/
http://tillsammansstarka.blogspot.se/


Tackar för länkarna. Saknar dock de konkreta råden, undantaget då kanske "tillsammans...".
Sen är det väldigt tacksamt för politikerna att många väljer att politisera frågan... Den sjukförsäkringslag som gjort att jag sitter i den situation jag gör är från sextiotalet... Vilket gör det svårt att skylla den på Alliansregeringen...
Frågan är varför en i grunden, enligt mig usel, lagstiftning fått finnas i snart femtio år... Om det funnits något enskilt parti som känt att det borde göras något åt det så har det ju haft ganska lång tid på sig att reagera... Men samtliga har istället valt att blunda...
Och för tillfället hänvisar man till den översyn som faktiskt just nu sker av lagstiftningen, men det är som sagt det första som händer på femtio år... Och vad resultatet blir det vet ju ingen just nu, men jag har svårt att se att det går att åstadkomma något sämre... Men det återstår att se, de kanske lyckas med det omöjliga... :-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav mikael » 2012-08-28 2:14:00

mikael skrev:Din psykolog eller läkare säger att du är frisk inte sjuk?
Även om du skulle känna dig svårt sjuk och många påpekar det.
Vad skulle du svara?

Han var -68 vänsterpsykolog på Maria ungdom år -76 samma besparingsiver som högern gör idag
tillsammans med läkaren på maria ungdom.
Jag var svårt sjuk i katatona syndrom och protatit men jobba skulle jaj :oops: :shock: :!:

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=468809
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Autismsmurfen » 2012-08-28 6:59:42

Om det endast handlar om min funktionsnedsättning så skulle jag nog bara svara att personen har fel om han eller hon sade att jag var sjuk. Att ha en funktionsnedsättning behöver ju egentligen inte betyda att det är något "fel" på en. Själv tänker jag att det är som att vara en fisk som hamnat bland ett gäng fåglar.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Autismsmurfen » 2012-08-28 7:03:12

Och förresten är en sjukdom något som kommit till en senare i livet och man oftast kan bota. En funktionsnedsättning finns oftast där hela tiden och är något som gör att vissa saker får vara anpassade till den, men det är inget som man kan bota.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-28 7:18:30

Är det AS som avses med sjukdomen då? Jag fick intrycket av att det handlar om något annat?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav weasley » 2012-09-01 12:34:18

DU KAN FLYGA, DU ÄR INTE RÄDD!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Du är frisk inte sjuk!

Inläggav kullan » 2012-09-01 12:37:50

Du är ingen kvinna. du är en man. :-)040
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Aspergare och vården



Logga in