Dokumentär: "På egna ben"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dokumentär: "På egna ben"

Inläggav Inger » 2010-06-04 17:20:11

Mer tips från mamma:

Norsk dokumentär från 2008. I 27 år satt Magne på en soffa i föräldrarnas hem. Han kunde varken prata eller gå. Läkarna sa att han inte förstod mer än en 15 månaders baby. Men så en dag får familjen kontakt med ett hjärninstitut i USA. Läkarna där tror att Magne förstår allt. Nu börjar den intensiva träningen som ska lära Magne att skriva, gå och tala.


Gick förra veckan, kan ses på SVT Play här:
http://svtplay.se/v/2020742/dokumentarfilm/pa_egna_ben
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav trémula » 2010-06-04 19:45:49

Bra dokumentär! Tack för tipset!
Jag tror att det här gäller väldigt många som antas vara ointelligenta. Att det egentligen bara handlar om oförmåga att kommunicera, och inte har nånting att göra med deras intelligens.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav animal » 2010-06-04 23:42:56

trémula skrev:Bra dokumentär! Tack för tipset!
Jag tror att det här gäller väldigt många som antas vara ointelligenta. Att det egentligen bara handlar om oförmåga att kommunicera, och inte har nånting att göra med deras intelligens.

Jag tittar just på dokumentären ifråga. Ta det inte som något personangrepp, men jag måste säga att det är fegt att bortförklara missgynnade individers duglighetsnivå med att de "egentligen är intelligenta" eller har "en tyst intelligens". Jag är helt säker på att - om inte annat - så kommer oförmågan att uttrycka och realisera en eventuell intelligens att garantera att den förtvinar (i den mån den någonsin existerat).

Jag är garanterat lågbegåvad. Jag har gjort en massa tester och alla pekar i samma riktning - Icke Godkänd. Men jag kan torka mig i stjärten efter att jag bajsat, tvätta händerna innan jag tar mig på snoppen och utföra enkla och handgripliga arbeten för att avlasta mina medmänniskor. Att hetsa upp sig över att jag egentligen borde uppfylla något "högre mål" är bara att underminiera de begränsade förmågor jag faktiskt har.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav Heliora » 2010-06-05 0:34:49

Jag såg också dokumentären och googlade lite på killen efteråt. Det framkom då att pojken egentligen kunnat gå från början, men att han blivit lite snabbare bara. Dokumentären framställde det som att han lärde sig gå efter specialträningen.

Sen reagerade jag lite på att killen helt plötsligt kunde skriva efter att aldrig ha gjort det förut och med ett sådant utvecklat ordförråd dessutom. Och det var ju egentligen föräldrarna som förde handen. Så jag vet inte om jag tror på det där riktigt. Det hade ju gått att testa ganska snabbt om killen skrev själv eller inte, men eftersom inget sådant gjorts så tyder ju det mesta på att killen inte skrev själv.

Enligt folk på nätet är människan på institutet i Philadelphia en kvacksalvare som tjänar pengar på andra människors olycka. Och föräldrarna vill inte acceptera att de blivit lurade.

Det där institutet menade ju att blinda skulle kunna gå och döva skulle kunna höra efter lite träning och syrebehandling.. Eh, hallååå, typ... :roll:
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Inger » 2010-06-05 0:54:59

Blinda brukar kunna gå. :wink:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sugrövmanövern » 2010-06-05 1:52:26

Det där projektet var nog mer en syjunta för grannarna i byn och en inkomst för det Amerikanska blufföretaget. Snubben satt ju bara där med slö blick oavsett vad. Tveksamt om han fattade ett barr om vad som skedde.

Och som tidigare sagts i tråden, det var ju mor hans som skrev, grabbens hand skrev ingenting. Komiskt att han med sin mors hand skrev det som hans föräldrar ville höra. Dvs "Jag gillar träning, jag har varit instängd i min kropp i 27 år etc". Och? Han kanske mår bättre av att få vara instängd?

Det framgick inte om han kunde bajsa och torka sig själv och sådär? Sådan träning vore ju i sådana fall prioritet 1 tycker jag, att föredra framför blöjor...

Doktorernas diagnos var nog korrekt både förr och nu. Atypisk autism och svår mental retardation.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav ling0n » 2010-06-05 2:14:56

Väldigt fascinerande och rörande - hoppas nu bara att det var SANT också.

Det jag inte förstår, är varför ingen gav honom en dator? Och varför det inte gjordes enkla tester, som att Magne får sett ett kort med ett ord på, och sen, med hjälp av någons hand skriver ner det, innan personen som hjälper får se kortet, t.ex. Man får väl anta att det var för att det inte hade gett någon utdelning... Och hjärnscanning, där borde det väl också gå att se? Oh well...
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav trémula » 2010-06-05 8:47:14

animal skrev:Ta det inte som något personangrepp, men jag måste säga att det är fegt att bortförklara missgynnade individers duglighetsnivå med att de "egentligen är intelligenta" eller har "en tyst intelligens".

Vad menar du med att det är fegt? Vad tror du att jag är rädd för?
Det är klart att det är ett personangrepp. Annars hade du skrivit typ "jag håller inte med dig" och inte "det är fegt av dig".
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav animal » 2010-06-05 9:33:19

trémula skrev:
animal skrev:Ta det inte som något personangrepp, men jag måste säga att det är fegt att bortförklara missgynnade individers duglighetsnivå med att de "egentligen är intelligenta" eller har "en tyst intelligens".

Vad menar du med att det är fegt? Vad tror du att jag är rädd för?
Det är klart att det är ett personangrepp. Annars hade du skrivit typ "jag håller inte med dig" och inte "det är fegt av dig".

Läs igen! Jag skrev inte "det är fegt av dig" och det var det jag ville understryka med "Ta det inte som något personangrepp"!

Vad jag tror att människor är rädda för? Hopplöshet och att befinna sig i en återvändsgränd. Det är en trösterik och hoppingivande idé att det finns en intelligens hos deras anhörig och därmed en potential "om bara någon yttre faktor lägger sig tillrätta".

Dessutom måste det vara jobbigt att leva inpå någon som ser ut som en människa och som man behöver ha att göra med på daglig basis, men inte som det är meningslöst att tala till. Att intala sig att personen ifråga har en intelligens "innerst inne" och förstår vad man säger gör nog vardagen lättare att leva med.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav trémula » 2010-06-05 9:39:22

animal skrev:
trémula skrev:Vad menar du med att det är fegt? Vad tror du att jag är rädd för?
Det är klart att det är ett personangrepp. Annars hade du skrivit typ "jag håller inte med dig" och inte "det är fegt av dig".

Läs igen! Jag skrev inte "det är fegt av dig" och det var det jag ville understryka med "Ta det inte som något personangrepp"!

Ok, jag tolkade det på det viset eftersom du citerade mig och sedan skrev något som verkade syfta på det jag skrev. Varför citerade du då mig om det inte hade med mig att göra?
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav MsTibbs » 2010-06-05 9:43:09

Alla mår bra av stimulering. Jag vet inte vad som är sant med detta, men han lärde sig ju gå i alla fall!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Noli » 2010-06-05 9:56:01

Heliora skrev:Jag såg också dokumentären och googlade lite på killen efteråt. Det framkom då att pojken egentligen kunnat gå från början, men att han blivit lite snabbare bara. Dokumentären framställde det som att han lärde sig gå efter specialträningen.

Sen reagerade jag lite på att killen helt plötsligt kunde skriva efter att aldrig ha gjort det förut och med ett sådant utvecklat ordförråd dessutom. Och det var ju egentligen föräldrarna som förde handen. Så jag vet inte om jag tror på det där riktigt. Det hade ju gått att testa ganska snabbt om killen skrev själv eller inte, men eftersom inget sådant gjorts så tyder ju det mesta på att killen inte skrev själv.

Enligt folk på nätet är människan på institutet i Philadelphia en kvacksalvare som tjänar pengar på andra människors olycka. Och föräldrarna vill inte acceptera att de blivit lurade.

Det där institutet menade ju att blinda skulle kunna gå och döva skulle kunna höra efter lite träning och syrebehandling.. Eh, hallååå, typ... :roll:


Instiutet kanske sa "Blinda skulle kunna se" eftersom de flesta blinda kan gå redan.

Jag tittade också på programmet när den gick på TV i torsdags.

jag reagerade också när det gäller synskador och hörselskador som bl.a. att blinda skulle kunna se och döva skulle kunna höra med lite träning, det tror jag inte alls på.

Sen undrade jag under hela programmets gång om killen var villig att delta i den intensiva träningen hela dagarna i ända? när han ändå inte blev bättre än att han kunde börja gå och promenera och jag såg på hans ansikte att han inte led av att vara sittande på soffan i många år innan den intensiva träningen började.

Jag tror att det finns människor som känner trygghet i att leva i sina egna världar och att det finns människor som trivs med att leva i sina egna världar.

Visst kan man se programmet i SVT Play men ändå vill jag informera att programmet går i repris kl 15.15 i SVT 2 i dag lördag eftermiddag.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav animal » 2010-06-05 10:34:47

trémula skrev:
animal skrev:
trémula skrev:Vad menar du med att det är fegt? Vad tror du att jag är rädd för?
Det är klart att det är ett personangrepp. Annars hade du skrivit typ "jag håller inte med dig" och inte "det är fegt av dig".

Läs igen! Jag skrev inte "det är fegt av dig" och det var det jag ville understryka med "Ta det inte som något personangrepp"!

Ok, jag tolkade det på det viset eftersom du citerade mig och sedan skrev något som verkade syfta på det jag skrev. Varför citerade du då mig om det inte hade med mig att göra?

Du var den första och enda som hade kommenterat innehållet i dokumentären, vännen. Det var apropå ditt inlägg som jag fällde mitt. Citation i forumsammanhang är ett sätt att knyta an till tidigare inlägg och skapa en röd tråd genom diskussionen. Du behöver inte ta citationen lika allvarligt här som om den nådde dig i ett snigelbrev från Staten.

Jag märker att dina tolkningar såväl här som i min raggningstråd är starkt vinklade mot att jag skulle vara en elak eller otrevlig människa. Där har du fått någonting om bakfoten! Om det finns någonting jag kan göra för att hjälpa dig att komma till rätta med det så är jag "all ears".

// Ett djur som vet
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav Inger » 2010-06-06 8:12:19

Såg den själv igår, hade inte sett den innan jag postade länken. Några reflektioner:

1. Den träning de gjorde var helt i linje med rönen som presenterades i Den plastiska hjärnan, liksom teorin bakom. Är vissa delar av hjärnan skadade så kan man få andra delar av hjärnan att ta över de funktionerna men det krävs intensiv och exakt träning i många månader för aktivera nya områden i hjärnan.

Även folk som har haft stroke eller varit med om olyckor kan återfå stora delar av sina förmågor om de tränas tillräckligt länge och på rätt sätt men i många fall ger rehab-teamet upp för tidigt för att man saknat kunskap om att hjärnan/nervsystemet går att påverka till den graden.

2. Fantastisk insats av föräldrarna och de som hjälpte till även om en del fick ersättning av kommunen.

3. Intelligens är verkligen inte kopplad till hur bra nervsystemet funkar, bara förmågan att uttrycka den. Steven Hawking kan ju inte heller använda sin kropp längre men det betyder inte att han inte kan tänka.

Jag känner personligen flera som har denna svåra typ av autism där nervsystemet inte riktigt lyder. Precis som killen i filmen fick de sitta med i skolan men ingen trodde att de lärde sig något. Sedan fick de som vuxna hjälp att kommunicera och då visade det sig också att de kunde både stava och uttrycka sig. De ser också ut som om det verkligen inte är någon hemma där, men det är det.

I Tyskland var det en kille som började med facilitated communication (FC) men sedan lärde sig skriva själv, vilket resulterade i en bok. Han var väldigt intresserad av konst, filosofi mm och hade lika avancerade tankar som vem som helst. Men det var många som inte trodde på honom heller eftersom de flesta är så styrda av sitt första intryck att de inte kan tänka om.

4. FC brukar oftast göras med pekplatta eller dator, och den som hjälper till håller då bara emot handen så att personen känner sin hand och kan rikta den. Jag (och Zombie) har sett detta på nära håll och kan intyga att hjälparen inte styr (inte minst p g a att den här personen skrev saker som hjälparen aldrig skulle komma på tanken att säga, som hon snarare tyckte var lite pinsamt att behöva förmedla).

Att de inte tittar direkt på pappret, pektavlan eller tangentbordet betyder inte att de inte ser med sitt utmärkta perifera seende eller lär sig känna var bokstäverna är precis som vem som helst som lärt sig skriva maskin på riktigt.

Men just på filmen såg det faktiskt ut som om det mest var hjälparen som skrev och även av det de sa så fick jag intrycket att de kanske avslutade ordet när de väl uppfattat vilket ord killen försökte få till.

ling0n skrev:Det jag inte förstår, är varför ingen gav honom en dator? Och varför det inte gjordes enkla tester, som att Magne får sett ett kort med ett ord på, och sen, med hjälp av någons hand skriver ner det, innan personen som hjälper får se kortet, t.ex. Man får väl anta att det var för att det inte hade gett någon utdelning... Och hjärnscanning, där borde det väl också gå att se? Oh well...

Ja, det förvånar mig också att de inte tänkte på det. Dator måste ju vara betydligt lättare att använda än att skriva för hand, och det finns portabla kommunikationsdisplayer som är gjorda just för FC.

Och hjärnscanning tycker man vore en självklarhet. Om inte annat så för att se hur väl den skulle stämma överens med den symtom-baserade utvärderingen på det amerikanska centret. Men nu var det ju en mindre ort och de hade kanske inte någon magnetröntgenapparat.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ling0n » 2010-06-06 12:18:15

Om han får en dator borde han ju dessutom kunna använda internet och få träffa resten av världen och bli ännu mer fri. Det känns så självklart på något vis.

Jag tror absolut att alla sakerna de gjorde KAN hjälpa, frågan är om de gjorde det i det här fallet. Som sagt hade det varit väldigt enkelt att bevisa sanningen, så ska man gissa på att de inte gjorde det för att det inte hade lyckats? Vet inte. Men jag hoppas verkligen att det är sant, för det vore fantastiskt, både för Magne, och för andra i samma situation. Att det finns hopp.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-06 16:19:57

Hej!

Jag såg också dokumentären. Jag tror på att hjärnan kan lära sig använda andra delar.

För övrigt, det var inte bara mamman och ibland pappan som skrev. Även en syster och någon av hjälparna som skrev. Om det är föräldrarna som skriver det de vill att han ska säga, hur kan då andra skriva? Systern sa ju i dokumentären att hon trodde det var fejk ända till hon själv provade.

Detta med dator kan vara en ekonomisk fråga. En anpassad dator som Magne kan skriva på, kanske kostar för mycket. Man såg i dokumentären att han var förlamad i vänster arm och således bara kan använda höger arm. Han kanske har svårt att sträcka ut pekfingret (eller nåt annat finger) tillräckligt för att kunna skriva på datorn med pekfingermetoden. Bara teorier.

Hälsningar

Lilla Gumman

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in