Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-16 12:22:49

Detta är en tråd för att snacka om de sci-fi serier vi gillar.
Alla serier inom den kategorin är välkomna.
Sökte men hittade ingen sån här tråd, men kanske sökte fel.
Tråden gäller bara serier, filmer får ni ta nån annanstans :P

Själv gillar jag följande serier (i den ordning jag tycker om de):
Arkiv X
Doctor Who
Star Trek (TNG, DS9 och Voy)
Firefly
Stargate SG-1
Torchwood
Eureka
The Invaders
First Wave


Orkar inte gå in på anime-serier just nu :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav 424stil » 2012-03-16 16:45:40

Av dom du nämner gillade jag Arkiv X när den kom på 90-talet. Torchwood var intressant, den kändes mer som en ogenomarbetad bra idé än en grym serie. Det var sjukt i slutet när huvudkaraktären SPOILER ska inte skriva vad. :D

Star Trek TNG och DS9 har jag haft samtliga säsonger på dvd. Har sett bägge serierna på sträck (som ett äkta trek!) två gånger. Gillade DS9 bäst för den hade en skön röd tråd som gick genom serien med dominion. Han kaptenen (kommer inte ihåg vad han heter nu, lite full) spelade över dock, han var så jävla dramatisk. Min favorit var O'Brien och hans fru Keiko, dom var så mysiga. TNG är helt fet och Picard är min favorit Star Trek kapten av alla serierna, men DS9 slår den på grund av att i TNG åker dom bara runt i rymden och i varje avsnitt är ett avsnitt i sig, det finns ingen röd tråd. I DS9 så är man hela tiden heltaggad på nästa avsnitt för det är så spännande. Det gäller delvis Voyager också men den serien var jag besviken på. Kan inte sätta fingret på vad det var jag ogillade med den men han karaktären som såg ut som en fisk i ansiktet var bara så störande. :D

Dom andra serierna du nämner har jag inte sett.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav 424stil » 2012-03-16 16:48:23

KaosPrinsessa:

Har du sett Star Trek Enterprise? Jag såg dom första 5 avsnitten men tyckte den var tråkig och såg inte några fler.

Original series har jag inte sett något avsnitt alls, det verkar så lågbudget. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-16 16:55:18

Firefly är riktigt bra.

Kvaliteten på Arkiv X beror mycket på vem som skrivit manus. Bäst är avsnitten som hör till "The Conspiracy".

Jag slår ett slag för Battlestar Galactica, den nyinspelade serien då. Den gamla har jag inte sett.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav Richard » 2012-03-16 17:12:07

Arkiv X!!!

Jag håller på att titta på alla avsnitt, började igår på säsong 7. Världens bästa serie!
Richard
 
Inlägg: 3423
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav kuj kuj » 2012-03-16 17:43:19

jag älskar star trek serierna!
har sett dem flera gånger. kan liksom inte få nog :-)Happy
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav calima » 2012-03-16 19:03:35

Doctor Who, säsong 1 ... Kult!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-16 21:16:11

424stil skrev:Har du sett Star Trek Enterprise? Jag såg dom första 5 avsnitten men tyckte den var tråkig och såg inte några fler.

Original series har jag inte sett något avsnitt alls, det verkar så lågbudget.

Jag har sett alla star trek serier :P Enterprise är ingen höjdare och TOS är såååå seg. Fast värst av alla och som jag önskade att jag kunde glömma är TAS >.<

Sammelsurium skrev:Kvaliteten på Arkiv X beror mycket på vem som skrivit manus. Bäst är avsnitten som hör till "The Conspiracy".

Jag tycker att typ ca 95% av alla avsnitt är underbara. Fullkomligt älskar den serien.

calima skrev:Doctor Who, säsong 1 ... Kult!

Menar du 60-tals säsong 1? Isf håller jag inte med. Klarar inte av gamla Doctor Who utan bara från nionde doktorn och framåt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav LarNor » 2012-03-16 22:44:10

Arkiv X (gillar alla säsonger) är väl det enda jag verkligen gillar där, det jag sett av Star Trek och Stargate tycker jag mest bara är töntigt :roll:

Ser praktiskt taget aldrig på TV (förutom DVD/Video alltså) så då hänger jag inte med i serier. Den enda serien jag kan komma på förutom Arkiv X som jag gillar och som passar in i "Sci-Fi" är Futurama :wink:
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 12:04:38

LarNor skrev:Ser praktiskt taget aldrig på TV (förutom DVD/Video alltså) så då hänger jag inte med i serier. Den enda serien jag kan komma på förutom Arkiv X som jag gillar och som passar in i "Sci-Fi" är Futurama


Jag ser aldrig heller på TV, men det finns internet som man kan använda till sånt med :P

Futurama har jag aldrig klarat av, fattar inte det roliga med den serien.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav LarNor » 2012-03-17 19:12:39

Jag har faktiskt funderat på att börja se på Star Trek (original), dels av intresse eftersom det är en kulturellt viktig serie och dels för att jag behöver något att se på kvällarna för jag har så svårt att somna så Star Trek skulle vara ett tag. När jag sa "töntigt" om Star Trek så menade jag i mera positiv bemärkelse... om någon fattar vad jag menar.

KaosPrinsessa skrev:Futurama har jag aldrig klarat av, fattar inte det roliga med den serien.


Haha, då har vi nog ganska olika humor... åtminstone där.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 19:27:14

LarNor skrev:Jag har faktiskt funderat på att börja se på Star Trek (original), dels av intresse eftersom det är en kulturellt viktig serie och dels för att jag behöver något att se på kvällarna för jag har så svårt att somna så Star Trek skulle vara ett tag. När jag sa "töntigt" om Star Trek så menade jag i mera positiv bemärkelse... om någon fattar vad jag menar.
Då är nog Star Trek TOS bra, för jag tycker den är seg :P

LarNor skrev:Haha, då har vi nog ganska olika humor... åtminstone där.

Förmodligen. Eller så förstår jag inte skämten där för att det handlar om nått jag inte kan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav ca » 2012-03-17 19:34:02

Rekommenderar absolut att se den! Både för att den är charmig och för att se hur utvecklat konceptet var redan då jämfört med senare serier.

Jag ser den för vad den är, en skildring av samma värld men med 60-talets estetik och teknik, och där det även i den fiktionella världen råder lite andra ideal. Skeppet är pråligt och stiliserat, under huven tickar tekniken medan stämningsbelysningen och de ädelstensliknande knapparna på manöverpanelerna bara är bländverk. Inte så långt senare hamnar de i krig med klingonerna...

Om något sticker ut är det nog snarare 2000-talsserien "Enterprise" som gärna kan glömmas bort. Den känns väsenskild från det andra, med undantag för säsong 4.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav ca » 2012-03-17 19:34:39

TOS är ju inte heller lång. Två och en halv normal amerikansk säsong ungefär?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 19:47:56

Näe Enterprise serien ärvärdelös. Men värst är ju TAS. TOS skulle jag nog ha gillat om det inte vore för att jag tycker den är seg och rätt töntig.
Skräck gillar jag oftast äldre men sci-fi vill jag oftast ha lite nyare.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav LarNor » 2012-03-17 20:03:19

KaosPrinsessa skrev:Då är nog Star Trek TOS bra, för jag tycker den är seg :P


Haha, tänker mest för att den kom först. Jag är sån jag måste köra allt från början.

När man kommer till dom senare serierna då vissa gick paralellt med varandra, bör man se dom i ordningen dom sändes då (och variera mellan två serier) eller se varje serie för sig i tur och ordning?
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Doctor Who, Arkiv X, Star Trek etc.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 20:23:34

LarNor skrev:Haha, tänker mest för att den kom först. Jag är sån jag måste köra allt från början.

När man kommer till dom senare serierna då vissa gick paralellt med varandra, bör man se dom i ordningen dom sändes då (och variera mellan två serier) eller se varje serie för sig i tur och ordning?


Jag rekommenderar TNG, DS9 och sen Voyager. Alltså i den ordningen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Intressanta intressen



Logga in