Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-22 21:42:42

Har just installerat ett litet trevligt freewareprogram som tillåter mig att ha ha multipla docks. Smidigt om man har mycket program man brukar använda och vill fokusera på det man håller på med och slippa vara nere och gräva i programmappen eller ordna omständiga mappar med alias.

Docken är det sämsta med MacOSX tycker jag. Jag brukar lägga den i vänsterkanten för där är den minst i vägen men det har den nackdelen att papperskorgen hamnar på fel ställe.

Programmet heter Dockyard Manager och rekommenderas.

Förresten minns jag inte vilken Linuxdistro som hade flera mulipla skrivbord. Var det Kubuntu? Mycket smidigt det också. Är den någon som känner till något verktyg som gör något liknande under MacOS vore jag också intresserad...

Edit...jag hade visst kunnat lägga det under bra och gratis. Men brukar inte själv titta där. Där är ju mest windows. ...

För övrigt letar jag fortfarande efter det perfekta planeringsverktyget....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav VargaVinter » 2008-10-22 22:23:11

Tror nästan alla skrivbords miljöer stödjer flera skrivbord, program är t.ex. de två stora Gnome och KDE

Compiz som är ett program som ger massa skrivbordseffekter är verkligen guld (om) man orkar ställa in allt :P liten demonstation

Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Re: Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav Grimuald » 2008-10-22 23:24:17

Bjäbbmonstret skrev:Docken är det sämsta med MacOSX tycker jag.

Vad tycker du är det bästa med MacOSX ? Själv tycker jag dockan är suverän. Man har sina favoritsaker snabbt tillgängligt och utan de syns när man jobbar i andra program.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-22 23:57:10

Grimuald skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Docken är det sämsta med MacOSX tycker jag.

Vad tycker du är det bästa med MacOSX ? Själv tycker jag dockan är suverän. Man har sina favoritsaker snabbt tillgängligt och utan de syns när man jobbar i andra program.


Jag är på dåligt humör just nu så jag klarar nog bara av att tala om vad som är det sämsta med MacOS trots att jag använt mac så mycket jag kunnat sedan mitten av 90-talet. Men docken fullständigt hatar jag!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 0:10:18

VargaVinter skrev:Tror nästan alla skrivbords miljöer stödjer flera skrivbord, program är t.ex. de två stora Gnome och KDE


Men ingår det verkligen som standard i både Gnome och KDE?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-10-23 0:33:53

Ja
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 0:39:02

nallen skrev:Ja


Briljant . Det är något jag verkligen saknar. Men det är ju dessvärre programmen som man arbetar med och inte smidigheten i skrivbordsmiljön som måste vara avgörande. :(
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav MsTibbs » 2008-10-23 0:44:51

Bjäbbmonstret skrev:Docken är det sämsta med MacOSX tycker jag. Jag brukar lägga den i vänsterkanten för där är den minst i vägen men det har den nackdelen att papperskorgen hamnar på fel ställe.


Va?! Vaddå i vägen? Jag har minskat storleken på min docka och ställt in den så den ska "försvinna" när jag inte använder den (samt att ikonerna ska bli STOOORA när jag pekar över dem, så syns de bra ändå), då är den inte alls i vägen?! Jag ÄLSKAR dockan!! :)

Jag vet att Quicksilver är ett extremt populärt program för det du söker, själv har jag inte använt det, men det är et tips som jag fått från många.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav MsTibbs » 2008-10-23 0:49:09

Bjäbbmonstret skrev:Förresten minns jag inte vilken Linuxdistro som hade flera mulipla skrivbord. Var det Kubuntu? Mycket smidigt det också. Är den någon som känner till något verktyg som gör något liknande under MacOS vore jag också intresserad...


det ingår i MacOSX som standard (tror jag?). Man skiftar som en "kub" som vrids, detta fanns även i förra versionen av MacOS. Jag har dock ej använt det på ett tag, så jag minns ej hur man får fram det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 1:00:34

Docken är i vägen. Den är till och med i vägen när man är på internet och vill använda hela skärmbredden. Man får småjustera. Jo det är klart att man kan gömma dem numera men då måste man också komma ihåg vad man har i den. Sämre än Windows. Animationerna är fula.
Vad jag dessutom hatar att om man lägger mappar i docken så heter dom ingenting utan man måste föra muspekaren över dem för att se vilken som är vilken Dessutom är papperskorgen klistrad i docken så att det är lätt att man kastar saker av misstag om man har mappar bredvid.

Vidare förekommer ofta när man har docken i nederkanten och mycket på skrivbordet att dokument liksom klistrar sig under docken så man inte kommer åt dem och klickar upp ett program i stället för de dokument man ska ha. Detta har blivit bättre sedan jag lade den i vänsterkanten vilket känns mer logiskt. Men det betyder samtidigt att jag i gengäld inte får papperskorgen nere i nedre högra hörnet där jag vill ha den.

Om man ska fortsätta med skrivbordsmiljön för mac så har jag aldrig fattat vitsen med Dashboard. Jag tycker det är skit som tar ramminne.
Jag fattar inte heller varför vissa aktiverade program ska synas i docken och andra i överkanten. Känns inte logiskt för mig.
Däremot är det ju mer logiskt att "stäng av" finns längst till vänster än på mitten under special.

Rent allmänt saknar jag MacOS 8,6 och Mac OS 9 som jag tyckte var mer logiska och begripliga och jobba med samtidigt som jag förstås tycker om det grafiska utseendet hos OSX samt den bättre tillgången till program samt att datorn aldrig kraschar numera. Men systemet var mer överskådligt när det var mindre saker i det och när allting var på svenska.

Och, jo, jag har haft OSX i flera år nu. Men fan heller att jag byter till Leopard på ett tag.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2008-10-23 1:10:38

Bjäbbmonstret skrev:Docken är i vägen. Den är till och med i vägen när man är på internet och vill använda hela skärmbredden. Man får småjustera. Jo det är klart att man kan gömma dem numera men då måste man också komma ihåg vad man har i den. Sämre än Windows. Animationerna är fula.


...men men men... det är ju inge svårare än att "komma ihåg" vad man har för program på Skrivbordet eller vad som helst? Om du nu hatar dockan så mycket kan du väl lägga dina apps på skrivbordet bara, svårare blir det ju inte...?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 1:17:57

MsTibbs skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Docken är i vägen. Den är till och med i vägen när man är på internet och vill använda hela skärmbredden. Man får småjustera. Jo det är klart att man kan gömma dem numera men då måste man också komma ihåg vad man har i den. Sämre än Windows. Animationerna är fula.


...men men men... det är ju inge svårare än att "komma ihåg" vad man har för program på Skrivbordet eller vad som helst? Om du nu hatar dockan så mycket kan du väl lägga dina apps på skrivbordet bara, svårare blir det ju inte...?



Nej det kan jag inte göra för där hamnar det alltid en massa filer eller program som jag bara ska testa som jag måste rafsa undan med jämna mellanrum och då är det risk att tillämpningsprogrammen kommer med och jag i varje fall måste gräva efter dem.

Men nu har jag åtminstone i varje fall hittat en lösning som gör docken ändamålsenligt om än inte bra. I och med jag kan ha flera docks för olika ändamål och därmed faktiskt får plats med de program jag använder.

Fram till nu har det varit ett ständigt omsorterande och tilläggande och bortsorterande beroende på vad jag håller på med. Det var ju det som var så bra med det här programmet jag talar om.

Nu saknas bara ett verktyg som dessutom kan färga mapparna och ge dem olika namn, men då får jag väl återgå till bara en dock för att få det att fungera. Ett annat alternativ är ju att bara lägga dit en mapp med alias till de mappar jag brukar sortera till. Jag kan nämligen inte med att direkt sortera in saker utan vill ha dem på skrivbordet först.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Grimuald » 2008-10-23 1:25:28

Bjäbbmonstret skrev:Om man ska fortsätta med skrivbordsmiljön för mac så har jag aldrig fattat vitsen med Dashboard. Jag tycker det är skit som tar ramminne.

Jag har inte använt Dashboard så mycket men applikationerna som finns där är häftiga minst sagt; kalkylatorn, översättaren, klockan, kalendern, väderguiden, etc.

Bjäbbmonstret skrev:Jag fattar inte heller varför vissa aktiverade program ska synas i docken och andra i överkanten. Känns inte logiskt för mig.


Det finns en logik med det. Väldigt praktiskt att aktiverade program syns i dockan!

Bjäbbmonstret skrev:Rent allmänt saknar jag MacOS 8,6 och Mac OS 9 som jag tyckte var mer logiska och begripliga och jobba med samtidigt som jag förstås tycker om det grafiska utseendet hos OSX samt den bättre tillgången till program samt att datorn aldrig kraschar numera. Men systemet var mer överskådligt när det var mindre saker i det och när allting var på svenska.


Det går att köra MacOS 9 i MacOS X om man så vill. MacOS 9 tycker jag är fullt dugligt även om MacOS X har bättre funktionalitet.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 1:31:19

Grimuald skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Docken är det sämsta med MacOSX tycker jag.

Vad tycker du är det bästa med MacOSX ? Själv tycker jag dockan är suverän. Man har sina favoritsaker snabbt tillgängligt och utan de syns när man jobbar i andra program.


Det bästa med MacOS är stabiliteten i systemet vad man än gör med det. Jag är en notorisk programtestare och jag skulle aldrig kunna ha så mycket tillämpningsprogram installerade på en Windowsdator. Det skulle bli för många oförutsägbara systemkonflikter.

Det är också väldigt skönt med den mindre virusrisken och allt såntdär. Att det är lätt att återställa saker om något går fel samt sist men inte minst att att man slipper gynna Microsoft även om det inte direkt känns kul att att gynna Apple. Det finns ett par saker till som jag inte gillar med Apple. Det ena är Itunes sen gillar jag heller inte Ipod och Iphone. För att de kör med en massa egna stängda format och det är rena microsoftfasonerna.

I princip tycker jag att en dator ska komma med de program som en normalanvändare behöver och att dessa ska vara kompatibla såpass mycket att man inte blir låst till viss begränad kringutrustning.

Integreringen mellan hårdvaran och mjukvaran i själva datorn är också väldigt trevlig och det är lätt att hålla reda på vilka olika macmodeller som finns. Nackdelen är det högre priser för liknande funktioner.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Charley? » 2008-10-23 12:46:57

Förut hade jag alltid dockan till höger, sedan IM-klienten och sedan webläsarfönstret, ville dock kunna ha mer bredd på webläsarfönstret så nu har jag dockan på botten. Fungerar finfint.

Vad menar du med att saker "hamnar" på skrivbordet? Jag har ingenting som "hamnar" där (och jag vill inte ha någonting där heller, det är fult.

Dashboarden kan du ju stänga av om den stör dig. Jag har några grejer där som jag använder (stickies och ordlistor på olika språk).
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 15:24:05

Jag har stängt av Dashboarden. Och visst är det fult att ha saker på skrivbordet men när jag jobbar med saker eller hämtar ner nya saker vill jag ha dem framme och inte behöva leta efter dem i nån mapp. Precis som jag vill ha saker jag jobbar med på skrivbordet IRL. Det är därför jag hellre skulle vilja ha flera skrivbord.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 15:30:02

Grimuald skrev:
Det går att köra MacOS 9 i MacOS X om man så vill. MacOS 9 tycker jag är fullt dugligt även om MacOS X har bättre funktionalitet.


Ja men det är poänglöst eftersom man måste köra med gamla program numera och får kompitabilitetspoäng. Mina föräldrar har en MacOS 9 mac som jag brukar serva ibland när jag är där. De har stora besvär att se en del sidor på internet eftersom de görs för nyare webbläsare.

Jag tror att droppen när jag bytte till MacOS X var när jag inte längre kunde ladda ner postnummerkatalogen. Hur ofta man nu behöver den.

Men man kan väl se för och nackdelar med själva systemet ändå.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Grimuald » 2008-10-23 16:09:10

Bjäbbmonstret skrev:Ja men det är poänglöst eftersom man måste köra med gamla program numera och får kompitabilitetspoäng.

Denna mening blev lite för avancerad för mig. Du får gärna förenkla resonemanget. :D

Bjäbbmonstret skrev:Mina föräldrar har en MacOS 9 mac som jag brukar serva ibland när jag är där. De har stora besvär att se en del sidor på internet eftersom de görs för nyare webbläsare.


Att vara bakåtkompatibel verkar vara ett främmande begrepp för många programutvecklare. Ibland måste man titta i backspegeln för att komma framåt...

Skaffade nyligen digitalbox, den har ljudutgång men endast fiberoptik som jag icke har stöd för hos mina ljudapparater. Hur ska man kunna veta att man måste ha stöd för fiberoptik när man beställer en digitalbox??? :roll:
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-23 17:08:53

Kompatibilitetsproblem skulle det vara inte poäng. ..jo jag var länge anhängare av extrem bakåtkompatabili....ah...whatever. Nu känns det inte riktigt lönt längre.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rezuth » 2008-10-24 11:34:35

Sen så anser jag att trådskaparen borde uppgradera till Leopard då man har Spaces där. Jag kan icke förstå varför personen i fråga inte valt att göra detta. Tänk på att du även kan tanka ner Leopard från diverse torrent sidor och installera. Apple kör inga kontroller på att man faktist köpt sitt OS, därför du inte får med en serialkey till din Mac OS X skiva. Allt du behöver göra är att stoppa in skivan och köra hårt, sen kan du uppdatera och hela grejjen. Apple har valt att ta en annan väg än Microsoft, dom vill helt enkelt tjäna pengar på sin hårdvara istället för mjukvara. Därför har dom valt att inte krånga till det som MS har med sin Windows Geniue Verification som dessutom ibland säger att legitima versioner är illegala.

Finns även ett trevlig program för egna docks till Leopard som heter "Dock Spaces"; http://web.mac.com/patrickjamelo/dock.html

Sen vet jag ju förstås inte vilken version av Mac OS X du kör men vad jag kan komma ihåg så har Tiger stöd för olikfärgade mappar. Dessutom har dom förbättrat det i nya docken i Leopard, heter stacks. Väldigt trevligt, speciellt att allting man laddar ner hamnar i en stack istället för på skrivbordet.; http://www.youtube.com/watch?v=-DluRlValiE

Sen har ju även Finder fått ta del av QuickLook samt CoverFlow; http://www.youtube.com/watch?v=vPgxoGMaaR0 ; http://www.youtube.com/watch?v=MqjH0_E4pxQ

Vitsen med Dashboard som du undrar över är att man snabbt ska komma åt mini-apps. Alltså program med endast ett syfte, detta kan vara allt ifrån att kolla när nästa tåg eller buss i lokaltrafiken går. Kolla upp personer efter telefonnummer/namn/personnummer, Hitta en torrent, konvertera olika mått, kolla tv tablån, miniräknare, en att göra lista etc etc.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-24 12:37:18

Trådskaparen kör 10.4.11. Dashboarden är inte lika nyttig som irriterande eftersom det är lätt att komma åt den av misstag. Jag har heller inte hittat några widgets för sånt som skulle vara någon vits med att ha så tillgängligt.
Och när det gäller Leopard har jag inte upptäckt något som gjort mig tillräckligt motiverad än.

Färgmärkningen var det så länge sen jag använde så den hade jag faktiskt glömt. Men det dumma med den är att den är irriterande om man mestadels visar detaljerad lista och det stoppar upp ögat så det går mycket långsammare att skumma innehållet i en mapp.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Grimuald » 2008-10-24 14:20:07

Bjäbbmonstret skrev:Färgmärkningen var det så länge sen jag använde så den hade jag faktiskt glömt. Men det dumma med den är att den är irriterande om man mestadels visar detaljerad lista och det stoppar upp ögat så det går mycket långsammare att skumma innehållet i en mapp.


Jag använder färgmärkning ibland när jag vill hålla koll på vilka mappar som jag jobbat klart med. Väldigt enkelt och effektivt. Och man kommer snabbt åt den längst ned i Arkiv-menyn.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Dockhanterare för mac och andra skrivbordshanterare

Inläggav Moggy » 2008-10-25 17:06:33

Bjäbbmonstret skrev:
Det bästa med MacOS är stabiliteten i systemet vad man än gör med det. Jag är en notorisk programtestare och jag skulle aldrig kunna ha så mycket tillämpningsprogram installerade på en Windowsdator. Det skulle bli för många oförutsägbara systemkonflikter.



Jag förstår inte riktigt vad folk gör så att Windows kraschar.

Jag har alltid kört Windows, installerat mycket program varav en hel del obskyra saker, betavrsion etc. Har nästan aldrig problem med kraschar och sånt.

Innan jag slåde min förra dator så hade jag en 4 år gammal XP-installation som funkade bra.

Innan dess körde jag en hårt belastat FTP-server på WinME samtidigt som jag använde datorn till annat, gick veckor innan jag bootade om.

Har i princip aldrig fått virus eller trojaner.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in