DN:s artikel om SiS - OA omnämnda

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

DN:s artikel om SiS - OA omnämnda

Inläggav Pemer » 2009-08-07 2:17:21

...men jag inte citerad på någon punkt. Inte i webbversionen i alla fall.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/autist ... a-1.926219

I och med mycket nytt i det konkreta fall jag var inblandad i, tog jag en kontakt igen om att vänta med publicering i vårt fall. Det gick tydligen alldeles utmärkt att välja bort att ha med mig, men opteron själv kvarstår ju som det konkreta fall som nämns. Då har man ju liksom ändå inte varit intresserad av att inte skriva om hans fall, och då kunde väl något av herr Pemers visdomsord ha fått komma med... ;)

Ah well. Det här kommer nog att generera fler presskontakter. Första gången "Organiserade Aspergare" skrivs ut i landets största morgontidning. Yaaaay.... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-07 2:33:11

För övrigt nämns vi indirekt på TV också, i SVT:s telegram om DN-artikeln. "Det här är något som flera förbund reagerar på". :lol:

Vi är iofs inte ett förbund, men nog får vi ta åt oss att det är de tre organisationerna man syftar på... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-08-07 2:34:58

Kul att OA står med! Och framför allt att pressen tar upp problemet.

Synd att inte du blev citerad också men det finns säkert nån outtalad startsträcka där att de föreningar som är mest etablerade får största utrymmet, inget konstigt egentligen.

Hoppas verkligen att det leder till förändring av praxis, och tillräckligt snabbt för att det ska hinna få önskad effekt i det här fallet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-08-07 2:58:20

Ja, det är ju också en tänkbar förklaring. Tänkte på det med. Allra viktigast att det skrivs om det här strukturfelet, och näst viktigast att OA blev omnämnda.

Dessutom har ju faktiskt artikelns "Adam" gått med i OA (och är mig veterligt inte med i någon av de andra), så det är ju en OA-medlem som uttalar sig... :lol:

...även om det inte sägs rent ut. Men man kan nästan räkna ut det av artikeln ändå, de andra två förbundens ordföranden citeras, inte OA:s, men "Adam" berättar själv. Alltså är det där han är medlem. Eller något... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Jonte » 2009-08-07 7:08:29

Det är inte dåligt att OA som så ung och liten förening redan figurerar i sådana här sammanhang. Farhågorna om att OA skulle bli en klubb för inbördes navelskådning har alltså kommit på skam.

Bra jobbat.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Heliora » 2009-08-07 11:38:28

Trevligt att OA nämns! Och att man säger "autister" istället för "person med autism" - det hoppas jag att FA lägger märke till också...

Men däremot retar jag mig lite på att de blandar ihop autism och AS och uttrycker sig som om det vore samma sak. Det är det inte!
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Pemer » 2009-08-07 12:54:44

Och jag har fått mail från Socialstyrelsens NU!-enhet med fråga om brukarsynpunkter.

...publicitet verkar bra! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-07 13:52:10

Många av dem som hamnar på ett särskilt ungdomshem med stöd av lvu har ett kriminellt beteende och har i många fall gjort sig skyldiga till väldigt allvarliga saker men är inte dömda ännu.


"Han har gjort något, vi har bara inte hunnit fabricera tillräckliga bevis än"

Kolla också:

http://badlandshyena.wordpress.com/2009/08/07/autister-hor-hemma-i-fangelse/
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Alien » 2009-08-07 13:53:36

Ja, jag tycker också det är synd att inte Pemer (och OA) fick (mer) plats.

Men en viktig artikel och kul att OA nämns.

Men kommer det publiceras något mer om det nya i fallet?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lakrits » 2009-08-07 13:59:43

Pemer skrev:...publicitet verkar bra! :)

Ja, såvida du inte är landshövding på Gotland.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-07 14:10:59

Den förfärlige snömannen skrev:
Många av dem som hamnar på ett särskilt ungdomshem med stöd av lvu har ett kriminellt beteende och har i många fall gjort sig skyldiga till väldigt allvarliga saker men är inte dömda ännu.


"Han har gjort något, vi har bara inte hunnit fabricera tillräckliga bevis än"

Kolla också:

http://badlandshyena.wordpress.com/2009/08/07/autister-hor-hemma-i-fangelse/


Inte den jag känner som jag naturligtvis tänker mycket på när jag läser det här. Grattis Pemer, är mäkta stolt över dig och din insats!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-07 14:33:28

Det är rent kafkaartat att bli inspärrad på så lösa grunder.
Men jag blir inte förvånad - det var länge sen jag tappade tilltron till systemet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-08-07 14:35:23

Jag säger också grattis Pemer! :-)122
Även jag tänker mig att det är så här trögt det brukar vara i portföret - men foten är i dörrspringan nu.

Men nog reagerar jag ungefär som Snömannen, Alien och a-mamma på själva framställningen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-08-07 14:43:38

Min kommentar hos badlandshyena rönte uppskattning, ser jag. Först trodde jag det var någon som verkligen tyckte som i texten, sedan anade jag att det var satir, men infon om satir eller inte var ju så satiriskt tvetydig... men då kändes den kommentaren bäst... Kul att han tyckte det också... :-)

Värmlands Folkblad kommer med mer i morgon, journalisten där som jag har talat med nu skulle träffa Opteron nu klockan tre. Där lär jag bli citerad, som sakkunnig över att man har rätt till LSS med Asperger och att det är det som ska gälla, inte minst enligt socialstyrelsens uttalande angående rättigheterna enligt LSS att:

En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde.


Ja, jag tycker inte att vi har sett några indikationer på att det verkar vara till större fördel för den enskilde att bli tvångsvårdad enligt LVU... :roll:

Allt började med att Opterons föräldrar vände sig till det sociala och bad om hjälp med hans strukturer och rutiner i vardagen. Jag påstår att det ingår i LSS... då hade han inte diagnos och någon känd personkretstillhörighet inom LSS, så okej!

Men nu har han det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-07 14:50:13

Fast för att få LSS-insatser när man är så stor så måste man gå med på det själv. Det tycker jag är vansinnigt när det handlar om ungdomar som dels är tonåringar och kan ha nej som defaultsvar av den anledningen, dels handlar om tonåringar som på vissa områden är mer omogna än jämnåriga och inte KAN avgöra vad som är bäst för dem både på kort och lång sikt.

Det där med BBIC, Barnets Bästa I Centrum, som soc alltid tjatar om, vare sig det är på vanliga soc eller på LSS, det är så himla feltänkt eller snarare missuppfattat emellanåt.

Inte så att man ska köra över nån, vare sig de är barn eller vuxna, aspiga eller ej, men att säga Jag frågade om hon ville X och hon sa nej och vi måste respektera det, för att sen göra saker som är sååå mycket värre för barnet/ungdomen, det skrämmer skiten ur mig.

Och ja, jag talar inte om Opteron här, utan om sånt JAG sett men som liknar det här mycket.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-08-07 14:54:13

Detta är förresten yttrandet som oturligt (?) nog råkade (?) inte hinna fram i posten till Opteron på Institutionen, så att han kunde få med det och lämna fram vid senaste sammanträdet om förlängt LVU eller inte, i socialutskottet på hemorten:

Vår medlem Adam Opteron har vänt sig till mig och redogjort för sin situation. Eftersom han har diagnosticerats med Aspergers syndrom känns det inte rimligt att han fortsätter tvångsvårdas enligt LVU. Min samlade bedömning av situationens utveckling fram till idag är att det är just misstolkningarna av en person man från början inte visste hade just Aspergers syndrom, och hur han därvid har bedömts och bemötts, som lett till att det så här långt har gått just som det har.

Efter att ha haft en del kontakt med Adam och satt mig in i en hel del handlingar i ärendet som han själv haft tillgång till och företett mig kan jag inte se något annat än att psykolog Lxxx Rxxxxxxxx är helt rätt ute i sin utredning av 9 juni, 2009, som anger att Adam möter kriterierna för Aspergers syndrom.

Med diagnos inom autismspektrum ingår man i personkrets 1 för lagen (1993:387) om stöd och service för vissa funktionshindrade, och har rätt till alla denna lags rättigheter som man bedöms behöva och som inte kan tillgodoses på annat sätt.

Socialstyrelsen har uttalat gällande rättigheter enligt LSS, att:

”En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde.”

Den hjälp Adam behöver med struktur i vardagen, eget boende med eventuellt stöd (särskilt boende enligt LSS) och eventuell daglig verksamhet om den diagnosticerade vill ha sådan ingår i LSS.

Jag har heller inte sett i företedda handlingar att Adam uppvisar något annat än vanliga typiska Aspergerdrag. Okonventionell dygnsrytm och ett lågt behov av traditionella sociala kontakter är oerhört vanligt bland oss med Aspergers syndrom, och är då inte heller något i sig som vi själva lider av.

Desto mer lider vi med vår funktionsnedsättning om vi börjar tvingas in i aktiviteter vi inte själva önskar och förhållningsregler som är satta utifrån hur andra mest rent allmänt önskar att vi ”borde vara”.

Det är en oerhört viktig grund i aspergerproblematik att vi bemöts utifrån förståelse för och kunskap om vår diagnos och med respekt för vars och ens personliga förutsättningar. Alla insatser och åtgärder som väl har börjat gå stick i stäv med ”aspergarens” egna önskemål är dömda att bli kontraproduktiva och inte leda till någon positiv utveckling, utan bara göra ”aspergaren” mer och mer skada.

En person med Aspergers syndrom som däremot bemöts utifrån sådan förståelse och ges förutsättningar att utvecklas i positiv samverkan har i allmänhet mycket goda förutsättningar att nå goda resultat här i livet. Här finns ju en mycket positiv aspekt i det att Adam har fått diagnos tidigt i livet och kan börja förhålla sig till att det är just Asperger han har. Många av oss betydligt äldre med diagnosen har fått den desto senare i livet och hunnit ha det betydligt svårare innan vi fick diagnos och kännedom om våra faktiska förutsättningar.

Av vad som framgår av som förevarit hittills känner jag att det är viktigt att den destruktiva tvångsvården snarast upphör, och att Adam ges lugn och ro. Jag bedömer att han skulle behöva en längre tids sjukskrivning och i förlängningen realistiskt sett aktivitetsersättning. Med arten och graden av funktionsnedsättning för en person med Aspergers syndrom är studier/arbete viktigt att man ger sig in på när man själv känner sig redo för det, inte förr.

Det är viktigt att notera att en person med Aspergers syndrom kan ge ett i princip fullt friskt och normalt intryck, men att detta inte behöver säga någonting om hur dåligt personen i själva verket mår. Förmågan att se helt normal och kapabel ut handlar om uppövade strategier som många gånger är helt instinktiva. Utan att ens själv vara medveten om saken lägger personen enorm energi på att omedvetet spela mer normal och kapabel än man många gånger verkligen är.

Det är dubbelt olyckligt eftersom det ger omvärlden en bild av ”aspergaren” som mer kapabel än han/hon kanske i själva verket är, vilket innebär att högre förväntningar ställs, och det i sin tur att reaktionerna när dessa förväntningar inte infrias blir än mer hårda, och drabbar ”aspergaren” igen.

Med detta sagt vill jag alltså önska å det bestämdaste att vården enligt LVU upphör, och att Adam i stället skyndsamt bereds insatser och en utvecklingsplan enligt LSS.

Vänliga hälsningar

Anders Pemer

Ordförande
Organiserade Aspergare



Schysst alias det gav, förnamnet Adam från DN-artikeln och Opteron från nicknamnet. :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-07 15:01:25

alfapetsmamma skrev:Fast för att få LSS-insatser när man är så stor så måste man gå med på det själv. Det tycker jag är vansinnigt när det handlar om ungdomar som dels är tonåringar och kan ha nej som defaultsvar av den anledningen, dels handlar om tonåringar som på vissa områden är mer omogna än jämnåriga och inte KAN avgöra vad som är bäst för dem både på kort och lång sikt.

Det där med BBIC, Barnets Bästa I Centrum, som soc alltid tjatar om, vare sig det är på vanliga soc eller på LSS, det är så himla feltänkt eller snarare missuppfattat emellanåt.

Inte så att man ska köra över nån, vare sig de är barn eller vuxna, aspiga eller ej, men att säga Jag frågade om hon ville X och hon sa nej och vi måste respektera det, för att sen göra saker som är sååå mycket värre för barnet/ungdomen, det skrämmer skiten ur mig.

Och ja, jag talar inte om Opteron här, utan om sånt JAG sett men som liknar det här mycket.


Good points! Och här har vi ett fall där man övertolkade det där med "nej som defaultsvar" på värsta sätt åt andra hållet, kan man säga, då.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ragnevi » 2009-08-07 18:31:05

Mig veterligen är det inte olagligt att vända på dygnet, det finns ingen skolplikt för gymnasiet utan det är frivilligt och tvångsmedicinering är väldigt ovanligt, förekommer nästan enbart vårdas inom slutenvården inom psykiatrin och kan i vissa fall ges även om personen blivit utskriven. Det verkar inte som så är fallet.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav weasley » 2009-08-07 20:48:35

1) ragnevi har nu fått en till bloggläsare.

2) Det här påminner mej om fallet med Lidingöligan för en massa år sen. Det var ett gäng uttråkade brats som for runt och stal saker i grannarnas lyxvillor. I samband med detta var det någon avlägsen släkting till den ene som fick sin lilla gård uppbruten för att ligan skulle förvara tjuvgods däri. Även ladan var igenproppad med flådiga bilar.
Släktingen (tror han hette Hans eller Lars eller nåt sånt på riktigt) bad sin bratskusin att ta bort skiten men fick typ höra nåt om järnrör och knäskålar så Hans/Lars vågade väl inte riktigt göra annat än se på medan de bar in mer glitter och lyx i ladan.
Hans/Lars blev dömd till fängelse för grovt häleri. Inte för att han på något sätt var med i ligan: tvärtom understryker även hovrätten att Hans/Lars berättelse är mycket trovärdig och man kan anta att han fruktat för liv och hälsa i vissa perioder. Skälet till domen är dock...
...
*trumvirvel*
...
Han hade inte gjort tillräckligt för att avlägsna tjuvgodset från sina ägor.

Lägg märke till att man alltså klart och tydligt säger att "vi tror inte du bidrog till häleri" samtidigt som man säger "vi dömer dej för du underlät att avlägsna tjyvgodset".

Hur avlägsnar man ett tjyvgods utan at göra sej skyldig till häleri?

Är det häleri att låta skurkar utnyttja ens lada för att man inte vågar säga till på skarpen (uppenbarligen pga fara för eget liv)?

Rättsväsendets köld är hård
medborgare gråter och gnäller
"Då satsar vi mera på tvungen vård
så får de väl se vad som gäller"
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:50:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav earlydayminer » 2009-08-07 22:11:18

Impressive indeed, Pemer.

Psykologen som jag träffade heter L*** R********.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-08-07 22:55:21

Vilken fruktansvärd situation. Jag mår dåligt av att tänka på det. Det är så otroligt att folk som valt ett yrke för att hjälpa andra kan skada så mycket. Sorgligt och orättvist.
Det behövs inte specifika kunskaper om NPF för att fatta att det hela inte är klokt...

Pemer, du är väldigt kompetent. Du har fått ihop ett riktigt bra yttrande! Det är tryggt att du finns vid Opterons sida, det beundransvärt det du gör för att hjälpa honom.
:-)122
Hoppas det blir ett bra slut på det hela.... Kämpa på, opteron och Pemer.

Vad kul att OA står med i DN förresten.

Värmlands folkblad... hmmm då förstår jag att Opteron vistas i värmland. Ska se till att kolla VF imorgon.

Och nu har jag googlat fram psykologens namn (rätt tror jag)... fast det inte spelar någon roll, vet inte vem det är...jag var bara nyfiken.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 2 gånger.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Pemer » 2009-08-07 22:55:45

earlydayminer skrev:Impressive indeed, Pemer.

Psykologen som jag träffade heter L*** R********.

Aha, ser man på! Har h*n ställt din diagnos också? Opteron fick alltså sin av h*n**. Sedan slutade h*n tjänstgöra på den där Klarälvsgården och den nuvarande tillträdde.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-08-07 23:02:36

klarälvsgården:

http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=5341

På Klarälvsgården vårdas pojkar som dömts till sluten ungdomsvård, de flesta med längre strafftider och pojkar som vårdas enligt LVU, även de med längre behandlingstider.


Man kan dessutom vara LVU:ad av olika anledningar....

Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga
[Fakta & Historik]


Inledande bestämmelse

1 § Insatser inom socialtjänsten för barn och ungdom skall göras i samförstånd med den unge och hans eller hennes vårdnadshavare enligt bestämmelserna i socialtjänstlagen (2001:453). Insatserna skall präglas av respekt för den unges människovärde och integritet.
Den som är under 18 år skall dock beredas vård enligt denna lag, om någon av de situationer som anges i 2 eller 3 § föreligger och det kan antas att behövlig vård inte kan ges den unge med samtycke av den eller dem som har vårdnaden om honom eller henne och, när den unge har fyllt 15 år, av honom eller henne själv.
Vård med stöd av 3 § får även beredas den som har fyllt 18 men inte 20 år, om sådan vård med hänsyn till den unges behov och personliga förhållanden i övrigt är lämpligare än någon annan vård och det kan antas att behövlig vård inte kan ges med den unges samtycke.
Vissa andra åtgärder får vidtas utan samtycke enligt 22 och 24 §§.
Vid beslut enligt denna lag skall vad som är bäst för den unge vara avgörande.
Den unge skall få relevant information och hans eller hennes inställning skall så långt möjligt klarläggas. Hänsyn skall tas till den unges vilja med beaktande av hans eller hennes ålder och mognad. Lag (2007:1312).


Beredande av vård

2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).


3 § Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.
Vård skall också beslutas om den som dömts till sluten ungdomsvård enligt 32 kap. 5 § brottsbalken vid verkställighetens slut bedöms vara i uppenbart behov av fortsatt vård för att inte löpa sådan risk som avses i första stycket. Lag (2006:896).




Vet inte riktigt vad jag försöker säga... alltså hur kan man som aspergare vistas kring ungdomar med kriminella problem och LVU:ade pga eget beteende?
:(
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-07 23:18:08

Vad bra du skrev i brevet som inte kom fram i tid, Pemer!

Det enda jag kan vända mig emot är orden normal och kapabel.

Om det nån gång skulle behövas skrivas nåt liknande om nåt liknande fall (jag hoppas du slipper, men tror det är önsketänkande tyvärr) så vore det jättefint att få fram även nåt om ojämn begåvningsprofil och ojämnt förhållande mellan förmågor och uppnådda resultat.

Att man kan ha stora resurser och kan komma mycket längre om man inte tvingas in i destruktiva fållor (precis som du skrev) men samtidigt kan ha stora svårigheter med X (t ex dålig sömn, perceptionsstörningar, jobbigt med otydlighet osv).

Det jag menar är att det vore fint om det alltid kom fram att man inte per automatik måste vara funktionshindrad på alla plan och vid alla tillfällen och i alla sammanhang, utan att det handlar oändligt mycket om förståelse och acceptans för att vara annorlunda osv.

Vidare är det bra om det sägs att svårigheterna inte är desamma för olika personer med AS och att detta man måste ha kunskap om, om man ska jobba med t ex ungdomar i denna sits (om det nu inte är möjligt med LSS t ex), så man i möjligaste mån inte skapar, förvärrar eller vidmakthåller onödiga svårigheter, som t ex konflikter och missförstånd som uppstår för att man inte begriper sig på personen öht.

Du har sagt en massa av det här, och det du skrev var toppen, jag blev bara lite exalterad och i gasen här... Det här ligger mig varmt om hjärtat. Så tack för din insats!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in