Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav ragnevi » 2010-07-03 0:43:07

manne skrev:värkar farligt att BOOSTA noradrenalin halten..
vem vill vara hyperaktiv eller liksom påverkad av Amfetamine.??

Vem vill ha adrenaline rush ??
Har aldrig känt av någon större rush på concerta, ritalin, amfetamin 5 mg, metamina, efexor, zyban, voxra eller strattera.

De centralstimulantia preparaten påverkar hos mig hjärtfrekvensen och har mer fysiska symtom. De skiljer sig också åt, men jag känner mig lugnare när jag tar dem.

Ge mig däremot Abilify och jag blir riktigt hyperaktiv...
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav manne » 2010-07-03 1:26:37

ragnevi skrev:SSRI höjer bara seratonin-nivåerna. Om man höjer seratoninet så ska tvångstankarna minska, det är den vanligaste behandlingsformen mot OCD.

Om du äter ett läkemedel som höjer noradrenalinet och får problem med hjärtat så finns det betablockerare mot sådant.

Jag äter Strattera som bara höjer noradrenalinet, ger mig ingen påverkan på blodtryck eller puls. Vilket t.ex. Concerta gjorde.

Strattera påminner lite om Efexor eller om Voxra, men den förstnämnde av de två påverkar också seratoninnivåerna medan den sistnämnde påverkar dopaminnivån.


Har bara käkat innan cipralex/citalopram men de ger väl samma effekt som Fontex/fluoxetine då.??
Bild

vet du vad skillnaden mellan
Bild
Vs
Citalopram

Bild
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2010-07-03 1:36:00

ragnevi skrev:
manne skrev:värkar farligt att BOOSTA noradrenalin halten..
vem vill vara hyperaktiv eller liksom påverkad av Amfetamine.??

Vem vill ha adrenaline rush ??
Har aldrig känt av någon större rush på concerta, ritalin, amfetamin 5 mg, metamina, efexor, zyban, voxra eller strattera.

De centralstimulantia preparaten påverkar hos mig hjärtfrekvensen och har mer fysiska symtom. De skiljer sig också åt, men jag känner mig lugnare när jag tar dem.

Ge mig däremot Abilify och jag blir riktigt hyperaktiv...


hur verkar då Citalopram vs FONTEX/Prozac värkar de olika dessa?
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2010-07-03 1:58:58

ragnevi skrev:
manne skrev:värkar farligt att BOOSTA noradrenalin halten..
vem vill vara hyperaktiv eller liksom påverkad av Amfetamine.??

Vem vill ha adrenaline rush ??
Har aldrig känt av någon större rush på concerta, ritalin, amfetamin 5 mg, metamina, efexor, zyban, voxra eller strattera.

De centralstimulantia preparaten påverkar hos mig hjärtfrekvensen och har mer fysiska symtom. De skiljer sig också åt, men jag känner mig lugnare när jag tar dem.

Ge mig däremot Abilify och jag blir riktigt hyperaktiv...


Men att höja upp adrenalin /noradrenalin nivån låter riskabelt är väl inte många som vill vara konstant Red Bull påverkade..??

Bild
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav treeman » 2010-07-03 4:01:05

Slutat ta ALLA mediciner. Mår bättre än någonsin.

Är nu lycklig under delar av mitt liv.

"Mediciner" är överskattade.

Allt finns INOM OSS. Ta fram det!
;)

:-)156

Bara känn kärlek och flyg.
Je t'aime!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav manne » 2010-07-03 13:13:55

ragnevi skrev:
manne skrev:värkar farligt att BOOSTA noradrenalin halten..
vem vill vara hyperaktiv eller liksom påverkad av Amfetamine.??

Vem vill ha adrenaline rush ??
Har aldrig känt av någon större rush på concerta, ritalin, amfetamin 5 mg, metamina, efexor, zyban, voxra eller strattera.

De centralstimulantia preparaten påverkar hos mig hjärtfrekvensen och har mer fysiska symtom. De skiljer sig också åt, men jag känner mig lugnare när jag tar dem.

Ge mig däremot Abilify och jag blir riktigt hyperaktiv...


Därför är fluxetine bättre än cipramil.!!

Konstigt att cipramil var första valet på kloka listan.. :shock:

Cipramil caps är svår att känna igen den ser väldigt olika ut beroende på.

den kan vara gula skårade blå ha annorlunda form osv.

eller är oftast bara helt vita

http://www.pharmer.org/files/images/Cel ... pramil.jpg
http://medlem.spray.se/tabletter/images ... l_30mg.jpg

http://www.4rx.com/image-files/products/citalopram.jpg

fluoxetine ser alltid lika dan ut den är och och det står F-20 på den

https://hvelink.saintlukeshealthsystem. ... mg-myl.jpg

fluoxetine känner man lätt och snabbt igen är bra också om man får mediciner av andra vanlig gruppboende personal och om det är olika personer som delar ut den personer som du ej känner.
då vill folk snabbt och lätt känna igen Caps.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2010-07-03 13:42:30

Man kan bli manisk av antidepp om man har en läggning åt bipolär. Men generellt så är "lyckopiller" fel ord. Man blir normalglad av dem, inte "lycklig".
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav manne » 2010-07-03 16:31:45

MsTibbs skrev:Man kan bli manisk av antidepp om man har en läggning åt bipolär. Men generellt så är "lyckopiller" fel ord. Man blir normalglad av dem, inte "lycklig".


så manisk att man petar sig i öronen med skruvmejslar eller kör in tops där under flera månaders tid.!!

MEn fluxetine är väl 100 gånger bättre än cipramil.??

Menar du kanske att man kan bli euforisk av dessa.??
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Debbido » 2010-07-03 19:16:20

Hej Manne!

Min erfarenhet av egentest och observationer av andra är:

Ja, man kan bli manisk på de preparat som höjer serotoninet, särskilt i höga doser. Jag och vissa andra får mest bara förhöjd ångest och ingen positiv effekt. Om det heter Fontex, Fluoxetin eller Cipramil spelar i stort sett ingen roll. Same same.

Seroxat avviker dock. Alla jag känner som testat mådde urbra - tills de ökat sin vikt med 50 kg!

De som påverkar noradrenalinet, t ex Efexor, Mirtazapine m fl har gjort många lugna, kolugna, mer fåordiga, hungriga och tjocka.
Själv reagerade jag med vattenansamling, fetma, trötthet och aggressiva explosioner.

Lost - i pillerträsket - sökande efter den rätte, det rätta pillret. Har tappat tron - på piller. Försöker förändra mitt liv i stället (går dåligt).

Bild

"Going up to the Spirit i the Sky!"
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav manne » 2010-07-03 19:27:22

Debbido skrev:Hej Manne!

Min erfarenhet av egentest och observationer av andra är:

Ja, man kan bli manisk på de preparat som höjer serotoninet, särskilt i höga doser. Jag och vissa andra får mest bara förhöjd ångest och ingen positiv effekt. Om det heter Fontex, Fluoxetin eller Cipramil spelar i stort sett ingen roll. Same same.

Seroxat avviker dock. Alla jag känner som testat mådde urbra - tills de ökat sin vikt med 50 kg!

De som påverkar noradrenalinet, t ex Efexor, Mirtazapine m fl har gjort många lugna, kolugna, mer fåordiga, hungriga och tjocka.
Själv reagerade jag med vattenansamling, fetma, trötthet och aggressiva explosioner.

Lost - i pillerträsket - sökande efter den rätte, det rätta pillret. Har tappat tron - på piller. Försöker förändra mitt liv i stället (går dåligt).

Bild

"Going up to the Spirit i the Sky!"


Jag tror att denna är den mest stabila av de alla..

Fluoxetin

helt klart den bästa av dem alla..och den populäraste också.

Bild

Caps är lätta att känna igen också.står F20 på dem.

Bild
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2010-07-03 20:30:08

manne skrev:
MsTibbs skrev:Man kan bli manisk av antidepp om man har en läggning åt bipolär. Men generellt så är "lyckopiller" fel ord. Man blir normalglad av dem, inte "lycklig".


så manisk att man petar sig i öronen med skruvmejslar eller kör in tops där under flera månaders tid.!!

MEn fluxetine är väl 100 gånger bättre än cipramil.??

Menar du kanske att man kan bli euforisk av dessa.??


Man petar sig inte i öronen med skruvmejslar när man är manisk. En person jag vet som var manisk, cyklade genom stan och kastade pengasedlar omkring sig. Det kan låta roligt vid första anblicken, men han var mycket sjuk. Ekonomisk ruin är vanligt vid mani, att man tex impulsköper hästar, hus, skrotbilar man tror man ska rusta upp och sälja dyrt, bjuda runt på krogen...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ragnevi » 2010-11-07 0:53:48

Citalopram (generisk Cipramil) och Fontex (Prozac i USA) fungerar väldigt lika, men en del upplever att det är skillnader mellan dessa.

Någon som använt Strattera och Edronax och kan jämföra dessa preparat med varandra?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Noradrenalin och SSRI.??

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-07 21:08:46

manne skrev:Många år sedan nu men en fråga
det jag undrar med Cipramil eller SSRI om det finns någon risk att man kan bli överstimulerad av den och hyperaktiv eller få ökade tvångstankar eller tvångshandlingar av den.?


Ja, i början av behandlingen kan man bli hyperaktiv. Jag blev manisk första veckan men fluoxetin, sen försvann det. Skulle inte förvåna mig om tvången blir värre också.

manne skrev:Kan SSRI också ge någon slags sinnesrubbning eller förvirring.?

Har själv upplevt en del av dessa eller liknade självskade tvångshandlingar men begäret att utföra dem slutade direkt efter avslutad Cipramil behandling .
konstigt nog så berättade jag även det direkt för vårdpersonalen om tvångshandlingarna med de pushade mig att fortsätta då de sa att dessa tvångshandlingar som att peta sig själv kraftigt varje dag med läs Trycka in Tops/pennor i öronen skulle försvinna efter en tid och upphöra var bara i början av medicineringen som det skulle fortgå .


Risken för självskadebeteende och självmord vid SSRI-bhandlingar är störst i början och slutet av behandlingen. Sinnesrubbningar och förvirring kan man få. Jag fick väldigt mycket biverkningar när jag satte ut SSRI preperaten (har provat två olika), det var hemskt. Men som sagt, biverkningarna försvinner efter ett tag.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-07 22:11:14

Debbido skrev:
Seroxat avviker dock. Alla jag känner som testat mådde urbra - tills de ökat sin vikt med 50 kg!

De som påverkar noradrenalinet, t ex Efexor, Mirtazapine m fl har gjort många lugna, kolugna, mer fåordiga, hungriga och tjocka.


Själv mådde jag AS av Seroxat och satte ut dem. En mycket svag dos av Efexor tycks jag tåla bra. Har inte alls haft sån ökad ångest av den som av t ex centralstimulantia som Ritalin, Concerta osv, noradrenalinhöjaren Strattera eller noradrenalin- och dopaminhöjaren Voxra.

Jag vet folk som mått super på Mirtazapin (Remeron).

Så det är nog helt individuellt.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ragnevi » 2010-11-07 23:37:09

Det brukar vara när dopamin bryts ned till noradrenalin som du kan få ångest, jag fick det av Voxra/Zyban efter att jag ätit det i ett och ett halvt år och utvecklade då ångestproblematik. Bytte sedan till Strattera och det ger mig ingen ångest.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Flawed » 2010-11-08 8:55:10

JAg körde med edronax vilket var et t totalt rävgift.
Skaka,inte kunna kissa adekvat noll sexuellfunktion allmän sjukdomskänsla,feber.osv...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav ragnevi » 2010-11-08 12:46:22

Flawed, har du testat Strattera?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav sussi83 » 2010-11-19 6:25:49

Jag får feta pupillrar av min med. och periodvis olika stora dessutom. Tom har folk påpekat det på jobbet...ha ha

Man får också konstig syn, svårt att växa från långt till nära håll.
Senast redigerad av sussi83 2011-05-04 11:48:36, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Xzirie » 2010-11-19 7:27:28

sussi83 skrev:Man får också konstig syn, svårt att växa från långt till nära håll.


Det här har jag inte hört talas om förut. Min syn HAR blivit mysko de senaste åren. Jag trodde det var åldern som sparkat igång något synfel eller på grund av att jag lever i en mörk källare. Det är värst i dagsljus nämligen. Jag har svårt att ställa om "skärpan" mellan nära och avstånd och ofta ser jag dubbelt (i nyktert tillstånd).
Jag käkar fluoxetin.
Senast redigerad av Xzirie 2011-05-04 11:48:36, redigerad totalt 1 gång.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-19 8:22:06

Jag har slutat äta Fluoxetin i våras, och jag ser bättre nu. Saker på långt håll ser inte längre ut som en platt kuliss.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 11:48:36, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: SSRI preparat..

Inläggav Heishi » 2010-11-20 22:59:35

Alien skrev:Men det finns ju ingen medicin mot AS! Menar du att du tar dem mot depression (som man ju kan få av AS)? Har du försökt att sluta?

Jag tog såna tabletter (tre olika sorter, t ex Zoloft och Efexor) när jag blev utbränd. Jag var trött och ledsen och orkade ingenting. Men inte blev jag precis glad av dessa "lyckopiller" (som de kallas ibland).

Efter en tid beslöt jag mig för att sluta. Jag begärde inte förnyat recept när tabletterna tog slut. Jag märkte inte så stor skillnad, utom att jag blev argare. Tabletterna hade dämpat känslorna.


Jag har själv testat Efexor, och jag märkte av en ytterst liten förändring. Det var inte direkt skäl nog, på tanke med att jag gick igenom fan ett tiotal bieffekter av skiten! Inte 'det är nya tabletter, alla får bieffekter de två första veckorna' symptomen, utan de var ihärdiga! :?

Använder Voxra i nuläget för depression, och ska samtala med en läk. ang. t.ex Concerta b.la. Använder Theralen mot ångest vid behov..

Är det någon medicin jag 'missat', att försöka? Jag har hört en hel del saker om Concerta, och jag måste säga även som NPF-person, desto mer normal man är, desto enklare i många fall, enligt mig..
Senast redigerad av Heishi 2011-05-04 11:48:36, redigerad totalt 1 gång.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav biologic » 2010-11-21 1:01:11

MsTibbs skrev:Bieffekter jag är något klumpigare och ryckigare och har sådana här roliga ögon (onormalt stora och de har olika storlek), ursäkta mitt nyvaknade utseende:


Bild


Woj! Jag käkar Cipralex mot depression, ångest och social fobi, och har också stora pupiller. En läkare kommenterade det en gång, undrar just om han misstänkte att jag var på något förbjudet...?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Sertralin

Inläggav Cheynas » 2011-09-16 20:25:35

Ursäkta om det finns en tråd för detta redan, gjorde en snabb sökning men hittade ingenting bra.
(Om det finns, PM länk och ta bort tråd)


Okej, enkel men komplicerad fråga.

Vad är sertralin till för egentligen?
Fått det utskrivet "mot aspergers" (enl. läkarn) men har inte märkt av någonting.
Cheynas
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-08-07
Ort: Luleå

Re: Sertralin

Inläggav marcooleo » 2011-09-16 20:44:57

Depression, ångest, paniksyndrom, tvångssyndrom, social fobi, posttraumatisk stress.
Jämte Cipralex den mest effektiva SSRI enligt mina egna erfarenheter.
Hur länge har du tagit den och vilken dos?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in