Din diagnos - AS/AS+ADD/ADHD, vem är du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Din diagnos - AS/AS+ADD/ADHD, vem är du?

Inläggav kalganov » 2010-12-26 7:43:19

Hej! Jag är ny på forumet och undrar vad det är för skillnad på att ha AS/AS+ADD/AS+ADHD

Jag har ingen diagnos men tror att det kan handla om AS+ADD. Jag kan ha extrema sömnsvårigheter och dagar då jag knappt orkar göra något eftersom jag tenderar att "ha 40 graders feber" som Jenny Ström beskriver här:
http://vimeo.com/15753450


Vad är det för skillnad på att ha AS+ADD och AS+ADHD?

Har läst lite trådar om detta, som att AS+ADHD människor skulle vara lättare att avleda från ämnet i diskussioner vilket också borde stämma in på ADD, samt att de har fler intressen (samma igen). Jag har ett antal intressen och har väldigt lätt att lära mig just saker som intresserar vilket i och för sig stämmer in på de flesta med AS diagnos men jag känner också att jag har tusentals tankar som irrar runt och jag måste komma in i en viss stämning för att kunna över huvudtaget fokusera. Jag kan uppfattas som frånvarande, framför allt bland nya människor men vara extremt fokuserad och social ju bättre jag lärt känna någon. Hela lära känna fasen blir däremot ett helvete när man bär på tjugo andra konversationer i huvudet, och ju fler utav dem som har negativ ton desto fortare ringer mat och sovklockan. AS?ADHD+generellt ångestsyndrom?

Hur ser det ut för dig?
kalganov
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-09-29
Ort: snäll

Inläggav gemini » 2010-12-26 12:57:09

Jag är inte jätte påläst inom ADHD/ADD, men det jag läst hittills så känns det som att jag själv skulle kunna ha AS+ADD. Väntar dock på att få göra en utredning, men jag är 99% säker på att jag har AS.

Känner igen mig mycket i det du skriver.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav Banzai » 2010-12-26 15:46:36

Har inte heller någon diagnos men känner igen mig.

Har för mig att det ska finnas en massa trådar om detta ämne, men just nu så hittar jag naturligtvis ingenting..

Välkommen hit förresten.:D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav kalganov » 2011-01-06 3:03:58

Verkar rätt svårdefinierbart, efter idag är jag tvärsäker på att det snarare är ADHD ;) och blir nästan glad när ångesten tar ned en till verkligheten. Är det vanligt med periodiserad hyperaktivitet i ADD? Har en tendens att vilja prata först och tänka efteråt och kasta mig in i nya projekt men blir fort trött ifall det inte går som jag vill. Jag upplever ibland att en måttlig ångest tar mig ned på jorden igen och håller mig lugn, men så fort jag mår bättre börjar det klia i kroppen och jag måste hitta på nya saker att göra.
kalganov
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-09-29
Ort: snäll

Inläggav Zombie » 2011-01-06 3:24:28

Banzai skrev:Har för mig att det ska finnas en massa trådar om detta ämne, men just nu så hittar jag naturligtvis ingenting..

Finns klistrade metatrådar i de flesta avdelningar, i "Övriga aspergerfrågor" finns en med AS/ADHD-länk:
http://www.aspergerforum.se/metatrad-t13306.html

Har för mig flera trådar har kommit till sedan dess...

Banzai skrev:Välkommen hit förresten.:D

Instämmer.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in