Differentialdiagnoser vid utredning [Avdelad tråd]

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Differentialdiagnoser vid utredning [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2015-06-25 21:10:25

Man kan också läsa på samma sajt om vilka differentialdiagnoser som man ska ta hänsyn till vid en neuropsykiatrisk utredning för autismspektrumtillstånd:

Psykiatristöd - Stockholms läns landsting - Autismspektrumtillstånd

Differentialdiagnos

Rådfråga alltid en mer erfaren kollega.

Följande differentialdiagnoser bör beaktas:

  • Utvecklingsstörning: Kan ge liknande beteende, kan också förekomma samtidigt.
    ...
  • Svår språkstörning: Logopedbedömning kan behövas.
  • ADHD: Vanligt med hyperaktivitet och impulsivitet hos små barn med autism.
    ...
  • Tourettes syndrom: Tics (plötsliga, kortvariga, ensidiga) kan vara svåra att skilja från stereotypier (rytmiska, långvariga, bilaterala eller involverar hela kroppen).
  • Tvångssyndrom (OCD): Vid OCD uppfattas tvångssymtom som besvärande av patienten, som vill bli av med symtomen.
    ...
  • Social fobi: Liknande beteende med socialt undvikande. Patienter med social fobi har dock vanligen god mentaliseringsförmåga med känslighet för andras omdömen.
  • Depression: Kan vara svårt att differentiera på grund av mimikfattigdom, monotont röstläge och svårigheter att beskriva känslor vid autismspektrumtillstånd.
  • Anorexia nervosa: Ofta autistiska drag som förstärks av svält.
    ...
  • Schizofreni: Liknande kognitiva brister; svårigheter med mentalisering och brister i exekutiva funktioner.
    ...
  • Psykopati: Innebär en normal förmåga till kognitiv empati (förmåga att förstå hur andra tänker och reagerar), men stora brister i affektiv empati (medkänsla). Personer med psykopati kan vara skickliga i att föra omgivningen bakom ljuset, till skillnad från personer med autismspektrumtillstånd som oftast är mycket sanningsenliga och dåliga på att manipulera andra. De flesta med psykopatisk personlighet har inte kontakt med psykiatri eller rättspsykiatri, men det förekommer att de söker psykiatrin om de har något att vinna på det. Vägledning för diagnostik ger främst den objektiva anamnesen, alltså anhörigas berättelse och journaluppgifter men också observation av kroppsspråk, mimik och beteende.


Alien: Avdelat från Asperger och Autism - De nya skällsorden?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Wine 2015-06-25 21:15:38, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 21:11:35

plåtmonster skrev:
Wine skrev:Demonisera? Jag håller med Pikachu om att det nog är bättre att tala öppet om hur det faktiskt ser ut

Och hur det ser ut vet du och Pikachu med hög vederhäftighet?


Du kan ju läsa informationen som länkas till, har lämnat länkar bl.a. i de senaste inläggen jag postat i denna tråden.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 21:25:46

I avsnittet om differentialdiagnoser till autismspektrumtillstånd poängteras också vikten av den objektiva anamnesen för vägledning vid utredning och diagnostisering, men ändå så finns det ju brister vad gäller neuropsykiatriska utredningar på en del håll, här på forumet finns det ju flera som öppet vittnat om att exempelvis anhöriga ej medverkat vid den neuropsykiatriska utredningen:

Psykiatristöd - Stockholms läns landsting - Autismspektrumtillstånd

Differentialdiagnos

Rådfråga alltid en mer erfaren kollega.

Följande differentialdiagnoser bör beaktas:
...

  • Psykopati: Innebär en normal förmåga till kognitiv empati (förmåga att förstå hur andra tänker och reagerar), men stora brister i affektiv empati (medkänsla). Personer med psykopati kan vara skickliga i att föra omgivningen bakom ljuset, till skillnad från personer med autismspektrumtillstånd som oftast är mycket sanningsenliga och dåliga på att manipulera andra. De flesta med psykopatisk personlighet har inte kontakt med psykiatri eller rättspsykiatri, men det förekommer att de söker psykiatrin om de har något att vinna på det. Vägledning för diagnostik ger främst den objektiva anamnesen, alltså anhörigas berättelse och journaluppgifter men också observation av kroppsspråk, mimik och beteende.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 21:44:04

Pikachu skrev:
plåtmonster skrev:Eller så vill man demonisera personer med asperger.
Eller helt enkelt ha en sansad ärlig öppenhet kring funktionshindrets nackdelar. Men det är skönt att bli stuken medhårs och ha en ryggdunkningsklubb.


Ja, jag har upplevt att det har stundtals varit ett enormt fokus just på att Aspergare ofta har ett IQ som är lite högre än vad som är genomsnittet i befolkningen och att de som många här väljer att kalla NT också av många här anses vara mer eller mindre idioter och dåliga på olika sätt, de hånas och man gör sig lustig över de som inte har aspergerdiagnos i olika trådar o.s.v. Ändå innebär det ju att man har en funktionsnedsättning om man har en aspergerdiagnos, att man har en kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 21:45:41

Puzzle skrev:@ Wine;
Trådämnet är fortfarande huruvida diagnoserna asperger och autism används används som skällsord eller ej, differentialdiagnoser får du gärna ta i en annan tråd dessutom bör du nog läsa om den förnyade citeringsregeln.

Dessutom att dra alla aspergare över en kam är knappast rätt väg att gå om man ska lära ut "hur det faktiskt ser ut". :wink:


Puzzle, jag har inte heller dragit alla över en kam, läser du de tidigare inläggen i tråden så kan du se att det bara är så Bror Duktig har uppfattat mig.

Angående citeringsregeln så kanske du ser att jag citerar endast en liten del av all information som jag länkade till, jag har dessutom kortat ner och tagit bort en del text som fanns i avsnittet om differentialdiagnoser och respektive diagnos.
Senast redigerad av Wine 2015-06-25 21:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-25 22:10:50

Wine skrev:Puzzle, jag har inte heller dragit alla över en kam, läser du de tidigare inläggen i tråden så kan du se att det bara är så Bror Duktig har uppfattat mig.

Angående citeringsregeln så kanske du ser att jag citerar endast en liten del av all information som jag länkade till, jag har dessutom kortat ner och tagit bort en del text som fanns i avsnittet om differentialdiagnoser och respektive diagnos.

Jag tycker helt enkelt inte att diagnosen/diagnoserna är fullt lika nattsvarta som det verkar som att du och Pikachu försöker få dom. Dessutom så är den mesta av statistiken rätt meningslös då asperger är en avvikande funktion på hjärnan som många kan ha utan att behövt kontakta psykiatrin och som då inte räknas in.

Men som sagt så tycker jag att det här är ett sidospår som du gärna får ta i en mer passande tråd.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 22:23:45

Puzzle skrev:
Wine skrev:Puzzle, jag har inte heller dragit alla över en kam, läser du de tidigare inläggen i tråden så kan du se att det bara är så Bror Duktig har uppfattat mig.

Angående citeringsregeln så kanske du ser att jag citerar endast en liten del av all information som jag länkade till, jag har dessutom kortat ner och tagit bort en del text som fanns i avsnittet om differentialdiagnoser och respektive diagnos.

Jag tycker helt enkelt inte att diagnosen/diagnoserna är fullt lika nattsvarta som det verkar som att du och Pikachu försöker få dom. Dessutom så är den mesta av statistiken rätt meningslös då asperger är en avvikande funktion på hjärnan som många kan ha utan att behövt kontakta psykiatrin och som då inte räknas in.

Men som sagt så tycker jag att det här är ett sidospår som du gärna får ta i en mer passande tråd.


Jag upplever inte att det är någon som försöker få det till något nattsvart, mer att man bör se verkligheten som den är och inte skönmåla men du har ju inte varit medlem så länge här på forumet, lite drygt ett år bara, så du kanske inte har så stor koll på hur diskussionerna sett ut här under åren.

Jag håller inte riktigt med dig om vad du skriver ovan om att många kan ha aspergers utan att ha behövt kontakta psykiatrin, för att överhuvudtaget få diagnosen aspergers syndrom så ska man ju ha en kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden och har man det har jag svårt att tänka mig att man ej har haft kontakt på något sätt med psykiatrin i vuxen ålder. Det handlar ju liksom inte bara om att man är lite charmigt nördig och kanske blyg utan om att man faktiskt kan ha stora svårigheter att fungera i vardagen. Detta har också diskuterats mycket på forumet tidigare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-25 22:49:58

Anledningen att det kan uppfattas som mörkare än vad det är kan vara för att det skrivs i en tråd om huruvida det används som skällsord eller inte. Det kan uppfattas som att man "försvarar" att det används på ett negativt sätt, så det kan nog mycket väl vara att jag som tolkar det så.. :wink:

Wine skrev:för att överhuvudtaget få diagnosen aspergers syndrom

Det är där vi pratar förbi varandra. Jag anser att man har diagnosen när man har avvikelserna i hjärnan och inte när man får ett papper som "bekräftar" det. Jag vågar nog påstå att jag har ett antal i släkten som "har" diagnosen även om dom inte behövt söka hjälp för det (bönder, tekniker, egenföretagare, bibliotekarier, och liknande jobb som inte har fullt samma krav på att vara social, stresstålig och allt vad det nu kan vara).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 23:00:13

Puzzle skrev:Anledningen att det kan uppfattas som mörkare än vad det är kan vara för att det skrivs i en tråd om huruvida det används som skällsord eller inte. Det kan uppfattas som att man "försvarar" att det används på ett negativt sätt, så det kan nog mycket väl vara att jag som tolkar det så.. :wink:

Wine skrev:för att överhuvudtaget få diagnosen aspergers syndrom

Det är där vi pratar förbi varandra. Jag anser att man har diagnosen när man har avvikelserna i hjärnan och inte när man får ett papper som "bekräftar" det. Jag vågar nog påstå att jag har ett antal i släkten som "har" diagnosen även om dom inte behövt söka hjälp för det (bönder, tekniker, egenföretagare, bibliotekarier, och liknande jobb som inte har fullt samma krav på att vara social, stresstålig och allt vad det nu kan vara).


Ja det har varit en del diskussioner om detta tidigare här på forumet, jag anser att man inte kan veta att någon har Aspergers syndrom om denne inte har genomgått en neuropsykiatrisk utredning och om du läser lite i det som jag länkade till tidigare i tråden, om bl.a. differentialdiagnoser som bör beaktas så kanske du kan se att det inte är alldeles enkelt att bedöma huruvida det handlar om ett autismspektrumtillstånd eller inte. Det säger ju även de som är verksamma inom psykiatrin och som själva gör utredningar.

Aspergers syndrom är ju också en diagnos som jag har för mig började användas 1994 i Sverige inom psykiatrin så för lite äldre personer som exempelvis är i pensionsåldern nu så fanns det inte samma möjligheter att få en neuropsykiatrisk utredning vid en yngre ålder som det gör nu.

Arbetsmarknaden såg också lite annorlunda ut tidigare, det är svårare att ha AS nu och att klara sig och fungera bra på arbetsmarknaden enligt de jag pratat med som arbetar inom psykiatrin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-26 3:06:45

@Wine, De instutioner som styr de källor du använder har också vid patientkontakt enligt många trådar visat sig allt annat än besitta insikt i hur personer med asperger fungerar. Så dess "fakta" bör nog tas med en viss nypa salt. Att differentialdiagnoser kan skapa de symptom som nämns verkar däremot hålla.

Wine skrev:Ja, jag har upplevt att det har stundtals varit ett enormt fokus just på att Aspergare ofta har ett IQ som är lite högre än vad som är genomsnittet i befolkningen och att de som många här väljer att kalla NT också av många här anses vara mer eller mindre idioter och dåliga på olika sätt, de hånas och man gör sig lustig över de som inte har aspergerdiagnos i olika trådar o.s.v. Ändå innebär det ju att man har en funktionsnedsättning om man har en aspergerdiagnos, att man har en kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.


Om det nu är så att man är mer intelligent än majoriteten av befolkningen inom vissa områden så är det väl ganska självklart att man drar nytta av det istället för att älta sig i de egenskaper som är mindre bra. Finns ingen större anledning att konkurrera med de sidor där man är i underläge.

När majoritetsbefolkningen beter sig på ett utifrån betraktat irrationellt sätt som ofta skapar en massa problem för personer med asperger så är det klart att det blir föremål för diskussion och häcklande. Det verkar inte sparas på krut när det gäller att demonisera personer med asperger ifrån den officiella sfären så varför skulle någon annan lägga locket på? Dessutom är det en frizon där normaliseringen inte är neurotypisk och det möjliggör resonemang utifrån hur personer faktiskt fungerar.

De som har signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete och socialt blir nog mer hjälpta av att problematisera det utifrån ett aspergerperspektiv eller rättare sagt hur de faktiskt fungerar än utifrån en infallsvinkel som är inkompatibel.

Alldeles oavsett så är det ur livssynpunkt mest effektivt att odla de givande sidorna och försöka få de belastande sidorna under kontroll. Det finns ur egensynpunkt ingen större anledning att älta igenom att det minsann finns andra som är monster.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Differentialdiagnoser vid utredning [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2015-06-26 8:54:11

Puzzle skrev:Wine: Då tycker vi helt enkelt olika. :wink:
...


Ja det verkar så men jag undrar verkligen om du på fullt allvar anser att man kan bedöma om en individ har Aspergers syndrom utan att denne har genomgått en neuropsykiatrisk utredning och blivit utredd inom psykiatrin, för de som utredde mig sa att det kan man som lekman inte göra och försöker man sätta sig in lite i hur en utredning går till och hur man går tillväga för att säkerställa att det inte handlar om annan psykiatrisk problematik så kanske man förstår bättre att det nog är rätt svårt att med säkerhet kunna säga att det faktiskt är autismspektrumproblematik det handlar om ifall en person inte har haft kontakt med psykiatrin och blivit korrekt utredd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-26 9:08:29

Wine skrev:
Puzzle skrev:Wine: Då tycker vi helt enkelt olika. :wink:
...


Ja det verkar så men jag undrar verkligen om du på fullt allvar anser att man kan bedöma om en individ har Aspergers syndrom utan att denne har genomgått en neuropsykiatrisk utredning och blivit utredd inom psykiatrin, för de som utredde mig sa att det kan man som lekman inte göra och försöker man sätta sig in lite i hur en utredning går till och hur man går tillväga för att säkerställa att det inte handlar om annan psykiatrisk problematik så kanske man förstår bättre att det nog är rätt svårt att med säkerhet kunna säga att det faktiskt är autismspektrumproblematik det handlar om ifall en person inte har haft kontakt med psykiatrin och blivit korrekt utredd.

Har man cancer utan att ha märkt det själv eller kollat upp det med sjukvården så har man fortfarande cancer, man vet bara inte om det och man är inte med i statistiken angående cancer. Samma sak med asperger och en hel del andra diagnoser/sjukdomar. Har du fortfarande några frågetecken för hur jag ser på saken så får du gärna PM:a mig istället för att fortsätta på OT-spåret.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-26 9:34:23

Puzzle skrev:
Wine skrev:
Puzzle skrev:Wine: Då tycker vi helt enkelt olika. :wink:
...


Ja det verkar så men jag undrar verkligen om du på fullt allvar anser att man kan bedöma om en individ har Aspergers syndrom utan att denne har genomgått en neuropsykiatrisk utredning och blivit utredd inom psykiatrin, för de som utredde mig sa att det kan man som lekman inte göra och försöker man sätta sig in lite i hur en utredning går till och hur man går tillväga för att säkerställa att det inte handlar om annan psykiatrisk problematik så kanske man förstår bättre att det nog är rätt svårt att med säkerhet kunna säga att det faktiskt är autismspektrumproblematik det handlar om ifall en person inte har haft kontakt med psykiatrin och blivit korrekt utredd.

Har man cancer utan att ha märkt det själv eller kollat upp det med sjukvården så har man fortfarande cancer, man vet bara inte om det och man är inte med i statistiken angående cancer. Samma sak med asperger och en hel del andra diagnoser/sjukdomar. Har du fortfarande några frågetecken för hur jag ser på saken så får du gärna PM:a mig istället för att fortsätta på OT-spåret.


Men det är ju precis det jag försöker beskriva, du kan ju aldrig med säkerhet hävda, utan att du har blivit utredd att du har en viss åkomma, det finns många sjukdomar som ger likartade symtom så man kanske kan anta eller gissa att man har en viss åkomma baserat på symtom men man kan aldrig veta med säkerhet vad det handlar om förrän man har blivit utredd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-26 9:53:31

Eftersom jag levt större delen av mitt liv utan att ha diagnosen AS så identifierar jag mig inte särskilt mycket med diagnosen heller, jag ser diagnosen mest som ett nödvändigt verktyg för vården och myndigheter som bör användas och används för att hantera människor på bästa sätt, man är ändå samma människa som man var innan man fick diagnosen då man inte föll in i kategorin aspergare eftersom man inte visste om att man hade AS eller skulle få en diagnos.

Diagnosen är ingen "accessoar" som jag skyltar med på något sätt, de enda som vet om att jag har AS är de som av någon anledning behöver veta om det samt de som medverkade vid utredningen, mina närmaste anhöriga. Kan inte se någon anledning annars att berätta för andra att jag har diagnosen, det spelar liksom ingen roll tycker jag, jag är ju den jag är och alltid har varit och den de känner mig som ändå.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav tahlia » 2015-06-26 10:02:01

Det här med citering ställer till det, jag ser sånt jag inte borde se.
Jag förstår vad Puzzle menar och instämmer. Vissa saker blir väldigt tydliga när man själv når punkten "påläst" i något ämne och de flesta aspergare jag träffat på här är pålästa kring sin diagnos.

Vad gäller det här med att minsann inte kunna ha AS utan diagnos... Skitsnack. Den förälder jag och min bror har ärvt vår autism av är ännu aspigare än jag och brorsan är. Det går alldeles utmärkt att misslyckas med det sociala utan att någonsin söka hjälp. Så länge du kan arbeta så är det ingen som reagerar, speciellt inte tidigare då ingen ens visste att det fanns. Genom mig och senare min bror har dock föräldern fått en märkbar insikt följt av en viss lättnad att äntligen få svar på varför världen inte har känts helt rätt. Själv fick jag möjligheten att förstå personen på ett sätt jag inte gjort tidigare vilket avsevärt har förbättrat vår relation.

Kan jag med säkerhet säga att den här personen har AS? Ja. På samma vis som jag sa det om min bror och båda mina barn innan de samtliga fick diagnos.
Jag ser ingen anledning till att låtsas som om min kunskap är obefintlig, undermålig eller irrelevant när jag redan fått bevisat att så inte är fallet och jag är evinnerligt tacksam för min skepsis och vilja att utmana alla, oavsett om de har ett diplom på väggen eller inte. Att blint tro på någon bara för att de har en titel är lika farligt som det är naivt.
Det får avsluta min tillfälliga egotripp.
Senast redigerad av tahlia 2015-06-26 10:09:21, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Differentialdiagnoser vid utredning [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2015-06-28 2:41:46

Alltså... många i min generation var diagnostiserade med en massa skumma saker och blev sedan utredda för aspergers. Då var det inte så mycket att "Nu måste vi vara skitnoga och se att de inte spelar eller förvränger, att det verkligen är aspergers", utan att allt så entydigt tydde på aspergers att det förklarade SÅ MYCKET som ingen av de andra diagnoserna gjorde, i dem fick man klämma in sig med våld.

Då tror jag att man kan vara rätt säker på att det ÄR aspergers.

Naturligtvis gick man igenom mina förra diagnoser och såg vad som förklarades av aspergern och vad som inte gjorde det, de symptomen som fått så mycket eget liv att de skulle diagnostiseras separat.

Jag tappade då personlighetsstörning direkt, ALLT som ansågs vara personlighetsstört ansågs förklaras bättre med asperger. Däremot ansågs jag ha såpass extra depression och ångest att den fick diagnostiseras separat.

Jag har ju liksom redan gått igenom "alla" diagnoser så det var inte stor idé att börja tjafsa om dem igen. De hade alla testats ett tag men sedan insåg de att Nej jag har verkligen inte det!

De diagnoser jag haft är: Borderline personlighetsstörning, schizoid personlighetsstörning, schizotyp personlighetsstörning, depressiv personlighetsstörning, paranoid personlighetsstörning, narcissistisk personlighetsstörning, till sist när ingen passade blev det personlighetsstörning UNS, även haft misstanke om schizofreni och bipolär.

Sedan efter det så blev jag även diagnostiserad med ADD. Om man nu ska ifrågasätta aspergerdiagnosen så kan man ju säkert hävda att jag "bara" har ADD + dep + ångest. Fast då missar man ju en del av den sociala biten. Men den kan man säkert förklara med dyssocial personlighetsstörning, en av de få jag aldrig "haft"...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in