Diagnoskriterier och grejer som saknas och utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnoskriterier och grejer som saknas och utredning

Inläggav smulan73 » 2013-08-16 22:41:11

Jag är nästan klar med min utredning nu och psykologen visade mig kriterierna och gick igenom dem med mig och sa vad han tyckte stämde och inte. Dels förvånade det mig att han inte tyckte att jag hade så stor brist på icke verbal förmåga för jag själv upplever det som jättemycket och väldigt handikappande och jag sa detta till honom och han antecknade lite. Sen var han lite smått tveksam till de andra kriterierna också med specialintressen och rutiner och ritualer. Han tyckte väl inte det var tillräckligt mycket.Och jag tycker själv att jag stämmer in jättemycket på det. Jag sa det också och han antecknade lite. Nu blir jag lite orolig att jag inte ska få nån as diagnos trots extrema svårigheter som jag själv tycker så jag har skrivit ett brev exakt hur jag tycker att diagnoskriterierna stämmer in på mig. Ska skicka detta så att de har läst igenom det tills besöket jag ska bli kallad till där jag ska få min "dom" av psykologen och en läkare.
Själv tycker jag ju att det finns en del här på forumet som har mindre problem än mig på vissa områden och som ändå har en klar as-diagnos så jag blev lite förvånad att han inte verkade tycka det var så. Han sa att jag har drag men han verkade hänga upp sig på kriterierna lite väl mycket istället för att lyssna på mig. jag hade ju dessutom mer än dubbelt så många poäng som man ska ha på det första formuläret som jag fyllde i för att se om jag uppfyllde kriterierna för en utredning.
Jag blev lite rädd att psykologen tyckte att bara för att jag inte låser in mig och vägrar träffa folk och beter mig som värsta grottmänniskan så kan jag inte ha asperger. Det finns ju olika svårighetsgrader och jag hoppas han tar hänsyn till det.

En annan sak som jag funderar över är att en del av dragen som är vanliga för asperger inte finns med i kriterierna. tex att vara känslig för ljud och ljus och att inte kunna filtrera intryck, vara känslig för olika sorters tyg och tvättlappar osv. Borde inte det också vara med i kriterierna?
smulan73
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-01-31

Diagnoskriterier och grejer som saknas och utredning

Inläggav Juggernawt » 2013-08-16 22:56:37

Reagerar på att det är en psykolog som gör din utredning men det kanske bara är för att jag fick min av en psykiater - vet faktiskt inte vad som är vanligt.

Nu är ju varje person unik med sin egen problematik. För vissa är just ljud och ljus de största problemen medan andra har svårt med kommunikation överhuvudtaget. Vad jag förstår så behöver man inte uppfylla *alla* kriterier utan bara en del av dem. Du kanske bara ha autism-spektrumproblematik (eller vad de nu kallar det för) - som light version av AS. Eller så kanske du helt enkelt lärt dig att hantera svårigheterna så bra att de inte längre är av störande karaktär.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Diagnoskriterier och grejer som saknas och utredning

Inläggav Caprifool » 2013-08-17 1:23:31

Bara en person? Jag hade ett team på 7 (tror jag det var) personer inom olika områden.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in