Diagnoser i mediabevakning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Nasheim » 2015-03-19 9:11:39

Jag kom in på attentions youtube kanal igår och fick mig en tankeställare när jag fick se vilka klipp de har lagt upp där. Nästan uteslutande är det filmer om barn, föräldrar och ADHD. Och jag tror inte jag såg ett enda klipp som har med asperger, autism eller tourettes att göra.

Detta fick mig att fundera lite och när ni tänker på det, hur tycker ni mediabevakningen ser ut för dessa diagnoser? Jag tycker att det är väldigt mycket fokus på just ADHD.

Så jag gjorde en sökning

SVD:
ADHD 564
Asperger 249
Autism 341
Tourettes 98

DN:
ADHD 882
Asperger 134
Autism 640
Tourettes 150

Varför ser det ut så här tror ni?
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Wine » 2015-03-19 10:53:11

Jag tror det är mer fokus på just ADHD av den anledningen att diagnosen är kontroversiell samt att diagnosen är förknippad med kriminellt beteende, missbruksproblematik, narkotikaklassade preparat, bl.a. amfetamin samt metylfenidat som används vid behandling av ADHD symtom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-03-19 11:07:44

Det sista jag så i media om AS var det här, "Robert Durst, who by the way was diagnosed with Asperger syndrome, admitted by accident that he did killl them all."

Mycket av det där. När jag nu ser en psycho i avisen, så tenker jag "fan jag håpar det inte står ett ord om AS här nu". Til och med Breivik var nära att få den diagnosen, dom pratade om det en stund. Skit.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Winterblues » 2015-03-20 22:33:16

Jag tänkte på det senast idag faktiskt. ADHD lyfts fram frekvent för att öka förståelsen, medan asperger sällan nämns i sådana sammanhang :/ Nämns det så är det gärna med en liten nedlåtande ton.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav MsTibbs » 2015-03-20 23:18:14

Beror nog på att ADHD är betydligt vanligare än de andra. Folk kan gärna höra av sig till tidningarna med insändare mm. mera.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Puzzle » 2015-03-21 0:23:24

Jag har en liten teori kring det där, jag tror att dom aspergare som lyckas hitta ett jobb eller så som fungerar för dom oftast inte har den där känslan att dom måste gå ut i media för deras liv fungerar ju som det är ändå. Medan andra med asperger oftast är något tillbakadragna och av den anledningen inte går till media eller att dom helt enkelt inte har intresset för det.

Men med ADHD har man i princip "alltid" problem för det är få arbeten där det funkar att vara överaktiv med nedsatt koncentrationsförmåga för att inte tala om skolan, och dessutom så har dom oftast inte samma svårigheter med de sociala samspelet och därför är det nog vanligare att dom hör av sig till tidningar och det skrivs artiklar som "Jag har ADHD", "Min son har ADHD". Och som tidigare sagt så är det vanligare och en lite kontroversiell diagnos.

Senaste jag såg med asperger var nog Putin-fiaskot; "I rapporten spekulerar man att att Putins hjärna utsattes för en tidig skada, kanske drabbades hans mamma av en stroke under graviditeten vilket skulle ha orsakat en 'neurologisk avvikelse', funderar analytikerna". :-)051
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Lispington » 2015-03-21 0:27:04

MsTibbs skrev:Beror nog på att ADHD är betydligt vanligare än de andra. Folk kan gärna höra av sig till tidningarna med insändare mm. mera.

Och ADHD har också föregångare, bl.a. MBD och DAMP, som gör att frågan var på tapeten redan innan autismspektrumet i svensk diagnostik utvidgades med Aspergers syndrom.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Diagnoser i mediabevakning

Inläggav Fröken Fräken » 2015-03-23 23:44:05

Om man lägger ihop siffrorna för Asperger och autism så blir de lika stora som de för ADHD (ungefär). Bara en tanke, eftersom de ju numera anses vara samma sak...

Men det stämmer att man inte så ofta läser om Tourettes. Undrar hur många som har Tourettes jämfört med AS och ADHD, och om det motsvarar det lägre antalet träffar.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in