Det här skrämmer mig

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det här skrämmer mig

Inläggav Yngve » 2010-09-02 11:28:30

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7712800.ab

Inte så mycket artikeln i sig utan alla kommentarer. Massa snack om att ungdomar som bor i storstan är dumma i huvudet, att man ska dra in arbetslöshetsbidraget och att allting är dem arbetslösas fel.
Gör att min situation känns ännu jobbigare på något sätt.
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav Truly » 2010-09-02 18:39:57

Artikeln skrämmer mig faktiskt mest, inte kommentarerna. För att inte tala om skribenten. Henne skulle de ha skuggat bort för länge sedan. :twisted:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Trixy » 2010-09-02 19:38:45

Självklart skulle HON få jobb direkt..menar är man känd och frågar efter ett normalt jobb ex linda skugge vem vill inte profilera henne i butiken... Men den gemene man/kvinna har nog svårt att få jobb....

Men samtidigt är faktiskt ungdommarna kräsnare idag än för många år sedan. Det finns jobb om man vill jobba anser jag med i viss utsträckning...men dagens ungdommar vill inte städa....plocka soppor eller dela ut tidningar på morgonen kl 3-4.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Alien » 2010-09-02 20:12:13

Linda Skugge är inte precis känd för att sin empati och nyanseringsförmåga.

Men hon har inte alltid varit känd:
Sedan tonåren har jag alltid haft jobb. Jag har gjort allt från att sälja toalettbalar genom dörrknackning till att städa hotellrum. Jag har haft alla möjliga jobb, kassörska, au pair, jobbat på Posten, kafébiträde – jag har gjort allt! Jag är en förortsunge som utan utbildning och kontakter skaffade mig alla jobb själv.


Men det var väl några år sen, hon vet ju inte om det är lika lätt att få jobb nu. (Och som aspie utan social kompetens klarar man ofta inte av att jobba som försäljare o dyl.)

Värst är de som är för ”fina” för riktigt arbete, de som sätter någon slags ”personlig integritet” främst. Som en tjej som skrev på min blogg att hon tycker att det är att ”sälja ut sin själ och integritet” att jobba på McDonalds och likställer McDonaldsjobb med att prostituera sig.

Tycker tjejen att hon är för fin för att jobba på McDonalds? Eller anser hon att McDonalds är ett omoraliskt företag, då blir liknelsen med "prostitution" lättare att förstå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Truly » 2010-09-02 21:45:26

Alien skrev:Linda Skugge är inte precis känd för att sin empati och nyanseringsförmåga.
Men hon har inte alltid varit känd:

Sedan tonåren har jag alltid haft jobb. Jag har gjort allt från att sälja toalettbalar genom dörrknackning till att städa hotellrum. Jag har haft alla möjliga jobb, kassörska, au pair, jobbat på Posten, kafébiträde – jag har gjort allt! Jag är en förortsunge som utan utbildning och kontakter skaffade mig alla jobb själv.

Alien skrev:Men det var väl några år sen, hon vet ju inte om det är lika lätt att få jobb nu. (Och som aspie utan social kompetens klarar man ofta inte av att jobba som försäljare o dyl.)


Nej, hon är verkligen inte känd för sin nyanseringsförmåga...
Och inte har hon alltid haft jobb heller. Då jag bodde granne med henne för herrans massa år sen satt hon mest på stadens caféer och fikade och snackade "skit".
Dålig nyansering var det ja... :wink:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav matterik » 2010-09-02 21:54:02

Media är en del av den dolda kontrollstruktur som styr samhället.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Truly » 2010-09-02 22:04:11

Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Yngve » 2010-09-03 1:59:36

Sen vet jag inte om "För fin" är rätt ord. Tex söker jag inte säljarjobb pga att jag inte vill jobba på provision med mitt handikapp. Jag söker inte heller jobb som personlig assistent pga att jag inte tycker att en person som bara är intresserad av pengarna ska skaffa jobb som personlig assistent.
I övrigt söker jag allting (förutom om jag saknar behörighet).
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav Micke_B » 2010-09-03 8:09:20

håller både med och säger emot, jag vet av erfareneht att det finns folk som anser sig för fina för visa jobb, att visa jobb inte har tillräckligt med prestige och e för lata för att jobba

har tillexpempel en kompis som aldrig skulle ställa sig på mcdonalds för det är inte ett fint nog jobb för honnom

har en annan kompis som är 25 år han har inte jobbat en dag i hela sitt liv utan alltid gått på soc för han är för lat för att jobba , så fort han har fått en chans har han sabbat den på ett eller annat sätt för han inte vill jobba , han har i dagsläget en praktikplats som han aldrig går till så slutledningen är han vill inte jobba utan han vill leva på statliga bidrag

har även en kompis som ahde ett drömjobb där han jobbade med att göra radioreklam det var fria tider och inget fysiskt ansträngande jobb det var inomhus , det var han och hans chef + 1 till anställd
men han blev sur för att chefen bad han jobba över en dag för han hade nån upphängning att han var tuvgen att sluta precis kl 5 varje dag och det gör man itne i en sån branch det e ganska rörliga arbetstider så han sa upp sig

så visst finns det folk som vad dom än har för jobb så duger det inte
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Kristofer » 2010-09-03 11:51:40

Visst, det går att få jobb. I Stockholm. Sen kommer vissa bostadsdilemman till... I synnerhet för den som har låg inkomst. Så Skugge har förmodligen inte fel, men en betydligt flexiblare bostadsmarknad skulle behövas för att göra detta realistiskt för många som inte är uppväxta eller har andra typer av anknytningar till storstockholm.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Yngve » 2010-09-03 17:11:51

Micke: jag säger inte att det är helt fel. jag känner tex folk som inte lyfter ett finger för att få ett jobb och som glatt bor hemma utan utgifter.

En gammal vän till mig fick tex jobb på Posten men lämnade arbetsplatsen och postcykeln mitt ute i ösregn, bara för att aldrig komma tillbaks igen. Hans motivation till detta var att "jobbet var tråkigt". Nu för tiden missbrukar han marijuana och svamp (flera gånger i veckan) utan några som helst framtidsplaner.

Det är bara generaliseringen som stör mig enormt.
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav imperativ » 2010-09-03 22:16:33

Yngvelli skrev:Det är bara generaliseringen som stör mig enormt.

+1


Jag skulle aldrig tacka ja till jobb inom restaurangbranschen. Aldrig att jag skulle börja städa någonstans. Strävar efter att aldrig sätta min fot inom omsorg och sjukvård. Dessa undviker jag även om de skulle ge bra pengar och bra villkor.

Jag hamnar i gruppen "ungdomar" pga min ålder, jag är nog lite fin i kanten (tillräckligt fin för att ha "förtjänat" många negativa yttranden/uppläxning det senaste året), men jag känner inte igen mig i det som Skugge skrev om. Iofs känner jag inte heller igen mig i det som skrevs av experterna. :P
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-03 22:27:23

Jag har aldrig blivit erbjuden jobb, gör det mig till en lat människa?

Skulle jag vilja byta min tillvaro som sjukpensionär mot en anställning med normal lön?
-Alla gånger.
Men kom för fan inte och kalla mig lat för att jag inte vill arbeta gratis (praktikplatser) utan möjlighet till avancemang.

Sen är det uppenbarligen så att alla inte tas emot med öppna armar. Om du har en stel ansiktsmimik och är dålig på joller & småprat ses du per automatik som en suspekt typ.

Skugge och alla andra hurtiga nyliberaler kan gå och kamma sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Micke_B » 2010-09-04 7:37:03

KrigarSjäl skrev:Jag har aldrig blivit erbjuden jobb, gör det mig till en lat människa?

Skulle jag vilja byta min tillvaro som sjukpensionär mot en anställning med normal lön?
-Alla gånger.
Men kom för fan inte och kalla mig lat för att jag inte vill arbeta gratis (praktikplatser) utan möjlighet till avancemang.

Sen är det uppenbarligen så att alla inte tas emot med öppna armar. Om du har en stel ansiktsmimik och är dålig på joller & småprat ses du per automatik som en suspekt typ.

Skugge och alla andra hurtiga nyliberaler kan gå och kamma sig.


erbjuden jobb fyfan jag jag hatar när folk beter sig på det viset det är ingen som kommer att komma och servera dig ett jobb på silverfat ..

du kan inte tro att du kan sitta på din rumpa så kommer det att flyga stekta sparvar i munnen på dig .

man får fan ta och vara sin egen lyckas smed , vill man ha ett jobb får man ge sig ut i världen utanför lägenheten och faktiskt fysiskt söka ett jobb ...

visst förstår dig att du inte vill gå på praktik och dra dag ut och dag in och inget händer och du står kvar på ruta ett men det är ett sätt för arbetsgivaren att se om du visar framfötterna och en chans för dig att visa vad du går för

jag hade praktik på ett företag i 6 månander och skötte mig exemplariskt efter det hade jag oxå jobb i 3 år där innan jag inte mäktade med det längre men det föll på mitt egna bevåg hade jag inte gått in i väggen hade jag troligen haft jobb där än
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav DIProgan » 2010-09-04 9:03:20

Dela ut tidningar på natten är förövrigt något som borde passa många aspies rätt bra. Passade i alla fall mig tillräckligt bra för att hålla på ett tag men lönen var rent skräp tyvärr.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Micke_B » 2010-09-04 9:48:11

min polare delar ut tidningar och lyfter ut 16.000 efter skatt varje månad men då jobbar han oxå från 2 på natten till cirka 8 på morgonen och är endast ledig lördagar
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav matterik » 2010-09-04 15:36:05

En röst för att man ger aspies kontorsjobb där de kan sitta ensamma och jobba på.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav nisse » 2010-09-04 17:35:46

Jag undrar var alla lediga jobb finns någonstans? Är det bara inbillning från min sida att företagen har slimmat sina organisationer och flyttat tillverkningen till låglöneländer?
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav barracuber » 2010-09-04 18:04:34

Inbillning knappast. Det är en viktig del i globaliseringen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-04 20:29:45

Micke_B skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag har aldrig blivit erbjuden jobb, gör det mig till en lat människa?

Skulle jag vilja byta min tillvaro som sjukpensionär mot en anställning med normal lön?
-Alla gånger.
Men kom för fan inte och kalla mig lat för att jag inte vill arbeta gratis (praktikplatser) utan möjlighet till avancemang.

Sen är det uppenbarligen så att alla inte tas emot med öppna armar. Om du har en stel ansiktsmimik och är dålig på joller & småprat ses du per automatik som en suspekt typ.

Skugge och alla andra hurtiga nyliberaler kan gå och kamma sig.


erbjuden jobb fyfan jag jag hatar när folk beter sig på det viset det är ingen som kommer att komma och servera dig ett jobb på silverfat ..

Ska du tala om för mig vilken attityd jag ska ha?
Jag är 30 bast och har provat att arbeta i flera olika branscher (läs: praktikplatser), men platsar tydligen inte på arbetsmarknaden och jobbar gratis gör jag inte - varför skulle jag göra det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Micke_B » 2010-09-05 7:33:43

KrigarSjäl skrev:
Micke_B skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag har aldrig blivit erbjuden jobb, gör det mig till en lat människa?

Skulle jag vilja byta min tillvaro som sjukpensionär mot en anställning med normal lön?
-Alla gånger.
Men kom för fan inte och kalla mig lat för att jag inte vill arbeta gratis (praktikplatser) utan möjlighet till avancemang.

Sen är det uppenbarligen så att alla inte tas emot med öppna armar. Om du har en stel ansiktsmimik och är dålig på joller & småprat ses du per automatik som en suspekt typ.

Skugge och alla andra hurtiga nyliberaler kan gå och kamma sig.


erbjuden jobb fyfan jag jag hatar när folk beter sig på det viset det är ingen som kommer att komma och servera dig ett jobb på silverfat ..

Ska du tala om för mig vilken attityd jag ska ha?
Jag är 30 bast och har provat att arbeta i flera olika branscher (läs: praktikplatser), men platsar tydligen inte på arbetsmarknaden och jobbar gratis gör jag inte - varför skulle jag göra det?


nej jag talar om för dig att inget kommer gratis i livet , du verkar vara en intelligent kille även om vi inte delar samma åsikter så kan jag ge dig det att du som sagt verkar rätt intelligent ..

det jag hängde upp mig på var att du sa att ingen erbjudit dig jobb och du vet likabra som jag att inget i den här världen e gratis , ingen kommer att låta det regna manna från himmelen bara för din skull .

vill du ha ett jobb och inte sitta fast på arbetsförmedlingens och försäkringskassans som du kallar dom menlösa praktiker får du ge dig ut och hitta ett eget jobb , du tror la inte på fullaste allvar nån kommer komma och knacka på din dörr och säga att krigis nu har du en tillsvidare anställning med 16:000 rent i månaden
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Björne » 2010-09-05 14:04:04

nisse skrev:Jag undrar var alla lediga jobb finns någonstans?


Många av de lediga jobben utannonseras på Arbetsförmedlingens webbsite. Tyvärr inte alla, eftersom många arbetsgivare bara använder sig av Monster eller andra snarlika privata arbetsförmedlingar. Andra lediga jobb annonseras inte ut över huvud taget, utan enda möjligheten man har att söka de är att själv kontakta företaget eller känna någon där och veta att de söker efter personal.

Arbetsförmedlingens egen site är bra att börja med. När man lärt sig hur man kan begränsa urvalet till olika yrkeskategorier och geografiska områden. Exempelvis här kan man hitta 260 stycken lediga jobb i försäljningsbranschen i Göteborg.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-05 19:14:43

-Bah.
Arbetsförmedlingen förmedlar inte jobb utan är ett statligt organ för att reglera och kontrollera arbetarklassen/underklassen.
Både nu och under socialdemokraternas styre har deras främsta uppgift varit att snygga till arbetslöshetsstatistiken åt politikerna genom att tvinga in folk i åtgärdsprogram och praktikplatser.
Annars rök A-kassan.

Kommer du från AF direkt till en arbetsplats ses du som "en sån där lat och oduglig jävel". Om du kommer från SIUS? Ännu värre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2010-09-05 20:51:27

KrigarSjäl skrev:Arbetsförmedlingen förmedlar inte jobb

Korrekt, de tillhandahåller ett annonsforum för företag som råkar ha lust att annonsera där (utan någon som helst kontroll om det är seriöst eller ej), resten är inte mycket att hurra för!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in