”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav Savanten Svante » 2016-05-13 7:32:58

Att Socialstyrelsen nu kräver på arbetskläder i gruppbostad av hygienskäl är märkligt och helt fel. Det står tydligt i strid mot LSS intentioner om ett liv som alla andra, skriver debattörer i en slutreplik.


http://www.svd.se/det-handlar-om-stod-p ... /om/debatt
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav Alien » 2016-05-13 12:23:18

I praktiken kan det förstås bli en del vård också.

SvD skrev:Personalen ska självfallet ha goda arbetsvillkor, men vi får inte bortse ifrån det viktigaste, att detta är människors hem. Det är syftet med gruppbostaden. Att ge de anställda god ekonomisk kompensation för att kunna köpa egna lämpliga kläder är den lösning vi ser som kan uppfylla kraven från båda perspektiven.
---
Socialstyrelsen skriver i sin replik: ”Reglerna gäller bara vid direkta vård- och omsorgssituationer till exempel vid hjälp med personlig hygien och när det finns det risk för smittspridning.” Detta uppfylls redan idag då man kan använda förkläden och handskar vid hjälp med personlig hygien. Uppenbarligen finns det en otydlighet i föreskrifterna som ger utrymme för den övertolkning av kraven som har gjorts.
http://www.svd.se/det-handlar-om-stod-p ... /om/debatt

Ja, det låter i så fall bättre att personalen får ett extra klädbidrag. Uniformer el uniformsliknande kläder kommer definitivt att ge intryck av institution. Det är ju självklart, om man ser på det från de boendes synpunkter och inte bara från personalens.

Socialstyrelsen jämför med hemtjänstpersonalen. Har de arbetskläder? Men de stannar ju inte så länge hos varje åldring (alldeles för kort tydligen, hinner inte stanna och prata med dem). Det som krävs är tydligen att kläderna ska vara tvådelade, kortärmade och gå att tvätta. Det kan väl personalen köpa själva och få ett bidrag för dessa kläder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav slackern » 2016-05-13 12:27:52

Jag ser inga problem att personalen har på sig arbetskläder, det är ju synd om dom måste slita ut sina egna kläder, OK om dom skulle få handla "civilkläder" på faktura som samhället stod för. Jag själv bor i en normal lägenhet hos allmännyttan, dom som sköter om städningen bär uniform samma sak med fastighetsskötaren, jag blir inte kränkt utav det, så jag förstår inte varför någon som bor på ett LSS boende skulle bli kränkt utav att dom som arbetar där bär arbetskläder/uniform.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-13 17:50:52

slackern skrev:så jag förstår inte varför någon som bor på ett LSS boende skulle bli kränkt utav att dom som arbetar där bär arbetskläder/uniform.

-Institutionskänsla. Vi och dom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav slackern » 2016-05-14 0:59:57

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:så jag förstår inte varför någon som bor på ett LSS boende skulle bli kränkt utav att dom som arbetar där bär arbetskläder/uniform.

-Institutionskänsla. Vi och dom.


Bor man på ett LSS-boende behöver man ju stöd i sitt boende annars har man ju inte det behovet utav stöd. Folk är helt enkelt för lättkränkta.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-14 1:39:14

Nej, handlar inte om det.

Man vill att gruppboenden ska se ut som vanliga hem i så stor utsträckning som möjligt, alltså inte institutioner.
Särskilda yrkeskläder som på sjukhus skulle ge en institutionskänsla samt öka det här med vi-och-dom.
Är det hygienen man oroar sig för räcker det med plasthandskar och förkläde vid behov, precis som det gör i vanliga hem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav manne » 2016-05-14 11:45:30

precis det skall ju inte vara någon institution utan som ett vanligt hem skall det vara ju.
nej till vårdkläder. :-)056
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav kiddie » 2016-05-16 6:36:40

Är nog för att de är rädda att förväxlas med en boende om de klär sig vanligt.

Tänk dig deras skräck om någon skulle tro att de var en "SÅN".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav rapchic » 2016-05-16 8:50:10

Både jag och min man har vid ett flertal tillfällen jobbat som boendehandledare på gruppboenden och där skulle man ha önskat arbetskläder, förkläden vid personlig hygien räcker inte då det ibland bokstavligt talat kan flyga bajs även vid andra tillfällen (det finns inget rent Aspergerboende i den här kommunen vad jag vet).

Men förutsatt att en ersättning för civila kläder skulle vara hög nog och att man skulle kunna tvätta sina arbetskläder på jobbet så skulle det ju funka med avdrag för egna kläder. Tyvärr skulle det nog aldrig vara hög nog ersättning för de dagar man måste byta kläder flera gånger.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav kiddie » 2016-05-19 20:52:49

Jobbat inom hemtjänst och det förekom bajs men inte sjutton fick man arbetskläder.

Men det finns vårdkläder som ser ut som vanliga kläder. Kan man inte ha såna då? Och att alla inte har samma. Att det finns olika färger och sorter. Bara inte alla har samma och att de inte har sån där vårdtunika.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav rapchic » 2016-05-19 20:59:28

kiddie skrev:Jobbat inom hemtjänst och det förekom bajs men inte sjutton fick man arbetskläder.

Men det finns vårdkläder som ser ut som vanliga kläder. Kan man inte ha såna då? Och att alla inte har samma. Att det finns olika färger och sorter. Bara inte alla har samma och att de inte har sån där vårdtunika.

Det gör det inte rätt. Förskolepersonal borde tex ha rätt till jobbarkläder enligt mig (skulle minska smittan som går på alla förskolor vilket skulle minska VAB) men inte får dom det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav Paradox » 2016-05-24 16:01:51

Har tidigare bott i LSS-boende. När jag och personal gick och veckohandlade min mat på ICA ihop så var vi ju som vilka som helst. Hade personalen haft en orange jacka på sig där det stod "PERSONAL" "GÖKENS GRUPPBOENDE" hade det känts pinsamt, hade känt mej utpekad.

När boendet gick på cafe ihop på aktivitetskvällen och personalen haft personaljackor hade man oxå känt sig utpekad.

Förstår att det är viktigt med speciella kläder som kortäm o.s.v för de som jobbar på äldreboende lr boenden med sjukare brukare som har ett större medicinskt behov. Katetrar, stomier, hjälp med toalettbestyr o.s.v

Fanns ingen på mitt boende med den typen av behov. Var boende med autism, asperger, förståndshandikapp, epilepsi med lätt hjärnskada, tror även någon hade cyklisk psykos. Men låg då på psyket i de dåliga skoven.
Tycker ens hem ska kännas som ett hem och inte ett sjukhus. Vissa bor ju där i hela sina liv.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav vofff » 2016-05-24 16:23:45

Paradox skrev:Har tidigare bott i LSS-boende. När jag och personal gick och veckohandlade min mat på ICA ihop så var vi ju som vilka som helst. Hade personalen haft en orange jacka på sig där det stod "PERSONAL" "GÖKENS GRUPPBOENDE" hade det känts pinsamt, hade känt mej utpekad.


Varför skulle det kännas pinsamt? Jag skulle känna mig stolt över att ha autism och en bekräftelse som visar till andra att man är mer speciell än alla andra och andra förstår. Slipper man bli behandlad som en utomstående alien.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-24 16:50:30

vofff skrev:
Paradox skrev:Har tidigare bott i LSS-boende. När jag och personal gick och veckohandlade min mat på ICA ihop så var vi ju som vilka som helst. Hade personalen haft en orange jacka på sig där det stod "PERSONAL" "GÖKENS GRUPPBOENDE" hade det känts pinsamt, hade känt mej utpekad.


Varför skulle det kännas pinsamt? Jag skulle känna mig stolt över att ha autism och en bekräftelse som visar till andra att man är mer speciell än alla andra och andra förstår. Slipper man bli behandlad som en utomstående alien.

Nu var tankeexperimentet att det står GÖKENS GRUPPBOENDE på jackan och inte autism.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav kiddie » 2016-05-25 13:34:49

Jag skulle DÖÖ (sagt på ungdomsvis) om jag var tvungen att handla med personal som hade någonslags skylt eller tryck på sig. Har handlat med personal ibland och då vill man ju inte ha en pil över huvudet precis.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav rapchic » 2016-05-25 14:31:48

Fast arbetskläder kan ju vara diskreta det behöver ju inte stå "koko gruppboende" på det (totalt påhittat namn)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav kiddie » 2016-05-25 14:33:48

Ser de ut som normala kläder är det ju OK. Som sagt finns arbetskläder som kjol, jeans, t-shirt osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav MSiSkaraborg » 2016-05-25 15:18:31

Min boendestödspersonal använder speciella arbetskläder sen några år tillbaka. Men dom ser ut som helt vanliga kläder. Det är jeansliknande gråa byxor, T-shirts och röda jackor med löstagbart foder så att dom kan användas året runt.

Det är betydligt diskretare kläder än vad den vanliga hemtjänstpersonalen har. Jag märkte faktiskt inte att dom hade slutat använda privata kläder innan dom talade om det.

Jag upplever det inte som något som helst problem att t ex gå och handla tillsammans med personalen.

När det gäller att jobba på gruppboende kan det som nämnts tidigare i tråden ibland vara ett ganska smutsigt arbete beroende på vad det är för typ av boende. Så jag ser inget problem med att personalen där har speciella arbetskläder förutsatt att man kan klä sej diskret när man är utanför boendet tillsammans med brukarna.
MSiSkaraborg
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-05-13

”Det handlar om stöd på boendet, inte vård”

Inläggav misshopeless » 2016-05-25 16:46:22

slackern skrev:Jag ser inga problem att personalen har på sig arbetskläder, det är ju synd om dom måste slita ut sina egna kläder, OK om dom skulle få handla "civilkläder" på faktura som samhället stod för. Jag själv bor i en normal lägenhet hos allmännyttan, dom som sköter om städningen bär uniform samma sak med fastighetsskötaren, jag blir inte kränkt utav det, så jag förstår inte varför någon som bor på ett LSS boende skulle bli kränkt utav att dom som arbetar där bär arbetskläder/uniform.

+1
Jag förstår att det kan vara känsligt, men så länge kommunen inte betalar för "civilkläderna" på arbetsplatserna så är det väl motiverat med uniform. Även om betalda civilkläder vore det bästa eller iaf civil liknande kläder.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in