Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-03 11:07:34

Jag har sedan ca ett par veckor fått problem med denna hemsida, endast denna, alla andra hemsidor och datorn i övrigt är normal. Men AspergerForum är liksom lite "pixlad". Det är svårt att beskriva men typsnittet har förändrat sig lite och bokstäverna blivit kantiga och ojämna. När jag skriver texten ser det ut precis som vanligt men när den hamnar i tråden är det desto svårare att läsa den, och alla andras inlägg. Jag har haft kontakt med admin Titti så jag vet att det inte är något centralt problem. Jag har även avinstallerat google chrome (som ställt till det förr med min mail) men nu undrar jag bara om detta är något som någon annan också stött på? Kan det vara virus? Jag har virusskydd från Telia men tror ni att virus ändå kan fungera på detta vis? Ska tilläga (vilket väl framgår) att jag är helt datorokunnig så jag kan liksom inte börja "plocka runt" i datorn och analysera. Jag har en lite äldre stationär dator som i övrigt fungerar utan problem. Jag undrar om någon kan veta vad det rör sig om? :?
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav MajaN96 » 2012-02-03 11:14:45

Samma sak händer mig att typsnittet ändras, men det är nog inte ett virus eller liknande.
Det kanske ska vara så?
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-03 11:26:18

Ok, det ändrar sig för dig också. Ja men om det ska vara så så undrar jag varför det? Jag tror det är något som är fel för dessa kantiga pixlade bokstäver ger mig huvudvärk, jag menar något måste vara fel när texten ser helt ojämn ut. Nu är texten så konstant, förut var den helt normal. Jag tycker det hela är mycket underligt i alla fall.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Red and green » 2012-02-03 11:39:11

Låter som vanlig Microsoft elände.
Orsaken varför jag blev Mac :-)154 anhängare.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-03 12:19:57

Jaha, Microsoftelände, ja jag funderar på att strunta i hela internet när det trasslar på detta vis. Böckernas typsnitt är stabila, jag ska ägna mig åt dem. Men ändå intressant info, tack, om jag en dag ska byta dator då vet jag att det blir en Mac i alla fall.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Miche » 2012-02-03 12:26:32

Töm cachen i webbläsaren (görs via menyer) och prova igen, det kanske kan lösa problemet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav lasseivägen » 2012-02-03 12:30:59

Varför inte testa med en annan webbläsare t.ex. Google Chrome, Opera, eller FireFox.
Lika snabbt att tabort igen som att installera,om det inte funkar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-03 16:50:58

Tack för tipsen! Jag trodde först att det där med att tömma cacheminne kanske betydde att papperskorgen skulle tömmas :-)Happy men sen tog jag reda på vad det betydde och datorn har nu hållit på i flera timmar och fortfarande så det verkar finnas mycket att ta bort och kanske blir den bättre sen. Och annars kan jag ju prova med att byta webbläsare också! Tack!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Miche » 2012-02-03 17:20:10

Flera timmar? :shock:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Iridia » 2012-02-03 17:28:20

Det där hände på min gamla dator när jag nådde gränsen för minnet (om jag minns rätt) då blev det jättedålig upplösning på allting. Gick ganska lätt att åtgärda.

Har man äldre windowsdator bör man visst göra defragmentering också lite då och då, men det kanske är överkurs just nu?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-03 17:40:03

Miche skrev:Flera timmar?


Ja! Ha ha nu är klockan halv fem och min dator började tömma cacheminnet ja... vid tolvtiden och den håller på fortfarande.. :wink: Jag trodde inte det skulle ta sån tid heller. Får se vad som händer, den säger att jag ska vänta så jag gör väl det och den har ju inte hängt sig.

Iridia skrev:Har man äldre windowsdator bör man visst göra defragmentering också lite då och då, men det kanske är överkurs just nu?


Ja men jag ska göra det sen också om det är så man ska göra, nu ska jag ge den vad den tål! :D

Tack för alla tips!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Miche » 2012-02-03 17:41:40

Det känns inte rätt att det ska ta flera timmar, det brukar ta några minuter!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Iridia » 2012-02-03 18:07:05

Ja, det låter skumt. Men bäst att låta den hållas. Kanske fanns mycket att tömma.

På Mac:en så kan man välja om man vill att papperskorgen ska tömmas lite snabbt sådär eller om man vill att den ska radera ordentligt. Valde man det noggranna alternativet kunde den också ta timmar på sig om ville radera mycket. Vet inte om Windows har sådana alternativ.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Miche » 2012-02-03 18:24:03

Det finns separata program som kan göra sånt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Iridia » 2012-02-03 20:03:47

Jaha, ok.

*************

Men vänta förresten... nu kanske jag mindes fel i mitt första inlägg eftersom det här var många år sedan det hände mig. Nu slår det mig att det kan ha varit när jag försökte använda SonicStage - ett helt osannolikt värdelöst program (tror aldrig jag läst så många dåliga recensioner: Sony fick dra in det) som man behövde för att kunna föra över musik till en Sony NW-A mp3-spelare. Det fuckade upp min dator totalt. Ikonerna blev dubbelt så stora och upplösningen sämre än på 80-talet. Men allt blev normalt igen när jag avinstallerade programmet.

Ugglan, kan du ha laddat ner något liknande skräpprogram som ställt till det?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-03 20:43:32

J
Miche skrev:Det känns inte rätt att det ska ta flera timmar, det brukar ta några minuter!


Ja den håller på än och nu är klockan halv åtta! Nej det verkar galet!

Iridia skrev:Ugglan, kan du ha laddat ner något liknande skräpprogram som ställt till det?


Ja något skräp verkar finnas i systemet, datorn verkar ha fått nån sorts overload jag ska avinstallera alla onödiga program imorgon!

Tack snälla för allt engagemang!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav barracuber » 2012-02-03 20:49:29

Eftersom det tog flera timmar gissar jag att Ugglan körde Disk Cleaner (diskrensaren) under Accessories > System Tools (Tillbehör > Systemverktyg). Det är Windows egen inbyggda filstädare och den brukar ofta ta evigheter bildligt talat, även om man inte har fått virus eller andra elakheter.

Om du istället skaffar det välkända gratisprogrammet CCleaner kommer du att märka att samma städning tar max 1-2 minuter istället. Utom allra första gången (beroende på hur mycket skräpfiler som behöver letas upp) då den kan ta kanske 10-15 minuter. Men därefter är ccleaner grymt snabb varje gång man kör den.

http://www.piriform.com/ccleaner

Att avinstallera alla onödiga program är också något av det bästa man kan göra och bara ha kvar dem man verkligen använder.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav nallen » 2012-02-03 20:51:38

Priforms defragmenterare, defraggler är också betydligt bättre än den kripplade Symantec (ex. Norton) som levereras med XP.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-04 8:58:45

Tack! Nu har jag gjort allt och datorn var klar nu på morgonen, jag kör nu på Safari och då blir det ytterligare ett udda utseende, pixlar på ett nytt sätt men även det med en lätt epilepsiframkallande touch. Jag tror min dator är lite för gammal och jag ska börja titta efter en ny.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Miche » 2012-02-04 10:18:03

Kan du prova med en annan webbläsare, ex.vis Google Chrome?

Det är inte ovanligt att man betalar pengar för en ny dator när problemet inte är datorn utan bara okunskap, många gånger pga skräpprogramvara som man lurats att ladda ner frän nätet. Oftast kan man lösa problem genom att installera om datorn från början, men det är en omständlig procedur, att rensa från skräp mha ccleaner (se längre upp i tråden) är oftast enklare om man bara tänker efter vad man egentligen behöver ha kvar på datorn.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav barracuber » 2012-02-04 10:59:19

Kan det vara Ugglans skärm som spökar snarare än själva datorn? Då skulle det kunna hjälpa att byta ut skärmen.

Ofta brukar det märkas på att färgerna blir sämre. Känner inte till ifall även andra symptom kan finnas, som att pixlar börjar flämta som Ugglan beskriver mm

Ugglan, hur gammal ungefär är datorn och vilket märke och modell är det?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Miche » 2012-02-04 11:47:45

Framför allt, vad är det för skärm?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav nallen » 2012-02-04 15:23:00

Jag tycker det låter som ett saknat typsnitt. Hur det skulle ha kunna försvinna är däremot en gåta.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Denna hemsida har fått ett konstigt utseende

Inläggav Ugglan » 2012-02-05 23:35:25

Hej igen!
Jag blev så less på datorn och byten mellan olika webbläsare och datorns maniska rensande...

barracuber skrev:Ugglan, hur gammal ungefär är datorn och vilket märke och modell är det?


Det är en dator jag har fått av min pappa när han köpte en ny och den är omkring tio år av märket Dell, Intel Inside (Windows XP Home Edition), skärmen är platt alltså tunn.

Miche skrev:Kan du prova med en annan webbläsare, ex.vis Google Chrome?


Ja men det blir dåligt det med. Bokstäverna är kantiga och ojämna, det går ju att läsa men det ser "stökigt" ut. Men jag kanske kan ta hit någon dataexpertkompis som manuellt kan gå in i datorn och rensa (jag har gjort det men vad vet jag vad mer som kan gömma sig där).

Iridia skrev:Ugglan, kan du ha laddat ner något liknande skräpprogram som ställt till det?


Jag har försökt tänka efter och jag har varit inne på amerikanska psykologihemsidor och gått via länk och jag minns att det en gång inte gick att avsluta utan datorn hängde sig samtidigt som sidan försökte lura på mig en vinst. Naturligtvis tackar jag aldrig ja men vad vet jag, något kanske kom in i systemet ändå?

Miche skrev:Det är inte ovanligt att man betalar pengar för en ny dator när problemet inte är datorn utan bara okunskap


Ja till slut betalar man gärna för en ny dator bara man slipper allt trubbel.

nallen skrev:Jag tycker det låter som ett saknat typsnitt. Hur det skulle ha kunna försvinna är däremot en gåta.


Ja jag vet inte det konstiga är att det är just denna hemsida som typsnittet blir stökigt och pixlat på, fast när jag körde Safari blev det också konstigt då blev typsnittet mer utdraget, men pixlat. Det konstiga är att när jag skriver i rutan ser det hur bra ut som helst, fina normala bokstäver men sen vid förhandsgranskningen och alla annan hemsidestext blir pixlad. Det är ett mysterium.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Återgå till IT-forum



Logga in