Den stora relationsdatabastråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora relationsdatabastråden

Inläggav uniqueNr5 » 2011-03-12 14:24:44

Denna tråd introduceras i syftet att öppna upp diskussioner, frågeställningar, tankar, idéutbyten, tips som kretsar kring ämnet relationsdatabaser.
Det kan vara ORM (Object Relational Mapping), Olika SQL dialekter,
praktiska saker, frågor, relationsmodeller eller vad som ligger dig varmt om hjärtat i ämnet.

Kan börja med att fråga vilka SQL servrar ni föredrar och varför?
För smidigast ställa SQL frågor över flera databaser samtidigt vilken lösning skulle ni välja och hur?

Om frågan inte intresserar välja vilken ni känner för.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Miche » 2011-03-12 17:22:55

Jag kan inte så mycket om servrar, men jag har skrivit en del avancerad kod i MS-SQL (tror det var 2005) och testat en del i MySQL (fast den är bra mycket svårare att få till grejer i).

Vilken man väljer beror ju på vad man behöver. Behöver man riktigt avancerade grejer så tror jag att en sen version av MS-SQL är den ultimata lösningen, men för väldigt många tillämpningar så räcker My-SQL alldeles utmärkt (och kanske är att föredra).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Björne » 2011-03-12 18:22:25

PostgreSQL är den bästa databasen. För frågor som sträcker sig över flera databaser föreslår jag nattlig replikering. En databas ska vara självständig och inte ha beroenden till andra.

En mycket lovande nyhet i postgres 9.0 är exclusion constraints. Det är mycket praktiskt för att lagra tidsintervall som inte får överlappa varandra. Tidigare har det varit mer eller mindre omöjligt att garantera icke-överlappning. Det är även användbart i geografiska system (gis) exempelvis för att lagra kordinater.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav uniqueNr5 » 2011-03-12 19:29:22

Problemet med MS-SQL är att den inte är open source.

PostgreSQL är helt klart snyggt.

Definiera nattlig replikering.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Miche » 2011-03-12 21:35:58

uniqueNr5 skrev:Problemet med MS-SQL är att den inte är open source.

Instämmer, men samtidigt är det extremt kraftfullt!

Jag har aldrig provat PostgreSQL, hur kraftfullt är det jämfört med MySQL respektive MS-SQL?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav bittin » 2011-03-13 21:35:04

Jag gillar Mysql bäst
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Den stora relationsdatabastråden

Inläggav Björne » 2011-09-13 1:36:57

Postgres 9.1 släpptes häromdagen: http://www.postgresql.org/about/news.1349 Nearest neighbour-indexering verkar väldigt kraftfullt och ska bli spännande att sätta sig in i. Det bör kunna snabba upp frågor av typen "givet dessa attribut, vilka existerande object matchar bäst?" Det är väldigt användbart för match-making-siter och olika sorters filmtipstjäster.

Collation på kolumnnivå är efterlängtat och något som exempelvis SQL Server haft länge. I nästa version kommer även collation by querynivå vilket är det optimala. Då kan man sortera samma data i den ordning som är korrekt för just den användaren; abc..åäö för svenskar, aåä..xyz för engelska osv.

Icke-loggade tabeller är även det en feature som ska bli intressant att testköra. Beroende på hur mycket snabbare de är än vanliga tabeller, kan de göra det möjligt att använda databasen själv som en cache.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Återgå till IT-forum



Logga in