Den Stora Litteraturtråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2009-07-13 13:52:35

påminner mig om behandlingshem tiden ute på bondvishan och gruppboende tiden i Täby..
Ser inget gott i det alls :!:

Bild

[censur]

*****************

Moderator weasley:

manne vi har UPPREPADE ggr sagt åt dej att INTE posta länkar som uppmanar till brott mot upphovsrättslagen! Skärpning!


<div id="modbox">Moderator Mats:
Den här länken tillsammans med grovt språk och förolämpningar här ger dig en varning. Eftersom det är din tredje varning på kort tid får du postningsförbud i två veckor. Detta har även meddelats i PM.</div>
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:34:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18556
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alexandra » 2009-07-13 17:12:05

Jag läste den, det är ett bra tag sen nu, minns att jag tyckte att den var väldigt bra inledningsvis, men sen tycker jag att författaren vecklade in allt så mycket så att det mest blev tröttsamt. Ville dock veta hur det skulle sluta, så jag läste ut den iaf.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 11:34:30, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav honeysquid » 2009-07-31 2:58:42

vet inte om någon har nämnt den (orkar inte läsa igenom tråden) men Den hemliga historien av Donna Tartt - karaktären henry känns som en solklar aspie. någon som instämmer?
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 11:34:30, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Moggy » 2010-07-01 23:08:33

Nån som läst den här boken eller nåt annat av samma författare?

Blev lite sugen på den när jag av en slump såg den i bokhandeln.


"Vännerna" av Lars Jakobson

Bild


Trygghet. Skydd för våra barn, skydd mot kriminalitet. Skydd mot terrorism. Det är kontrollsamhällets Vänliga framsida. Dess baksida? Rädsla och misstänksamhet. Rädsla för det som inte passar in. Misstänksamhet mot dem vi inte känner. Och framförallt, en ständig oro för de sprickor i fasaden där kontrollen ännu inte har full överblick: allt det som ser ut att vara ofarligt, men som kanske, kanske ändå inte är det. Så vad händer den dag när FRA möter en lika nyfiken, men överlägsen motståndare? En motståndare som inte vill avslöja sina hemligheter och som dessutom har varit död sedan 2004...

Det är här och nu. Med fejk och autenticitet. Svartjobb. Flyktingar, bostadsrätter och övervakningskameror. Det mesta är sig likt och välbekant, men ändå inte riktigt. Folkhemmet blev ett företagsnamn redan på 50-talet. Den tekniska utvecklingen har på sina håll gått lite fortare fram. Är det människor eller maskiner vi möter på gatorna? (Fast om vi måste fråga - gör det då någon skillnad?) Som Anncha, en levande reklampelare. Åsa, som arbetar med äldrevård i dess mer brutala former. David, en hologrammakare på dekis. Tränarn. Rosalynn. Murciano. Och så Janis Rokka, en världsledande industrimagnat, omformad till en artificiell intelligens.

Lars Jakobsons nya roman är en mångbottnad vision av vart konsumtion och kontroll i symbios med informationsteknologin kan leda oss.

På gott och ont.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100122599

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/l ... n-vannerna
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:34:30, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2010-07-01 23:19:20

Har inte läst den, Moggy. Den ser intressant ut.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav internettt » 2011-03-04 1:56:31

Alla som inte har läst Olle Länsberg och gillar ex. Charles Bukowski ( som ju för övrigt nämns i den här tråden ), gör kanske bäst i att ge honom en chans. En typiskt manlig författare för övrigt.

Jag har bara läst "Adamsson i Sverige" än sålänge, och jag skulle vilja sammanfatta honom som en svensk Bukowski, men med mer innehåll i det han skriver. Charles som ni alla vet som har läst honom, har ju ett väldigt flyt i berättandet och det blir egentligen aldrig tråkigt, trots att handlingen är tämligen enkelriktad ( frånsett hans minst sagt flummiga noveller, som jag också gillar ).

Jag tycker definitivt att ni som gillar böcker av Bukowski, och kanske också exempelvis Lars Hård av Fridegård ska ge Olle Länsberg en chans. Personligen så blev jag glatt överraskad. Men typisk manlig litteratur som sagt. Bli inte arga på mig dock om ni inte tycker att Bukowski och Länsberg är likadana, för det är dom ju inte. Bukowski är mycket mer avskalad, medan Länsberg är mer filosofisk. Men som sagt, handlingen är inte alls olik. Det är mycket grabbigheter. Egentligen är väl boken Lars Hård av Fridegård mer lika Länsberg än Bukowski är, även fast jag personligen tyckte att "Adamsson i Sverige" var bra rakt igenom, emedan Lars Hård tappade betänkligt andra halvan.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav internettt » 2011-03-10 3:48:14

Jag undrar om det finns nåt verk av Nikanor Teratologen, där innehållet är mindre obscent än vanligt? Jag har ännu inte läst någon roman av honom, men jag har läst ett utdrag ur en bok, som förvisso var bra skrivet, men mycket obscent.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-10 11:48:13

Just nu läser jag faktiskt en aspie bok, Mozart och Valen, men jag måste lägga ifrån mig den ofta för att den blir för stark för mig och jag måste lugna ner mig. Men jag tycker att den är riktigt bra.

Sen söker jag faktiskt efter en bok jag läste för ett bra tag sedan men som jag glömde skriva upp vad den hette. Jag minns inte så mycket men det jag minns är följande:

Boken handlar främst om en udda kvinna som tillsammans med några andra flyttar in i ett förfallet hus. Huset består av olika rum med olikfärgade väggar, typ gröna rummet, blåa rummet osv.
Kvinnan som boken då handlar om verkar ha någon psykisk sjukdom men det framgår aldrig om hon har det eller ej. På nätterna vandrar hon runt i huset och hon försöker hitta sin plats i livet och passa in med de andra.
Jag minns att hon ett tag hjälper en av killarna som bor där med hans tänkande och arbete om rättvisa och jämlikhet och det är i hans rum som alla i huset verkar samlas också. Men hon blir sviken av honom, minns inte exakt hur det gick till.
Jag minns lite mer men det är för diffust för att riktigt kunna skrivas ner.

Någon som vet vilken bok jag menar?
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav barracuber » 2011-03-10 12:17:13

KaosPrinsessa skrev:Just nu läser jag faktiskt en aspie bok, Mozart och Valen, men jag måste lägga ifrån mig den ofta för att den blir för stark för mig och jag måste lugna ner mig. Men jag tycker att den är riktigt bra.

Sen söker jag faktiskt efter en bok jag läste för ett bra tag sedan men som jag glömde skriva upp vad den hette. Jag minns inte så mycket men det jag minns är följande:

Boken handlar främst om en udda kvinna som tillsammans med några andra flyttar in i ett förfallet hus. Huset består av olika rum med olikfärgade väggar, typ gröna rummet, blåa rummet osv.
Kvinnan som boken då handlar om verkar ha någon psykisk sjukdom men det framgår aldrig om hon har det eller ej. På nätterna vandrar hon runt i huset och hon försöker hitta sin plats i livet och passa in med de andra.
Jag minns att hon ett tag hjälper en av killarna som bor där med hans tänkande och arbete om rättvisa och jämlikhet och det är i hans rum som alla i huset verkar samlas också. Men hon blir sviken av honom, minns inte exakt hur det gick till.
Jag minns lite mer men det är för diffust för att riktigt kunna skrivas ner.

Någon som vet vilken bok jag menar?


Nej, inte på rak hand. Var den svensk?

Lustigt att min fru har en släkting som i sitt förra hus hade dekorerat rummen i olika färger just så där som du skrev :lol:

Och just det där med olika färger i olika rum tycker jag klingar svagt bekant.......men var kommer jag inte på....:?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-10 12:53:14

barracuber skrev:Nej, inte på rak hand. Var den svensk?

Lustigt att min fru har en släkting som i sitt förra hus hade dekorerat rummen i olika färger just så där som du skrev :lol:

Och just det där med olika färger i olika rum tycker jag klingar svagt bekant.......men varifrån kommer jag inte på....:?


Jag är nästan helt säker på att den är svensk.
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav modestrick » 2011-03-14 18:35:19

hektiske hektor skrev:"Postverket" samt "Min Oskuld Och Pearl Harbour", båda av Charles Bukowski. Roligare bok än den förstnämnda får man leta efter. Den skildrar en alkoholiserad författare som tar anställning vid statens postverk och ständigt hamnar i dråpliga situationer, den ena värre än den andra. Stämningen är så uppgiven att man blir lycklig av att läsa den.
"Min oskuld..." är en gripande och i mångt och mycket självbiografisk roman om hans fruktansvärda uppväxt med en sadistisk fader, som torterar honom psykiskt och fysiskt, medan en lika likgiltig moder blundar. Bukowskis hämnd blev att skriva och dricka sig fri.

Det kan tilläggas att han skriver en mycket rak prosa.


Jag diggar också Bukowski. Läst om böckerna ett dussin ggr eller så. Vart hittar man liknande bra böcker? Jag gillar det raka enkla nakna sprpket utan en massa onödigt beskrivande utfyllnadstjafs. Postverket är världens bästa bok ellerrrr.

skeppohoj/R
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav internettt » 2011-03-14 23:17:48

Som jag skrev i ett inlägg just precis, så kan svensken Olle Länsberg vara ett alternativ, men om du vill ha en närmast identisk författare som Bukowski, så är en av Charles egna favoriter, John Fante, ett hett alternativ.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185379093

Det är Bukowski som har skrivit förordet till boken t.o.m. ( som det ju också står på sidan ).


Sen har du ju också Sture Dahlström som många säger ska vara lik Bukowski, men själv har jag inte läst honom ännu. Givetvis Lars Fridegård också, ialla fall Lars Hård. Speciellt i början av Lars Hård, så kände jag, att det verkligen var likt Bukowski.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav Alien » 2011-03-15 4:04:07

KaosPrinsessa skrev:Just nu läser jag faktiskt en aspie bok, Mozart och Valen, men jag måste lägga ifrån mig den ofta för att den blir för stark för mig och jag måste lugna ner mig. Men jag tycker att den är riktigt bra.



Den gjorde ett starkt intryck på mig också så jag skrev en lång artikel om den. När du läst ut den kan du väl kommentera vad du tycker om den här: mozart-och-valen-en-aspig-karlekshistoria-t21599.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav modestrick » 2011-03-15 10:32:41

internettt skrev:Som jag skrev i ett inlägg just precis, så kan svensken Olle Länsberg vara ett alternativ, men om du vill ha en närmast identisk författare som Bukowski, så är en av Charles egna favoriter, John Fante, ett hett alternativ.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185379093

Det är Bukowski som har skrivit förordet till boken t.o.m. ( som det ju också står på sidan ).


Sen har du ju också Sture Dahlström som många säger ska vara lik Bukowski, men själv har jag inte läst honom ännu. Givetvis Lars Fridegård också, ialla fall Lars Hård. Speciellt i början av Lars Hård, så kände jag, att det verkligen var likt Bukowski.


tackar!! Redan läst John Fante och Lars Fridegård men LArs Hård och Sture Dahlström var nya för mig så de ska jag kolla upp på bibblan nästa gång jag är där. tack igen!
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav modestrick » 2011-03-15 10:35:04

ah, LArs hård var tydligen en figur och inte en författare. Jag har läst "Trägudars land" Får kolla upp de om Lars Hård istället. Nu ska jag surfa på Sture Dahlström
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav Guponti » 2011-03-15 11:23:28

Luke Rhineharts Tärningsspelaren är en bra och cool bok för en person som har svårt för att välja mellan saker. Den handlar om en hjärnskrynklare i New York som ger sin tärning olika alternativ. Rätt kul att prova själv faktiskt.
Senast redigerad av Guponti 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-15 11:42:33

Alien skrev:
KaosPrinsessa skrev:Just nu läser jag faktiskt en aspie bok, Mozart och Valen, men jag måste lägga ifrån mig den ofta för att den blir för stark för mig och jag måste lugna ner mig. Men jag tycker att den är riktigt bra.


Den gjorde ett starkt intryck på mig också så jag skrev en lång artikel om den. När du läst ut den kan du väl kommentera vad du tycker om den här: cms_view_article.php?aid=37


Självklart. Den borde ha varit utläst vid det här laget egentligen men jag har varit och är sjuk, så jag har inte orkat så mycket.
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav internettt » 2011-03-17 23:31:15

Guponti skrev:Luke Rhineharts Tärningsspelaren är en bra och cool bok för en person som har svårt för att välja mellan saker. Den handlar om en hjärnskrynklare i New York som ger sin tärning olika alternativ. Rätt kul att prova själv faktiskt.


Ja, jag har hört om den jag också, men jag har ryggat tillbaka, då jag fått känslan av den tilltalar en något yngre publik. Hur ser du på det, Guponti?
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav internettt » 2011-03-17 23:40:23

Nu ska vi se, om jag kan rada upp alla utgivna novellsamlingar med Bukowski på svenska:

Badkarsmusik (beställd men ej läst )
Smutstvätt ( ännu inte beställd från antikvariat, finns inte i handeln längre )
Historier från ingenstans ( läst )
En snuskgubbes anteckningar ( läst )
Märkta kort ( beställd men ej läst )

Säg nu till om jag har glömt någon, för jag vill ha läst alla, ty dom är så underhållande.

I övrigt så hopas jag på en ny utgåva av Pulp, för den har jag ännu inte läst, och begagnat har jag bara sett den till ganska så dyra priser hittills. ( Den finns förvisso nu på bokbörsen ser jag för 100:-, men eftersom "Min oskuld och Pearl harbor" kom ut nu nyligen, så kanske man kan hoppas på "Pulp" snart också? Vi får se... )

Ifrån det ena till det andra. Ny John Fante i handeln: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185379328 ...vi får se om den kommer i pocket eller ej här framöver
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav internettt » 2011-03-18 1:14:39

internett skrev:Egentligen är väl boken Lars Hård av Fridegård mer lika Länsberg än Bukowski är, även fast jag personligen tyckte att "Adamsson i Sverige" var bra rakt igenom, emedan Lars Hård tappade betänkligt andra halvan.



Får passa på och korrigera detta mitt tidigare inlägg också. Det skulle nog stå: att Lars Hård av Fridegård är mer lik Bukowski än vad Länsberg är och inget annat. Men det skulle ändå vara kul om någon vågade sig på Länsberg, och sedan kom med en recension här.

Jag ser också fram emot när du kommer tillbaka Krigarsjäl, känn dig varmt välkommen tillbaka till din egen tråd.

Moderator mnordgren: fixade citatet så det framgår vem som citeras.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav modestrick » 2011-03-20 9:22:21

Pulp var lite av en besvikelse. lånade den på bibblan..
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav internettt » 2011-03-20 17:07:55

Okok, jo jag har hört den typen av känslor för just den boken förut. Dock vill man ju läsa den, så känner jag ialla fall.

I övrigt så måste jag säga, att "Kvinnor", nog är den bästa romanen av Bukowski enligt mig själv.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav modestrick » 2011-03-20 22:03:47

Kvinnor?! är det säkert? njaeeee
så här är min lista

1. Postverket
2. Factotum
3. Min oskuld och Pearl Harbour
4. Kvinnor
5. Hollywood
6. Pulp

+ massor av finfina novellsamlingar.. och en del poesi
Kvinnor tycker jag var lite omogen och faktiskt en smula patetisk bitvis. bra skriven men den saknar det råa drivet som finns i hans tidigare böcker.
bara min åsikt alltså.

hepp/R
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav internettt » 2011-03-21 0:19:55

Jag håller med dig om att Hollywood ska ligga därnere nånstans, men jag skulle ranka dom ungefär såhär ( förutom Pulp då som jag inte har läst ).

1.Kvinnor
2.Postverket
3.Factotum/ Pearl Harbour delad ( tyckte nämligen att Factotum blev repetitiv på slutet )'
4.Hollywood

Sen att den är omogen och patetisk kanske stämmer. Menar du, att du tyckte att den blev för senimental på något sätt? Men visst, Postverket kanske är den mest perfekta boken, men Kvinnor är längre och kanske heller inte fullt lika enformig.

Den mest lättlästa måste väl dock vara Factotum? Den är ju skriven på nån slags vers, så att den liksom blir som en dröm att läsa. Flyter på ett närmast övernaturligt vis ( nu överdriver jag, men ändå ).

Min Oskuld och Pearl Harbour däremot, tyckte nog jag var den mest ungdomliga boken. Men det kan ju lika gärna vara, därför att han var ung då handlingen skulle utspelas, vet inte riktigt, minns inte heller perfekt.


Har du läst Shantaram förresten? Många tycker ju att den är patetisk också, men det tycker inte jag, däremot så blir den på tok för våldsam ju längre boken lider, enligt mitt tycke.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:34:31, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in