Den nya utförsäkringspolitiken

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Bastuper » 2013-01-18 21:35:59

Nån som vet hur snacket går om den nya utförsäkringspolitiken?
Nått nytt som hänt senaste tiden?

Oavsett diagnos o.s.v. så tycker man att med rådande
arbetslöshet så borde man inte utförsäkra folk nu,
sånt gör man då arbetslösheten är låg och det skall
ju göras genom att låta folk gå över till en annan enhet som exempel.


Inte har jag nån lust att börja jobba, jag vill ju ta tag i mitt
liv och komma iordning själv istället, har dessutom flyttat så
har massor att göra då jag ska rusta det torp jag hyr - tillsammans
med min hyresvärd.

Märkligt att man kunde hamna i sjukförsäkringen per automatik i särskolan,
nu helt plötsligt vill dom ha ut mig i arbete, hur i hel......ja jag vet.
Jag är bara 1 av 400 arbetslösa


Nån som vet nått? Lättade regler men det skulle bara påverka 2000 pers nått.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav milve » 2013-01-18 23:14:20

Flera utredningar har visat att personer med funktionsnedsättning vill se ett bättre bemötande och ett förbättrat samarbete mellan olika offentliga instanser. Samtidigt efterfrågar många medarbetare mer kunskap om funktionsnedsättningar. Genom utbildning och erfarenhetsutbyte vill vi öka kunskapen och förbättra samarbetet mellan de som arbetar med personer som har en funktionsnedsättning. Målet är att skapa en gemensam kompetensbas för de medarbetare som har kontakt med personer som har en funktionsnedsättning.

http://www.forsakringskassan.se/myndigh ... /consensio
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav plåtmonster » 2013-01-18 23:21:56

En möjlighet att jobba med att informera myndigheter om hur AS mm fungerar? dessutom kan man ta över tolkningsföreträdet från professionen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Aklaim » 2013-01-19 5:32:31

kan ju säga att orden jag är orolig att jag kommer o slå i hjäl någon om jag blir satt i arbete med nån jag inte går i hop med blir översatt från soc till af iaf han vill helst ha så lite folk som möjligt runt sig och ja jag har aggretions prolem som inte ens dom psykiatriker jag träffat vill försöka reda upp (dom ville innan jag börja bli upprörd)

och ja jag kommer ta o prata med den stackarn jag har fått som kontakt på af innan hon råkar hitta ett industri jobb åt mig som är det enda jag godkänner skönt o va kodad i bland rehab vill bara att jag tar mig i genom detta bästa jag kan utan personskador då dom inte tror att arbetsmarkanden är redo för mig (deras ord)

tog bort en skvätt jag tänkt o skrivit
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-20 1:33:39

Vad har du sagt till dem? Kan du rusta ett torp ses du som en person med arbetsförmåga.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Bastuper » 2013-03-17 0:45:24

Ja egentligen så är det så, kan du kliva upp ur sängen kan du jobba typ.

Men varför ska man utförsäkra? Satt just o täntke på det nu,
vore det inte bättre att satsa på att sjukförsäkra oss med nån
typ av handikapp eller sjukdomar och som kanske saknar större utbildning
och istället skicka ut de arbetslösa i arbete, då arbetslösheten gått under
50.000 personer kanske man kan börja skapa praktikplatser och arbetsplatser
för de som är sjukförsäkrade som kanske vill ut och jobba.

Idag är vi 427.000 arbetslösa och det inkluderar även 150.000 utförsäkrade.
Utan dom 150.000 hade arbetslösheten kanske legat på 350.000 enbart.

Samtidigt kan man ju pensionera personer över 58 som kanske hellre vill ha
tidig pension, det skulle leda till att man kan få ut fler unga i arbetslivet
och därigenom få bort ungdomsarbetslösheten.

Att pensionera de äldre som jobbat hela livet och få ut unga arbetslivet är väl
det bästa man gör.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Trollmor » 2013-03-17 0:52:23

Bastuper, avsikten är inte att hjälpa handikappade, utan avsikten är att skapa en "armé" av hungriga, som blir glada för underbetalda farliga skitjobb. På så sätt kan de mäktiga skaffa sig fler fördelar utan att alltför många orkar protestera.

Ja, ja. Jag ÄR ur humör i kväll.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Hundralappen » 2013-03-17 0:54:54

Du säger ju att du inte har lust att jobba. Du kan jobba. Vad är det för fel att jobba? Rusta torp får man ju göra på fritiden ;)

Du är ung och frisk, du borde jobba om du hittar ett arbete. Det ger både inkomst och lite socialt samspel.
För det låter som du inte vill jobba och det är just såna personer som dom vill få in i systemet och det är väl därför det är sån skarp syn på dom som är hemma för att vissa utnyttjar systemet.

För du kan jobba, right?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Trollmor » 2013-03-17 1:21:07

Bastuper skrev: "jag vill ju ta tag i mitt liv och komma iordning själv"

Det är inte gjort i en handvändning. Själv känner jag flera som blivit utförsäkrade. Dom är fortfarande sjuka, och de blir INTE friskare av att oroa sig för varje utgift.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav plåtmonster » 2013-03-17 1:44:14

Trollmor skrev:de blir INTE friskare av att oroa sig för varje utgift

Det där får vi göra en utredning om .. :D

Politiker är inte de skarpaste på att förstå sådant..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Trollmor » 2013-03-17 2:28:12

Men den här tråden riktar sig ju till aspies? Jag har förstått att sådana förstår en hel del.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav plåtmonster » 2013-03-17 2:47:58

Du läser nog in ett syftningsfel där.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Bastuper » 2013-03-17 2:52:26

Jo visst vill jag jobba men jag vill inte hamna som en i mängden på samhall,
jag vill ha ett arbete som är mer än ett betalt arbete, ett arbete man kan leva
med resten av sitt liv.

Har chans till praktikplats inom kyrkan i Aveesta, håller tummarna för att det kan bli nått.
Praktik som leder till lönebdidrag eller liknande.

Jag måste också tillägga att det står kyrkan, det innebär inte automatiskt att
jag blivit erbjuden praktik på kyrkogården som många tror, det handlar om praktik
i kyrkans ungdomsverksamhet bl.a.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav kiddie » 2013-03-17 8:06:08

Att kunna arbeta ett par timmar här och där anser inte jag är lika med att man kan klara ett normalt arbete där man inte kan styra sina arbetstider eller arbetsuppgifter alls. Kan oxo göra vissa saker på egna villkor men absolut inte på ngn annans sätt dag ut och dag in. Det går bara inte.

Naturligtvis handlar det om att man ska skapa en rädsla genom att utförsäkra folk. Rädsla är ett väldigt bra maktmedel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Schmetterling » 2013-03-17 10:35:42

Bastuper skrev:Jag måste också tillägga att det står kyrkan, det innebär inte automatiskt att
jag blivit erbjuden praktik på kyrkogården som många tror, det handlar om praktik
i kyrkans ungdomsverksamhet bl.a.

Varför tror folk att det handlar om jobb på kyrkogården?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Bastuper » 2013-03-17 12:05:49

Jag har inte utbildning så folk anser att *ja men dom har en stor kyrkorgård
så där finns det säkert jobb*.

Med rätt kontakter är det nästan större chans till arbete
efter praktik än att sitta i skolbämken 2 år och läsa fritidsledare.

Verkar som Regeringen vill skrämma folk, dom kör med principen
*alla ska jobba*.

Ne sjukpensionera flera, ålderspensionera flera så
går arbetsklösheten ner och siffrorna blir bättre.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Gafsan » 2013-03-17 22:05:21

milve skrev:Flera utredningar har visat att personer med funktionsnedsättning vill se ett bättre bemötande och ett förbättrat samarbete mellan olika offentliga instanser.


Skulle tro att även många människor utan funktionsnedsättning skulle uppskatta ett bättre bemötande och förbättrat samarbete mellan olika offentliga instanser.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Gafsan » 2013-03-17 22:25:11

Bastuper skrev:Inte har jag nån lust att börja jobba, jag vill ju ta tag i mitt
liv och komma iordning själv istället, har dessutom flyttat så
har massor att göra då jag ska rusta det torp jag hyr - tillsammans
med min hyresvärd.


Tror du verkligen att alla vi andra människor går till jobbet bara för att vi inte har något roligare för oss? De allra flesta har sina projekt (rusta hus t.ex. är det många som håller på med) och det får man göra på sin fritid. För såna som inte orkar både jobba och rusta hus (som jag t.ex.) finns det mindre arbetskrävande boendeformer.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav kiddie » 2013-03-17 22:38:46

Jag trodde som ung att jag inte hade lust att jobba, att jag var lite lat och egoistisk bara.

Jag hade inte insett att andra kan jobba en hel dag och sedan ha en fritid medan när jag fortfarande orkade att jobba så jobbade jag och sov och sedan hade tur om jag orkade peta i mig lite mat. Jag trodde alla jobbade och sov och det var deras liv. Men det var nog bättre för min självkänsla om jag trodde att det var något jag själv styrde över, att jag var en "konstnärssjäl" som inte passade i regelbundet arbete. Dåförtiden hade jag nog aldrig velat erkänna att jag hade någon typ av problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav rapchic » 2013-03-18 7:57:22

Hundralappen skrev:Du säger ju att du inte har lust att jobba. Du kan jobba. Vad är det för fel att jobba? Rusta torp får man ju göra på fritiden ;)

Du är ung och frisk, du borde jobba om du hittar ett arbete. Det ger både inkomst och lite socialt samspel.
För det låter som du inte vill jobba och det är just såna personer som dom vill få in i systemet och det är väl därför det är sån skarp syn på dom som är hemma för att vissa utnyttjar systemet.

För du kan jobba, right?

just dendär "du är ung och frisk" är jag så jäkla less på,
enligt folk så ska man arbeta vad än konsekvenserna är för man blir ju inte trött av att träffa folk enligt dom, sånt ger visst energi, träning, djur m.m. det tar däremot energi enligt dom så sånt ska man inte ha, man ska bara jobba sig till döds.
och för att man är ung är man ju också frisk för ingen 25 åring har ju ledproblem så att dom vissa dagar inte kan ta sig ur sängen, nej sånt har bara gamlingar :roll:

nått som FK och "folk" brukar missa är däremot att vissa saker ger energi och vissa saker tar energi, så gör man nått som ger energi (ofta sånt som man tycker om) så kan man göra mer av det än sånt som tar energi. Jag själv kan tex springa i skogen och plocka svamp i timmar nästan men bara bussturen in till stan (tar ca ½ timme) tar bort nästan all min energi för resten av dagen. men enligt FK och "folk" så om man kan plocka svamp i 4 timmar så kan man också jobba i 4 timmar (och vägen dit/tillbaka räknas defenitivt inte).

sen bara för att man bor på gård (eller torp gissar jag) så måste man inte jobba 24/7 man kan ju göra saker för att underlätta tex just nu så har vi inte haft tid/ork att hålla på med veden (vi hade för lite från början) så vi eldar el, inte billigt kanske men vi behöver inte dra hem/in ved just nu, sen kanske vi får tid/ork och då kan vi dra in ved.
vissa saker kanske är måste som tex att mata djuren för mig (eftersom vi har djur) men jag har ju min man som tar över då jag inte klara mer (utan min man skulle jag då inte haft lika många djur... utan min man skulle jag nog inte vilja bo här själv).
folk värkar tro däremot för att man bor på gård så är man en bonde och jobbar 200% eller nått men man kan vara betydligt latare än då 8)

(en som är less på att folk drar slutsatser om folk pga ålder och vart dom bor)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Trollmor » 2013-03-18 13:09:46

Jag läste kiddie och rapchic med stor behållning. :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav Vildsvin » 2013-03-18 18:50:53

Bastuper skrev:jag ska rusta det torp jag hyr - tillsammans
med min hyresvärd.


Får du något betalt av hyresvärden? Annars jobbar du ju i praktiken gratis. Tycker gott att du åtminstone kan få sänkning av hyran eller kanske rent av bo gratis och få lite pengar för det du gör.

Om du inte får något alls tycker jag att Försäkringskassan agerar helt riktigt, du tjänar själv på att jobba för lön, helst en vit lön. Nu finns det ju ROT-avdrag så du förlorar inte så mycket på att låta bli att jobba svart.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav kiddie » 2013-03-19 2:04:06

Ja, ung och frisk var jag runt de 30. Just då såg jag dessutom ut som 22. Hade svår depression och dessutom en kronisk svår sjukdom.

Men jag var ung och frisk för det är lixom ett koncept, inget man kollar om det ens är sant... och jag skulle jobba... jobba!!!

Sedan är man verkligen "ung och frisk" aspergare kanske man är skraj att börja med ngt nytt i sitt liv. Det är ju rätt viktigt att om man nu fortfarande ÄR frisk fysiskt och mentalt att man förblir det genom att inte stressa ihjäl sig och hamna i utmattning.

Att det man börjar jobba med kanske är en arbetsträning som man kan trappa upp, så man får in rutinerna på ett lugnt sätt, att det inte är "fast" så att man inte får panik för det, att det går att ändra praktikplats. Då kanske man t o m upplever till sist att man har hittat arbetsuppgifter man klarar som passar en. Men läskigt att prova, javisst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den nya utförsäkringspolitiken

Inläggav plåtmonster » 2013-03-19 2:26:10

"Åhh en friskis..bra då ska vi ordna en utförbränningsträning. Vägen till utbrändhet behöver inte vara lång, så var lugn" :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in