Den farliga grapefrukten (om man äter mediciner)
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Ofta får jag höra på apoteket att jag inte ska äta grapefrukt med min medicin. Ingen risk, jag äter aldrig grapefrukt el dricker grapefruktjuice. Alldeles för beskt.
Men en del gillar att t ex dricka grapefruktjuice på morgonen.
Förbjuden frukt i sanning.
Men en del gillar att t ex dricka grapefruktjuice på morgonen.
https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... lig-kombo/I genomsnitt äter vi cirka 15 kilo citrusfrukter per person och år i Sverige. Citrussläktet har sitt ursprung i de sydöstra utlöparna av Himalaya, det vill säga i Assam, Myanmar och Yunnan. Det tycks finnas ett antal naturliga grundarter, bland andra citron (Citrus medica), pomelo (C maxima) och mandarin (C reticulata), medan de flesta andra citrusfrukter är hybrider: klementin, satsuma, apelsin, grapefrukt och lime.
Grapefrukt har en synnerligen brokig genealogi (och dito taxonomi), men antas i dag vara en hybrid mellan pomelo och apelsin [1]. Ursprunget är osäkert, men starka bevis talar för att grapefrukten uppstod i Västindien. Det första omnämnandet kom från Barbados på 1700-talet, där den kallades »forbidden fruit«.
---
Grapefrukt – rik på vitaminer och antioxidanter – anses av många vara bra för vår hälsa. Bland antioxidanterna finns bland annat dihydroxibergamottin (DHB), en av många furanokumariner som skyddar växten mot insekter och patogener. Dessvärre hämmar DHB även aktiviteten av CYP3A4 i tarmen, ett enzym som bland annat metaboliserar ett stort antal läkemedel innan de tas upp i kroppen [2]. Mindre enzymaktivitet innebär en lägre nedbrytning och ökad biotillgänglighet och absorption och därmed högre nivåer av läkemedlet i blodet. Via andra mekanismer kan grapefrukt även minska absorptionen av läkemedel.
---
Man bör vara försiktig även med en del andra citrusfrukter, till exempel Sevilla-apelsiner (som är grunden för de flesta apelsinmarmelader), lime och pom
Förbjuden frukt i sanning.
Jag hade ingen aning alls om att grapefrukt kunde vara ett så stort problem. I värsta fall kan det ju vara farligt för hälsan. 

Jag dricker grapefruktjuice om jag vill ha bättre effekt av mina lugnande mediciner. Klonazepam metaboliseras av CYP3A4, hämmas detta så blir effekten kraftigare.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... nteraction
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... nteraction
Det här är ju ingen direkt nyhet bara att läsa bipacksedeln och lyssna på vad husläkaren ger för råd. Jag har vetat sedan flera år att en medicin jag tar ska inte tas med grapefrukt.
Men du verkar helt ha missat att man inte ska inta mejeriprodukter med vissa mediciner som T.ex antibiotika.
Man har väldigt mycket eget ansvar att läsa igenom bipacksedeln.
I och för är det inget problem med mig å grapefrukt i och med att jag aldrig har gillat det oavsett form.
Men du verkar helt ha missat att man inte ska inta mejeriprodukter med vissa mediciner som T.ex antibiotika.
Man har väldigt mycket eget ansvar att läsa igenom bipacksedeln.
I och för är det inget problem med mig å grapefrukt i och med att jag aldrig har gillat det oavsett form.
slackern skrev:Man har väldigt mycket eget ansvar att läsa igenom bipacksedeln.
Du vet, män läser aldrig bruksanvisningar. Det är ett nederlag om man måste göra det.