Déjà vu eller dålig tidsuppfattning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav ShakeItOut » 2020-06-02 15:23:58

Jossie94 skrev:Jag upplever inte alls dejavu nu fick jag bevis på att jag faktiskt kommer ihåg serier. Nu har skam kommit tillbAka till SVT play och jag vet att jag har sett den serien där förut. Så de där med deja vu är ju lite över drivet. Jag kommer ihåg saker och jag är faktiskt stolt över det. Jag har ju ett jäkligt bra minne, så de så!

Ingen tror att du inte har något minne och det där säger ingenting om deja vu. Skam var väldigt populärt&omtalat när det kom och det går lika snabbt att få fram info om när det sändes som det tar att få fram att du inte sett serier när de inte var inspelade.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav Jossie94 » 2020-06-02 16:04:07

Jag skrev sen att jag kan ha sätt dem den tidsperioden de var ute på SVT play men ni vet jag att jag har sett de flesta serier då jag dels kommer ihåg dem och för att en serie jag har sett tidigare på SVT play finns nu igen och den serien fanns där typ 2015. Jag fotade till och med en bild som fanns på fb där de stod att den var återigen tillbaks på SVT play , alltså har de fått in rättigheterna igen. Folk tror ju på spöken men det känns ju mer rimligare att jag har sett en populär serie än att spöken finns för de har man inte kunnat bevisa.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav ShakeItOut » 2020-06-02 17:21:45

Ingen tvivlade heller på att en serie var åter på play (för serier kommer åter ibland) utan fortfarande är det faktum att du inte kunnat se serier före de var producerade... Som du hävdade trots x antal bevis med t.om info från producenten. Jag förstår fortfarande inte vad du inte förstår och varför du inte tror på konkreta bevis. Jag har själv sett Skam för flera år sedan och vet att den serien varit borta från svtplay. Har inte sett någon bild från dig vad jag vet men det spelar ingen roll då det folk är frågande till är om du sett serier som faktiskt inte fanns när du hävdar att du sett dom.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav Kahlokatt » 2020-06-02 19:33:34

Jossie, har du läst om "Mandelaeffekten"? Det är ett välkänt fenomen att man kan vara övertygad om att man minns något som bevisligen inte har hänt. Hjärnan är inte alltid logisk och minnet är förrädiskt.
Jag har t.ex. varit helt övertygad om att influensan som gick 1993 kallades Panamainfluensan, men nu vet jag att det var helt fel; den hette Beijinginfluensan!
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kidzi » 2020-06-02 20:15:05

Kahlokatt skrev:Jossie, har du läst om "Mandelaeffekten"? Det är ett välkänt fenomen att man kan vara övertygad om att man minns något som bevisligen inte har hänt. Hjärnan är inte alltid logisk och minnet är förrädiskt.
Jag har t.ex. varit helt övertygad om att influensan som gick 1993 kallades Panamainfluensan, men nu vet jag att det var helt fel; den hette Beijinginfluensan!

Har flera sådana saker. Känns helt konstigt att det inte är som man minns, särskilt i sådana fall som något upprepades ofta så att det borde vara omöjligt att minnas fel.

Vad gäller den effekt som gör att många minns samma känns som det är en mental autocorrect. Att det ändras till det mer vanliga eller mer logiska. Men jag vet inte vad man ska skylla på för privata saker som bara en person minns. Det måste ju komma någonstans ifrån. Ofta känns det inte som samma autocorrect men ibland kan det vara associationer. Jag har en jacka jag alltid trott varit lila. Kollade och så är den svart. Men den har en lila detalj så kanske är därför. Men konstigt att ha sett fel i flera år på en färg.

Jag har väldigt många privata mandelaeffekter. Men det kanske beror på att jag har många minnen överlag. Verkar som jag minns mer än de flesta.

Tycker det är lika spooky att man kan minnas så fel som att det skulle finnas olika tidslinjer. Man kan ofta inte ändra minnet även om man blir överbevisad.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Jossie94 » 2020-06-02 20:38:27

Jag skrev ju nyss att jag måste ha sett serien när den gick och inte då som jag skrev först. Detta har jag kommit fram till då jag har dålig tidsuppfattning
Jossie94

Inläggav Kidzi » 2020-06-02 20:59:14

Tycker det kan vara lätt att minnas vad som skett men inte när. Har också dålig tidsuppfattning.

Troligen därför jag inte förstått mer att tidslinjerna ändrats. :D
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Jossie94 » 2020-06-02 21:23:25

Därför jag trodde de va tidigare än 2019 är för att jag har inget minne av att jag såg den serien jag syftar på då men jag kanske såg den då. Och det är ju lite läskigt att man minns något så himla tydligt. Jag fattar ju om man har drömt något men ibland kan jag tro att det jag drömt vara sant för att jag blir osäker om de är en dröm eller om det faktiskt har hänt, alltså då menar jag något rimligt i en dröm som faktiskt kan hända. annars är de ju jätte konstiga drömmar
Jossie94

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in