De sju grundberättelserna

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

De sju grundberättelserna

Inläggav Alien » 2021-08-26 14:50:25

Det finns bara sju historier, allt är variationer av dem, sägs det.

SvD 2005-04-19 skrev:Svaren finns i kritikern Christopher Bookers nya The Seven Basic Plots, i vilken han hävdar att alla våra historier kan härledas till sju olika intriger, som återanvänds igen och igen, i romaner, filmer, pjäser, operor och så vidare.
De sju urberättelserna är Övervinna monstret, Från misär till rikedom, Sökandet (efter sanningen eller skatten), Resan och hemkomsten, Återfödsel, Komedi och Tragedi.
https://www.svd.se/det-finns-bara-sju-urberattelser

Ja, flera återkommer i tv-serierna.

Övervinna monstret
Monstret kan vara en drake i fantasy. Det kan också vara en ond kung/diktator. Eller så är det bildligt. Typ att personen haft en traumatisk upplevelse som hen måste komma över. Det bästa är då att dels berätta om det, dels besöka en terapeut.

Från misar till rikedom (Askungen etc)
Det finns oändliga variationer av den fattiga flickan som träffar en rik man. Det finns även den fattige pojken men han blir rik genom hårt arbete el att vara duktig på att göra affärer. "The American dream" handlar om den fattige immigranten som blir rik.

Askungesagan är en grundberättelse som passar för romansböcker (Harlequinböcker). En variant var "läkarromanerna" där en sjuksköterska blir kär i den snygge (men arrogante) läkaren. Barbara Cartland skrev ständigt om unga oskyldiga flickor som blev kära i den något äldre värlsvane mannen. Han hade all sexuell erfarenhet men gifte sig med den unga flickan pga hennes oskyldiga kärlek (och sen fick han lära upp henne). Ofta utspelades böckerna sig i slott på 1800-talet.

Flamman 8 MARS, 2019 skrev:Det sägs ofta att har man läst en Harlequin så har man läst alla, men det stämmer inte riktigt. Förutom att böckerna anpassas till sin lokala marknad, följer de sin tid och olika teman dominerar under olika tidsepoker.
---
Den främsta konstanten är dock idén om kärleken som meningen med livet och lösningen på alla problem. Inom romance har kvinnor naturligt förmågan att älska, medan kärleken är något som män måste lära sig. Spänningen i det (i princip alltid) heterosexuella kärleksförhållandet bygger på att hjältinnan har mindre socialt kapital än hjälten, men genom att hon lär honom att älska kan hon kämpa sig till en högre position i samhället. Från ”rags to riches”, askungesagan, är en av världsfiktionens påstådda sju grundintriger.
---
Det är nog inte alltför djärvt att påstå att en grundpremiss för romance: att fattiga/vanliga kvinnor lär rika/åtråvärda män att uttrycka kärlek, omvårdnad och bekräftelse, sker mer sällan i verkligheten.
http://flamman.se/a/exploaterad-karlek

Sökandet efter skatten (el sanningen)
Ja, det är ju temat i många äventyrsberättelser/filmer och i fantasy. Sagan om ringen. Jakten på den försvunna skatten och efterföljarna.

Resan och hemkomsten
Där är väl Odysséen är klassiker. Många böcker/filmer börjar med en resa. Huvudpersonen upplever en helt ny miljö. I bästa fall har hen lärt sig något att ta hem vid hemkomsten. Sagan om ringen handlar ju också om resan och hemkomsten. Betr filmer kommer jag nu bara på Lost in Translation och Ett rum med utsikt.

Resten fattar jag inte. Återfödseln låter som något religiöst. Och Komedi och Tragedi låter alldeles för vagt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 38649
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansverige

De sju grundberättelserna

Inläggav Alien » 2021-08-26 15:02:34

Men till vilken katergori här de populära temat om hämnaren? Typ en man stiger av tåget och återkommer efter många år till sin hemstad.

Många filmer/serier har baserats på Greven av Monte Christo av Alexandre Dumas d.ä.

Edmond Dantes har oskyldig kastats i fängelse pga tre onda män. En ville ha hans båt, en ville ha hans fästmö och en ville tysta honom för att han visste för myckeet. När han återkommer efter många år känner (nästan) ingen igen honom. Han börjar med att belöna de goda och lojala. Det är snart gjort. Sedan tar han reda på allt annat ont som de tre onda männen gjort och skrider till verket för att krossa dem.

På ett sätt är det en "from rags to riches". Hämnaren har blivit rik men det verkar inte som han njuter av sin rikedom. Den är bara ett vapen för hämnden.

Det är också en "Resan och hemkomsten". Resan består av tiden i fängelset och den lärdom hans medfånge ger honom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 38649
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansverige

De sju grundberättelserna

Inläggav Ignatius » 2021-08-26 15:35:24

Jag har inte läst Christopher Booker. Liknande strukturalistiska tankar var populära på 1970-talet. I historieforskningen väckte till exempel Hayden Whitse "Metahistory" https://en.wikipedia.org/wiki/Metahistory:_The_Historical_Imagination_in_Nineteenth-century_Europe debatt.

Enligt White är alla berättelser antingen tragedier, komedier, romanser eller ironier. Alla lika goda. Historieskrivning är att dramatisera sin berättelse på ett visst sätt. Fakta är mindre viktiga, byggklossar för den typ av berättelse man valt att berätta. Det som störde folk mest var om man kan berätta om till exempel Förintelsen som en komedi.

Redan Aristoteles försökte på sin tid strukturera berättelser.
Ignatius
 
Inlägg: 79
Anslöt: 2019-05-05

De sju grundberättelserna

Inläggav Telperion » 2021-08-26 17:02:37

Jag tycker att det verkar lite väl reduktivt, till slut hamnar man bara på en intetsägande basnivå av "Något händer." Jag antar till exempel att En Midsommarnattsdröm och Mr. Bean båda är komedier, men de har inte direkt några tematiska likheter i övrigt. Jag tror mer på de 36 dramatiska situationerna, som bland annat innefattar några olika former av hämnd.
Telperion
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2006-06-15

De sju grundberättelserna

Inläggav kattson » 2021-08-26 17:25:22

Tragedi och komedi kan ju knappast vara egen gengre.
De är snarare setting för allt annat.
En resa t.ex kan ju vara/sluta både tragiskt och komiskt.

Återfödsel kan ju vara att ta sig ur misären. Eller sluta / börja knarka.
kattson
 
Inlägg: 204
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

De sju grundberättelserna

Inläggav Dagobert » 2021-08-26 21:13:12

Bara 7 roliga historier också:

Povel Ramel - Har ni hört den förut? (1960)

Den bästa kommer vid 2:23
Dagobert
 
Inlägg: 12197
Anslöt: 2010-11-30

De sju grundberättelserna

Inläggav Vildsvin » 2021-08-26 23:35:45

Stith Thompson började 1932 katalogisera motiv i folksagor. Här är de vanligaste:
A. Mythological motifs
A0-A99. Creator
A21 Creator from above
A21.1. Male and female creators
A100-A499 Gods
A116 Twin gods
A116.1 Twin gods - one mortal, other immortal
A210 Sky god
A500-A599 Demigods and Culture Heroes
A515 Pair of culture heroes
A515.1. Culture heroes brothers
A515.1.1.1. Twin culture heroes sired by two fathers
A600-A899 Cosmogony and cosmology
A716.1 Four suns at first: culture hero shoots three down
A812 Earth Diver
A900-A999 Topological
A1000-A1099 World calamities
A1100-A1199 Establishment of natural order
A1115.2 Why the Sea is Salt: magic salt mill
A1200-A1699 Creation and ordering of human life
A1411 Theft of light
A1415 Theft of fire
A1700-A1799 Creation of animal life
A2200-A2599 Animal characteristics
A2600-A2699 Origins of trees and plants

B. Animals
B0-B99 Mythical animals
B32 Phoenix
B100-B199 Magic animals
B100-B119 Treasure animals
B120-B169 Animals with magic wisdom
B170-B199 Other magic animals
B200-B299 Animals with human traits
B215.1 Bird language
B300-B599 Friendly animals
B300-B349 Helpful animals―general
B350-B399 Grateful Animals
B400-B499 Kinds of helpful animals
B500-B599 Services of helpful animals
B582.1.1 Animal wins wife for his master (Puss in Boots).
B600-B699 Marriage of person to animal
B700-B799 Fanciful traits of animals

C. Taboo
C0-C99 Taboo connected with supernatural beings
C100-C199 Sex taboo
C200-C299 Eating and drinking taboo
C300-C399 Looking taboo
C400-C499 Speaking taboo
C900-C999 Punishment for breaking taboo
C 961.1 Transformation to pillar of salt for breaking taboo

D. Magic
D0-D699 Transformation
D10-D99 Transformation of man to different man
D100-D199 Transformation: man to animal
D113.1. 1 Werewolf
D200-D299 Transformation: man to object
D300-D399 Transformation: animals to person
D361.1 Swan maiden
D400-D499 Other forms of transformation
D450-D499 Transformation: object to object
D500-D599 Means of transformation
D600-D699 Miscellaneous transformation incidents
D700-D799 Repeated transformation
D732 Loathly lady
D735.1 Beauty and the beast: disenchantment by kiss
D800-D1699 Magic Objects
D800-D899 Ownership of magic objects
D900-D1299 Kinds of magic objects
D990—D1029. Magic bodily members
D1070 Magic ornaments
D1076 Magic ring
D1080 Magic weapons
D1081 Magic swords
D1081.1 Sword of magic origin
D1470 Magic object as provider
D1470.1.46 Magic hammer
D1520 Magic object affords miraculous transportation
D1521.1 Seven-league boots
D1550 Magic object miraculously opens and closes
D1552.2 Mountain opens to magic formula (Open sesame)
D1600—D1699 Characteristics of magic objects
D1700—2199 Magic Powers and Manifestations
D1710—D1799 Manifestations of magic power
D1711 Magician
D1719 Possession of magic powers — miscellaneous
D1719.5 Magic power of a fairy
D1719.6 Magic power of a Holy Cross
D1720 Acquisition of magic powers
D1740 Loss of magic powers
D 1761 Magic results produced by wishing
D1800—D2199 Possession and means of employment of magic
D1800—D1949 Lasting magic qualities
D1830 Magic strength
D1831 Magic strength resides in hair
D1950—D2049 Magic characteristics
D1960 Magic sleep
D1960.2 Kyffhäuser or King asleep in mountain
D2050—D2099 Destructive magic powers
D2100—D2199 Other manifestations of magic power
D2100 Magic wealth

E. The Dead
E0-E199 Resuscitation
E200-E599 Ghosts and other revenants
E215 The Dead Rider (Lenore)
E251 Vampire
E400–E599 Ghost and revenants – miscellaneous
E491 Procession of the dead
E501 Wild Hunt
E600-E699 Reincarnation
E700-E799 The soul

F. Marvels
F0-F199 Otherworldly journeys
F200-F699 Marvelous creatures
F535.1 Thumbling
F700-F899 Extraordinary places and things
G. Ogres (and Satan)
G10-G399 Kinds of ogres
G20 Ghouls. Persons eat corpses.
G84 Fee-fi-fo-fum
G100-G199 Giant ogres
G200-G299 Witches
G264 La Belle Dame sans Merci
G300-G399 Other ogres
G400-G499 Falling into ogre's power
G500-G599 Ogre defeated

H. Tests
H0-H199 Identity tests: Recognition
H41.1 Princess on the pea
H300-H499 Marriage tests
H500-H899 Tests of cleverness
H900-H1199 Tests of prowess: Tasks
H1200-H1399 Tests of prowess: Quests
H1337 Quest for sword of light

J. The Wise and the Foolish
J0-J199 Acquisition and possession of wisdom/knowledge
J200-J1099 Wise and unwise conduct
J1100-J1699 Cleverness
J1185.1. Scheherazade: story with indefinite sequels told to stave off execution.
J1700-J2799 Fools (and other unwise persons)

K. Deceptions
K0-K99 Contests Won by Deception
K100-K299 Deceptive Bargains
K112.2 "Soup stone" sold
K300-K499 Thefts and Cheats
K301 Master thief
K445 The emperor's new clothes
K500-K699 Escape by Deception
K700-K799 Capture by Deception
K800-K999 Fatal Deception
K1000-K1199 Deception into Self-Injury
K1200-K1299 Deception into Humiliating Position
K1300-K1399 Seduction or Deceptive Marriage
K1400-K1499 Dupe's Property Destroyed
K1400-K1599 Deceptions Connected with Adultery
K1600-K1699 Deceiver Falls into own Trap
K1700-K1799 Deception through Bluffing
K1800-K1899 Deceptions by Disguise or Illusion
K1900-K1999 Impostures
K2100-K2199 False Accusations
K2110.1 Calumniated Wife
K2111 Potiphar's wife

L. Reversal of Fortune

M. Ordaining the Future
M223. Rash promise

N. Chance and Fate
N411.1 Whittington's cat

P. Society

Q. Rewards and Punishment

R. Captives and Fugitives

S. Unnatural Cruelty

T. Sex
T80 Tragic love
T83 Hero and Leander

U. The Nature of Life

V. Religion

W. Traits of Character

X. Humor

Z. Miscellaneous Groups of Motifs

https://en.wikipedia.org/wiki/Motif-Ind ... Literature
Vildsvin
 
Inlägg: 1691
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in