Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 21:18:48

Min sons dator pajade, och de försökte formatera om. Något hände, och jag har fått veta att det "inte går" att installera något.

Nu kom jag till en ruta, som får mig att tro att något hänt vid formateringen, så att det inte finns vettiga partitioner.

Det ser ut som nedan. Bild 1: översta delen av listan med partitioner. Bild 2: scrollat ned. Bild 3: vad det står när man klickar på info om varför det inte går att installera på den stora (markerade) partitionen. Bild 4: vad det står när man klickar på formatera.

Vad ska jag göra? Ta bort vilka, och skapa vad? Och verkar det stämma det jag tror, att något hänt under omformatering?

Tillägg: detta är den dator som fick vatten i sig. Den startade efter en vecka på tork, och gick utmärkt i flera månader. Plötsligt blev den jätteseg och så skulle de formatera om när detta hände. De har fått en skiva med win 8 av en kompis, som de nu testar och som vi har i här när man ser dessa bilder. Ingen verkar tro att detta beror på vattnet, utan på något virus, och den beter sig ju lite knepigt. Det kan mycket väl varit ett virus.

Stämmer det också att ursprungswin är borta, så att det inte finns något original-OS att förlora längre?
2014-06-24 21.11.13.jpg

2014-06-24 21.11.20.jpg

2014-06-24 21.11.27.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 21:19:28

Sista bilden fick inte vara med (max 3):
2014-06-24 21.11.36.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 21:20:28

De har provat att installera om flera gånger, men det går alltså inte på det vanliga sättet. De gav upp, och fick den skiva vi nu provar att boota från. De fick ändra någon inställning till "legacy" för att få igång den.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 21:46:45

Jag har försökt ominstallera som vanligt, ändrade tillbaka till UEFI eller vad det hette, från legacy. Men det står bara att det inte finns någon bootable device. Det är det som varit problemet hela tiden typ.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 21:54:15

Har sökt lite, och det verkar som att den win 8 vi fick, inte kan installeras på GPT-disken eftersom det inte är avsett för UEFI (den vi fick den av, sade att man skulle byta till legacy).

Går det att ta bort main-partitionen och skapa en ny (ej GPT) bara, eller måste något göras även med de andra?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav marxisten » 2014-06-24 22:07:54

Ser ut precis som det brukar när Windows 8 varit installerat. Vad du får göra är att manuellt ta bort samtliga partitioner (markera samtliga partitioner enskilt och klicka på delete-knappen på de som går), så det endast ser ut som det är "en" stor hårddisk kvar.

Efter det markerar du den enskilda partitionen som finns kvar och klickar på "format" om det fortfarande går.

Installera sedan Windows på den ensamma disken du har.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:22:17

Det verkar ju inte alls som det finns något som fungerar kvar, jag är lite rädd att man förstör något som skulle gå att rädda nämligen. Men duger det att partitionera hela utrymmet, måste man inte ha någon del för annat, eller sköter det sig självt sedan?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:24:31

Och, datorn har varit i UEFI mode och haft sådan windows 8 (jag är inte så hemma på det där, så jag vet inte om jag pratar lite nattmösseaktigt). Men skivan vi fått är windows 8 som bara kan köras på legacy. När jag googlade, så fattade jag det som att GPT-partitionen måste vara med UEFI och inte funkar för oss om vi vill ha legacy window 8.

Stämmer de tankarna?

Och jag är fortfarande rädd att vi gör bort oss, om skivan ändå inte funkar, eller om det går att rädda det som var där en gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:26:34

Tillägg, försöker man starta eller formatera om utan CD:n vi fick, och i rätt mode, så händer inget utom att man får meddelandet att det inte finns en bootable disk. Vet inte om det betyder att windows är förstört eller borta, eller om det kan innebära något annat.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav marxisten » 2014-06-24 22:29:01

Bror Duktig skrev:Det verkar ju inte alls som det finns något som fungerar kvar, jag är lite rädd att man förstör något som skulle gå att rädda nämligen. Men duger det att partitionera hela utrymmet, måste man inte ha någon del för annat, eller sköter det sig självt sedan?


Det verkar precis som det brukar. Windows 8 delar upp hårddisken i en jäkla massa partitioner och vid en komplett ominstallation måste man ta bort alla partitioner manuellt för att kunna installera Windows från grunden, så det verkar vara som det skall.

Kan f.ö. säga du inte kommer kunna rädda något från hårddisken i vilket fall, då den är helt rensad. Kolla på siffrorna, det står 442,8gb ledigt av 442,9gb på hårddisken som du vanligen lagrar på, dvs. den är helt rensad.

Partitionerna är något Windows skapar själv vid installationen och inget du behöver göra. Däremot kan man inte installera Windows på en redan partionerad disk, därav felmeddelandet. GPT är GUID Partition Table, dvs. det format som skapas på en partionerad hårddisk.

Bror Duktig skrev:Tillägg, försöker man starta eller formatera om utan CD:n vi fick, och i rätt mode, så händer inget utom att man får meddelandet att det inte finns en bootable disk. Vet inte om det betyder att windows är förstört eller borta, eller om det kan innebära något annat.


Betyder du inte har något operativsystem installerat på hårddisken och att man måste sätta i en boot-bar enhet (USB eller DVD vanligen). När Windows är installerat är det Windows som du bootar upp datorn på.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:33:23

Tack, då har jag raderat allt, och ska alltså INTE skapa ny, utan installera på det oallokerade utrymmet?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav matgar » 2014-06-24 22:35:52

Det där ser mycket konstigt ut.. En väldans massa recovery partitioner.
Det skulle ju normalt indikera att du ska kunna återskapa windows.
Men dom partitionerna verkar ju vara väldigt tomma och huvud partitioner är ju helt tom.
Så allt av värde är nog redan borta.


Jag hittade följande sida som beskriver dom partitioner du måste ha för uefi/gpt för win8.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824839.aspx

Så om jag skulle gå på det som står där så rekomenderar jag att göra följande.

en Windows RE Tools partition på säg 400 Megabyte. (minst 300mb, men sätt den till 400 typ)
en System Partition på 200 Megabyte måste vara fat32. (minst 100mb men sätt den till 200)
en Microsoft® Reserved Partition (MSR) på 128 Megabyte (tydligen en fast storlek)
Sen typ resten till en Windows partition.. (primary?)
Alternativt typ 450 Gibabyte till Windows partition och resten till en Recovery image partition om ni vill kunna utnyttja dom backup/restore funktioner som finns.


Edit: Oj jag var visst lite seg. marxisten han före mig.. jag får skylla på att han verkar ha faktiskt win8 erfarenhet. :)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav marxisten » 2014-06-24 22:36:13

Bror Duktig skrev:Tack, då har jag raderat allt, och ska alltså INTE skapa ny, utan installera på det oallokerade utrymmet?


Ja. Markera den och kolla ifall du kan trycka på "format". Ifall du kan det, gör det, annars är de bara att installera Windows på den. Partitioner kommer sedan skapas av Windows.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav marxisten » 2014-06-24 22:37:55

matgar skrev:Så om jag skulle gå på det som står där så rekomenderar jag att göra följande.

en Windows RE Tools partition på säg 400 Megabyte. (minst 300mb, men sätt den till 400 typ)
en System Partition på 200 Megabyte måste vara fat32. (minst 100mb men sätt den till 200)
en Microsoft® Reserved Partition (MSR) på 128 Megabyte (tydligen en fast storlek)
Sen typ resten till en Windows partition.. (primary?)
Alternativt typ 450 Gibabyte till Windows partition och resten till en Recovery image partition om ni vill kunna utnyttja dom backup/restore funktioner som finns.


De där partitionerna skapas automatiskt av Windows efter installation, men måste tas bort innan ominstallation. Helt ren disk krävs för Windows installation så att säga...

matgar skrev:Edit: Oj jag var visst lite seg. marxisten han före mig.. jag får skylla på att han verkar ha faktiskt win8 erfarenhet.


Hjälpte en annan medlem på forumet att rensa ut det där förbannade Windows 8 och installera Windows 7 istället, även då dök de där satans partitionerna upp kan vi säga... :roll:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:38:52

Nu installerar den och är på "getting files ready for installation" vilket verkar ta lite tid.

Hoppas det funkar.

matgar: Ja, pojkarna har lite ADHD-beteende minst sagt och klickar fort och funkar det inte så gör man om och om igen. Det var så de försökte starta den när de spillt vatten i den, och så de gjorde när de skulle omformatera. Det är också så det går till när datorerna får engelska som språk för att det ska gå så fort...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:40:02

Man kanske skulle ha 7 i stället... Fast han vill ha 8 och trivs tydligen med det. Och kanske lika bra om man är vanlig användare, så man hänger med i hur OS:en utvecklas kanske.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav marxisten » 2014-06-24 22:42:19

Bror Duktig skrev:Man kanske skulle ha 7 i stället... Fast han vill ha 8 och trivs tydligen med det. Och kanske lika bra om man är vanlig användare, så man hänger med i hur OS:en utvecklas kanske.


Kan du fixa om du vill. Står här hur du kan göra det enkelt: post958624.html#p958624
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:42:41

Helt otroligt om den överlever även detta. Kan man få virus som kraschar hela skiten så där? Den blev helseg och när han formaterade om, så sket allt sig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 22:43:49

marxisten skrev:
Bror Duktig skrev:Man kanske skulle ha 7 i stället... Fast han vill ha 8 och trivs tydligen med det. Och kanske lika bra om man är vanlig användare, så man hänger med i hur OS:en utvecklas kanske.


Kan du fixa om du vill. Står här hur du kan göra det enkelt: post958624.html#p958624

Tack, ska kolla det en annan gång, sparar. Jag har själv win 7 och är ganska trött på allt bloatskit.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Parvlon » 2014-06-24 22:55:35

Bror Duktig skrev:Kan man få virus som kraschar hela skiten så där?
Inte omöjligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-24 23:14:17

marxisten: TACK! Jag har inte engagerat mig i datorn förrän idag eftersom jag är så slutkörd, maken har försökt (men är inte så bra på sådant här och har tjafsat om "ska ringa Acer" flera veckor nu) och jag lät dem hålla på. Nu tröttnade jag på att sonen inte får ha någon dator, och så löste sig alltihop så bra :D :D :D

Sonen hälsar och tackar också! Han har verkligen saknat sin dator. Detta sparade 6000 för oss eftersom det var det denna dator kostade.

En sista fråga till vem som helst: Räcker virusskydd med defender, eller ska man hellre välja microsoft security essentials? Jag kollade på dem, och defender har inte schemalagd sökning. Vad skulle ni välja av dessa två (jag kommer inte välja något annat)?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Miche » 2014-06-24 23:26:54

MSE är nog det bästa skydd man kan få om man inte vill betala. Så länge Microsoft har support för den versionen av Windows (de har ju slutat med XP nu så där är MSE inget vidare längre) så bör det vara lugnt.

Varför skulle du köra Defender?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Parvlon » 2014-06-24 23:29:23

Bror Duktig skrev:Räcker virusskydd med defender, eller ska man hellre välja microsoft security essentials? Jag kollade på dem, och defender har inte schemalagd sökning. Vad skulle ni välja av dessa två (jag kommer inte välja något annat)?
windows 8 har väl defender med vid installation och den ersätter microsoft security essentials.

ang. schemaläggning;
http://www.winhelp.us/configure-windows ... b3sFMXn_IU
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Miche » 2014-06-25 0:30:52

Visst katten, så var det ja, de har bytt namn på den (har bara fixat två Win 8 burkar hittills).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in