Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Banzai » 2012-01-23 23:13:50

Min väninnas dator bestämde sig för att generalstrejka idag och antagligen är det hårddisken som har kraschat. Vi vet inte ännu med säkerhet om det är det som är felet med den då den person som hjälper henne med datorn inte hann felsöka klart. Dock så lutar det åt det hållet.

Min fråga lyder som följer: går det att rädda innehållet på något vis på en kraschad hårddisk eller är den förlorad?

Jag tänkte att jag kan vidarebefodra eventuella svar till personen som hjälper oss när våra datorer krånglar.

Tacksam för svar (som alltid). :-)Happy
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Moggy » 2012-01-23 23:27:54

Beror på. Hänger på vad det blivit för fel på disken, om det är ett logisk/mjukvarumässigt fel eller ett hårdvarumässigt.

Beror även på hur akut det är att rädda infon och hur mycket man är beredd att pejja för att få det gjort.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-23 23:30:08

Om systemet har kraschat kan man ju bara koppla in den på en annan dator och föra över vad man vill behålla.

Är hårddisken fysiskt trasig så är det väl Ibas som gäller, och det är bannemig inte billigt. http://www.ibas.se/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Dagobert » 2012-01-23 23:36:35

Inte säkert att den funkar i en annan dator heller utan vidare. Jag fick tillbaka i princip allt från en trasig partition mha ett "rescue"program. Har glömt namnet.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Parvlon » 2012-01-23 23:59:05

Finns guider man kan följa. T.ex: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagr ... arddiskar/

Rekommenderar ändå programmet Testdisk. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Har inte stött på något bättre.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Banzai » 2012-01-24 2:36:20

Tack för alla svar. :-)Happy

Jag ska återkomma till denna fråga när jag vet mer om vad det är som är fel, men av era svar att döma så verkar det inte helt hopplöst i alla fall.


Helt OT:
Jag vet inte vad det är med min väninna och lite mer tekniska apparater, men det händer alltid någonting när hon haft dem ett tag. Detta utan att hon gör annat än använder dem och tar hand om dem efter bästa förmåga (bättre än jag tar hand om mina).

Hennes dator är nyare och bättre än min på alla sätt och vis och nu har den börjat krångla. Ibland funderar jag på om det inte ligger någon sanning i den förbannelse vi brukar skämta om när det gäller henne och allt tekniskt.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Parvlon » 2012-01-25 17:55:27

Hårddiskar brukar låta lite skumt när de är på väg att gå sönder. Fast det kan den ha gjort ett tag iofs. så då tycker man inte det är skumt.

Här är fler program:
http://www.forensicswiki.org/wiki/Tools:Data_Recovery
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav abcda » 2013-10-24 9:15:10

Det går att rädda en kraschad hårddisk, men det värsta man kan göra är att öppna hårddisken
eller försöka rädda informationen själv ifall att det möjligen är en hårddisk krasch.
kolla med något företag som vet vad dem gör istället, helt klart värt!

kolla med aurora - www.aurora.se dem är seriösa
lycka till :)
abcda
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-10-23

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-10-24 10:06:57

Det intressanta är ju också hur pass mycket hon hade backup på och hur mycket hon förlorar om den är paj.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Sv: Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav marxisten » 2013-10-24 10:32:45

Dagobert skrev:Inte säkert att den funkar i en annan dator heller utan vidare. Jag fick tillbaka i princip allt från en trasig partition mha ett "rescue"program. Har glömt namnet.


Kanske det var Recuva från Piriform (de är dem som även ger ut Ccleaner)? Det programmet är kostnadsfritt och funkar riktigt bra. Fann en tre år gammal uppsats med det en gång som överlevt en formatering!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-24 10:37:14

Det recoveryprogram som jag har använt och som fungerat bäst är "Recovery 2000".
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav notwoodstock » 2014-03-08 21:32:40

Dagens "rätt":

Kanske bästa tipset idag, om ni bor ute i landet, speciellt: :idea: :-)002 :-)154

Ägna en timme någon dag, åt att skriva ut ett tiotal sidor med information om hur man:

1) Restartar sin dator på olika sätt, t.ex från nätet och från DVD. .
2) Gör om hårddisken kraschar, förutom att man a) har backup b) har en som fungerar... kolla det!
3) Hur man byter hårddisk själv, och formatterar den.
4) Återläser en backup till nya hårddisken.
5) Ändrar BIOS-inställningar, många verkar ju ha PC.
6) Om man inte har en backup, hur man ominstallerar hela datorn, Och med licensnummmer någonstans.
7) Hur man då hjälpligt gör om man gjort Norton backup av Dokument och Inställningar. (eller vad det heter) - för att läsa tillbaka detta. Inte går det om man haft denna bara på den andra hårddiskpartitionen.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav bittin » 2014-03-29 2:40:31

GetDataBackNTFS har jag haft tur med förut då jag råkade formatera fel disk på fyllan, rekomenderas verkligen
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Bastuper » 2014-03-29 2:43:22

Har en master som blev extern filförvaring, flyttades runt i lägenheten sen börja den låta konstigt - sen avtog det ljudet och nu går den inte alls.

Den har antagligen fått några smällar för mycket i röran
jag bodde i, tror ni den disken kan räddas?

Kan finnas information på den som jag vill komma åt.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Miche » 2014-03-29 3:27:09

Det är totalt omöjligt att veta om det går att rädda men troligen går det hos proffs men det kan bli väldigt dyrt (många tusen). För en amatör kan den kanske räddas men det beror helt och hållet på vad som hänt med disken (i ett fall hade jag tur att jag råkade ha en identisk disk där jag kunde flytta kretskortet som satt på den hela disken till den trasiga och sen rädda innehållet, i några fall har jag flyttat en extern disk in i datorn och kommit åt innehållet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Kvasir » 2014-03-29 18:59:15

Om du använde disken fast den lät konstigt och sedan fortsatte att försöka efter att den lagt av, då kanske det inte någon större skada skedd att koppla in den i en dator en gång till, och se om det går att läsa ut några SMART-koder ur den. Det kan möjligen ge någon fingervisning om vad som är fel.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Datorkrasch, rädda innehåll på hårddisk?

Inläggav Flia » 2014-03-29 19:20:10

Har hon försökt flera gånger?
Det är lätt att ge upp direkt, men ibland behöver datorn bara svalna så hår den igång igen

Kolla också om det är mycket damm i fläkten.
Om dammet hindrar fläkten att snurra så vägrar datorn starta.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in