Datorer för ljudkänsliga.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Datorer för ljudkänsliga.

Inläggav junkandshit » 2007-11-17 14:21:32

Jag störs oerhört när jag är tvungen att använda en felbyggd dator. Min specialitet har blivit att bygga tysta datorer.

Är det någon som känner igen sig? Behöver du tips? Har du lösningar?
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:54:39, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav JOR » 2007-11-17 14:29:53

Känner igen mig.

Numera bygger jag mina så att de skall vara så tysta som möjligt.

Tips 1:
Alla fläktar måste inte gå på full patte.
Tips 2:
ljudisolerande mattor är bra att ha.
Tips 3:
Använd gummipluggar/proppar för att fästa HD och fläktar i datorn.
Tips 4:
Använd en överdimensionerad nätagg(mer wattspill, men svalare = mindre kylningsbehov = lägre fart på fläkt)

Tips 4: (alternativ)
Köp fläktlös nätagg.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:54:39, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2007-11-17 15:15:20

Silent PC Review är ett mycket användbart forum för oss som vill ha tysta datorer. Tyvärr är det väl mest till hjälp för oss som bygger ihop våra maskiner själva, och inte så användbart om man köper färdig maskin.
http://www.silentpcreview.com/
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2007-11-17 15:47:58

Det som låter i en dator är ju nästan alltid fläkten. Låter hårddisken så man stör sej på det, är den på väg att rasa och måste bytas ut.

Apple har ju sin pyttedator, den är så gott som knäpptyst. För den som inte grejar OSX kan man köpa en Fujitsu Siemens Esprimo. Det är en pytteliten mac-klon som bara ger ifrån sej ett trevligt susande. Den som inte vill bygga själv kanske kan satsa på en sån? Jag har inga prisuppgifter såhär rakt av, men det går ju att googla.

Den som bygger själv kan använda sej av Zalmans passiva interna kylare, men då får CPUn inte vara för kraftig, tror den kyler effektivt bara upp till 1,5GHz. Externa CPU-kylare går att få ganska lätt, men de är rejält stora. Dessa finns både med och utan vatten.

Tysta nätagg är ett problem, Zalman har ett agg som kyls passivt, men det sticker ut från datorn på ett ganska fult sätt. Passiv kylning tar plats.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2007-11-17 21:03:56

Hårddiskar kan låta ganska mycket. Dels ett vinande ljud som beror på själva rotationen, men det brukar kunna gå att dämpa bort ganska bra med ljudisolerande mattor och liknande, och dels själva sökljudet som fortplantar sig i datorlådan och kan vara svårare att bli av med. Där hjälper gummiupphängningar och liknande. Men det lönar sig att satsa på en hårddisk som är tyst från början. Tidigare brukade Samsung ha de tystaste diskarna, men numera tror jag det är WD som toppar ligan. Om det inte har hänt något väldigt nyligen. Silent PC, som jag länkade till, brukar hålla koll på vilka diskar som är tystast, med ljudinspelningar så man kan höra själva karaktären på ljudet och jämföra.
Själv har jag fortfarande kvar en Seagate Barracuda IV, som fortfarande verkar vara deras referens och den tystaste disk som har tillverkats. Tyvärr är den bara 40 GB och inte lika snabb som en nyare disk, så jag har den bara som extradisk.

Annars är som sagt fläktarna det stora problemet. Stora fläktar kan gå på lägre varvtal och brukar därför vara tystare. Nätaggregat med 120 mm fläkt brukar därför vara tytstare än de med 80 mm, som kanske inte är så vanligt längre. Likaså är CPU-kylare med större fläkt ofta tystare än en med mindre fläkt, men där spelar förstås utformningen av själva kylaren in väldigt mycket också. Helt passiva CPU-kylare finns, som weasley påpekade, och de finns nog för häftigare processorer än hon nämnde också. Fast då blir det väldigt stora och ganska dyra, som t.ex. Scythe Ninja. Grafikkortsfläktar kan bullra mycket också, så satsa på ett grafikkort utan fläkt. Det verkar gå att få ganska häftiga kort utan fläkt numera, för den som behöver det. Extra fläktar i lådan som avlastar den i nätaggregatet kan också vara bra. T.ex. en stor 120 mm fläkt baktill som går på lågvarv.

Själva lådan spelar också roll, på flera sätt. En stabil låda i kraftig plåt är nog en bra tumregel, eftersom det minskar problem med vibrationern. Silent PC har rekommendationer på lådor, men många av de som är bra är tyvärr ganska dyra.

Så finns det ytterligare faktorer. AMD har en tid haft sin s.k. Cool&Quiet-teknik. Den innebär att CPUn hela tiden anpassar sig efter belastningen. När inte full beräkningskraft behövs så sänker den klockfrekvens och spänning, och detta sker på några millisekunder, så man aldrig märker av det. T.ex. min redan något ålderstigna AMD 3800+ dual core ligger någonstans kring 65 W vid full belastning (vilket redan i sig är ganska lågt) men sjunker till c:a 5 W i idle. Eftersom den dessutom kan lägga sig på diverse lägen däremellan så sparar den effekt ganska bra, och sänker därmed medeltemperaturen och behovet av kylning. Jag vet inte om Intel kanske har något liknande också numera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-11-17 23:43:21

Jag har också en gammal dator som låter så jävligt så jag undviker att sätta på den. För att undvika problemet så kör jag numera alltid med bärbart. Macmini är också ett bra alternativ. Tycker också att billiga externa USB-diskar kan susa för mycket liksom skrivare. Förstår faktiskt inte hur folk klarar av att sitta och lyssna på skiten.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Tonzon » 2007-11-18 14:10:31

Jag har byggt min egen dator och jag har ljudisolerat den. Så den är tyst. Inga vibrationer eller något oljud. Jätteskönt. Ett lågt fläktljud är där men det kommer man väl knappt ifrån. När jag har musik på så märker jag inte ens att det ljudet är där. :D
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav junkandshit » 2007-11-18 15:00:19

Jag drömmer om en solid state drive (SSD). Pris och prestanda måste fortfarande förbättras. Samsung har släppt lite nya prylar.

Samsung.

Ett annat tips är att använda tysta 2,5" diskar.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-18 16:02:32

Jag har lärt mig stå ut med datorljud sen barnsben, så jag är van vid ljuden, även om jag kan tycka att vissa ljud är irriterande. (Som regel, ju mer resonanta ljud, desto mer irritation)

Men det som verkligen irriterar mig är ljudkortet på min nya laptop. Det är så dåligt utformat att det plockar upp brus från hårddisken, vilket ger ett obehagligt resonant surr som nästan är värre än tinnitus. Innan nån säger nåt om att sänka ingångarna, så kan jag säga att jag redan har konstaterat att det inte är problemet. Faktiskt är det så att bruset är helt fristående från volymkontrollerna. Även om jag stänger av allt så finns det kvar ändå. Dock så funkar även det omvända, att om jag drar upp allt till max hörs det inte mer heller. Så min lösning nu har varit att koppla ljudkortet till min mixer, (Alltså en extern ljudmixer, inte ljudkortets) dra på ljudkortet på max, och sänka på mixern istället, för att få bättre signal to noise ratio.

Men är jag inte hemma, så är det interna ljudkortet knapp uthärdligt. Som en mer långsiktig lösning står jag mellan att köpa ett USB-ljudkort eller att öppna upp datorn och isolera ljudkortet från allt som kan tänkas ge ifrån sig brus.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Liten Blå Kanin » 2007-11-18 16:53:43

TICKsurrsurrsurrTICK!

Har en hårddisk som låter så. Å att en hårddisk låter gör inte att man får en nypå garantin.

Får väl gömma den i en garderob under nåt varmt så den går sönder innan tiden gått ut.
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav weasley » 2007-11-18 18:15:24

Det är antagligen läshuvudets motor som skramlar. Hade en disk som lät lustigt en gång och när jag skruvade isär den visade det sej att kullagret i motorn var helt pulvriserat. Tyvärr var detta lååååångt efter alla garantier gått ut.


Tips för att förstöra en hårddisk utan att utsätta den för yttre våld:

Montera in den i lämplig dator, svep in disken i en rejäl halsduk. Slå på strömmen. Slå av strömmen. Slå på och av strömmen med korta intervall. Detta skadar framförallt läshuvudet.
Läshuvudena vilar på en liten liten luftkudde ovanför diskarna, men den kudden kollapsar när strömmen bryts abrupt. Tillverkarna har oftast tänkt på det, men om disken är lite defekt hinner den inte kompensera för bortfallet av luft, vilket gör att läshuvudet trillar ner på disken och förstörs efter tillräckligt många ggr.
Halsduken är till för att värmen i disken ska bli hög. Detta skadar kretsarna och kan i värsta (bästa?) fall göra så något kortsluts. Lägg gärna det lilla paketet på ett element för att få upp temperaturen ytterligare. I en del diskar är vissa delar inuti disken gjorda av plast; har du tur har du en sån disk. Då kommer värmen göra så plasten deformeras, vilket kan leda till att läshuvudena slutar fungera.

Vill du ha sönder diskens motor bör du ha tillgång till en växelspänningskälla som du kopplar in via det vanliga uttaget på disken. En hårddisk går på 12V DC så 230V AC lär göra den rätt obrukbar. För att det inte ska vara alltför uppenbart att du friterat den på flit rekommenderar jag att du har någon sorts variabel spänningskälla, typ elkub eller liknande, så du långsamt kan höja spänningen, från noll tills den kraschar.

Elektronikintresserade kan bygga en egen variabel spänningskälla med hjälp av lite resistorer, en varistor och lämpliga spolar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-18 18:43:38

Varför skulle man vilja förstöra sin hårddisk? I värsta fall tycker affären att det var ens eget fel, och man får inget tillbaka. I bästa fall får man en ny disk av samma modell, som torde låta lika mycket som den första.
Och i båda fallen måste man backa upp disken. (Om man är rädd om sina data vill säga)
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav weasley » 2007-11-18 22:36:25

Misstänker man att disken är trasig men affären inte vill byta in den, så kan en havererad disk utan yttre, synliga, tecken på åverkan vara såpass motiverande att de byter den.

Meningen är att man ska få en HEL disk tillbaka, dvs en som INTE låter.

Låter disken TICK-surrsurr-TICK så att man reagerar på det vid vanlig användning, misstänker iaf jag att det är hårdvarufel någonstans.

Nåväl. Huruvida kaninens disk är trasig låter jag kaninen avgöra. Mina tips kan ses som kuriosa i datorförstöring om någon känner sej illa berörd vid tanken på att mangla hårddisk.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2007-11-18 23:09:20

Jag tror att weasley är ovanlig döv för ljud från friska normala hårddiskar. Nämnde hon inte något om att gilla SCSI-diskar nyligen? ;)

Många människor uppfattar hårddiskar som störande. Har man lyckats minimera fläktljuden i datorn så är det oftast hårddisken som stör.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2007-11-19 0:26:05

Hahaha!! :-D

Kan vara så att jag är döv för det, ja. ;-D

Fast jag brukar åas ha fläkten på för fullt och prioriterar inte ljudnivå särskilt mkt, så jag kanske inte hör enbart disken särskilt bra.

Men jag lovar att när JAG hör disken så är det garanterat dags för byte!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2007-11-19 0:29:39

weasley skrev:Fast jag brukar åas ha fläkten på för fullt och prioriterar inte ljudnivå särskilt mkt, så jag kanske inte hör enbart disken särskilt bra.


Precis. Om man inte anstränger sig att minimera fläktljud så tar de lätt överhanden.

Men jag lovar att när JAG hör disken så är det garanterat dags för byte!


Jag tror dig. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav andyl » 2007-12-03 17:18:14

Ett tips är att köpa datorer byggda för musikproduktion. Tanken kom upp i mitt huvud då de är gjorda för att inte låta speciellt mycket, helt enkelt för att brummet kan förstöra inspelningen.
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 10:54:40, redigerad totalt 1 gång.
andyl
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Uppsala

Inläggav rdos » 2007-12-03 17:49:11

weasley skrev:Låter disken TICK-surrsurr-TICK så att man reagerar på det vid vanlig användning, misstänker iaf jag att det är hårdvarufel någonstans.


Jodå, jag har en disk som låter så. Det var den som satt i mitt inbyggda styrsystem som jag bytte i somras. Jag misstänker att den blev så för att 5v:en försvann före 12v:en. Till att börja med så hade jag en 0.1 F kondensator kopplad till spänningsregulatorn för 12v som drev själva datorn + 12v:en till disken. Den regulator som drev 5v till disken försvann däremot på direkten vid strömavbrott. Sedan jag satt en 0.1 F kondensator även på 5v regulatorn så har jag inte haft några diskkrascher.

Egentligen borde jag leta upp garantin för disken (en Baracuda med minst ett års garanti) och se om jag kan få en ny? 8)
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till IT-forum



Logga in