Dataskärmen flimrar

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dataskärmen flimrar

Inläggav Meppe » 2011-10-11 18:41:07

Jag har ett teknisk problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa. Min ena dataskärm har börjat flimra. Den andra skärmen fungerar bra, så jag tror inte det har att göra med grafikkortet. Jag har prövat att ändra upplysning och starta om datorn, inget av det hjälpte. Har någon några idéer om hur man löser det?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Dataskärmen flimrar

Inläggav Miche » 2011-10-11 20:56:15

Nu har du inte skrivit något om operativsystem eller vilken typ av skärm det är.

Ofta när skärmar flimrar beror det på uppdateringsfrekvensen i grafikkortets inställningar. I Windows kan du högerklicka på skrivbordet och via egenskaper komma åt sidan, det ser dock lite annorlunda ut mellan olika Windowsversioner.

Tjockskärmar är väldigt känsliga för uppdateringsfrekvenser, de flesta plattskärmar verkar inte vara det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Dataskärmen flimrar

Inläggav mondo beyondo » 2011-10-11 22:32:33

Meppe skrev:Jag har ett teknisk problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa. Min ena dataskärm har börjat flimra. Den andra skärmen fungerar bra, så jag tror inte det har att göra med grafikkortet. Jag har prövat att ändra upplysning och starta om datorn, inget av det hjälpte. Har någon några idéer om hur man löser det?


Min tjockskärm flimrade väldigt ett tag, den är gammal och jag trodde den var på upphällningen men det visade sig att det var katten som brukade ligga på den och allt det damm och grus från katten som föll ner in i skärmen som orsakade flimret.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Dataskärmen flimrar

Inläggav marxisten » 2011-10-11 22:46:09

Meppe skrev:Jag har ett teknisk problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa. Min ena dataskärm har börjat flimra. Den andra skärmen fungerar bra, så jag tror inte det har att göra med grafikkortet. Jag har prövat att ändra upplysning och starta om datorn, inget av det hjälpte. Har någon några idéer om hur man löser det?


Vad för koppling använder du (VGA, HDMI, DVI?) och hur flimrar den. Försvinner färgen, eller slocknar den eller vad är det som sker?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in