Dansbandsmusik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, mnordgren

Re: Dansbandsmusik

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-10 0:03:53

rdos skrev:Sedan önskar man sig att någon moderator slänger alla skräpinlägg som KS & co gjort här. Vill de klaga på dansbandsmusik kan de dra någon annanstans!

Är det någon som kan dra någonstans är det du.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2012-01-10 2:36:03

Moderator:

En del inlägg har flyttats till en ny tråd: vad-definerar-ni-som-god-smak-t24321.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav rdos » 2012-01-10 18:30:20

KrigarSjäl skrev:Du kan inte påstå att texter eller annat i dansbandssvängen visar på någon större kreativitet eller litterära kvaliteter så vad finns det för värde i det mer än att det är trallvänlig musik som för vissa funkar att dansa till?

Den är iaf bra mycket mer kreativ en det mesta inom popmusiken.

KrigarSjäl skrev:Idén med dansbandsmusik är från början att fylla en lada med folk som vill dansa. Bakgrundsmusik att svänga loss till, ren bruksmusik.

Såklart. Är det något fel med det då?
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-10 19:11:45

Man får ta det för vad det är, musik gjord för att dansas till. För dansbandsmusikerna är det ett kneg och inte så mycket mer.
Musikintresserade bryr sig i regel inte om dansband utan mer obskyra rockband, Bob Dylan, Morrissey, punk, klassiskt mm. Musik med lite hjärna.

Popmusiken är inte mycket bättre än dansband, det ger jag dig helt rätt i.
KrigarSjäl

Inläggav Moggy » 2012-01-10 19:44:20

KrigarSjäl skrev:
Idén med dansbandsmusik är från början att fylla en lada med folk som vill dansa. Bakgrundsmusik att svänga loss till, ren bruksmusik.

Fyller sitt syfte då och det finns ju uppenbart en efterfrågan på musiken.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2012-01-10 19:46:17

Moggy

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-10 19:52:46

Moggy skrev:
KrigarSjäl skrev:
Idén med dansbandsmusik är från början att fylla en lada med folk som vill dansa. Bakgrundsmusik att svänga loss till, ren bruksmusik.

Tillgång & efterfrågan är inte kvalitetsmätare när det handlar om kultur.
KrigarSjäl

Inläggav Moggy » 2012-01-10 20:04:44

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:
KrigarSjäl skrev:

Tillgång & efterfrågan är inte kvalitetsmätare när det handlar om kultur.

Kanske inte. Men Vikingarna och SvenIngvars (eller vilka dansband som nu är störst) säljer massvis med skivor och fyller lokalerna med folk som älskar deras musik. Tror det betyder mycket mer för dansbandsmusikerna än att få höga betyg av recensenter på DN och sen inte sälja några skivor.
Moggy

Inläggav Dagobert » 2012-01-10 20:14:32

Det sämsta dans"band" jag hört - jag var på mc-semester på Åland och slog upp tältet på en camping på lördagskvällen. Strax därpå kom en buss full med danssugna människor och ett enmansband började spela på den lilla dansbanan. Så fruktansvärt dåligt, falsksång och synt med töntiga rytmer, timme efter timme, högt. Det var innan jag började använda öronproppar under hjälmen också, så det var bara att ligga där och lida. En stund trodde jag det var slut men det var bara paus. :roll:
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav rdos » 2012-01-10 21:40:05

KrigarSjäl skrev:Man får ta det för vad det är, musik gjord för att dansas till. För dansbandsmusikerna är det ett kneg och inte så mycket mer.

Vad har du för referenser på det? De jag känner ser det mer som en livsstil än ett kneg. De skulle hålla fortsätta på fritiden om de inte kunnat leva på det.

KrigarSjäl skrev:Musikintresserade bryr sig i regel inte om dansband utan mer obskyra rockband, Bob Dylan, Morrissey, punk, klassiskt mm. Musik med lite hjärna.

Du skämtar. Den mesta rockmusiken går knappt ens att kalla för musik. Tre ackord i tio minuter + lite brölande till är inte vad jag kallar för musik. De flesta rockmusiker verkar inte ens kunna det mest elementära inom musiken.
rdos

Inläggav rdos » 2012-01-10 21:42:34

Moggy skrev:Kanske inte. Men Vikingarna och SvenIngvars (eller vilka dansband som nu är störst) säljer massvis med skivor och fyller lokalerna med folk som älskar deras musik. Tror det betyder mycket mer för dansbandsmusikerna än att få höga betyg av recensenter på DN och sen inte sälja några skivor.

Ja, men de som inte gillar musiken försöker oftast snacka bort det faktum att det finns en stor dansbandspublik med diverse bortförklaringar.
rdos

Inläggav Wine » 2012-01-10 21:44:30

Finns ju exempel på en del som spelat i hårdrocksband och sedan börjar spela i dansband/dansbandsmusik för att det lönar sig bättre.

:wink:
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav rdos » 2012-01-10 21:47:45

Wine skrev:Finns ju exempel på en del som spelat i hårdrocksband och sedan börjar spela i dansband/dansbandsmusik för att det lönar sig bättre.

Det kan ju vara så att de varit uppfödda på dansbandsmusik, och tröttnat på att spela icke-musik. Så då går de tillbaka till sina rötter. Typ som Benny Andersson och co.

Men om det nu lönar sig bättre att spela dansbandsmusik, hur kan det komma sig om nu ingen gillar sånt? :mrgreen:
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-11 12:13:40

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Man får ta det för vad det är, musik gjord för att dansas till. För dansbandsmusikerna är det ett kneg och inte så mycket mer.

Vad har du för referenser på det? De jag känner ser det mer som en livsstil än ett kneg. De skulle hålla fortsätta på fritiden om de inte kunnat leva på det.

KrigarSjäl skrev:Musikintresserade bryr sig i regel inte om dansband utan mer obskyra rockband, Bob Dylan, Morrissey, punk, klassiskt mm. Musik med lite hjärna.

Du skämtar. Den mesta rockmusiken går knappt ens att kalla för musik. Tre ackord i tio minuter + lite brölande till är inte vad jag kallar för musik. De flesta rockmusiker verkar inte ens kunna det mest elementära inom musiken.

1. Inte fan spelar dansbandsmusiker gratis.

2. Rocken uttrycker någonting till skillnad från dansbandsmusiken. Därtill har rocken en mer bildad publik vill jag påstå.
KrigarSjäl

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-11 12:14:55

rdos skrev:
Wine skrev:Finns ju exempel på en del som spelat i hårdrocksband och sedan börjar spela i dansband/dansbandsmusik för att det lönar sig bättre.

Det kan ju vara så att de varit uppfödda på dansbandsmusik, och tröttnat på att spela icke-musik. Så då går de tillbaka till sina rötter. Typ som Benny Andersson och co.

Men om det nu lönar sig bättre att spela dansbandsmusik, hur kan det komma sig om nu ingen gillar sånt? :mrgreen:

Lantisar och andra utan kulturella intressen brukar gilla dansband, tyvärr är det en rätt stor skara.
KrigarSjäl

Inläggav Kristofer » 2012-01-11 19:42:54

rdos skrev:Den mesta rockmusiken går knappt ens att kalla för musik. Tre ackord i tio minuter + lite brölande till är inte vad jag kallar för musik. De flesta rockmusiker verkar inte ens kunna det mest elementära inom musiken.

Jag tänker inte ge mig in i dansbandsdiskussionen men jag känner mig tvungen att bemöta det som rdos skriver i citat här. rdos tycks vara okunnig och fördomsfull angående musik som inte faller honom i smaken. Okunskapen är inte något problem. Problemet är att den kombineras med fördomar.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Zombie » 2012-01-11 19:49:57

Det gäller dock fler än rdos. Att frånkänna enkelt folk "kultur", kompetens eller allvar i sina konstnärliga verksamheter har urgamla traditioner. Likaså att frånkänna det man ogillar samma saker. Som om det skulle gå att spela musik som någon vill avnjuta utan att både musiker och lyssnare hade tillägnat sig en musikalisk grammatik, och musikerna konsten att tala enligt den. Den folkmusik som har blivit finkultur idag har också varit ute för det dansbandsmusiken är ute för nu.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2012-01-11 20:42:43

Det kan irritera mig att någon begränsar sig till en viss musikgenre, vare sig det är dansbands-, rock- klassisk eller hip-hop - därför att det mesta av musiken inom vilekn genre som helst, är mer eller mindre skit! Det är väl en själklar sanning; allt osm går att sälja säljs ju och det vore väl väldigt konstigt om alla musiklyssnare vore kräsna nog att inte nöja sig med mer eller mindre skit.

För folk är ju inte särskilt kräsna, man föredrar det dels lättillgängliga och dels det man känner igen, framför att förkasta allt utom det perfekta. Och för att hitta perfekta musikmönster måste man först lära sig urskilja musikmönster, vilket kräver att man koncenterar sig på en eller besläktade musikgenrer...

Så där bet jag mig i svansen, eller råkade nafsa i.a.f..

Men begränsar man sig till en viss musikgenre antar jag ändå att kvaliteten är mindre viktig än alla gamla associationer den musiken väcker, associationer som med tiden dels förstärks och dels blir fler, som i vilken kärlek som helst.

Mycket fånigt att kritisera någons kärlek. Hur irriterande den än är för var och en som subjektivt eller objektivt ser svåra brister hos föremålet. Man har liksom inte med det att göra, så länge det håller sig långt från extremfallen av destruktivitet.

Och jag tycker själv att det finns en del riktigt bra musik som solklart är dansmusik. Inte mycket. Men jag har hört den. Och en hel massa, särskilt men inte bara på gränsen till att inte vara dansbandsmusik, som är fullt okej musik - särskilt när man dansar till.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Björne » 2012-01-11 22:07:26

Anledningen till att dansbandsmusiker har sådana gräsliga kostymer är av skattetekniska skäl. På 70-talet när de turnerade runt försökte många av dem som då klädde sig mer propert att göra avdrag i deklarationen för scenkläderna. Arbetsklädsel är normalt avdragsgill om den endast används i arbetet. Dock gick inte Skatteverket med på det eftersom kostymerna och kavajerna som de använde även kunde användas privat. Därför blev scenkläderna mer extrema och ohyggliga så att de absolut inte skulle kunna användas i något annat syfte än att uppträda på scen och därmed bli avdragsgilla.
Björne

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-11 22:11:00

Vill ni se några riktigt överjävliga skivomslag rekommenderas den underbara bloggen http://katastrofalaomslag.blogspot.com/
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Wine » 2012-01-11 22:11:39

Björne skrev:Därför blev scenkläderna mer extrema och ohyggliga så att de absolut inte skulle kunna användas i något annat syfte än att uppträda på scen och därmed bli avdragsgilla.

Kul info om något man inte hade en aning om! :-)Happy
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav jonsch » 2012-01-11 22:14:23

Björne skrev:Anledningen till att dansbandsmusiker har sådana gräsliga kostymer

:lol: Jag tror dig! Om inte annat så för att det är en väldigt bra historia! :D

/ J
jonsch

Inläggav jonsch » 2012-01-11 22:21:02

Och om man hatat dansbandsmusik på 70-talet så borde man alltså ha klätt sig i de då lika hatade kostymerna till vardags för att göra dem icke avdragsgilla!! :D :-)003
jonsch

Återgå till Intressanta intressen

Logga in