Dagmamma

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dagmamma

Inläggav DC » 2009-02-27 20:50:46

I dag träffade jag dotterns blivande dagmamma för första gången. Vi gick vilse när vi skulle gå dit så jag var gråtfärdig när jag väl lyckades hitta rätt.

Väl framme känner jag redan i hallen att det luktar färsk tobaksrök. *tycker jag inte om* Det visade sig också att det bor fem katter där varav fyra är innekatter.

Hos dagmamman finns det redan två pojkar och en flicka som dagbarn. Flickan var inte där i dag. Ytterligare en pojke kommer några dagar i månaden när hans ordinarie dagmamma är kompledig och han var där i dag. De dagar min dotter ska vara där så är de sammanlagt fyra barn. Väsentlig skillnad mot förskolans 20-30 barn i en o samma grupp.

Dagmamman verkar värna om sina dagbarn. De rör sig ganska fritt i huset även om hon kan säga till dem att ta det lite lugnt när de blir för vilda osv. Olika aktiviteter olika dagar. Sång, sagor, gymnastik.

Vi stannade i nästan två timmar och var båda väldigt trötta när vi kom hem. Dessutom stank vi tobaksrök.

Jag har inte mycket val än att hon får vara där åtminstone tills vi får en överflyttningsplats på förskolan. Detta blir troligen i augusti.

Hade det inte varit för röken så hade jag kunnat tänka mig att hon fick vara kvar hos dagmamman om nu allt visar sig fungera bra där.

Dilemmat är väl bara att jag egentligen inte alls kan acceptera att det röks där. Enligt områdesansvarig så ska det vara rökfritt men nu är det inte det. Att börja klaga på det och sedan ändå vara nödd att lämna dottern där tror jag inte kommer kännas bra.

Att det finns fem katter i huset har jag egentligen inget emot men jag hade fått för mig att dagbarnvårdare skulle ha både rökfritt och fritt från pälsdjur så jag blev väldigt förvånad.

Jag ska ta med egen haklapp, mugg, blöjor och gärna ha en uppsättning överdragskläder, gummistövlar och regnkläder som får stanna hos dagmamman så att de alltid finns tillhands.

Jag kan tycka det känns sniket att behöva ta med både haklapp och egen mugg. Får inte dagmammor ersättning för sådant? Så var det extrakläder..

Jag har inte haft råd att köpa ett par gummistövlar och ett regnställ för att ha här hemma men har tänkt lösa det under våren. Nu ska jag dessutom behöva köpa kläder som bara ska ligga hos dagmamman. *tung suck*

Fler här som har erfarenhet av att lämna sina barn hos dagmamma?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-02-27 21:24:13

Verkar ganska... 70-tal... att någon som ska vara dagmamma är en rökare som röker så att det luktar rök hemma hos henne. Jag tycker det verkar som ett arv från en gammal svunnen tid redan att vara rökare och röka så mycket... inne... :roll:

Och om man väl röker gör man det väl inte inomhus, och en rökare som röker hemma är väl inte på något sätt rimlig att ta emot dagbarn??!? :o

Stor tumme ner... :(

Jag hade i alla fall sagt något. Accepterat det just nu, men sagt ifrån och frågat direkt förvånat "hur kan hon få vara dagmamma när det luktar cigarettrök i hela huset?" Om områdeschefen dessutom har sagt att det ska vara rökfritt? Vad pysslar de med då?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav DC » 2009-02-27 21:36:33

Jag sa det till områdeschefen i telefon. Hon tyckte det var konstigt för det ska vara rökfritt. Jag sa till henne att det inte känns bekvämt för mig att klaga och sedan lämna mitt barn där. Hon sa inget om att hon tänkte göra något åt saken.

Jag tycker man ska vara helt rökfri när man har med barn att göra. Jag vill inte att en rökare tar med sina händer på min dotter eller skalar frukt som hon sedan ska äta, fullt med nikotin.

Jag vill framförallt inte att min dotter ska andas in tobaksrök flera dagar i veckan.

Märkligt att inte de andra barnens föräldrar reagerat. Kanske därför det fanns platser lediga iofs.. En dagmamma ska kunna ta emot fem barn men hon hade just nu bara tre. Jag ska googla lite och se om jag hittar något intressant.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Dagmamma

Inläggav Titti » 2009-02-27 22:57:36

DC skrev:Jag ska ta med egen haklapp, mugg, blöjor och gärna ha en uppsättning överdragskläder, gummistövlar och regnkläder som får stanna hos dagmamman så att de alltid finns tillhands.

Jag kan tycka det känns sniket att behöva ta med både haklapp och egen mugg. Får inte dagmammor ersättning för sådant? Så var det extrakläder..

Jag har inte haft råd att köpa ett par gummistövlar och ett regnställ för att ha här hemma men har tänkt lösa det under våren. Nu ska jag dessutom behöva köpa kläder som bara ska ligga hos dagmamman. *tung suck*

Fler här som har erfarenhet av att lämna sina barn hos dagmamma?


Jag har haft barn hos dagmamma, på dagis och på fritids i olika perioder, omfattning och under olika decennier. Det har varit synnerligen varierande upplevelser - de flesta bra. Jag tillhör dem, som i första hand har velat ha barnen på dagis men då var barngrupperna mindre än idag. Det ställer inte lika stora krav på mig att kunna samarbeta om det finns flera vuxna att välja på.

När det gäller mugg och haklapp tycker jag det skall täckas av dagmammans omkostnadsersättning. Blöjor ingick när jag lämnade mina äldsta barn men sällan numera och det är väl inget att säga om.

När det gäller regnställ och extrakläder är ett alternativ att du har en väska som du bär med dig fram och tillbaka så att den följer dottern hela tiden. Barn växer fort och det är inte rimligt att behöva köpa flera uppsättningar (men det brukar gå att hitta för en mycket symbolisk peng på second hand, tex Myrorna och liknande). Det viktiga är inte att de stannar där utan att de alltid finns där när dottern är där om hon behöver dem. Det gäller både ombyteskläder och extra ytterkläder av olika slag.

Men jag skulle aldrig acceptera att det röks inomhus. Katter må vara hänt om jag inte har allergibarn men inte rökare. men jag vet att du är i akut behov av avlastning och för en kortare tid kan det väl gå. Att för henne gå ut och röka är inte okomplicerat eftersom det då innebär att hon måste lämna barnen ensamma inomhus.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nano » 2009-03-04 11:40:36

När jag var hos dagmamma så röktes det ingenting och vi var säkert 8-9 barn runt bordet om mornarna varav en av dem var dagmammans dotter.
Marie, Daniel, Markus, Klara, Olle (jag), Elin, Hanna och några till som jag inte minns namnet på.
Tallrikar och glas kom ur köksskåpet.

När det var mat så gick Gunvor (dagmamman) till där jag var och sade "nu är det mat" varpå jag far upp och ropar "MAAAAT" och springer till toaletten o tvättar händerna o sedan köksbordet och de flesta andra följer med men hon får hämta någon vanligtvis.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav DC » 2009-03-04 14:22:03

Ni var många barn nano. Nu tror jag det får vara max 5.

Skulle en dagmamma bli sjuk så tar någon annan dagmamma hennes barn och här finns bara tre dagmammor sammanlagt så de delar upp barnen. Några får gå till den ena och några till den andra. Men alla dagmammorna träffas ute så barnen kan leka med varandra.

I dag fick vi träffa den dagmamma som min dotter ska vara hos om "vår" dagmamma skulle bli sjuk. Flera av de andra barnen samlades runt min dotter. Så satt de tillsammans på gräset och några klappade på min dotters huvud. Hon trivdes där hon satt så där lite omsvärmad, det såg jag.

På måndag är det meningen att jag ska lämna henne hos dagmamman och sedan gå hem själv för att återkomma och hämta henne strax före lunch. Jag började gråta på väg hem i dag när jag tänkte på det. Jag har aldrig lämnat henne någonsin. Jag undrar vem som mest är i behov av inskolning...
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-05 1:17:56

Jadu! Tobaksrök är otrevligt för det sätter sig i kläderna men hon kanske röker under köksfläkten eller vid ett fönster när det blir varmare?

I så fall utsätts ju inte barnen för någon högre grad av passiv rökning vilket väl är det viktigaste

För övrigt är vi ju många som växte upp med rökande föräldrar på 70-talet när det var kutym att röka inne och det funkade på något vis det också.

Det kan väl ändå vara en bra människa även om hon röker, och det där med att hon inte skulle kunna skala frukt åt din dotter tycker jag spontant låter rätt tramsigt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav DC » 2009-03-05 13:48:13

Bjäbbmonstret skrev:
Det kan väl ändå vara en bra människa även om hon röker, och det där med att hon inte skulle kunna skala frukt åt din dotter tycker jag spontant låter rätt tramsigt.


Ja hon ÄR en bra människa. Riktigt trevlig och vettig faktiskt.

Men det där med skala frukt förstår jag inte, var kom det från?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-05 13:56:38

DC skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Det kan väl ändå vara en bra människa även om hon röker, och det där med att hon inte skulle kunna skala frukt åt din dotter tycker jag spontant låter rätt tramsigt.


Ja hon ÄR en bra människa. Riktigt trevlig och vettig faktiskt.

Men det där med skala frukt förstår jag inte, var kom det från?


Du skrev det ju själv en bit upp!?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Schizotypal » 2009-05-19 16:53:16

Har inte läst alla svar du fått, men kläder, skor och sådant överskattar folk oftast som dyra saker.
Men ibland räcker det faktiskt att titta in på second-hand butiker, Tradera, Blocket, ABC-annons eller liknande för att hitta tex stövlar för runt 20 kr.

Sådant som regnkläder och skor krävs vad jag vet även av dagis många gånger eftersom det är så lätt att glömma att ta med då det behövs eller kanske kommer behövas.
Senast redigerad av Schizotypal 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Schizotypal
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-04-11

Inläggav nano » 2009-05-19 17:05:43

Fötter lär vara viktiga saker, inte helt bra o få skor som trampats till en form som passar någon annans fot om det vill sig illa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kikarn » 2009-05-19 17:29:02

Jag har haft mina barn hos dagmamma och har nästan bara goda erfarenheter. Men rök hade jag inte tolererat eller accepterat, att lämna mina barn till någon som kanske tar "rökpaus" och lämnar fem ungar i varierande åldrar utan uppsikt i tio minuter då och då, hade inte känts tryggt. Jag röker själv, men har ändå den åsikten.

Jag hade en reservdagmamma jag vägrade lämna mitt barn hos, eftersom hon verkade slarvig och nonchalant och ex kunde lämna små barn ute när hon diskade och liknande, och då hade hon ändå många barn vissa dagar varav några riktigt små; min son var ca ett och ett halvt när han slog sig halvt fördärvad i en stentrappa, något han inte borde ha kunnat göra om hon varit i närheten. Därefter så såg jag till att vara hemma de dagar hon skulle ha honom och jag sa ochså att jag inte ville lämna honom hos henne och att jag gjorde mig ledig av det skälet. Tyvärr fanns det inte alltid andra alternativ. De andra tre dagmammorna som jag lämnade hos funkade finemang. Har haft sex dagmammor i samma arbetsgrupp under en period på tolv år, så vi lärde känna varandra väl.

Ang begagnade barnskor ch stövlar så har jag själv haft inställningen att vad som helst begagnat, men inte det. Tills jag lärde mig att det finns en stor uppsjö med barnskor och regnstövlar och fotbollskor och liknande som barn växer ur utan att de använts. Jag har därefter blivit lite mer tolerant även mot skor och stövlar, det är skicket som avgör, inte om de stått hemma i någons garderob istället för i affären senaste tiden.

Tittar du på begagnade skor, så kika undertill.
Är de snedslitna eller märkbart slitna?
Titta inuti; är de missfärgade eller är tryck etc bortslitet efter användning?
Ovanpå; repiga och slitna?

Men det är framförallt på insidan man kan avgöra om en sko är använd eller ej.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 18:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav nano » 2009-05-19 18:57:42

Låter klokt Kikarn :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in