"Daglig verksamhet" - är detta ett skämt eller?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Daglig verksamhet" - är detta ett skämt eller?

Inläggav Firkraag » 2010-09-20 13:56:45

Okej så jag har väntat på att få komma ut i praktik/arbete sen jag fick min diagnos i februari, idag gick jag på möte hos "daglig verksamhet" eller nått som LSS sa var dit jag skulle gå för att nå det.

När jag kommer dit å snackar med en som har hand om allt där så verkar det vara ett ställe där man kan komma/gå som man vill å pyssla å ha sig. Vilket kan/kan inte leda till framtida praktik. Jovisst det är ju meningsfullt, och det ger mig ju den rutin och inkomst jag vill ha, nä inte direkt. :?

Vad har jag nu för alternativ? Arbetsförmedlingen? hur kan de hjälpa folk med asp/autism att komma ut i anpassat arbete?(nått som inte kräver den sociala kompetens jag saknar, och aldrig kommer att få).

Enligt läkarna så blev jag bedömd som fullt arbetsduglig sålänge arbetet är anpassat rent socialt sett, då vill jag inte sitta och umgås i grupper med efterblivna slackers. :evil:
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav jorand » 2010-09-20 14:04:01

En del av arbetslinjen, gilla läget och var stolt över att du är en samhällsnyttig medborgare.

Sorry, är lite sarkastisk idag. Förhoppningsvis finns någon här som kan bidra med ett vettigare inlägg. Har ingen egen erfarenhet.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Alien » 2010-09-20 14:04:38

Du verkar inte ha fått den DV som passar dig. Säg till att du vill ha DV på en extern arbetsplats och något mer riktigt jobbliknande.

På Af finns det väl Sius-konsulenter och Af Rehab att prata med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 14:04:44

Firkraag skrev:Okej så jag har väntat på att få komma ut i praktik/arbete sen jag fick min diagnos i februari, idag gick jag på möte hos "daglig verksamhet" eller nått som LSS sa var dit jag skulle gå för att nå det.

När jag kommer dit å snackar med en som har hand om allt där så verkar det vara ett ställe där man kan komma/gå som man vill å pyssla å ha sig. Vilket kan/kan inte leda till framtida praktik. Jovisst det är ju meningsfullt, och det ger mig ju den rutin och inkomst jag vill ha, nä inte direkt. :?

Vad har jag nu för alternativ? Arbetsförmedlingen? hur kan de hjälpa folk med asp/autism att komma ut i anpassat arbete?(nått som inte kräver den sociala kompetens jag saknar, och aldrig kommer att få).

Enligt läkarna så blev jag bedömd som fullt arbetsduglig sålänge arbetet är anpassat rent socialt sett, då vill jag inte sitta och umgås i grupper med efterblivna slackers. :evil:


finns en speciell arbetsförmedling för sådana som "oss" kolla deras hemsida finns i globen. sedan kolla upp deras stöd som kortas sius.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Firkraag » 2010-09-20 14:20:23

Alien skrev:Du verkar inte ha fått den DV som passar dig. Säg till att du vill ha DV på en extern arbetsplats och något mer riktigt jobbliknande.

På Af finns det väl Sius-konsulenter och Af Rehab att prata med.


Vilket rekommenderas och har störst chans att komma ut i anpassat arbete/praktik snarast möjligast?

AF eller be om ny DV.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2010-09-20 14:28:32

Fråga arbetsförmedlingen om de har en aspergerkunnig handledare. Men jag skulle testa DV först, då det är mer ekonomiskt stabilt (om du har FK), då kan du prova olika saker före du bestämmer dig för en, AF har högre krav direkt upplever jag det som.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-20 14:47:00

Håller med Tibbs. Jag har DV där jag provar olika jobb som praktikant. På vanliga jobb.

Jag skulle inte gå till AF förrän jag verkligen känner att jag klarar det här.

De som delar ut DV i min kommun, är riktigt bra. Och det finns flera som fått lönebidragsjobb via DV-praktikplatser eller vanliga praktikplatser via dessa (de har hand om allt möjligt från DV för utvecklingsstörda, till långtidsarbetslösa, vanliga sjukskrivna m.m.).

Nu senast var det en med lätt begåvningshandikapp som fick lönebidragsjobb på ICA MAXI efter DV där under något år.

Du kanske kan kolla upp möjligheterna med den som sköter DV. Min handläggare söker aktivt platser åt mig, men jag söker själv också, och ger henne uppgifter till de som verkar passa. Jag låter henne ringa, för det blir bäst i mitt fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Firkraag » 2010-09-20 14:52:23

Jag kan väl säga direkt att jag inte har lust att hoppa mellan jobb till jobb, jag fungerar som bäst när jag har fasta rutiner som inte ändras hela tiden, och vet redan vad jag har lust att arbeta med och klarar av.

Då kan kanske DV inte är lika fördelaktigt?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2010-09-20 15:06:37

Firkraag skrev:Jag kan väl säga direkt att jag inte har lust att hoppa mellan jobb till jobb, jag fungerar som bäst när jag har fasta rutiner som inte ändras hela tiden, och vet redan vad jag har lust att arbeta med och klarar av.

Då kan kanske DV inte är lika fördelaktigt?


DV tvingar dig inte att prova olika, du kan gärna vara på samma ställe. Men du kan om du vill är vad jag menar.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Firkraag » 2010-09-20 15:24:34

Jag är dock orolig över hur lång tid det kommer gå från att pyssla på det där stället innan de skickar ut mig i praktik/arbete, om det är mer än några veckor så kommer jag garanterat tappa motivationen.

Att göra någonting bara för att göra någonting är ju ganska meningslöst. Då är det bara ett totalt slöseri med tid, därför jag hellre kommer ut i något direkt.

Tack för svaren, får tänka över detta å snacka med LSS. Kanske ger det en chans, kanske går direkt till AF ifall detta är enda alternativet.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 15:35:00

förlåt men vad är dv?
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Tess » 2010-09-20 15:53:15

Daglig verksamhet antar jag.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 15:54:22

men åhhh Å *slår sig för pannan*
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav Ninja » 2010-09-20 22:56:36

Tycker också att det är riktigt dåligt att de inte har bättre arbetsmöjligheter för oss med aspergers syndrom. Inte för att säga något elakt om utvecklingsstörda men visst, det är ju riktigt tråkigt och understimulerande att hamna på ett sådant ställe då man ändå är normalbegåvad. Har varit på tre sådana ställen nu :(
Ninja
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-09-20

Inläggav Savanten Svante » 2010-09-20 22:59:27

Svär och bete dig illa. Visa att du inte passar.

DV är till för DIG och inte för nån annan!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-21 6:47:55

Ninja skrev:Tycker också att det är riktigt dåligt att de inte har bättre arbetsmöjligheter för oss med aspergers syndrom. Inte för att säga något elakt om utvecklingsstörda men visst, det är ju riktigt tråkigt och understimulerande att hamna på ett sådant ställe då man ändå är normalbegåvad. Har varit på tre sådana ställen nu :(

Konstigt verkställande av DV. Och dåligt.

Om jag hamnar på DV på ett sådant ställe i min kommun, så består "arbetsuppgiften" i att leda och hjälpa de utvecklingsstörda på platsen. Inte att jag ska sätta mig och packa (om jag inte vill förstås).

Sedan har de arbetsträning för alla (arbetslösa, sjukskrivna, handikappade, invandrare) som går ut på något mer avancerat men liknande jobb som det där packandet. Där är dock avsikten att personerna ska träna inför liknande jobb (okvalificerade industrijobb).

Jag börar tro att min kommun är bra på något. De är helt usla annars, men med DV och hjälp för folk som vill arbetsträna fungerar det helt ok.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Micke_B » 2010-09-21 10:14:13

af rehab är ett jävla skämt
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-21 13:11:19

Firkraag skrev:Enligt läkarna så blev jag bedömd som fullt arbetsduglig sålänge arbetet är anpassat rent socialt sett, då vill jag inte sitta och umgås i grupper med efterblivna slackers. :evil:
Härlig människosyn :lol: . Men eftersom du är så himla duktig är det väl bara att du uppsöker de ställen du är intresserad av att provjobba på, och så erbjuder du dina tjänster gratis till en början. Förtälj hvilka anpassningar du önskar för att trivas.

För om någon handläggare gör det åt dig framstår du som en.... Efterbliven slacker! Seriöst, det är höga retardpoäng på att inte sköta sådant som praktikplatssökeri och jobb själv.

Egna initiativ visar på arbetsvillighet. Dugligheten visar man genom att jobba.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Savanten Svante » 2010-09-21 13:55:25

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Furienna » 2010-09-21 22:04:13

Jag verkar ha haft tur, som bara har haft dagliga verksamheter, som har passat mig. Först jobbade jag i biblioteket på en folkhögskola, där jag tidigare hade varit elev i tre år. Nu jobbar jag med en hemsida för funktionshindrade i vår kommun. Visserligen kan jag känna att mitt första jobb var mer "nyttigt" än mitt nuvarande, men de lade tyvärr ner sin dagliga verksamhet bara nio månader efter att jag hade börjat där :x icon.

Jag tycker som Alien, att du ska titta omkring på fler ställen. För det finns säkert ett annat ställe, som passar dig bättre.
Senast redigerad av Furienna 2010-09-21 22:09:54, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Inläggav matterik » 2010-09-22 4:34:59

De skulle ha ut mig på något sådant där, då sa jag upp mitt funktionshinder. Nu har jag en vettig praktik, men den har inte lett till jobb.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Alyona » 2010-09-22 7:13:39

Jag har en daglig verksamhet som passar iaf hyfsat.De flesta är vettiga där och jag kör ut post,boklådor och sånt.Men jag är även hjälpledare i en barnkör en dag i veckan.Så jag trivs rätt bra måste jag säga.

Sedan att jag råkade träffa en kille oplanerat på just den dagliga verksamheten gör det till en inte så dum plats..Den mest vettiga på den platsen.Men jag hade inte planerat att träffa någon där av alla ställen kan jag påstå.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav Firkraag » 2010-09-22 11:01:41

sugrövmanövern skrev:
Firkraag skrev:Enligt läkarna så blev jag bedömd som fullt arbetsduglig sålänge arbetet är anpassat rent socialt sett, då vill jag inte sitta och umgås i grupper med efterblivna slackers. :evil:
Härlig människosyn :lol: . Men eftersom du är så himla duktig är det väl bara att du uppsöker de ställen du är intresserad av att provjobba på, och så erbjuder du dina tjänster gratis till en början. Förtälj hvilka anpassningar du önskar för att trivas.

För om någon handläggare gör det åt dig framstår du som en.... Efterbliven slacker! Seriöst, det är höga retardpoäng på att inte sköta sådant som praktikplatssökeri och jobb själv.


Vilket är anledningen till att jag nu valde att avbryta min DV och gå direkt till AF.

Jag hoppas dock inte du är allvarlig när du menar att jag ska gå till arbetsgivaren och säga att jag inte klarar av kafferaster å socialt umgänge själv utan något officiellt stöd och sen hoppas att få jobbet :lol:

jag må framstå som en efterbliven slacker för arbetsgivaren när jag behöver hjälp att framhäva mina krav, men det lär ändras när dem ser att jag har både arbetsvilja och arbetsförmåga.

Träffade jag en nerv med mitt sätt att beskriva långtidsarbetslösa eller? :roll:

Savanten Svante skrev:Bild


Jo, vill man leva på existensminimum så, varför inte!
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-22 11:10:50

Firkraag skrev:
sugrövmanövern skrev:
Firkraag skrev:Enligt läkarna så blev jag bedömd som fullt arbetsduglig sålänge arbetet är anpassat rent socialt sett, då vill jag inte sitta och umgås i grupper med efterblivna slackers. :evil:
Härlig människosyn :lol: . Men eftersom du är så himla duktig är det väl bara att du uppsöker de ställen du är intresserad av att provjobba på, och så erbjuder du dina tjänster gratis till en början. Förtälj hvilka anpassningar du önskar för att trivas.

För om någon handläggare gör det åt dig framstår du som en.... Efterbliven slacker! Seriöst, det är höga retardpoäng på att inte sköta sådant som praktikplatssökeri och jobb själv.


Vilket är anledningen till att jag nu valde att avbryta min DV och gå direkt till AF.
Använd dem på rätt sätt då! Som en resurs, inte som en dadda.

Firkraag skrev:Jag hoppas dock inte du är allvarlig när du menar att jag ska gå till arbetsgivaren och säga att jag inte klarar av kafferaster å socialt umgänge själv utan något officiellt stöd och sen hoppas att få jobbet :lol:
Jo jag menar allvar.

Firkraag skrev:jag må framstå som en efterbliven slacker för arbetsgivaren när jag behöver hjälp att framhäva mina krav, men det lär ändras när dem ser att jag har både arbetsvilja och arbetsförmåga.
Fast ett frö har planterats där de ser dig som ett slags mongo...

Firkraag skrev:Träffade jag en nerv med mitt sätt att beskriva långtidsarbetslösa eller? :roll:
Jag tycker du var rolig :lol: . Så skrattnerven isåfall.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in