Cykeltur och val av cykel

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Cykeltur och val av cykel

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-02 23:02:08

Hej!

Idag fick jag ett ryck och cyklade en sväng. Fin cykelbana runt sjön men jag vände efter 15,6 km. Totalt cyklade jag 34 km på 2 timmar. Jag är imponerad av mig själv, även om

Jag har en cykel med 26" däck och 3 växlar. Den är över sju år gammal, så istället för att reparera den ska jag satsa på en ny cykel.

Hos cykelaffären 400 m bort har jag provkört en Skeppshult Nova, rejäl damcykel med 7 växlar och korg framtill för 7600 kronor. Underbar cykel.

Biltema har en 7-växlad damcykel med korg frampå som kostar 2999 kronor.

Ska jag spara pengar och köpa en Skeppshult cykel till våren? Eller duger Biltema-cykeln lika bra?

Jag cyklar mest i stan och har cykeln för att ta mig från A till B. När moppen är inlämnad (som den är just nu) kan det även bli sträckor på uppemot 8 km enkel resa. Ibland kan jag även få för mig att motionscykla eller se mig omkring. Som i kväll, när sommarkvällen var sval och ljuset underbart ville jag inte fastna framför TV:n utan valde att cykla i stället.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Zombie » 2010-08-02 23:09:31

Misstänker att merkostnaden för Skeppshultscykeln kommer att betala sig. Biltemacyklar är inte kända för kvalitet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav catasa » 2010-08-02 23:31:55

Jag älskar min nya röda Sjösala Alicia.

http://www.teamsportia.se/produkter/cyk ... la-alicia/

Köpte den för ca 2 månader sen.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 0:07:05

Hej!

Den som bara ska pendla till jobbet köper en Biltemacykel. Den som ska cykla långa turer eller vill tävlingscykla köper en märkescykel från cykelaffären.

Jag har egentligen inte pengar till en Skeppshultcykel. Min mamma har sagt att jag inte ska ta på avbetalning utan det är bättre att jag lånar pengar av dem.

När är bäst tid att köpa cykeln? Nu eller i vår? I vår har jag definitivt sparat ihop till en ny cykel. Men det är ju nu jag skulle vilja susa omkring tillsammans med maken på en cykel som jag inte behöver vara rädd för att den går sönder när som helst.

Skeppshultcykeln har punkteringsfria däck. Hur fungerar det?

Om man tecknar en stöldförsäkring när man köper en Skeppshultcykel, får man en ny likadan cykel om cykeln blir stulen. Försäkringen kan förlängas i upp till tre år. En bekant sa att hon skickat in papper till Skeppshult och de betalade självrisken. Betyder det att man får den summa som cykeln kostade att köpa ny cykel för, minus självrisken, och att Skeppshult står för självrisken om man skickar in papper på att den är stulen? Jag begriper ingenting, är nog för trött såhär mitt i natten.

Den enda nackdelen med Skeppshultcykeln är att den har 28" däck och jag har alltid haft 26" däck. Den känns lite hög, men jag kommer att vänja mig har både cykelhandlaren och maken lovat. Jag är 165 cm lång och väger drygt 100 kg.

När jag motionerar omvandlar jag fett till muskler istället för att gå ner i vikt. Jag har t.ex. enorma överarmar, maken säger att det mesta är muskler. Hur kan jag bli smalare av träning om fett blir muskler? Verkar som om jag har tränat för mycket i vintras/våras, i mitt personliga träningsprogram ingår hantelövningar. Men det var en annan fråga.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2010-08-03 0:13:32

Kan det vara idé att köpa en begagnad cykel för betydligt mycket mindre pengar?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-03 0:21:49

Lilla Gumman skrev:
När jag motionerar omvandlar jag fett till muskler istället för att gå ner i vikt. Jag har t.ex. enorma överarmar, maken säger att det mesta är muskler. Hur kan jag bli smalare av träning om fett blir muskler? Verkar som om jag har tränat för mycket i vintras/våras, i mitt personliga träningsprogram ingår hantelövningar. Men det var en annan fråga

Man kan inte omvandla fett till muskler, det är helt olika vävnadstyper.
Om någon plötsligt går upp tio kg och säger att "det är bara muskler" är det också lögn.

Om du styrketränar seriöst och äter en bra kost kan du öka din muskelmassa med ca 400-600 g per år.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 0:36:37

Hej!

Jag har själv funderat på begagnat. Men det jag vill ha är en 7-växlad damcykel. De damcyklar som är köpta på cykelaffären säljs begagnade för mer än vad Biltemas 7-växlade damcykel kostar.

En begagnad skrotcykel för några hundralappar är inget alternativ, eftersom den cykel jag har faktiskt fungerar. Jag behöver byta framfälg, fixa handbromsen (har fotbroms), byta däcken (de är spruckna), byta kugghjulen som kedjan vilar på bak, spänna kedjan (bytte kedja själv, men den är ändå lite för lång) och smörja upp/fetta in (eller vad man nu gör) växlarna och kullagret i pedalerna och sånt. Det kostar minst 2000 att lämna in den på cykelaffären. Därför är det bättre att köpa en helt ny cykel. Dessutom vill jag ha en cykel med 7 växlar.

Jag har koll på Tradera och Blocket men det finns ingen 7-växlad damcykel i länet som är billig.

Valet står alltså mellan Skeppshultcykel från cykelaffären och Biltema-cykel. Det verkar som om det blir en Skeppshultcykel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 0:42:15

Hej!
KrigarSjäl skrev:
Lilla Gumman skrev:

När jag motionerar omvandlar jag fett till muskler istället för att gå ner i vikt. Jag har t.ex. enorma överarmar, maken säger att det mesta är muskler. Hur kan jag bli smalare av träning om fett blir muskler? Verkar som om jag har tränat för mycket i vintras/våras, i mitt personliga träningsprogram ingår hantelövningar. Men det var en annan fråga

Man kan inte omvandla fett till muskler, det är helt olika vävnadstyper.
Om någon plötsligt går upp tio kg och säger att "det är bara muskler" är det också lögn.

Om du styrketränar seriöst och äter en bra kost kan du öka din muskelmassa med ca 400-600 g per år.


Det där var mycket bra sagt. Jag har alltid fått höra att om man inte går ner när man tränar så beror det på att man fått muskler istället för fett.
Nej, jag äter inte superhälsosam mat varenda dag. Däremot så vet jag att jag har fått mer muskler på överarmarna. Hur mycket vet jag inte dock.

Jag har aldrig kört på gym utan har motionscykel, 2 st. 0,9 kg hantlar och 2 st. 0,5 kg vristband.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-03 1:53:13

Punkteringsfria däck och slangar har de faktiskt på Biltema, för typ vilken cykel som helst, och till rimliga pengar.

Jag har inte så bra koll på det där, men vad jag förstår så är biltemas cyklar PRISVÄRDA, vilket inte innebär att de är perfekta.

När jag letar på deras kevlardäck så får jag upp en slang istället.. http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Till ... -MTB-dack/

men man kan säkert ringa dem, eller vänta på att siten blir bättre. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-03 1:54:22

Själv cyklar jag runt på en äldre crescent, med punkteringsfria däck från biltema, och självlagande slangar. Lite dyrare, men det verkar hålla.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2010-08-03 5:11:41

Jag har hört nånstans att om cykling verkligen ska ge något för konditionen så ska man satsa på en racercykel eller en träningscykel. Att ha en "vanlig" cykel ger inget eftersom motståndet är för lågt, de är för bekväma helt enkelt (såvida man inte hela tiden cyklar i motvind o uppförsbacke). Då är det nyttigare att jogga eller t.o.m. promenera.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 9:56:35

Hej!

Men att cykla är kul. Det ger adrenalin och lyckokänsla.

Cykeln ska kunna användas till att cykla till ICA och handla (cirka 500 m), det är lätt att ta varorna i cykelkorgen + ryggsäck.

Cykeln ska transportera mig till stan (cirka 2 km). Cykeln ska transportera mig till garaget vi hyr om jag ska ta mopeden nånstans. När mopeden är trasig eller det är sånt väder att den inte går att använda ska jag kunna cykla upp till en mil enkel resa. Transportsträckor helt enkelt.

Jag ska kunna cykla på cykelbanan runt sjön i närheten (38 km). Eller andra långsträckor. Då vill jag kunna cykla fort, så att jag blir svettig och får jobba lite.

Med min nuvarande cykel gjorde jag i snitt 17 km/h. Inte dåligt. Om jag tränar och lyckas få ett snitt på 20 km/h måste jag väl ha förbättrat konditionen?

Det finns väl inget som säger att det inte går att cykla snabbt på en tantcykel med 7 växlar. Man kan ju cykla snabbt på en oväxlad gammal cykel också, om man orkar. Eller har jag fel?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-03 10:46:27

Jag tycker också att cykling är kul och att det ger lyckokänslor. Jag har en svart Crescent 21-växlad som är minst tio år gammal. Jag har tyvärr inte skött den som jag borde. Den är tung och därför inte så snabb. En dröm är att äga en flexibel, lätt cykel som både kan transportera exempelvis påsar med mat och vara snabb på vägen. Men då lär den inte vara billig

Lilla Gumman, viktigast av allt är att man har kul. Det låter som att du både har kul och får naturupplevelser och nyttiga cykelturer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 11:48:14

Hej!

Jag har inte cyklat långt på låt oss säga fyra år. Cyklat runt sådär för att träna har jag inte gjort på sju år eller nåt. Igår blev jag så glad och lycklig. Det håller i sig ännu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Zombie » 2010-08-03 12:25:25

barracuber skrev:Att ha en "vanlig" cykel ger inget eftersom motståndet är för lågt, de är för bekväma helt enkelt (såvida man inte hela tiden cyklar i motvind o uppförsbacke).

Tvärtom: motståndet är för högt. En "bekväm" standardcykel är gjord för att i möjligaste mån likna en vanlig sittmöbel för den som inte cyklar så långt eller mycket att det är rimligt att vänja sig vid ett optimalt cyklingsredskap; en mer avancerad (icke terräng-)cykel är gjord för lägsta möjliga motstånd, även om det kräver tillvänjning först.

Men har man väl gjort den läxan så ska man också kunna cykla med kraft i hela pedalvarvet i stället för bara halva, olika handställningar på bockstyret så att man dels kan reglera luftmotståndet, dels inte blir trött i armar och händer, med en smal sadel man inte får skavsår av, smala däck och sluten ram i högklassigt material som inte ger onödiga kraftförluster.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2010-08-03 13:38:39

@Zombie

Vi menar nog samma sak. Jag menade att en vanlig cykel inte inbjuder till träning (den är inte gjord för det helt enkelt) utan det är lätt hänt att man blir bekväm av sig. Ibland kanske man inte känner för att bli svettig till exempel. Detta vet jag av egen erfarenhet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Micke2 » 2010-08-03 15:50:01

Man kan ju försöka hitta något mellanting som är bättre än en Biltemacykel, men inte lika dyrt som t.ex. Skeppshult. Jag köpte en King nyligen, som jag tycker verkar vara ett vettigt alternativ, sin synnerhet med tanke på att de dyraste är mer stöldbegärliga. En 7-växlad King i damversion har rekommenderat pris 4495:- De levereras av Cycleurope, samma företag som också har Monark och Crescent. Det hade kanske kunnat vara något?

http://www.drivehq.com/folder/p6401848/1414665411.aspx
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Parvlon » 2010-08-03 16:06:41

Cyklar man inte ofta är det onödigt att betala en massa för den. Köper nästan alltid begagnat själv, det finns tillräckligt med idioter som handlar nytt så fort de vill ha något. Så stor skillnad är det inte i energiförlust gammal VS nytt, den stora skillnaden kommer av att det som är i kontakt med marken är två hjul. Stötdämpare är för kärringar och prylbögar, sadeln är viktigare. Är knappast billigare att reparera nyare modeller av cyklar heller, särskilt om man vill ha originaldelar eller lämnar in den till verkstad.

När det gäller träning så är det rätt självklart att cykeln är sämre än promenad både när det gäller tid och längd som man rör sig. Människan har använt fötterna för att förflytta sig i många tusen år. Cykeln är en uppfinning påhittad p.ga människans lathet, att förbruka så lite energi som möjligt för samma "resultat" är det som definierar lathet.

Jag tar ibland cykeln istället för tåget när jag ska in och handla eller dyl, sträckan är ungefär 4 mil fram och tillbaka (bor i skogen). I början hade jag en kärringcykel utan växlar från 70talet eller nått, väldigt bekväm. Fick tag på en nyare cykel nu i sommras, skillnaden är inte stor egentligen, något obekvämare och nu måste jag trampa massor för att komma fram i uppförsbackarna, med den gamla så behövde jag bara trampa lite hårdare, men det ska nog till att den nya pajjar för att jag ska ta kärringhojen istället.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 17:39:50

Hej!

Micke2 skrev:Man kan ju försöka hitta något mellanting som är bättre än en Biltemacykel, men inte lika dyrt som t.ex. Skeppshult. Jag köpte en King nyligen, som jag tycker verkar vara ett vettigt alternativ, sin synnerhet med tanke på att de dyraste är mer stöldbegärliga. En 7-växlad King i damversion har rekommenderat pris 4495:- De levereras av Cycleurope, samma företag som också har Monark och Crescent. Det hade kanske kunnat vara något?

http://www.drivehq.com/folder/p6401848/1414665411.aspx


Gäller att hitta någon som säljer King då. Verkar inte kunna gå att beställa från nätet.

Ni som pratar om begagnade cyklar, på Blocket hittade jag en 7-växlad damcykel för 3000 kronor:
http://www.blocket.se/dalarna/Damcykel_ ... m?ca=6&w=1

Är denna Tunturi så mycket bättre än Biltemas cykel för samma pris?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2010-08-03 17:57:52

Om man vill köpa nytt så kan man använda prisjakt.nu och sortera ut cyklar i den utökade sökningen. (Länken är ett exempel på sökning som jag tror kan passa.)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Miche » 2010-08-03 18:06:53

Lilla Gumman skrev:Ni som pratar om begagnade cyklar, på Blocket hittade jag en 7-växlad damcykel för 3000 kronor:
http://www.blocket.se/dalarna/Damcykel_ ... m?ca=6&w=1

Är denna Tunturi så mycket bättre än Biltemas cykel för samma pris?

Ingen aning, men här är Tunturis hemsida och här finns det lite recensioner (har inte tittat på sidorna själv, mitt Internet är så segt f.n.).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Micke2 » 2010-08-03 18:15:45

Lilla Gumman skrev:Gäller att hitta någon som säljer King då. Verkar inte kunna gå att beställa från nätet.

Jag har inte hittat någon i Ludvika, men Claesons i Smedjebacken bör ha eller åtminstone kunna beställa hem då de har andra cyklar från Cycleurope.

http://www.claesons.com/
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 19:22:28

Hej!

Annars finns ju denna för 700:
http://www.blocket.se/orebro/Damcykel_2 ... w=3&last=1

Nej, jag bor inte i Nora eller ens i närheten. Jag får ta tåget dit och cykla hem, i så fall. Jag har inte ringt ännu. Den hade inte pakethållare ens, det måste jag ha för jag använder cykelkorg rätt mycket.

Oftast finns de billiga cyklarna långt bort från där jag bor, och jag vill inte åka till Hotaheiti för att få tag på en cykel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-03 19:34:46

Hej!

Tack vare Miches länk, har jag hittat cykeln jag vill ha. En Mustang Snake XL med 7 växlar. Priset är 3495 kronor, fri frakt. Billigare än så blir det inte. Det verkar vara stabil ram och allting.
http://www.mustang.se/cykel/snake-xl-28-dam

Nej, jag har egentligen inte råd. Men jag ska försöka skaka fram pengarna. 3495 kronor är ju bättre än 7695 eller vad nu Skeppshultcykeln kostade.

Är det nån som har erfarenheter av Mustang? Är det verkligen bra cyklar av bra kvalité? Jag tänker mest på om cykeln går sönder hela tiden, eller om den håller.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2010-08-03 19:40:58, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in