CSN, FK och sånt

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

CSN, FK och sånt

Inläggav Mystiqa » 2007-11-21 14:08:51

Jag har ett problem. Det är så att jag verkligen vill studera och har lätt för det och tycker det är jätte kul. Men jag blev ju sjukskriven för 2-3 år sen och då betalade jag aldrig tillbaka min CSN skuld. Nu har min kurator fixat så jag inte behöver betala min skuld, dom har "lagt det på is" ett tag hade jag för mig eller om dom skrev av det helt. Min kurator hade nämligen skrivit att jag förmodligen aldrig skulle kunna komma tillbaks till arbetsliv/ skola så jag kommer aldrig kunna betala dom.

Grejjen är att jag känner mig jätte bra, har ingen social fobi, inga panikattacker, ingen depression. Går inte på några tabletter. Jag mår verkligen bra så jag har ju full arbetsförmåga. Men jag kan ju inte gå till försäkringskassan och säga att jag är frisk och sen ut i arbetslivet...kan ju ändå inte plugga får aldrig från CSN mer. Och då får man bara skit jobb som sitta i en kassa eller plocka varor och sånt och det vill inte jag ha eftersom jag inte mår bra av för skarpt ljus och massa människor flera timmar sådär. Så vet inte vad jag ska göra i livet...ska jag va sjukskriven fast jag kan jobba? vet inte var jag ska ta vägen...
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav MsTibbs » 2007-11-21 14:17:58

Vad säger dig din instinkt? Följ känslan, vad som är rätt är nog individuellt.

Om du inte klarar starkt ljus/mycket folk så "kan" du väl inte jobba i tex mataffär ändå? Sen är de stressiga, har långa dagar och strikta scheman. Du kanske kan bli författare eller så? Går det att ångra sig om det inte funkar, kan du ta reda på också...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mystiqa » 2007-11-21 14:25:15

min instinkt säger ingenting...kontor skulle passa mig bra tror jag...hoppas dom på Lss kan hjälpa mig med att hitta nåt som är anpassat för mig
författare är bra men jag har ingen inspiration och inget tålamod att skriva..jag påbörjar alltid men har så svårt att avsluta det jag påbörjar...
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav MsTibbs » 2007-11-21 14:42:27

Kontor är bra :) Fråga LSS så du är på säkra sidan (så du har valmöjligheter). Lycka till
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-22 5:17:22

Frågar du LSS om hjälp hamnar du på något dagcenter eller annan muppaktivitet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2007-11-22 13:44:03

Ajdå, muppa orkar då inte jag. Gå kvällskurs i nått du kan ha nytta utav kanske? Då behöver man inte "be om lov"...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Alien » 2007-11-22 14:03:45

KrigarSjäl skrev:Frågar du LSS om hjälp hamnar du på något dagcenter eller annan muppaktivitet.


Bara för att du tydligen har dåliga erfarenheter betyder det inte att du vet vad som gäller andra.

Mystiqa, lyssna inte på honom. Men berätta för din handläggare att du inte vill ha ett för lätt, dvs tråkigt arbete. Du är inte utvecklingsstörd. Fråga också om den dagliga verksamheten nånsin leder till ett "riktigt arbete" med lön (med lönebidrag)? Har de annars något samarbete med AF?

Jag går på daglig verksamhet och det är ett riktigt kontorsarbete. Visserligen under min kapacitet men så jobbar jag bara några timmar i veckan. Eftersom det inte finns någon möjlighet att det förvandlas till ett riktigt jobb (det är på kommunen och de ska ju bara spara pengar), så bryr jag mig inte. Men om du är ung är det en annan sak.

I min kommun hade de ett försöksprojekt som gick ut på att slussa ut unga aspergare i arbetslivet. Det var ett samarbete mellan kommunen, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, landstinget och Handikappföreningarnas samarbetsorgan (HSO). Bl a hade de en referensgrupp med vuxna aspergare som arbetat på vanliga arbeten. Detta för att kunna informera både aspergarungdomarna själva och deras blivande arbetsgivare om vad de ska tänka på.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Anonymous » 2007-12-28 22:58:15

Mystiqa skrev:min instinkt säger ingenting...kontor skulle passa mig bra tror jag...hoppas dom på Lss kan hjälpa mig med att hitta nåt som är anpassat för mig
författare är bra men jag har ingen inspiration och inget tålamod att skriva..jag påbörjar alltid men har så svårt att avsluta det jag påbörjar...


Har As. o tror oxå kontor kan passa mig nu. Känns så iaf. Gillar datorer. Ska ev. få gå dator kurs. Har äntligen hittat fram till vad jag vill jobba med. jobbade m. barn i 7,5 år, men till slut tog det stopp. Hoppas oxå lite på LSS.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-28 23:00:13

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Frågar du LSS om hjälp hamnar du på något dagcenter eller annan muppaktivitet.


Bara för att du tydligen har dåliga erfarenheter betyder det inte att du vet vad som gäller andra.

Mystiqa, lyssna inte på honom. Men berätta för din handläggare att du inte vill ha ett för lätt, dvs tråkigt arbete. Du är inte utvecklingsstörd. Fråga också om den dagliga verksamheten nånsin leder till ett "riktigt arbete" med lön (med lönebidrag)? Har de annars något samarbete med AF?

Jag går på daglig verksamhet och det är ett riktigt kontorsarbete. Visserligen under min kapacitet men så jobbar jag bara några timmar i veckan. Eftersom det inte finns någon möjlighet att det förvandlas till ett riktigt jobb (det är på kommunen och de ska ju bara spara pengar), så bryr jag mig inte. Men om du är ung är det en annan sak.

I min kommun hade de ett försöksprojekt som gick ut på att slussa ut unga aspergare i arbetslivet. Det var ett samarbete mellan kommunen, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, landstinget och Handikappföreningarnas samarbetsorgan (HSO). Bl a hade de en referensgrupp med vuxna aspergare som arbetat på vanliga arbeten. Detta för att kunna informera både aspergarungdomarna själva och deras blivande arbetsgivare om vad de ska tänka på.


Detta låter bra. Jag bor i Skåne, men fick idèen om att fråga om det finns ngt. sådant här nere.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Mystiqa » 2007-12-28 23:04:04

jag ska till en arbets terapeut om en månad ungefär...jag längtar så.
Det är konstigt. Jag sa til min kurator på vuxenhabiliteringen att jag ville gå till en arbetsterapeut för jag vill börja arbeta men jag fick itne det för henne, skumt. Sen på vuxenpsyk pratade jag med min läkare och där fixa han mig en arbets terapeut på en gång typ...

Så jag ser verkligen fram emot att jobba på kontor med kort kjol och höga stövlar:P
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Anonymous » 2007-12-28 23:10:33

Mystiqa skrev:jag ska till en arbets terapeut om en månad ungefär...jag längtar så.
Det är konstigt. Jag sa til min kurator på vuxenhabiliteringen att jag ville gå till en arbetsterapeut för jag vill börja arbeta men jag fick itne det för henne, skumt. Sen på vuxenpsyk pratade jag med min läkare och där fixa han mig en arbets terapeut på en gång typ...

Så jag ser verkligen fram emot att jobba på kontor med kort kjol och höga stövlar:P


Märkligt av henne att säga så. Tur att läkaren var mer förstående. jag går hos arbetsterapeut på Vårdcentral o. det är jättebra. Hon gör hembesök o. ser över vad jag behöver hjälp med + att jag har fått ngt. hjälpmedel. Jag ska förmodligen få flyttas över till vuxenhab. snart! Kuratorn på Vc. o. jag ska iaf. göra studiebesök där!
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-28 23:11:47

Ps. Ev. kan arbetsterapeut hjälpa till med kontakt på Arbetsförmedlingen. Ds.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Mystiqa » 2007-12-28 23:18:06

Lss suger verkligen jag gilar itne alls dom. Dom tror ju att man är efterbliven. Frågar om jag kan läsa och skriva hallå puckon jag har gått på högskolan och klarat mig genom gymnasiet. Dom är verkligen tröga Lss borde bombas!! man borde fråga dom om dom tycker att jag är efterbliven. Dom har satt mig på en daglig verksamhet med andra som har asperger och det funkar bra. Men man kan ju så mycket mer än bara klipp och klistra som min aktivitet går ut på....
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav BobbaSmed » 2007-12-29 0:26:16

LSS tycks vara olika var man bor =/

Här i Katrineholm är handläggaren hur bra som helst, man frågar om något och är det genomförbart inom ramen för LSS så får man det =)

Till mig sa han att när jag känner för det så kan dom fixa individanpassat arbete åt mig på nått företag och det var tydligen inte tvunget att va arbete inom kommunen utan jag skulle kunna hamna på ett elföretag eller så om jag ville =)
Senast redigerad av BobbaSmed 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
BobbaSmed
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2007-08-31
Ort: Never Never Thorpe

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 1:47:57

Jag tror man ska för söka med LSS om man orkar för man har rättighet att få hjälp. Det är ju en lag!! Tyvärr verkade LSS-handläggaren i min kommun inte alltför välvilligt inställd. Sa tex. att jag inte har rätt till tandvårdsstöd :( Men, jag hoppas på bättre tur när min kurator ringer dit. Kan ev. hjälpa om man har en annan myndighetsperson till hjälp som ringer dit.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav tahlia » 2007-12-29 11:03:02

BobbaSmed skrev:LSS tycks vara olika var man bor =/

Här i Katrineholm är handläggaren hur bra som helst, man frågar om något och är det genomförbart inom ramen för LSS så får man det =)

Till mig sa han att när jag känner för det så kan dom fixa individanpassat arbete åt mig på nått företag och det var tydligen inte tvunget att va arbete inom kommunen utan jag skulle kunna hamna på ett elföretag eller så om jag ville =)


Varning! Lite OT!

Good evening BobbaSmed! :D

Kul att se dig delta :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in