Concerta?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta?

Inläggav CarlStadh » 2010-01-29 21:26:37

Är det nån som funkat bättre med concerta?
Min son har prövat det mesta utom denna medicin och blir så jäkla desperat eftersom inget funkar och att han alltid är trött.
Finns det medicin som gör en piggare och mer kreativ?


Moderator: Avdelat från concerta-ritalin-och-cocillana-etyfin-t14163.htm
Senast redigerad av CarlStadh 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-23

Inläggav AAA » 2010-01-30 0:39:51

CarlStadh, kan du inte snacka med professionella om lämplig medicinering?
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav CarlStadh » 2010-01-30 16:38:33

Kvasir skrev:Men ja, det är många på forumet som tar eller har provat Concerta, med varierande resultat. Jag har bara tagit det några månader, men har än så länge mycket positiva effekter av det. Somliga andra har positiva effekter men för mycket bieffekter. Åter andra ingen nämnvärd effekt alls. Ungefär som vanligt med mediciner, alltså. Läs t.ex. dessa trådar till att börja med.

http://www.aspergerforum.se/concerta-metylfenidat-regler-m-m-t5762.html
http://www.aspergerforum.se/ritalin-t5562.htmll

Tack för svar och länkarna!
Senast redigerad av CarlStadh 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-23

Inläggav CarlStadh » 2010-01-30 16:39:39

AAA skrev:CarlStadh, kan du inte snacka med professionella om lämplig medicinering?

Det har vi gjort hos BUP i flera år men där har aldrig concerta ens nämnts. Undrar varför?
Senast redigerad av CarlStadh 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-23

Inläggav Parvlon » 2010-01-30 16:42:38

Därför att det inte är nyttigt att ge till barn.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav AAA » 2010-01-30 16:52:54

Parvlon skrev:Därför att det inte är nyttigt att ge till barn.


Den värderingen får stå för dig. Jag är inte professionell inom detta område så det tänker jag inte yttra mig om.

Dock kan jag tycka att om en människa får ett drägligare liv och ett mindre dåligt mående, kanske till och med undvikande av död, så varför inte testa alla möjligheter i så fall? Personlig erfarenhet bara, inget annat.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Parvlon » 2010-01-30 17:01:09

AAA skrev:
Parvlon skrev:Därför att det inte är nyttigt att ge till barn.


Den värderingen får stå för dig. Jag är inte professionell inom detta område så det tänker jag inte yttra mig om.

Dock kan jag tycka att om en människa får ett drägligare liv och ett mindre dåligt mående, kanske till och med undvikande av död, så varför inte testa alla möjligheter i så fall? Personlig erfarenhet bara, inget annat.
Jag har inte fått för mig att någon(t.ex du) skulle hålla med mig.
Så dina åsikter får stå för dig själv. Wow, nu blev jag imponerad av mig själv. Nästan proffesionellt. ;)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav AAA » 2010-01-30 17:07:27

"Nyttigt" tror jag inte heller att det är ;-)
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav CarlStadh » 2010-01-31 14:46:16

Parvlon skrev:Därför att det inte är nyttigt att ge till barn.

Ja nu handlar det om en 18-åring i o f s.
Senast redigerad av CarlStadh 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-23

Inläggav Kvasir » 2010-01-31 14:57:40

Man kan naturligtvis alltid diskutera etiska aspekter i att medicinera barn, men det kan vara värt att notera att både Concerta och Ritalin är i första hand framtagna just för barn. Inget av dem är officiellt sanktionerat att ge till vuxna i Sverige, i alla fall om man följer FASS. Sedan förskrivs de till vuxna ändå, med eller utan speciellt tillstånd.

Så måste man väga saker mot varandra. Jag har på nära håll sett flera barn som plötsligt har börjat fungera väldigt mycket bättre pga medicinering. Om ett mycket intelligent barn håller på att misslyckas med skolan och ofta skolkar, och plötsligt börjar fungera och jobba bra och utnyttja en stor del av sin potential tack vare medicin, ja vilket är då att föredra? Visst, man vet inte vilka skador medicinen eventuellt kan ge på sikt. Å andra sidan vet man ganska säkert att ett barn som faller ur skolan och dessutom har stora sociala problem och problem att klara sin tillvaro överhuvudtaget knappast kommer få mycket till liv.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav CarlStadh » 2010-01-31 18:29:17

Kvasir skrev:Jag har på nära håll sett flera barn som plötsligt har börjat fungera väldigt mycket bättre pga medicinering.

Kvasir skrev:ett barn som faller ur skolan och dessutom har stora sociala problem och problem att klara sin tillvaro överhuvudtaget knappast kommer få mycket till liv.

Precis som jag resonerar, vad är ett liv där varken skola eller social samvaro med andra fungerar?
Man letar ju halmstrån men var fasen hittar man dessa?
Senast redigerad av CarlStadh 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-23

Inläggav Kvasir » 2010-01-31 18:54:40

CarlStadh skrev:
Kvasir skrev:Jag har på nära håll sett flera barn som plötsligt har börjat fungera väldigt mycket bättre pga medicinering.

Kvasir skrev:ett barn som faller ur skolan och dessutom har stora sociala problem och problem att klara sin tillvaro överhuvudtaget knappast kommer få mycket till liv.

Precis som jag resonerar, vad är ett liv där varken skola eller social samvaro med andra fungerar?
Man letar ju halmstrån men var fasen hittar man dessa?


Om det är så att ditt barn har ADHD-symptom så kan det tänkas att Concerta/Ritalin hjälper, men det fungerar inte för alla. Om det har ställts en ADHD-diagnos bör det inte vara några problem att få testa sådan medicin. Många läkare verkar även nöja sig med en Aspergerdiagnos, trots att FASS säger att ADHD-diagnos ska föreligga. Det varierar mycket mellan olika läkare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2010-01-31 19:10:56

CarlStadh skrev:
Parvlon skrev:Därför att det inte är nyttigt att ge till barn.

Ja nu handlar det om en 18-åring i o f s.
Jasså, behöver han motivation för att leta lägenhet?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav CarlStadh » 2010-01-31 21:15:40

Parvlon skrev:
CarlStadh skrev:
Parvlon skrev:Därför att det inte är nyttigt att ge till barn.

Ja nu handlar det om en 18-åring i o f s.
Jasså, behöver han motivation för att leta lägenhet?

Han behöver motivation för allt men din fråga känns mer än lovligt omotiverad.
Senast redigerad av CarlStadh 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-23

Inläggav AAA » 2010-01-31 23:11:03

CarlStadh kan skicka PM till mig om han/hon vill. Jag svara gärna och har varit, eller är, i samma situation själv.

Tycker Kvasir svarade alldeles utmärkt.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Concerta

Inläggav Manar » 2012-08-27 19:43:33

Min 12 åriga son fick nyligen en till diagnos. Förutom aspergern så kom psykologen fram till att han hade ADHD. Detta kom inte som en överraskning då vi misstänkt det länge på grund av hans problem med att kontrollera sina reaktioner.
Psykologen erbjöd honom Concerta och sa att vi skulle överväga det.

Problemet är att vi inte har någon erfarenhet av den medicinen, eller någon annan liknande medicin heller. Vi har läst om den, men det är inte samma sak som att ha erfarenhet av den.
Är det någon som har använt den som och som vet vad man kan förvänta sig ? Både positivt och negativt.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Re: Concerta

Inläggav Sheyen » 2012-08-27 20:21:48

Vissa upplever hjärtklappning, vilket nog inte är så bra.

Jag tar Concerta (54 mg). Den hjälper mig att hålla mig lugn och den hjälper mig med koncentration och så...

Man kan få aptitlöshet av Concerta, så om din son börjar ta den medicinen bör du hålla koll på att han äter ordentligt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Concerta

Inläggav Zima33 » 2012-08-28 15:08:42

Manar skrev:Psykologen erbjöd honom Concerta och sa att vi skulle överväga det.

Det är läkare som ska ordinera läkemedel. :?

Om din som börjar med Concerta ska han gå på kontroller för att hålla koll på blodtryck, puls och vikt. En del får sämre aptit och går ner i vikt av metylfenidat.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Concerta

Inläggav Manar » 2012-08-28 22:32:53

Zima33 skrev:Det är läkare som ska ordinera läkemedel.


Det var det också. En överläkare som hade gått igenom hans papper. Psykologen erbjöd oss bara att välja om vi ville acceptera det.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Re: Concerta

Inläggav Zima33 » 2012-08-29 23:46:23

Manar skrev:
Zima33 skrev:Det är läkare som ska ordinera läkemedel.


Det var det också. En överläkare som hade gått igenom hans papper. Psykologen erbjöd oss bara att välja om vi ville acceptera det.

Konstigt med en läkare som ordinerar medicin utan att ha träffat patienten. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Concerta

Inläggav Manar » 2012-08-30 0:02:08

Kanske det. Idag fick vi i alla fall träffa honom och han informerade om medicinen, han ska även träffa min son i nästa vecka för att informera honom.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Re: Concerta

Inläggav slackern » 2012-08-30 0:05:45

Zima33 skrev:
Manar skrev:
Zima33 skrev:Det är läkare som ska ordinera läkemedel.


Det var det också. En överläkare som hade gått igenom hans papper. Psykologen erbjöd oss bara att välja om vi ville acceptera det.

Konstigt med en läkare som ordinerar medicin utan att ha träffat patienten. :?


Jag tror det kan vara ett missförstånd.

Psykologen som utredde mej sa att jag kunde bli erbjuden Concerta. När jag träffade läkaren som skulle behandla mej. För psykologen hade rådgjort med en psykiatriker under min utredning och psykiatrikerns rekommendationer var att jag skulle börja med CS. Så när remis skickades till stället jag skulle börja på så stod det att jag skulle erbjudas CS.

Hoppas jag inte skrev för luddigt.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Concerta

Inläggav nabbe » 2012-09-04 18:31:47

Concerta har hjälpt mitt barn en hel del. Som dom flesta har skrivit är att ha koll på aptiten och blodtryk.

Om ni vill veta mer så testa Concerta och om det inte går bra så finns det andra mediciner.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Re: Concerta

Inläggav Wine » 2012-09-04 19:41:33

Här är lite information som kanske kan vara intressant, eventuellt kan medicinering under barndomen öka risken för psykisk sjukdom i vuxen ålder:

Do ADHD Drugs Take a Toll on the Brain?
Research hints that hidden risks might accompany long-term use of the medicines that treat attention-deficit hyperactivity disorder
By Edmund S. Higgins


Altering Mood

Despite such positive reports, traces of a sinister side to stimulants have also surfaced. In February 2007 the FDA issued warnings about side effects such as growth stunting and psychosis, among other mental disorders. Indeed, the vast majority of adults with ADHD experience at least one additional psychiatric illness—often an anxiety disorder or drug addiction—in their lifetime. Having ADHD is itself a risk factor for other mental health problems, but the possibility also exists that stimulant treatment during childhood might contribute to these high rates of accompanying diagnoses.

After all, stimulants activate the brain’s reward pathways, which are part of the neural circuitry that controls mood under normal conditions. And at least three studies using animals hint that exposure to methylphenidate during childhood may alter mood in the long run, perhaps raising the risk of depression and anxiety in adulthood.


I försök där man i två veckor injicerat metyfenidat dagligen i möss såg man förändringar i hjärnan som liknar de som uppstår vid bruk av kokain:

Copying Cocaine?

The long-term use of any drug that affects the brain’s reward circuitry also raises the specter of addiction. Methyl-phenidate has a chemical structure similar to that of cocaine and acts on the brain in a very similar way. Both cocaine and methamphetamine (also called “speed” or “meth”)—another highly addictive stimulant—block dopamine transporters just as ADHD drugs do [see “New Weapons against Cocaine Addiction,” by Peter Sergo; Scientific American Mind, April/May 2008]. In the case of the illicit drugs, the dopamine surge is so sudden that in addition to making a person unusually energetic and alert, it produces a “high.”

Recent experiments in animals have sounded the alarm that methylphenidate may alter the brain in ways similar to that of more powerfully addictive stimulants such as cocaine. In February 2009 neuroscientists Yong Kim and Paul Greengard, along with their colleagues at the Rockefeller University, reported cocainelike structural and chemical alterations in the brains of mice given methylphenidate. The researchers injected the mice with either methylphenidate or cocaine daily for two weeks. Both treatments increased the density of tiny extensions called spines at the ends of neurons bearing dopamine receptors in the rodent nucleus accumbens. Compared with cocaine, methylphenidate had a somewhat more localized influence; it also had more power over longer spines and less effect on shorter ones. Otherwise, the drugs’ effects were strikingly similar.


One possible consequence of a loss of dopamine and its associated molecules is Parkinson’s disease, a movement disorder that can also lead to cognitive deficits. A study in humans published in 2006 hints at a link between Parkinson’s and a prolonged exposure to amphetamine in any form (not just that prescribed for ADHD).


Nedan en artikel om en studie som visar långtidseffekter av ADHD medicinering:

U.S.News - ADHD Drugs Don't Help Children Long Term
March 27, 2009

Stimulant drugs like Ritalin that are used to treat ADHD don't improve children's symptoms long term, according to new research published online in the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. That may come as a surprise to parents, but ADHD researchers have been arguing for the past 10 years over the findings of the Multimodal Treatment Study of Children with ADHD. Called the MTA study, it is the largest study conducted to compare the benefits of medication to behavioral interventions.


Artikel i SvD om detta:

SvD - Inga bevis för att medicinering hjälper
11 januari 2011 kl 12:22

”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”

Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.



Här är en artikel som handlar om att 64 procent av barn med ADHD blev bättre av kostomläggning:

SvD - Kostbyte kan lindra adhd

Den kontroversiella funktionsnedsättningen adhd kan bero på överkänslighet mot livsmedel. Ändrad kost borde därför testas på alla drabbade. Den sensationella förklaringen lanseras nu av en världsledande medicinsk tidskrift.

4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18


Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.

– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.

– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in