Chans eller risk
54 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Det andra svarsalternativet i enkäten, "Stör mig, men bryr mig inte!", går inte riktigt ihop. Om man stör sig på något, så har man i och med det brytt sig om och reagerat negativt på detsamma. Det går inte att samtidigt vara engagerad och egal inför något.
Chans och risk, var det.
Det finns en 80% risk att du inte överlever din cancersjukdom. Chansen att du överlever är sålunda 20%. Men glöm för allt i världen inte att det uppå det skall beläggas 12% moms.
Chans och risk, var det.
Det finns en 80% risk att du inte överlever din cancersjukdom. Chansen att du överlever är sålunda 20%. Men glöm för allt i världen inte att det uppå det skall beläggas 12% moms.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Är medveten om skillnaden men stör mig inte på det.
Ställer ju inte till några språkliga problem, ingen risk för några missförstånd vad som egentligen menas.
Chans borde vara lika korrekt som risk i det här fallet då chans är ett mer neutralt ord än risk. Det man förlorar är att det är uppenbart att det är nåt man inte vill ska hända, för förövrigt så är betydelsen lika.
Chans är inte neutralt utan alltid positivt. Alltså blir det stötande (iaf för gamla stötar som mig) när man säger/skriver "det är stor chans att dö").
Chans - positivt (jfr "har jag chans på dig?")
Sannolikhet - neutralt
Risk - negativt
En annan sak jag blir galen på är att "misstänkt" tydligen totalt försvunnit och ersatts av "misstänksam". En "misstänksam bil" låter idiotiskt. Bara människor (och djur) kan vara misstänksamma!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:36:08, redigerad totalt 1 gång.