CDON och Klarna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

CDON och Klarna

Inläggav Miche » 2014-04-25 11:33:55

Handla inte på CDON, jag försökte men lyckades inte genomföra köpet, ändå har jag fått en faktura från Klarna, Sveriges mest oseriösa bolag som skickar kunderna till inkasso eftersom fakturorna ofta hamnar i spamfiltret (vilket hände mig) och varor som jag inte beställt (eftersom köpet inte gick att genomföra) väntar i posten.

Sprid gärna denna information med andra så de inte hamnar hos Klarna, bolaget som kan föreslå följande för en vara som kostar 50:- (hittat på en svensk hemsida, klicka på bilden för länk):
Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

CDON och Klarna

Inläggav kullan » 2014-04-25 11:39:56

Jag har aldrig haft problem med Klarna. Jag handlar böcker från Adlibris och då betalar man via Klarna. Har fungerat prickfritt för mig. Själv har jag inget att klaga på. Och fakturorna har aldrig hamnat i spamfiltret åt mig. Jag har uppgett min hotmailadress och där hamnar aldrig fakturor i spamlådan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

CDON och Klarna

Inläggav Eleni » 2014-04-25 12:05:11

Jag handlar på Cdon hela tiden.. funkar perfekt for mig, och jag kör med klarna.
Eleni
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2012-12-17

CDON och Klarna

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-25 12:27:01

Jeg har sett at flere og flere butikker tilbyr Klarna, det ser jo litt dyrt ut. Men det er en glimrende forretningsidè, raske og lett-tjente penger, skulle gjerne ha eid Klarna. Jeg liker å betale alt jeg kjøper kontant med engang jeg kjøper det, liker ikke å få regninger i posten for noe jeg kjøpte for 3 uker siden. Sparer endel renter og gebyrer og slikt.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-04-25 12:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

CDON och Klarna

Inläggav Sadistic » 2014-04-25 12:28:45

Har du varit i kontakt med dem om detta då? cdon eller klarna?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

CDON och Klarna

Inläggav Miche » 2014-04-25 13:10:30

Sadistic skrev:Har du varit i kontakt med dem om detta då? cdon eller klarna?
Japp, båda två. Har chattat med CDON samt be stridit fakturan hos Klarna. Jag lyckades inte ens avsluta beställningen och har inte fått någon bekräftelse på beställningen från CDON...

Klarna är omskrivna i pressen för deras fula metoder, de skickar gärna sina kunder vidare till sitt inkassobolag där en chef offentligt uttalat sig att de tycker att det är bra med kunder som är dåliga betalare, det är ju deras stora inkomstkälla.

Jag misstänker att många som hamnar hos inkasso inte har någon aning om att deras faktura sitter fast i spammen och inte heller vet hur man tittar där.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

CDON och Klarna

Inläggav DIProgan » 2014-04-25 13:11:42

Håller med. Man ska hålla sig så långt bort från Klarna och Klarna-kopplade företag som det bara går. Oseriösare skit får man leta efter. Så länge inga problem uppstår så är allt ok men omedelbart därefter är det ett helvete att få ordning på det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

CDON och Klarna

Inläggav Sadistic » 2014-04-25 13:24:28

Miche skrev:
Sadistic skrev:Har du varit i kontakt med dem om detta då? cdon eller klarna?
Japp, båda två. Har chattat med CDON samt be stridit fakturan hos Klarna. Jag lyckades inte ens avsluta beställningen och har inte fått någon bekräftelse på beställningen från CDON...

Klarna är omskrivna i pressen för deras fula metoder, de skickar gärna sina kunder vidare till sitt inkassobolag där en chef offentligt uttalat sig att de tycker att det är bra med kunder som är dåliga betalare, det är ju deras stora inkomstkälla.

Jag misstänker att många som hamnar hos inkasso inte har någon aning om att deras faktura sitter fast i spammen och inte heller vet hur man tittar där.


Och INGEN fixar detta heller? skulle väl ge en spark åt båda företagen :/
hoppas det löser sig för dig
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

CDON och Klarna

Inläggav Miche » 2014-04-25 13:31:06

Jag hoppas att CDON (och många fler) säger upp sina avtal med Klarna, det är synd på många företags goda rykte om Klarna drar ned dem i skiten.

Företaget jag hittade bilden ovan hos har jag mailat och tipsat dem om det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

CDON och Klarna

Inläggav kullan » 2014-04-25 13:37:49

Jag tolkar det mer som att det är CDON man ska akta sig för. Adlibris har automatiskt utskick på bekräftelsen på ev order. Det går på max 5 min så har man meddelandet. Det har aldrig strulat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

CDON och Klarna

Inläggav Miche » 2014-04-25 14:35:19

kullan skrev:Jag tolkar det mer som att det är CDON man ska akta sig för. Adlibris har automatiskt utskick på bekräftelsen på ev order. Det går på max 5 min så har man meddelandet. Det har aldrig strulat.
Jag kom på att jag ska påpeka för CDON att jag inte fått någon orderbekräftelse, de ska fan inge skicka någon faktura och grejer utan det.

Klarna är ett skitbolag, de verkar aktivt försöka skicka folk till inkasso, jag tänker skriva ett långt mail till finansinspektionen om detta och visa exemplet som jag la upp som bild ovan. De.är inte seriösa i något annat än att sätta dit folk som missar deras fakturor i spammen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

CDON och Klarna

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-25 14:45:31

Miche skrev:Handla inte på CDON, jag försökte men lyckades inte genomföra köpet, ändå har jag fått en faktura från Klarna, Sveriges mest oseriösa bolag som skickar kunderna till inkasso eftersom fakturorna ofta hamnar i spamfiltret (vilket hände mig) och varor som jag inte beställt (eftersom köpet inte gick att genomföra) väntar i posten.

Sprid gärna denna information med andra så de inte hamnar hos Klarna, bolaget som kan föreslå följande för en vara som kostar 50:- (hittat på en svensk hemsida, klicka på bilden för länk):
Bild


Haha. Det jag säger, handla inte på faktura eller avbetalning (inte ens abonnemang)... har en inte pengarna, så ska en inte handla.
När jag har handlat hos företag som har Klarna som fakturanissar, så skickar Klarna, fastän en betalt hela beloppet via Internetbank alternativt kontokort, faktura - samt mängder med reklam. När en påtalat detta, så ber de om ursäkt. Sedan går det ett tag och fakturor med förseningsavgift dyker upp... Klarna är riktiga as.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

CDON och Klarna

Inläggav Nibor » 2014-04-25 14:52:30

Miche skrev:Bild


Wtf? Avbetala en vara som kostar 50 kronor?

Moderator marxisten: Ordnade trasigt citat
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

CDON och Klarna

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-25 14:53:06

Nibor skrev:
Miche skrev:Bild


Wtf? Avbetala en vara som kostar 50 kronor?


White trash finns. Se bara Lyxfällan.

Moderator marxisten: Ordnade trasigt citat
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

CDON och Klarna

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-25 15:01:54

Jeg kan si meg enig i det noen andre nevnte, å kjøpe på kreditt er noe av det dummeste man kan gjøre. Og spesiellt når det dreier som om småbeløp på 50.- eller 100.- kroner. Å kjøpe på kreditt/avbetaling er det samme som å gi bort penger.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-04-25 15:09:13, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

CDON och Klarna

Inläggav Zirre » 2014-04-25 15:07:53

Jeopardy Lane skrev:Dette med å "sätta dit folk som missar deras fakturor i spammen", er ikke det din egen feil? Du kjøper noe på kreditt, så da vet du jo at du skylder penger. Så hvis du ikke får noen regning så er det butikken sin feil? Det er jo din gjeld, ditt ansvar.

Precis. Får man inte den förväntade räkningen så ska man själv kontakta företaget.
De kan i sin tur ha skickat ut räkningen men att den har kommit på villovägar på vägen till din brevlåda. Eller vad som nu må ha skett.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

CDON och Klarna

Inläggav marxisten » 2014-04-25 15:19:56

Handlar konstant på CDON, aldrig haft problem. Brukar dock aldrig ta på faktura, utan kör direktbetalning från internetbank, smidigare så och ingen ränta.

F.ö. är ett tips att ALDRIG handla konsumtionsvaror på avbetalning. Möjligen räkning på en månad avgiftsfritt, men aldrig avbetalning! Det är alltid skyhöga räntor på krediter. Har du inte pengar att köpa produkten idag, köp den då inte! Du tjänar aldrig på krediter, de är alltid hög ränta.

Gällande CDON har jag aldrig haft problem med dem, varken vid reklamation eller vid beställningar. Behöver inte ens betala frakten tillbaka från CDON vid reklamation av ett moderkort.

Kan dock ej uttala mig om Klarna, då jag aldrig haft med de att göra.


DIProgan skrev:Håller med. Man ska hålla sig så långt bort från Klarna och Klarna-kopplade företag som det bara går. Oseriösare skit får man leta efter. Så länge inga problem uppstår så är allt ok men omedelbart därefter är det ett helvete att få ordning på det.


Då blir de jobbigt att handla hemelektronik för dig på räkning om du ska undvika företag som nyttjar Klarna. En snabb check på webbsidor som använder klarna.

CDON - Klarna.
Komplett - Klarna
Inet - Klarna
Webbhallen - Klarna

Tror dock inte Dustin har Klarna, men alla de övriga stora företagen har det. Så att undvika företag som har Klarna blir nog svårt, dock är det enkelt att undvika Klarna! Lösningen är att aldrig köpa varor på avbetalning (möjligen räkning som man betalar vid ett tillfälle), då slipper du hela problemet, dessutom är det billigare!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

CDON och Klarna

Inläggav Eyesonly » 2014-04-25 15:32:09

Jag har handlat på klarna utan problem. Har deras avbetalning och även köpt mindre belopp via faktura.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

CDON och Klarna

Inläggav Miche » 2014-04-25 15:41:38

marxisten skrev:Handlar konstant på CDON, aldrig haft problem. Brukar dock aldrig ta på faktura, utan kör direktbetalning från internetbank, smidigare så och ingen ränta.
Direktbetalning kunde jag inte välja på CDON så jag provade betal-/kontokort men då nekades jag köp med hänvisning till betalningsanmärkning (ett meddelande som kom från Klarna) så köpet verkade aldrig gå igenom. Trots detta har jag fått fakturan... :shock:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

CDON och Klarna

Inläggav marxisten » 2014-04-25 15:45:08

Miche skrev:Direktbetalning kunde jag inte välja på CDON så jag provade betal-/kontokort men då nekades jag köp med hänvisning till betalningsanmärkning (ett meddelande som kom från Klarna) så köpet verkade aldrig gå igenom. Trots detta har jag fått fakturan...


Att betala med kort ska gå så länge du har pengar på kortet, dock tror jag kortet måste vara anslutet till MasterCard SecureCode/Verified by Visa för att du ska kunna handla med kort på bl.a. CDON (för din säkerhet).

Däremot brukar man nekas avbetalning via ex. Klarna om man har betalningsanmärkning. Det är då de gör kreditupplysning!

Dock nyttjar jag oftast internetbetalning via internetbanken, vilket är väldigt smidigt tycker jag.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

CDON och Klarna

Inläggav kullan » 2014-04-25 15:53:40

Jag använder numera Paypal med Mastercard knutet till PayPal. Fungerar bra tycker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

CDON och Klarna

Inläggav Kevlarsoul » 2014-04-25 16:05:12

Aldrig haft några problem med Klarna och har handlat en hel del via Klarna.
Både från CDON och andra sidor.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

CDON och Klarna

Inläggav DIProgan » 2014-04-25 16:07:04

marxisten skrev:Då blir de jobbigt att handla hemelektronik för dig på räkning om du ska undvika företag som nyttjar Klarna.
Ja det är svårt och ibland säkert omöjligt men man kan alltid aspirera på att de ska försvinna hur man än väljer att hjälpa med det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

CDON och Klarna

Inläggav Zirre » 2014-04-25 19:52:39

Jag betalar e-handel 9 ggr/10 direkt med kort.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in