Cannabis och AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-29 19:39:56

marcooleo skrev:Ja halterna ligger väl på en 18-20% numera, räcker med tre bloss för att bli helt bäng

Då bör man alltså vara smart och bara ta ett eller två bloss. Precis som man inte bör dricka rent brännvin som man dricker öl, eller blanda olika sorters alkohol huller om buller, eller dricka på fastande mage. Gör man det en gång så brukar man lära sig att inte göra det igen. Om man inte är en självdestruktiv idiot förstås, finns ju en hel del såna också...
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Parvlon » 2011-10-29 20:09:49

Iridia skrev:Då bör man alltså vara smart och bara ta ett eller två bloss.
Är man smart så börjar man inte med sånt som är stor risk att börja missbruka senare. Dessvärre för sent för min egen del.. Hasch har jag dock inga problem med att tacka nej till. Som att hälla sirap i hjärnan.

Det bästa för sömnen är enligt erfarenhet att sova när det är mörkt och vara ute när det är ljust, minst en timme om dagen. Inbillar man sig att det inte är möjligt så är det att göra det möjligt som är det bästa man kan göra. Piller och skit(definitivt inräknat CB) är skit i längden och oavsett vad folk säger så är de beroendeframkallande inte minst för att ju längre tiden går så inbillar man sig att man MÅSTE ha skiten för en god sömn. Har man läkarkontakt kan man iaf enkelt få hjälp att trappa ner men med olagliga alternativ är det nästintill en omöjlighet och många vill inte få knarkastämpeln så de håller käfft om den egentliga orsaken och istället bara fyller medicinskåpet med mer skit.
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-29 20:15:15, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav marcooleo » 2011-10-29 20:13:46

Hasch är extremt beroendeframkallande, jag rökte två gånger på Kanarieöarna när jag var 19, när jag kom hem fick jag sug efter det, den härliga euforin och jag kunde känna smaken i munnen av det ett år efter
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-29 20:17:08

Parvlon skrev:
Iridia skrev:Då bör man alltså vara smart och bara ta ett eller två bloss.
Är man smart så börjar man inte med sånt som är stor risk att börja missbruka senare. Dessvärre för sent för min egen del.. Hasch har jag dock inga problem med att tacka nej till. Som att hälla sirap i hjärnan.

Hehe, bra beskrivning. Vem behöver extra sirap i hjärnan.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-29 20:20:25

marcooleo skrev:Hasch är extremt beroendeframkallande, jag rökte två gånger på Kanarieöarna när jag var 19, när jag kom hem fick jag sug efter det, den härliga euforin och jag kunde känna smaken i munnen av det ett år efter

Det kan vara psykiskt beroendeframkallande men inte fysiskt. Som choklad, spelautomater, porr eller shopping. Har man anlag för att bli beroende av saker bör man helst undvika allt som kan utgöra en frestelse. (Hm, som forum t ex, jag har tänkt gå och lägga mig i en timma nu...)

Kunde du sluta sen eller fortsatte du här hemma?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav marcooleo » 2011-10-29 20:23:14

Iridia skrev:
marcooleo skrev:Hasch är extremt beroendeframkallande, jag rökte två gånger på Kanarieöarna när jag var 19, när jag kom hem fick jag sug efter det, den härliga euforin och jag kunde känna smaken i munnen av det ett år efter

Det kan vara psykiskt beroendeframkallande men inte fysiskt. Som choklad, spelautomater, porr eller shopping. Har man anlag för att bli beroende av saker bör man helst undvika allt som kan utgöra en frestelse.

Men jag har ingen beroendepersonlighet, jag har haft Xanor sen -99 tex utan blivit beroende
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-29 20:25:29

Tur det, men hur vet du att du inte blivit beroende? (Jag vet knappt vad Xanor är.)

Lade till en fråga i förra inlägget, men du behöver inte svara om det är för personligt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-10-30 2:32:49

Alltså marcooleo, du snackar så mycket skit att jag inte har någon större lust att ens prata med dig - du framstår som så jävla hopplös helt enkelt: som att tala till en vägg, eller en dum åsna.

Du verkar tro att halveringstid är den enda beroendefaktorn - du bortser helt och hållet från kickar. Du vet väl att folk röker och injicerar för att fortare få i sig substanser, och av det få "kickar"? Att röka kokain freebase (dvs crack) ger en bättre men kortare kick än att snorta kokain. Beroendefaktorn är därför större när kokain brukas på så sätt, precis som att beroendefaktorn på opioider är mycket högre om man injicerar istället för att ta oralt, rektalt eller nasalt.

Du menar att crack är världens mest beroendeframkallande drog. Ja, crack är jävligt beroendeframkallande just eftersom kokain har kort halveringstid, och just eftersom inhalering ger en större kick än att ta nasalt. Men att påstå att det är världens mest beroendeframkallande narkotika är bara dumt. Då har du aldrig hört talas om folk som röker fentanyl, och/eller är helt oinsatt i hur heroin tas och hur det påverkar folk.

Du skiljer på marijuana och hasch - ett tydligt tecken på att du är media-skadad. Marijuana, cannabis och hasch är exakt samma sak, med exakt samma psykoaktiva ämnen. Marijuana är växtdelar (blommor från en hona) och hasch är olja - båda kommer från samma växt och kan vara både sativa eller indica. Att hasch oftast görs på indica är ingen jävla excuse för att skilja på det och marijuana. Upp respektive nedåt -rus på cannabis har ingenting med att göra om det är hasch eller cannabis i växtform: det enda det handlar om är hurvida det är sativa eller indica.

Fast det där sista visste jag ju redan, eftersom du tror på "haschpsykoser" precis som barn tror på tomten. Mediaskadad är precis vad du är. För övrigt jävligt underhållande att du postar "studier" från 1800-talet, det inser du väl själv dessutom?

mnordgren:

En del av det du skriver här är onödigt och tillför inget till diskussionen. Om du tycker att han har fel så kan du väl fokusera på att bemöta hans argument.

Det här är en tillsägelse. Meddelas även via PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-30 6:09:50

Deadly_Nightshade skrev:Upp respektive nedåt -rus på cannabis har ingenting med att göra om det är hasch eller cannabis i växtform: det enda det handlar om är hurvida det är sativa eller indica.

Jaha, är det så! Det visste jag inte. Men skillnad ÄR det.

Fast det där sista visste jag ju redan, eftersom du tror på "haschpsykoser" precis som barn tror på tomten.

Jag trodde inte heller på haschpsykoser, men har sedan dess träffat flera med NPF som säger sig ha fått det när de provade. Särskilt vanligt är det dock inte, betydligt ovanligare än för andra droger om jag minns rätt på statistiken som nämndes i drogdokumentären.

Mediaskadad (...)

Fast i alla dokumentärer jag sett om cannabis så lyckas de ändå inte få fram särskilt mycket skit om det ens om de försöker. I drogserien förra veckan där de sände avsnitt om olika droger efter varandra så framstår cannabisavsnittet som rena sörgårdsidyllen jämfört med det mardrömslika heroinavsnittet. Det värsta de kunde hitta var miljöeffekter i Kalifornien till följd av illegal odling, och att det kan utlösa schizofreni i känsliga individer om det har för låg halt av det psykoshämmande ämnet. Men man tog även upp positiva medicinaleffekter mm.

Något positivt med heroin nämndes ö h t inte, mer än den där initialt sköna känslan det lär ge - till det extremt höga priset. Amfetamintillverkning och -missbruk ställde också mest till med en ohygglig massa elände.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Parvlon » 2011-10-30 8:00:31

Hittade en relativt ny rapport om cannabis.
Antalet studier om cannabis gick ner under 90-talet men växer nu allt snabbare. – Det är de nya kunskaperna om det endocannabinoida systemet som stimulerat forskningen, säger han. Både på den biokemiska sidan vad om som händer i hjärnan och studier om de yttre konsekvenserna av cannabispåverkan.
Under senare år har olika röntgentekniker gjort det möjligt att avbilda hjärnan så att man kan se strukturförändringar hos cannabisrökare. Ramström nämner detta i boken, men är försiktig att dra slutsatser om bestående skador. Om några år vet vi mer, menar han. Ett annat växande forskningsfält, särskilt i USA, är cannabis som medicin. Ramström tror att läkemedelsforskningen kan bidra till nya upptäckter om skadeverkningar.
– Tyvärr används det här i narkotikapolitiskt syfte, som ett argument för legalisering. Det gäller att hålla isär det eventuella läkemedlet cannabis från missbruksdrogen.

– Tidigare kallade man allting för hasch psykoser, men man måste skilja på olika diagnoser. Vi har cannabisutlösta toxiska psykoser som varar från dagar till veckor. De är plågsamma för individen, men de går alltid över om patienten slutar använda. Åtminstone har man trott att de tillfrisknat.
Det finns också akuta förvirringstillstånd, konfusioner eller delirier som upphör när drogen går ut kroppen. Omkring 10 procent av alla som röker på drabbas någon gång av de här två tillståndet. En allvarligare psykos är schizofreni. Bara någon promille av alla cannabisrökare får det, men två tredjedelar av dem blir aldrig helt friska.
En av de viktigaste fynden som Ramström gjorde när ha letade igenom databaserna med tusentals rapporter om cannabis, var en nästan okänd dansk studie från 2005. Mikkel Arendt gjorde en uppföljning av 535 patienter som friskförklarats efter en cannabisutlöst kortvarig psykos.

– Ingen har gjort någon efterundersökning av sådana patienter tidigare! Det är en miss forskarvärlden. Arendt visar sig 44,5 procent fick någon form av schizofreni 4 till 8 år senare. Ytterligare 12,5 procent drabbades av andra psykoser. Det här ger ju en mycket allvarligare bild än det vi visste sen förut.

Cancer och hjärtsjukdomar
Ramströms genomgång visar på en allt tyngre dokumentation om samband mellan cannabisrökning och cancer, framför allt i övre luftvägarna, som inte kan bortförklaras med att patienten också är tobaksrökare. Här återstår dock mycket att undersöka. När det gäller lungcancer har dock man gjort helt nya fynd som visar ett klart samband.
Viss osäkerhet gäller kring om hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns en koppling mellan hjärtinfarkt och stroke hos unga och aktuellt intag av cannabis. I boken tar Ramström även upp cannabisarterit, en inflammation i blodkärlen som kan få samma allvarliga konsekvenser. – Såna här saker han man inte uppmärksammat tidigare, därför hittar man inga fall, säger han. Det finns verkligen mycket kvar att upptäcka när det gäller skador av cannabis.

http://www.pelleolsson.se/html/Ramstrom.htm

Länk till pdf
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav marcooleo » 2011-10-30 8:12:02

Deadly_Nightshade skrev:Alltså marcooleo du snackar så mycket skit att jag inte har någon större lust att ens prata med dig - du framstår som så jävla hopplös helt enkelt: som att tala till en vägg, eller en dum åsna.

Du verkar tro att halveringstid är den enda beroendefaktorn - du bortser helt och hållet från kickar. Du vet väl att folk röker och injicerar för att fortare få i sig substanser, och av det få "kickar"? Att röka kokain freebase (dvs crack) ger en bättre med kortare kick än att snorta kokain. Beroendefaktorn är därför större när kokain brukas på så sätt, precis som att beroendefaktorn på opioider är mycket högre om man injicerar istället för att ta oralt, rektalt eller nasalt.

Du menar att crack är världens mest beroendeframkallande drog. Ja, crack är jävligt beroendeframkallande just eftersom kokain har kort halveringstid, och just eftersom inhalering ger en större kick än att ta nasalt. Men att påstå att det är världens mest beroendeframkallande narkotika är bara dumt. Då har du aldrig hört talas om folk som röker fentanyl, och/eller är helt oinsatt i hur heroin tas och hur det påverkar folk.

Du skiljer på marijuana och hasch - ett tydligt tecken på att du är media-skadad. Marijuana, cannabis och hasch är exakt samma sak, med exakt samma psykoaktiva ämnen. Marijuana är växtdelar (blommor från en hona) och hasch är olja - båda kommer från samma växt och kan vara både sativa eller indica. Att hasch oftast görs på indica är ingen jävla excuse för att skilja på det och marijuana. Upp respektive nedåt -rus på cannabis har ingenting med att göra om det är hasch eller cannabis i växtform: det enda det handlar om är hurvida det är sativa eller indica.

Fast det där sista visste jag ju redan, eftersom du tror på "haschpsykoser" precis som barn tror på tomten. Mediaskadad är precis vad du är. För övrigt jävligt underhållande att du postar "studier" från 1800-talet, det inser du väl själv dessutom?

"Du verkar tro" = Du vet inte, sen kommer du med påståenden om saker du inte har en aning om vad jag vet eller anser om. Sen vad gäller studien så finns det många saker i den som ger belägg för hur det verkligen är - än idag! Vad gäller haschpsykoser är det ett begrepp inom psykiatrin och de existerar och är vanligare än folk tror, så man kan ju undra vem det är som har tomtar på loftet.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-30 8:37:47

Parvlon, tack för ditt bidrag med färskare forskning. Jag har inga problem att acceptera det som har vetenskapliga belägg om det är från detta århundrade. Eftersom den cannabis som odlas idag har högre THC-halt än tidigare (som marcooleo mycket riktigt påpekar) så måste självklart även forskningen göras på det som säljs idag, och gärna jämföras med tidigare forskningsresultat.

Som artikeln påpekar är just rökning en risk i sig, våra lungor är inte gjorda för att inandas en massa retande ämnen regelbundet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Parvlon » 2011-10-30 8:49:59

Iridia skrev:Parvlon, tack för ditt bidrag med färskare forskning. Jag har inga problem att acceptera det som har vetenskapliga belägg om det är från detta århundrade. Eftersom den cannabis som odlas idag har högre THC-halt än tidigare (som marcooleo mycket riktigt påpekar) så måste självklart även forskningen göras på det som säljs idag, och gärna jämföras med tidigare forskningsresultat. Som artikeln påpekar är just rökning en risk i sig, våra lungor är inte gjorda för att inandas en massa retande ämnen regelbundet.
Rökning är klart aldrig bra för lungorna.. Läst pdf'n redan? ;) Vettigaste jag läst om cannabis men är rätt mycket så blir nog inte klar idag.

Finns ett kapitel om samsjuklighet som nog är värt att se: http://view.samurajdata.se/rsc/7ee451ac/tmp23.gif
Om cannabis och depression: http://view.samurajdata.se/rsc/7ee451ac/tmp55.gif
Mycket mer finns att läsa i pdf'n (html-format) (vet ej hur länge dessa är kvar).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-30 9:27:30

Nä, jag läste bara det du citerade. Tack för länkarna, får se om jag orkar läsa senare.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Parvlon » 2011-10-30 9:49:24

Iridia skrev:Nä, jag läste bara det du citerade. Tack för länkarna, får se om jag orkar läsa senare.
Ingen orsak. Det jag citerade var delar från en recension av en Pelle (som tydligen vunnit pris som berättare). Han har även rökt själv står det på hemsidan.

PDF'n tror jag innehåller en hel del som gemene man inte vet om. Det snackas för mycket om den där promillerisken för psykoser när det gäller CB. "Hasch boken" som jag läste i gymnasiet står sig extremt dåligt till i jämförelse så här långt. Alla mer eller mindre totala felaktigheter som stod i den boken gjorde snarare att man förstod att det var något de dolde, förmodligen deras okunskap.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-30 10:09:22

Ja, precis. Det är det som är så riskabelt med att överdriva och fabricera istället för att basera sig på riktig forskning. De som provar cannabis och upptäcker att de inte alls blev apgalna utan bara lite lulliga tror då kanske att även farorna med andra droger är överdrivna, och det är de ju inte.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav calima » 2011-10-30 10:38:42

Deadly_Nightshade skrev:tror på "haschpsykoser" precis som barn tror på tomten. Mediaskadad är precis vad du är. För


För min del handlar det inte om "tro", jag har jobbat på psyket och vet att psykoser är ganska vanliga bland dem som röker regelbundet under ett par år. Och av dem vi fick in handlade det till 90% om haschrökare.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav Iridia » 2011-10-30 10:40:44

Hade dessa några andra diagnoser?

Vore väldigt intressant att se om risken är högre för vissa grupper än för andra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav calima » 2011-10-30 10:51:59

Det var ett tag sedan men vad jag minns var en majoritet "damp-klassade" som det kallades då.

När det gäller egen erfarenhet från egen ungdom och "missbruk" kan jag säga att de som fastnade lättast och fick psykoser hade adha och asperger. De (vi) var odiagnostiserade men nu när jag vet mer om diagnoserna var det vi , lite udda, som for mest illa av hasch. "Vanliga" ungdomar rökte på ett tag och gick vidare, utan direkta men. Det gjorde inte vi andra.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav calima » 2011-10-30 10:52:43

Adhd skall det naturligtvis stå.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Bensodiazepin bra för sömnen?

Inläggav slackern » 2011-10-30 13:41:46

Här dokumentär om cannabis i Storbritannien.

slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger - och cannabis som medicin

Inläggav Ökenblomman » 2016-11-19 23:44:44

Är det någon här som har provat hasch som "medicin" mot just vissa problem som aspergare kan ha?
Exempelvis mot ångest/sömnproblem?

:-)063

atoms -

Slog ihop två trådar om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Ökenblomman
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2016-11-08

Aspergare med hasch

Inläggav slackern » 2016-11-19 23:48:53

Blir bara nojig utav skiten, så ingen bra "medicin" mot ångest för mig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare med hasch

Inläggav Wine » 2016-11-20 0:09:53

Nej och skulle heller aldrig våga då man inte vet i förväg om drogen kommer att utlösa en psykos och ännu värre kanske orsaka livslång skada. Känns absolut inte som något man vill riskera.

Tror definitivt att det finns en hel del som sökt sig till psykiatrin och fått någon diagnos som har testat eller missbrukat droger och att detta har orsakat den "psykiska" sjukdomen eller det neuropsykiatriska funktionshindret.

Bättre är att lära sig hantera sina problem och mildra dem med exempelvis KBT och annat, finns ju hjälp man kan få och mycket information på nätet om alternativa behandlingar som ej är skadliga på det sättet som droger och vissa läkemedel är.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in