Byta tjänster eller liknande inom programmering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav Miche » 2014-10-30 23:08:30

Jag håller på och lär mig C# eftersom jag har fått ett uppdrag där programvara redan är utvecklad för en webbsida och det behövs support (programmeraren som utvecklade har avlidit).

Det känns som om det inte är speciellt svårt att lösa de problem jag ska lösa men jag kör fast på annat.

Jag installerade Visual Studio 2013 och MS-SQL 2014 men det visade sig att kopplingen där emellan inte fungerade fullt ut, det som redan fanns fungerade hur bra som helst men jag behöver göra saker i SQL som ska hanteras från C# och där började strulet (det finns en .dbml fil som öppnar ett verktyg i Visual Studio som ska hantera kopplingen), jag försökte med ett tillägg som Microsoft utvecklat för att det ska fungera, men det gjorde det inte (.dbml-filen öppnade då inte längre verktyget) så jag avinstallerade allt som har med MS-SQL 2014 att göra och installerade MS-SQL 2012 istället, men det fungerar inte ändå (dock öppnar .dbml-filen verktyget igen).

Det gick att köra webbsidan lokalt utan ändringar med MS-SQL 2014, när jag nu har MS-SQL 2012 går inte webbsidan längre att köra lokalt, kodningen fungerar inte heller som den ska (.dbml-verktyget hittar inte kolumnerna i SQL). Något saknas men jag kan inte hitta vad, det är inte heller så värst enkelt att hitta lösningen mha inbyggda verktyg eller google...

Jag vill gärna lära mig lite mer om sånt här och är villig att ex.vis lära dig som kan hjälpa mig en del knep med MS-SQL eller byta andra tjänster inom IT eller annat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 6:52:44

Varför måste programvaran vara knuten till Microsofts miljöer? denna typ av problem verkar väldigt vanliga i denna miljö.

Vilken MS-SQL körs på webbservern? där måste det ju fungera? går det att få fatt på vilken utvecklingsmiljö ursprungsprogrammeraren använde?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav Miche » 2014-10-31 10:36:32

Programvaran är utvecklad i Visual Studio (okänt vilken version) i C# (samt webbspråk), att ut C# mot något annat innebär gissningsvis ett års arbete för en programmerare.

Jag vet med 100% säkerhet att Visual Studio 2013 har ett fungerande stöd för MS-SQL 2012, problemet är att jag redan haft 2014 installerat och den verkar fortfarande spöka, på servern körs visserligen 2008 men den skillnaden ska inte spela någon roll.

Normalt sett brukar alltid Microsofts senaste versioner kunna jobba bra mot varandra men de verkar klantat sig rejält i kopplingen mellan VS2013 och SQL2014... Med det rekommenderade tillägget så slutade det visuella verktyget i VS att fungera, därför tvingades jag backa SQL-version.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 10:48:57

Normalt och brukar är inga bra beskrivningar på tillståndet i världen av Microsofts mjukvaror ;)

Jag skulle riktat in mig på 1) den utvecklingsmiljö som sist användes för utvecklandet av programmet rakt av och som inte är någon uppgradering av något annat 2) den miljö som webbservern ändå körs i.

I övrigt så kan man använda Mono och DotGNU för att använda samma kodbas och slippa portering. Men ändå kunna gå över till en miljö som är utan snea hörn så att säga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav Miche » 2014-10-31 12:50:51

Den fysiska utvecklingsmiljön finns inte tillgänglig längre, jag måste bygga upp den själv.

Webbservern körs i skarpt läge i drift hos ett webbhotell, det är inte lämpligt att utveckla något där av flera skäl men de behöver jag väl knappast gå in på, där finns det inte heller någon utvecklingsmiljö.

Jag kan undersöka Mono och DotGNU men det har jag knappast tid den närmaste veckan, du kanske kan ge lite mer information, dock ser jag risker med ett sådant byte i och med att koden ska köras i skarpt läge.

Jag har dock kommit en bit genom att byta till en miljö här hemma där SQL-2014 inte har varit installerad, dock är den miljön mycket långsammare (körs på en energisnål hårddisk, den nya miljön körs i samma dator men en annan bootning på en relativt nyinstallerad SSD-disk men den bär som sagt spår av nya SQL).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 15:53:22

Metoden är att ta rätt på vilka exakta programvaror som används och sedan installera dessa på en "tom" maskin så att inget kan ligga och ställa till det i något skrymsle. Det bästa är att få fatt på vad som användes i den ursprungliga miljön och i andra hand på webbservern. Det skall i alla fall vara en klon. Man utvecklar helst inte på den maskin som är i skarp drift.
Utvecklingsmaskinen kan med fördel vara överdimensionerad så att man kan testa saker snabbt. Microsofts produkter är inte kända för sin effektivitet om man säger så. Men det lönar sig oavsett då det blir en massa labbande.

Mono är en miljö man kan köra sin C# kod rakt av i stort sett som jag förstått det. Har inte provat det själv dock. På en vecka skulle jag bara köra kortaste vägen till målet dvs via orginalprodukterna. Mer långsiktigt så är det vettigt att ta en kik på Mono/DotGNU så att du får full frihet i valet av miljö. Framförallt så kan man undvika EOL och kombinera efter behag samt söka i källkoden efter kluriga felsituationer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Byta tjänster eller liknande inom programmering

Inläggav Miche » 2014-10-31 21:15:39

Jag är ändå ganska nöjd med Microsofts utvecklingsmiljö, de har en hel del bra funktioner som underlättar utvecklingen. MS-SQL är dessutom väldigt bra, den klarar en hel del som jag har saknat i ex.vis MySQL.

Men visst kan det vara värt att göra sig oberoende av MS om det går utan alltför stora uppoffringar.

Jag har kollat nu exakt vad jag har installerat i miljön som fungerar, när jag hinner ska jag försöka skapa samma miljö i SSD-disken. I värsta fall får jag installera om hela SSD-disken med det är minst två dagars jobb, förhoppningsvis räcker det med att se till att avinstallera det som är överflödigt eller avinstallera VS och SQL samt installera om.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in