Byta Internetleverantör

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Byta Internetleverantör

Inläggav Kimmelie » 2012-01-06 20:58:54

Jag har för tillfället mobilt bredband, men är trött på begränsningarna i det, så jag funderar på att byta till ADSL. Det är det enda alternativet som finns här, varken fiber eller kabel-TV. Störande att man även måste ha hemtelefon då.

Men hur bra funkar det egentligen? Jag har läst om rätt många som skrivit att det kopplar ifrån, och att hastigheten svajjar. Det verkar vara jämnt fördelat på olika operatörer, så ingen verkar egentligen bra.

Av det jag kollat upp hittills kan jag få:
Telia 8 Mb/s 309:- (+ telefon 0:-)
Tele2 24 Mb/s 378:- (inkl. telefon)
(BBB 24Mb/s (lite billligare än Tele2))

Funderar på Tele2. (Bojkottar BBB pga taskiga erfarenheter med Telenor, och det är ju samma företag...) Det känns ju rätt surt när man jämför både priset och vad man får om man har fiber... Men det kommer inte att dras in i mitt hus.

Finns det fler att välja på som erbjuder ADSL? Ni som har ADSL, hur tycker ni att det fungerar, och vilken operatör?

***BESLUTSÅNGEST***

Det jag är mest orolig för är om det koppar ifrån. Särskilt om man sitter och ser på Webb-TV och det kopplar ifrån mitt i, kan man fortsätta titta då eller måsta man börja från början? Vissa säger att det kopplar ifrån en stund varje kväll t ex. Av nån anledning verkar det vara mest problem på kvällarna - den viktigaste surftiden...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav lasseivägen » 2012-01-06 21:54:44

Har själv ADSL Telia långsammaste och vanlig telefon. som jag ringer på 2 ggr om året. Onödigt dyrt. Men funkar ganska bra.

Brorsan som bor i Dalarna kör tele2 mobilt, med telefon på bredbandet, betydligt billigare. Funkar utmärkt fast vi är två som surfar på det, när jag är här.
Skall själv kolla upp om det funkar för mig.
Mitt problem är att det fins två campingar med badjävlar. dom surfar ju trådlöst. ser väll mest på film typ sällskapsresan. Kan ibland vara omöjligt att komma ut på mobilen under semestern.
Kanske borde tillbringa semestermånaden hos bror.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav calima » 2012-01-06 22:45:11

Telia 8 Mb/s 309:- (+ telefon 0:-)

Har jag. Och det funkar över förväntan.

Det har aldrig kopplat från men hastigheten har sjunkit ett par gånger. Jag märker det knappt men om ungarna är mitt i ett spel på nätet blir det protester.

Uppkopplingen är tillräckligt bra för att underhålla fem lanande tonåringar, de sitter och spelar i rummet intill just nu.

Hyr det funkar med webbTv vet jag inte.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Miche » 2012-01-07 0:29:39

Jämför på priskakt, ange ditt postnummer samt ev. andra uppgifter och klicka sedan på Sök!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Iridia » 2012-01-07 2:36:09

Jag har Telia ADSL och är mycket nöjd med det. Men då har jag inga behov av extra snabbhet, spelar aldrig spel och laddar ytterst sällan ned något. Brukar man göra det så behövs kanske lite mer kräm.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Miche » 2012-01-07 2:45:06

Även jag har Telia ADSL (och haft det i flera år på flera olika bostadsadresser) och har inte ångrat mitt val.

Av någon anledning så tappar modemet ibland kontakten med yttervärlden där jag bor nu (sker max två gånger per vecka) men jag tror att det är modemet som strular, efter 15 minuters avstängning funkar det ett par dar till.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Iridia » 2012-01-07 2:56:40

Var längesedan jag hade sådana problem. Kanske dags att be om nytt modem?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav barracuber » 2012-01-07 8:06:52

Telia hade jag också valt. Hör bara bra om dom.

Aldrig mer Tele2 internet för mig. Framförallt inte tjänsten "Telefoni och bredband via mobilnätet" som gjort senaste året till ett helvete.

Nu har vi bytt till Comhems kabel 100 MBit/s för 100 kr i månaden (ingångserbjudande) därefter 299 om man vill fortsätta. Visserligen kommer det sällan upp i mer än 40 men det kan bero på kanalkrockar, ska kolla på det.

I ditt fall skulle jag tveklöst valt Telia.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Kimmelie » 2012-01-07 10:12:05

Hm, jag har läst många som klagar på Tele2... Jag tycker det verkar så lite med 8 Mb/s som jag kan få från Telia. Nu har jag 6Mb/s på mitt mobila bredband, och jag får ut ca hälften. På Telias ADSL "ska" man få ut mellan 6 och 8, men hur mycket får man ut i verkligheten?

Jag funderar även lite på varför Tele2 och BBB kan ge 24Mb/s men Telia bara 8. Har de egna telestationer, eller ljuger de?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Miche » 2012-01-07 10:55:09

Telia brukar (numera) vara helt ärliga med de uppgifter de ger. Hastigheten beror primätt på avståndet till telestationen, Telias uppgifter brukar stämma (hur de andra räknar vet jag inte, men det är klart, du kan prova och sen klaga om de inte håller vad de lovar.)

B.t.w. du får med telefonnummer på köpet, men du behöver inte ha telefonen fysiskt för det (däremot kan du använda linan för fax om du någon gång skulle behöva det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav calima » 2012-01-07 11:25:55

Kimmelie skrev:Jag funderar även lite på varför Tele2 och BBB kan ge 24Mb/s men Telia bara 8. Har de egna telestationer, eller ljuger de?


Skulle faktiskt tro att de i allafall överdriver.

I somras när jag sökte leverantör fick jag samma uppgifter, Tele2 angav 24 och Telia 8.
När jag pratat ordentligt med olika bolag visade det sig att alla använder samma station och det är ytters osannolikt att exv tele2 kan leverera internet tre ggr snabbare än Telia.

Jag liter mest på Telia. Det handlar ju om ADSL och Telia är ju det bolag som ursprungligen byggt ut marknätet och de bör ha koll på vad som funkar.

Jag tror inte varje bolag kan ha egna stationer. Skulle då varje bolag lägga ner egna ledningar?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav barracuber » 2012-01-07 12:06:18

Angående hastighet 8/24 osv så stämmer det som Miche och Calima skrev, vad jag vet. Avståndet till telestationen är som flaskhals. Åtminstone förr kunde man inte få mer än 8 om man bodde längre än typ 1,5 km från stationen. Kräv de på besked om just din adress.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Kimmelie » 2012-01-07 12:17:58

Tack alla ni som svarat. Det får nog bli Telia.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav imperativ » 2012-01-08 2:22:20

Jag har Telia 6-8 mbit/s. Alla kontrollmätningar hittills är med resultat över 7 mbit/s.
Varför Telia? Driftsäkerhet och stabil kundtjänst (telefonköundersökningarna i PLUS av SVT är inget jag är bekant med, Telias tlf-köresultat där blev 19 minuter).
Telia är inte den billigaste leverantören för mig, men det är den enklaste att ha att göra med. Från första samtal till internettillgång var sju dagar. På dag tre efter första samtal var en teletekniker på plats och kollade teleuttagen, under dag sju hämtade jag utrustningen och kunde ansluta mig till internet.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav lasseivägen » 2012-01-09 15:16:23

Har just byt mitt Telia bredband 2 Mb och dyr trådtellefånig (som nästan aldrig används)
Till samma bredband men med bredbanstelefoni.

Spara 156 kr/månad. Bredbandet funkar utmärkt.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Miche » 2012-01-09 15:24:04

@lasse, får man fråga vilken operatör du valde?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav lasseivägen » 2012-01-09 15:27:23

Miche skrev:@lasse, får man fråga vilken operatör du valde?

Har varit Teliakund sedan 1972, faktiskt mer nöjd med åren.

På den tiden tog det minst en månad att få en telefon, att flytta kunde ta ännu längre tid.
Flyttade man till en annan del av stan, fick man nytt telenummer
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Moggy » 2012-01-09 17:54:31

Tele2 har jag hört mycket dåligt om. Det sägs att dom har dålig support och är väldigt krångligt att ha ich göra med angeånde fakturor och avtal.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Kimmelie » 2012-01-09 18:18:53

Jag har beställt från Telia nu.

Jag blir förvånad när det gäller Tele2. Jag hade ADSL från dem för ca 4-5 år sen, och då tyckte jag de var bra. Både att det funkade bra, och de gånger jag hade kontakt med dem var det aldrig nåt problem. Nånting jag uppskattade hos dem var ärligheten hos den person som sa rakt ut att deras mobilnät högst uppe i Norrland inte var så bra utbyggt, och som faktiskt rekommenderade mig att välja nån annan (för mobilt bredband) när jag bodde där uppe.

Hade jag inte läst om så många som klagat på dem hade jag nog valt dem. Känner mig lite som en skurk som lyssnar mer på andra, än på mina tidigare erfarenheter. Men när det gäller affärer måste man ju tänka logiskt, och inte basera sina köp på sentimentalitet. Och de kan ju ha förändrats...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Byta Internetleverantör

Inläggav Fenren » 2012-01-09 18:21:29

vi har telia ADSL (finns inte fler än de tre du nämnde) och är väldigt nöjda. stabilt som satan och levererar vad det lovar, hela tiden.

jag är betydligt mer nöjd med detta än med stadsnätet jag hade tidigare
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till IT-forum



Logga in