Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Inläggav Palindromus » 2013-12-26 7:06:32

KourosGould skrev:Det finns t.ex. en utbredd uppfattning att människans natur inners inne är god vilket historien motbevisat fantastiskt många gånger, sådant är kul att påpeka och kul att se vissa människors förvåningsreaktioner.
Jo, men inte att den BARA är ond heller. :-)Happy Det är bra att tillägna oss kunskap och inte blunda för verkligheten. Men sen gäller det att använda denna kunskap på ett konstruktivt sätt. Vi kan göra framtiden till det vi vill!

KourosGould skrev:Jag skulle bli jävligt irriterad om någon behandlade mig på det sättet. Jag försöker leva en del efter den gyllene regeln "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad". Det fungerar ganska bra, ända problem är att andra inte alltid vill bli behandlade som jag vill. Ja, jag brukar leka med de sociala NORMERNA och ibland kanske även med koderna, men då är det för att jag älskar att bryta normer som är destruktiva och uppfattningar som är allmänt accepterade och samtidigt så extremt onyanserade. Det finns t.ex. en utbredd uppfattning att människans natur inners inne är god vilket historien motbevisat fantastiskt många gånger, sådant är kul att påpeka och kul att se vissa människors förvåningsreaktioner. Så mitt svar på din fråga om jag leker med sociala koder är: Ja, ibland, men aldrig på ett så meningslöst och provocerande sätt du beskriver i ditt exempel. I och för sig kan vissa bli grymt provocerade när man poängterar att även nazister är människor trots att det är ett uppenbart fakta.


Håller med. Älskar också att utmana konventioner och testa människors reaktioner, men jag är alldeles för känslig för att medvetet göra bort människor. Min bror gjorde ofta det när han var yngre. Han kunde hitta på saker som inte var sanna för att sedan skratta om man tog honom på allvar. En gång när hans frus son var på besök från Cypern så satt vi i bilen tillsammans. Brorsan vet att jag tycker det är jättespännande att studera språk och jag studerade latin just då. Så han sa "Och han [sonen] har sagt att han vill lära sig latin." Det var för uppenbart för att jag skulle gå på det, men jag skulle aldrig vilja försöka lura människor på det sättet. Får ångest direkt. (Idag funderar jag på varför jag aldrig sade ifrån trots att jag ofta mådde dåligt när han betedde sig så.)

Men det finns massa andra saker man kan prova. Även på ICA! :-)Happy Som t.ex. (fast mest när jag är ensam kund och det inte är någon kö bakom - annars kan personen vara för stressad, det får man känna av) - "423 kr" - "HUR lyckades du räkna det? :o " eller undra om detektorn som vägrar läsa streckkoderna har blivit sjuk. (Oerhört tramsigt måhända, men det är bara ett exempel.) Då kan han/hon i kassan reagera på olika sätt eller inte alls, men sannolikheten för att personen känner sig bortgjord eller kränkt är mycket liten, medan chansen att konversationen blir trevligt även om det bara blir några ordväxlingar är relativt stor. Det är ju inte så ovanligt att det är de i kassan på Statoil t.ex. som själva skojar till det lite ibland.

Värre är om jag går in och handlar på Pressbyrån t.ex. och jag känner att det skulle funka att säga någonting mer till tjejen i kassan när jag fått en väldigt positiv respons, men har svårt att komma på vad jag skall säga. VAD man säger har betydelse. Men viktigast är att slappna av, tror jag.

Vad jag brukar göra är att sätta mig på nya platser varje gång i ett klassrum på lektionerna. Och jag har vid flera tillfällen fått oväntat beröm från människor som då sagt att jag var modig som vågade "stuva om" lite så att man får prata och umgås med olika.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Inläggav Dysat » 2013-12-30 14:23:06

Är väldigt känslig när folk ser ner på mig när jag gör fel i sociala miljöer. och lite allmän social fobi.

men experimenterar ofta med sociala regler och små justeringar i beteende osv. annars hade jag aldrig lärt mig "reglerna".
Dysat
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-12-30

Driva med sociala normer....

Inläggav cc33314 » 2014-01-16 22:07:44

Ibland när jag känner mig trött på neurotypiska och de neurotypiska börjar göra en massa kroppsrörelser och olika ljud, säga saker till mig och jag märker att de inte förstår vad jag gör så går jag fram till dem speciellt inför en stor grupp människor och frågar dem om de vill något, då tvingas dem enligt sina subtila sociala normer säga nej, då frågar jag ska jag släppa hela denna situationen då och då tvingas de svara ja för att upprätthålla sin sociala status...

Det är så kul att besegra retoriskt, verbalt och driva med NT folk om de är jobbiga mot dig....

Gripandekylig

Slog ihop tråden Driva med sociala normer.... med tråden Brukar ni leka med de sociala koderna?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Driva med sociala normer....

Inläggav Parvlon » 2014-01-16 22:09:31

Ibland brukar jag kopiera vad andra skrivit på internet. :wink:

brukar-ni-med-leka-med-de-sociala-koderna-t37101.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Driva med sociala normer....

Inläggav dotssquare » 2014-01-17 9:35:15

Det är skillnad på att sätta någon på plats och att driva med någon.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Driva med sociala normer....

Inläggav nallen » 2014-01-17 15:16:45

Sånt beteende borde vara straffbart. Några år i vildmarken för varje gång och person.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Driva med sociala normer....

Inläggav Moggy » 2014-01-17 15:21:54

Jaha, gör du så.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Inläggav Flawless » 2014-01-30 19:58:53

kullan skrev:Skillnaden mellan en NT och en Aspie är att en NT kan skratta även åt sådant som inte är humoristiskt. vi med asperger skrattar enbart åt det vi anser är kul på riktigt. Förstår vi inte skämtet eller inte ens tycker det är kul så skrattar man inte även om andra gör det.


Det är ganska lustigt att du säger det. Har märkt det också.

Det har jag aldrig förstått. Det känns som många "Vanliga" personer skrattar åt nånting som är menat som roligt. Inte som ÄR roligt.

Som att äta middag med släkten. Någon säger nånting som är totalt urvattnat och gammalt. Ändå skrattar folk. Helt poänglöst
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Brukar ni med leka med de sociala koderna?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-31 3:07:26

Det är social kommunikation med tillkrånglade koder som föregår. Det har ofta lite med verkligheten att göra, iaf den rent objektiva.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in