Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav barracuber » 2011-12-29 13:46:23

Hittade ingen tråd om detta.. borde finnas tycker jag 8)

Uppslaget till tråden fick jag i gladmusiktråden när vi kom in på roliga brittiska musikklipp.

Vore kul att få lite bredd i tråden. Så att vi inte snöar in bara på några få dialekter typ cockney och irländska utan även tipsar om okända och ovanliga dialekter som gaeliska.

Tråden behöver inte innehålla enbart klipp. Ge gärna boktips med bra dialog. Alltid ett nöje att läsa t ex Sherlock Holmes. Gillar även t ex Dick Francis (deckarförfattare) av de jag har prövat. Vet att det finns folk här som gillar Denise Mina, som är från Skottland men jag har aldrig fastnat för henne. Har läst alltför många amerikanska romaner och behöver "rensa öronen".

Inleder med lite irländska. I första klipper hörs bland annat Julia Roberts, Richard Gere och Tom Cruise ge sig i kast med lite irish.

A Tribute to the Worst Irish Accents in the Movies: Rotten Tomatoes Show


I A Prayer for the Dying (1987) är det Mickey Rourke som försöker (fath'r).


OBS jag menar inte att vi bara ska ha kändisar som försöker tala andra dialekter än sina egna..

Lite äkta vara:

Irish Weather Report Irish Language Speaking Irish
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav Tallerger » 2011-12-29 20:09:56

Gaeliska är inte en engelsk dialekt, utan keltiska språk som talas på Irland (iriska, även kallat irländsk gaeliska), Isle of Man (manx) och Skottland (skotsk gaeliska). Men visst finns det också udda dialekter av engelska i dessa områden!
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav MajaN96 » 2012-01-22 14:29:06

Jag vill lära mig brittisk engelska, som man pratar i England :)
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav barracuber » 2012-01-22 14:41:07

MajaN96 skrev:Jag vill lära mig brittisk engelska, som man pratar i England :)


Jag tycker det är mycket svårare att lära sig än amerikanskan, säger jag som inte ens kan prata amerikanska utan att det blir "svengelska" :lol:

Nästan alla svenskars engelska låter som amerikanska för mina öron. Enda undantaget jag kommer på just nu är Ulrika Eriksson, känd från TV-programmet Silikon hon hade ihop med Gry Forsell på 90-talet (tänk den berömda intervjun de gjorde med Lars Lejijonborg :) ), Ulrika talar otroligt bra brittiska.

Sedan är min fru rätt bra på brittisk engelska, hon har alltid medvetet undvikit amerikanskan.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav Iridia » 2012-01-22 16:23:16

Senast redigerad av Iridia 2012-01-22 16:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav MajaN96 » 2012-01-22 16:31:34

barracuber skrev:
MajaN96 skrev:Jag vill lära mig brittisk engelska, som man pratar i England :)


Jag tycker det är mycket svårare att lära sig än amerikanskan, säger jag som inte ens kan prata amerikanska utan att det blir "svengelska" :lol:

Nästan alla svenskars engelska låter som amerikanska för mina öron. Enda undantaget jag kommer på just nu är Ulrika Eriksson, känd från TV-programmet Silikon hon hade ihop med Gry Forsell på 90-talet (tänk den berömda intervjun de gjorde med Lars Lejijonborg :) ), Ulrika talar otroligt bra brittiska.

Sedan är min fru rätt bra på brittisk engelska, hon har alltid medvetet undvikit amerikanskan.



Jag lyssnar ofta på BBC London i en app i iPhonen eller på internet:


http://www.bbc.co.uk/iplayer/console/bbc_london

Vet inte vilken dialekt de pratar.
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav Lakrits » 2012-01-22 16:48:18

British Library har ett projekt där de spelar in dialekter, på samma sätt som Nordiska museet gör i Sverige.

Sounds Familiar? Accents and Dialects of the UK

Archival sound recordings: Accents and dialects
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav Iridia » 2012-01-22 17:26:34

De där verkar lite bättre än den dialektsamling jag och en annan medlem provlyssnade på för några år sedan. Där skulle folk från olika delar av landet läsa upp en förutbestämd mening och skicka in, vilket blev helt missvisande för att denna mening inte innehöll sådana ord eller uttal som var typiska för de dialekterna. Att spela in folk som talar naturligt som här, ger ett mycket tydligare intryck.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav Lakrits » 2012-01-22 18:01:21

Ja, det är ett bra projekt. Flera av dessa projekt i olika länder har dessutom pågått ganska länge, d.v.s. från den tid då inspelningsutrustning började bli bärbar. I Sverige har det pågått periodvisa inspelningsomgångar sedan flera decennier, även om det naturligtvis blir fler inspelningar fr.o.m. 1970-talet (hembygdsintressevåg + små bandspelare = glada språkarkivarier).

På Göteborgs universitets server finns SweDia, som är ett svenskt projekt med inspelade dialekter.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Brittiska dialekter - klipp, fakta, boktips mm

Inläggav MajaN96 » 2012-01-23 11:27:27

Lakrits skrev:Ja, det är ett bra projekt. Flera av dessa projekt i olika länder har dessutom pågått ganska länge, d.v.s. från den tid då inspelningsutrustning började bli bärbar. I Sverige har det pågått periodvisa inspelningsomgångar sedan flera decennier, även om det naturligtvis blir fler inspelningar fr.o.m. 1970-talet (hembygdsintressevåg + små bandspelare = glada språkarkivarier).

På Göteborgs universitets server finns SweDia, som är ett svenskt projekt med inspelade dialekter.


Den enda dialekten jag kan prata (som inte är min vanliga, jag pratar rikssvenska) är Skånska.
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Återgå till Språket



Logga in