Bristande förmåga att "hålla tråden"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bristande förmåga att "hålla tråden"

Inläggav ford » 2008-01-20 15:42:34

I sociala samanhang kommer jag ofta på mig själv med att vara dålig på att engagera mig i andras repliker, samt att "hålla den röda tråden".
Ofta tappar jag koncentrationen, vilket leder till att jag inte har riktigt koll på vad de andra har sagt, i sin tur leder det ibland till att jag säger otroligt korkade, halvt irellevanta saker, därför att jag bara uppfattat till 60-70% vad samtalet handlat om.
Samtidigt har jag ibland en förmåga att komma med egna berättelser, istället för att engagera mig i andras, då det troligtvis kräver mindre ansträngning p.g.a. mina koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter.
Jag är fullt medveten om det, men ändå har jag ett helvete med att komma tillrätta med det, och i sin tur leder det ofta till att folk tröttnar på mig..

-Skittråkigt!


-Det jag undrar är dels om fler här känner igen sig i detta, och dels vad ni som träffat mig (inte minst på helsingborgsträffen igår) har för uppfattning om mig, i relation till det här, är jag ok att umgås med även i längden?
Tyvärr är det sådan här jag är; det kan säkert bli något bättre med tiden, men helt fri från dessa problem lär jag aldrig bli... :(

/trött på att alltför ofta hamna utanför p.g.a. ovanstående
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 16:49:42

Jag känner igen det där, tyvärr känner jag inte dig, så det kan jag inte uttala mig om. De extremaste exemplena är ju när jag helt plötsligt hör läraren säga något skräckinjagande som "TIBBS! Det kan ju du svara på!" och jag inte har minsta aning om vad klassen diskuterar, då jag suttit och filosoferat i egna tankar senaste fem minuterna...

Dessutom har jag svårt att känna av huruvida folk är intresserade eller inte av vad jag säger. Normalvis brukar ju folk anpassa sina "berättelser" till hur länge lyssnarna är intresserade, något jag (och många andra aspar) inte känner av lika lätt. I synnerhet inte när det handlar om Michael Jacksons skostorlek/barns ålder/detalj av danssteg eller något annat totalt icke allmän-gångbart ämne som jag för tillfället intresserat mig av... :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 16:58:30

Jag håller helt klart med er bägge 2.

Värst är det med möten på jobbet där man helt oförberedd kan bli tvungen att komma med en kommenter och inte har en susing om vad det pratas om.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 17:03:21

Kan ni ta om det där, jag var inte riktigt med?
Ursäkta mig, jag hörde inte riktigt frågan.
Vad, frågade du mig?
etc
:oops:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Korsning morsning!:)

Inläggav mondo beyondo » 2008-01-20 17:05:10

Hahaa jag var med i ett debattprogram på 80-talet som hette Studio S, tror det var Bengt Magnusson som frågade mig vad jag tyckte och jag fick tänka efter i en evighetslång tid för att lista ut vad som hade sagts och vad jag skulle svara på, och allt visades på teevee:D

Programmet handlade om ungdomar som inte ville jobba och ungdomar som ville jobba. Jag var där som ung egen företagare I suppose. Unni Drougge var en av dem som inte ville jobba.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Bristande förmåga att "hålla tråden"

Inläggav Ensamflickan » 2008-01-20 17:06:09

ford skrev:I sociala samanhang kommer jag ofta på mig själv med att vara dålig på att engagera mig i andras repliker, samt att "hålla den röda tråden".
Ofta tappar jag koncentrationen, vilket leder till att jag inte har riktigt koll på vad de andra har sagt, i sin tur leder det ibland till att jag säger otroligt korkade, halvt irellevanta saker, därför att jag bara uppfattat till 60-70% vad samtalet handlat om.
Samtidigt har jag ibland en förmåga att komma med egna berättelser, istället för att engagera mig i andras, då det troligtvis kräver mindre ansträngning p.g.a. mina koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter.
Jag är fullt medveten om det, men ändå har jag ett helvete med att komma tillrätta med det, och i sin tur leder det ofta till att folk tröttnar på mig..

-Skittråkigt!

Kunde ha skrivit det själv...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav sommar » 2008-01-20 17:25:49

Jag känner igen mig i delar av det så till vida att jag försvinner in i min egen värld om diskussionerna blir för långa och/eller för komplicerade.(Vad gäller inte gilla långa disk. skiljer jag mig nog från många med AS.)
Jag är ingen gruppmänniska, men tycker det är ok. med en grupp som träffas över typ en fika eller en bit mat nå`n gång ibland ". Ibland räcker det med ett par -tre timmar.
För att ha AS. har jag inte mkt. problem med de sociala koderna bortsett från ögonkontakten. Det är snarast blygheten :oops: som sätter käppar i hjulet om jag träffar merrän 2-3 personer åt gången, speciellt nya människor.Är väldigt glad att jag har NT-kompisar för då tränar jag mig succesivt i de sociala reglerna/koderna.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 17:32:34

sommar skrev:Jag känner igen mig i delar av det så till vida att jag försvinner in i min egen värld om diskusionerna blir för långa och/eller för komplicerade.(Vad gällerinte gilla långa disk. skiljer jag mig nog från många med AS.)
Jag är ingen gruppmänniska, men tycker det är ok. med en grupp som träffas över typ en fika eller en bit mat nå`n gång ibland.
För att ha AS. har jag inte mkt. problem med de sociala koderna bortsett från ögonkontakten. Det är snarast blygheten :oops: som sätter käppar i hjulet om jag träffar merrän 2-3 personer åt gången.
Är väldigt glad att jag har NT-kompisar för då tränar jag mig succesivt i de sociala reglerna/koderna.


Men i morgon får jag inte försvinna in i min egen lilla värld på mötet, det är nämligen min otur att vara protokollförare.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-20 17:52:12

Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting. Det ger mig huvudvärk. Korkade människor överhuvudtaget ger mig huvudvärk. De tänker i regel känslomässigt, är nyckfulla & irrationella. Ofta framför de en poäng genom att skrika. Bevare mig...!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 18:01:25

KrigarSjäl skrev:Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting. Det ger mig huvudvärk. Korkade människor överhuvudtaget ger mig huvudvärk. De tänker i regel känslomässigt, är nyckfulla & irrationella. Ofta framför de en poäng genom att skrika. Bevare mig...!


Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-20 18:03:43

Linus_på_linjen skrev:Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.

Bland dem är det den som gapar högst & mest som har rätt. Deras dumhet är dessutom den perfekta vaccinationen mot argument.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 18:12:32

KrigarSjäl skrev:
Linus_på_linjen skrev:Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.

Bland dem är det den som gapar högst & mest som har rätt. Deras dumhet är dessutom den perfekta vaccinationen mot argument.


Du har så rätt, så rätt.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 18:16:16

Linus_på_linjen skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting. Det ger mig huvudvärk. Korkade människor överhuvudtaget ger mig huvudvärk. De tänker i regel känslomässigt, är nyckfulla & irrationella. Ofta framför de en poäng genom att skrika. Bevare mig...!


Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.


Det är en härskarteknik.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav sommar » 2008-01-20 18:19:12

Prat om ingenting är jobbigt. Folk som inte intresserar sig för något ger iaf inte mig något. Dock ska man komma ihåg att blyghet ibland är ett problem o. bör tas
hänsyn till! Jag ställer höga krav på vänner/vänskap oavsett om de är NT, har AS. eller annat och ärlighet är nr. 1 o. inget skitsnack. Utan de 2 sakerna är man ofta inte vän med mig så länge. Men, visst har jag en del överseende med folk med svårigheter av något slag. Vore ju korkat annars efter som jag själv har svårigheter (AS.) + blyghet o. kräver överseende.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 18:23:00

Ganesh skrev:
Linus_på_linjen skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting. Det ger mig huvudvärk. Korkade människor överhuvudtaget ger mig huvudvärk. De tänker i regel känslomässigt, är nyckfulla & irrationella. Ofta framför de en poäng genom att skrika. Bevare mig...!


Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.


Det är en härskarteknik.


Kan jag känna mig könsdiskriminerad då?
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav ford » 2008-01-20 18:59:41

KrigarSjäl skrev:Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting.


Håller inte med; djupa diskussioner kan vara väldigt givande, men även flams, trams och kallprat kan vara underhållande ibland, då man bara känner för att vara social och ha kul, utan att behöva anstränga sig intellektuellt.
Tidigare trodde jag att jag var mer eller mindre ensam om detta på forumet, men uppenbarligen finns det fler npf:are än jag, som kan uppskatta sådant.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 19:06:58

Linus_på_linjen skrev:
Ganesh skrev:
Linus_på_linjen skrev:[quote="KrigarSjäl"]Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting. Det ger mig huvudvärk. Korkade människor överhuvudtaget ger mig huvudvärk. De tänker i regel känslomässigt, är nyckfulla & irrationella. Ofta framför de en poäng genom att skrika. Bevare mig...!


Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.


Det är en härskarteknik.


Kan jag känna mig könsdiskriminerad då?[/quote]

På sätt och vis. Olika "mäktiga" kan använda olika härskartekniker, men med samma syfte.
Kolonialister använda härskartekniker mot de kolonialiserade.
Slavägare mot slavar.
Män mot kvinnor (sägs det).
Syftet är att så billigt som möjligt få de behärskade att hålla sig på mattan och (om än motvilligt) acceptera en assymetrisk maktrelation (assymetrisk kan beskrivas som olika stor, ojämn). Helst skall man slippa behöva utöva våld. Och gärna inte andra förtryckar-mekanismer heller. Bäst är om den förtryckte godtar sin underordning. Detta är syftet med alla härskartekniker.
Och den är ju en intressant tanke du för fram att enterna använder härskartekniker mot oss. Skall fundera på det. Tack för tipset.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Parvlon » 2008-01-20 23:11:48

Ganesh: Kan ju inte vara så ibland, men just när det tjaffsas om ingenting, så har jag fått erfarenheten att det ofta inte är någon som är intresserad av vettigt öht. Det är en slags masspsykos o de verkar mår bra i den. Bättre då att gå därifrån om man inte får ut något av det. Jag har svårt att hålla tråden, men många gånger kommer jag på mig själv att försöka helt i onödan.
Det finns väl fler idioter än vad det finns härskare ;P
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav vetej » 2008-01-21 9:12:31

Jag har skrivit mycket om det här, men tydligen är mina trådar inte lika intressanta. :P Jag föredrar halvintressanta och halvbanala pratstunder, lite skitsnack då och då är faktiskt kul. Men att ha några långdragna diskussioner när man sitter och fikar skulle jag aldrig orka med. Sådant görs på nätet isåfall.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav ford » 2008-01-21 11:20:14

vetej skrev:Jag har skrivit mycket om det här, men tydligen är mina trådar inte lika intressanta. :P Jag föredrar halvintressanta och halvbanala pratstunder, lite skitsnack då och då är faktiskt kul. Men att ha några långdragna diskussioner när man sitter och fikar skulle jag aldrig orka med. Sådant görs på nätet isåfall.


Både och, en lämplig mix av såväl skitsnack som djupare diskussioner är vad jag föredrar irl.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-01-21 11:26:32

Skitsnack och kallprat och vad vi nu kallar det kan ju betyda väldigt olika saker beroende på vilka personer man pratar med. Med vissa personer är även sådana diskussioner stimulerande och utmanande för intelligensen, även om det ytligt sett handlar om nonsens. I andra (tyvärr de flesta) fall är det däremot bara tråkiga och ointressanta diskussioner.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-21 18:16:26

Linus_på_linjen skrev:
Ganesh skrev:
Linus_på_linjen skrev:[quote="KrigarSjäl"]Det är väl inget större problem för mig, det jag har problem med är att sitta och "samspela socialt" med halvkorkade människor som inte pratar om något, som bara pladdrar på om ingenting. Det ger mig huvudvärk. Korkade människor överhuvudtaget ger mig huvudvärk. De tänker i regel känslomässigt, är nyckfulla & irrationella. Ofta framför de en poäng genom att skrika. Bevare mig...!


Och när man kommer på ett smart inlägg i deras pladder, men inte får en chans att komma med den eftersom de aldrig tystnar.


Det är en härskarteknik.


Kan jag känna mig könsdiskriminerad då?[/quote]
Nej, snarare intelligensdiskriminerad. Dumskallar försöker övervinna argument genom att skrika. Läget är kört från början.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-01-21 18:56:55

vetej skrev:Jag har skrivit mycket om det här, men tydligen är mina trådar inte lika intressanta. :P Jag föredrar halvintressanta och halvbanala pratstunder, lite skitsnack då och då är faktiskt kul. Men att ha några långdragna diskussioner när man sitter och fikar skulle jag aldrig orka med. Sådant görs på nätet isåfall.


Jo, dina trådar kan vara intressanta när du inte skriver dumma grejer som du ibland gör, fast det är du inte ensam om. Det finns fler. Dock är det ondödigt.

Just i denna tråd håller jag med dig. Långlivade diskussioner får det ofta att kännas som jag har myror i brallan. Dock kan jag delta i disk om jag behärskar ämnet + det intresserar mig o. den/de jag pratar med ligger på någorlunda samma nivå. Fast jag har svårt för långlivade disk. för om någon säger emot mig behöver jag tänka länge på vad jag ska svara o. många folk ger mig inte den möjligheten. :( (Oavsett om de är NT., har AS. eller ngt. annat).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav vetej » 2008-01-21 19:02:58

sommar skrev:Jo, dina trådar kan vara intressanta när du inte skriver dumma grejer so mdu ibland gör, fast det är du inte ensam om. Det finns fler.


Elaka eller ointelligenta? I vilket fall ber jag om ursäkt. :P

sommar skrev:Fast jag har svårt för långdragna disk. för om någon säger emot mig behöver jag tänka länge på vad jag ska svara o. många folk ger mig inte den möjligheten. :( (Oavsett om de är NT., har AS. eller ngt. annat).


Så känner jag också. Om man inte har tid på sig att formulera sig och verkligen tänka så känns det ostrukturerat. Skriftliga diskussioner är därför mer fruktbara, enligt mig. Det blir också mindre förvirrande och mer genomtänkt.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in