Brainstorm: Nya funktioner

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Titti » 2009-03-12 16:01:50

Jag önskar mig ganska mycket som tidigare har nämnts här men en sak ytterligare jag vill ha är en uppgift i marginalen om vilka speciella avdelningar man är medlem i - tex PA, NFD och/eller FF (möjligen bör det bara vara synligt för de som själva är medlemmar i den avdelningen). Då kan man snabbt se om någon har lämnat en avdelning eller kommit till så att man inte lika lätt riskerar att skriva en replik till någon som kanske inte varken kan läsa eller svara.

Sen vill jag ha en utbyggd profil där man kan berätta mycket mer om sig själv men välja vilka på forumet som skall kunna gå vidare och läsa mer, det skall inte vara öppet för alla. En möjlighet att skriva någon slags dagbok i sin profil - öppen bara för de som man har gett lov att läsa. Och möjlighet att bevaka ändringar i utvalda profiler samt nya inlägg i de dagböcker man har tillgång till att läsa i hos andra. Det skulle kunna ge utökade kontaktmöjligheter vid sidan av själva debatterandet. Syftet med forumet måste väl vara såväl diskussioner som kontaktskapande?

Vill man speciellt bevaka vad någon person skriver skall det också vara möjligt, likväl som vad som skrivs i en specifik tråd.

Vidare vill jag ha bättre möjligheter att söka och länka (inlägg), bättre möjligheter att redigera och citera och en del specifika moderatorsönskemål (som att enkelt hålla reda på när avstängningstider går ut, det gör vi manuellt nu vilket kan vara en förklaring till att vi ibland missar lite där).

Några nya avdelningar vill jag gärna se, lite omskrivna forumregler där det klarare framgår var gränsen för det tillåtna går och någon form av ändrade regler för NFD där det är ok att gå OT och att uttrycka sig inte fullt så välpolerat som i resten av forumet - men där allt inte accepteras som det i praktiken (nästan) görs idag. Jag gissar att det finns de som å det bestämdaste skulle ogilla varje begränsning av NFD men jag tycker att avdelningen i någon mån har förfelat sitt syfte. Så mycket av "fri diskussion" tycker jag personligen inte det är. Nojs och trams har sin funktion att fylla men det ryms gott och väl inom begreppet OT.

(Notera att detta är min uppfattning som forumist sånär som de specifika moderatorsönskemålen jag nämnde ovan.)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:18, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-12 17:27:00

Mycket bra förslag Titti!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-03-12 17:29:36

alfapetsmamma skrev:Mycket bra förslag Titti!


Vilket av dem? Alla? ;)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-12 17:41:47

Titti skrev:
alfapetsmamma skrev:Mycket bra förslag Titti!


Vilket av dem? Alla? ;)


Ja, typ. Alltså, helheten lät bra och vettig. Men fråga mig inte om vad jag anser i detalj, det är jag för trött för att redovisa. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-03-12 17:49:46

Jag tyckte också "typ allt" var bra.

Det här tycker jag är helt suveränt:
Titti skrev:Vidare vill jag ha bättre möjligheter att söka och länka (inlägg), bättre möjligheter att redigera och citera och en del specifika moderatorsönskemål (som att enkelt hålla reda på när avstängningstider går ut, det gör vi manuellt nu vilket kan vara en förklaring till att vi ibland missar lite där).

Några nya avdelningar vill jag gärna se, lite omskrivna forumregler där det klarare framgår var gränsen för det tillåtna går och någon form av ändrade regler för NFD där det är ok att gå OT och att uttrycka sig inte fullt så välpolerat som i resten av forumet - men där allt inte accepteras som det i praktiken (nästan) görs idag. Jag gissar att det finns de som å det bestämdaste skulle ogilla varje begränsning av NFD men jag tycker att avdelningen i någon mån har förfelat sitt syfte. Så mycket av "fri diskussion" tycker jag personligen inte det är. Nojs och trams har sin funktion att fylla men det ryms gott och väl inom begreppet OT.

(Notera att detta är min uppfattning som forumist sånär som de specifika moderatorsönskemålen jag nämnde ovan.)


Och de här banorna hade jag helt enkelt inte tänkt mycket i, men tycker preliminärt låter bra:
Utom en risk för mannamån; men hur det fungerar på andra sajter vet jag inget om. Vet någon annan?
Titti skrev:[...] en sak ytterligare jag vill ha är en uppgift i marginalen om vilka speciella avdelningar man är medlem i - tex PA, NFD och/eller FF (möjligen bör det bara vara synligt för de som själva är medlemmar i den avdelningen). Då kan man snabbt se om någon har lämnat en avdelning eller kommit till så att man inte lika lätt riskerar att skriva en replik till någon som kanske inte varken kan läsa eller svara.

Sen vill jag ha en utbyggd profil där man kan berätta mycket mer om sig själv men välja vilka på forumet som skall kunna gå vidare och läsa mer, det skall inte vara öppet för alla. En möjlighet att skriva någon slags dagbok i sin profil - öppen bara för de som man har gett lov att läsa. Och möjlighet att bevaka ändringar i utvalda profiler samt nya inlägg i de dagböcker man har tillgång till att läsa i hos andra. Det skulle kunna ge utökade kontaktmöjligheter vid sidan av själva debatterandet. Syftet med forumet måste väl vara såväl diskussioner som kontaktskapande?

Vill man speciellt bevaka vad någon person skriver skall det också vara möjligt, likväl som vad som skrivs i en specifik tråd.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-03-12 19:07:35

Zombie skrev:Den som vill ha ett medicincensurerat forum ombedes vänligen söka sig ett annat.
Det här ska ha åsiktsfrihet. (Men, enligt min mening, begränsat utrymme för tjafs.)


Åsiktsfrihet? Nej du, där misstar du dig. Att kalla medicinmånglare vid rätt namn kallas för personangrepp och renderar varningar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-12 19:16:45

rdos skrev:Åsiktsfrihet? Nej du, där misstar du dig. Att kalla medicinmånglare vid rätt namn kallas för personangrepp och renderar varningar.


Kallar du läkare för medicinmånglare så är väl alla månglare av nåt (eller önskar de fick vara det). Du quiz-månglare till att börja med.

Måste du uttala dig så himla drastiskt och nedlåtande, bara för att nån är läkare? Alla läkare behöver väl inte vara onda eller värda att få skit för att kanske nån, några eller många varit det i ditt liv?

Eller är det nåt personligt mot Docfrasse? Kan du behålla det för dig själv då?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nallen » 2009-03-12 21:21:58

Inger skrev:Jag vill ha längre redigeringstid, så slipper vi perfektionister bli stressade av de där alldeles för korta 15 minuterna, eller må dåligt av att man inte hann ändra små förargliga missar.

Jag tycker i.s.f. att man måste hitta på nåt sätt att hindra folk att editera ett inlägg som någon annan redan kommenterat. Faen vet hur det skulle gå till bara när man inte vet vilket inlägg en kommentar hör till.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-03-12 21:29:26

Hmmm... mycket av det Titti beskriver ovan sprider såvitt jag kan känna en unken community-lukt. Gå med på luderstorm eller fecesbook istället.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Titti » 2009-03-12 21:36:10

nallen skrev:
Inger skrev:Jag vill ha längre redigeringstid, så slipper vi perfektionister bli stressade av de där alldeles för korta 15 minuterna, eller må dåligt av att man inte hann ändra små förargliga missar.

Jag tycker i.s.f. att man måste hitta på nåt sätt att hindra folk att editera ett inlägg som någon annan redan kommenterat. Faen vet hur det skulle gå till bara när man inte vet vilket inlägg en kommentar hör till.


Idag är det så att om någon editerar ett inlägg som någon svarat på så skrivs det automatiskt in längst ner att det är ändrat, annars inte.

Jag hjälper gärna till med att korrigera sådant som inte hanns med inom de femton minuterna om jag får en anmälan om det! ;)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2009-03-12 21:39:49

nallen skrev:Hmmm... mycket av det Titti beskriver ovan sprider såvitt jag kan känna en unken community-lukt. Gå med på luderstorm eller fecesbook istället.


Varför?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2009-03-12 21:43:34

Titti skrev:Idag är det så att om någon editerar ett inlägg som någon svarat på så skrivs det automatiskt in längst ner att det är ändrat, annars inte.

Hur bär sig forumet åt för att veta att nån kommenterat ett inlägg om man inte tryckt på citera-knappen?

Titti skrev:Jag hjälper gärna till med att korrigera sådant som inte hanns med inom de femton minuterna om jag får en anmälan om det! ;)

Vilket är frid och fråjd så länge det inte förändrar sakinnehållet i inlägget.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-03-12 21:44:25

Titti skrev:
nallen skrev:Hmmm... mycket av det Titti beskriver ovan sprider såvitt jag kan känna en unken community-lukt. Gå med på luderstorm eller fecesbook istället.


Varför?

Hur menas?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Mats » 2009-03-12 21:58:28

nallen skrev:
Mats skrev:Att du tycker att behovet att diskutera modereringar finns här och nu tycker jag tyder på att samma behov kan komma att finnas även i framtiden.

Men snälla människa, jag diskuterar för helvete ingen specifik moderering här.

Det är precis det du gör. I ditt första inlägg i den här tråden diskuterar du en specifik moderering som gav rdos en varning. Jag har citerat det förut i den här tråden men det är kanske bäst att jag upprepar det...
nallen skrev:Det Savanten Svante och Titti klassat som personangrepp här i tråden om Tydligare forumregler? tycker jag är rent larv.


Inger skrev:Mats kanske är på nöjestjafshumör? :wink:

Nej verkligen inte. Jag försöker påvisa att det kan finnas behov av att diskutera modereringar och använder nallens diskuterande av en specifik moderering för att styrka det.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2009-03-12 22:06:49

nallen skrev:Hur bär sig forumet åt för att veta att nån kommenterat ett inlägg om man inte tryckt på citera-knappen?

Om det finns något inlägg i tråden som är postat efter det inlägg man editerar räknar forumet det som en kommentar till det editerade inlägget (vilket det iofs inte behöver vara).
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-03-12 22:16:26

nallen skrev:
Titti skrev:
nallen skrev:Hmmm... mycket av det Titti beskriver ovan sprider såvitt jag kan känna en unken community-lukt. Gå med på luderstorm eller fecesbook istället.


Varför?

Hur menas?


Jag menar - vilken skada skulle det göra om det finns en möjlighet för de som vill att berätta mer om sig själva på det sätt de vill för dem de vill?

Det innebär ju inget tvång för någon som inte vill att göra något alls av detta.

Du skulle alltså kunna fortsätta att skriva precis som tidigare och lämna tilläggsfunktionerna åt dem som vill ha dem. Varför stör det dig?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2009-03-13 0:16:40

nallen skrev:
Titti skrev:Jag hjälper gärna till med att korrigera sådant som inte hanns med inom de femton minuterna om jag får en anmälan om det! ;)

Vilket är frid och fråjd så länge det inte förändrar sakinnehållet i inlägget.


Självfallet. Jag tänker nu närmast på saker som stavfel, oklara syftningar och liknande. Något ord som falit bort eller blivit felskrivet kan förändra ett inlägg näst intill oigenkännlighet.

Jag ändrar aldrig inlägg så att sakinnehållet blir annorlunda om det inte rör sig om ovanstående. Och jag gör det gärna så snart någon anmäler det.

För övrigt tar jag (på förekommen anledning) gärna bort tomma inlägg, dubbel- och trippelposter också, om någon uppmärksammar mig på det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-03-13 2:18:19

Jag tycker det är rätt jobbigt att besvära någon moderator med sådana småsaker. Skulle hellre vilja kunna göra det själv, särskilt som det kan dröja innan man får hjälp med korrigering eftersom även moderatorer måste få sova och ha ett liv utanför forumet. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JOR » 2009-03-13 7:34:38

Småsakerna är de som inte tvingar oss att tänka efter vad som är rätt eller fel agerande.

Stavfel, dubletter osv är åtgärdade per ryggmärgsreflex. Personangrepp som bara är personangrepp för anmälaren är ett helvetiskt svårt beslut.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav nallen » 2009-03-13 23:10:43

Mats skrev:
nallen skrev:jag diskuterar för helvete ingen specifik moderering här.

Det är precis det du gör. I ditt första inlägg i den här tråden diskuterar du en specifik moderering som gav rdos en varning.

Nej.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-03-13 23:13:38

Titti skrev:vilken skada skulle det göra om det finns en möjlighet för de som vill att berätta mer om sig själva på det sätt de vill för dem de vill? ... Varför stör det dig?

Då blir det ju ännu mer gullande bakom kulisserna. Mindre diskussion och mer kramdagis => dåligt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Mats » 2009-03-13 23:22:38

nallen skrev:
Mats skrev:
nallen skrev:jag diskuterar för helvete ingen specifik moderering här.

Det är precis det du gör. I ditt första inlägg i den här tråden diskuterar du en specifik moderering som gav rdos en varning.

Nej.

Jo.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-03-14 0:03:18

nallen skrev:
Titti skrev:vilken skada skulle det göra om det finns en möjlighet för de som vill att berätta mer om sig själva på det sätt de vill för dem de vill? ... Varför stör det dig?

Då blir det ju ännu mer gullande bakom kulisserna. Mindre diskussion och mer kramdagis => dåligt.


Vad får dig att tro att inte människor här på forumet redan har personliga kontakter med varandra och varför skulle det innebära ett hot mot diskussionerna här?

Jag tycker det låter lite som att du vill att allt skall ske inför öppna ridåer för att du säkert skall veta vad som sägs och inte i alla lägen. Du har många gånger här framfört din bestämda åsikt att allt ska ske enligt fastställda spelregler, särskilt när det gäller relationer människor emellan. Med det i bakhuvudet kan jag gott förstå om det bär dig emot att inse att människor här redan har kontakter sinsemellan på helt andra villkor.

Många människor är emellertid inte sådana att de vill tala öppet med alla om allting. Säkerligen gäller det dig också när det gäller mer personliga saker. Att inte ge dem möjligheten att få verktyg att göra det mer och på ett enklare sätt tycker jag är missunnsamt - "om inte jag kan/vill/har någon att ha kontakt med så skall ingen annan få det heller".

Jag vet inte om jag har rätt men så låter det för mig.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Parvlon » 2009-03-14 3:39:52

Jag eftersöker en wapversion av forumet, googles 'konverterare' fungerar inte alls som jag vill. Har ej läst hela tråden av den orsaken.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in