Bra länkar och program till din dator!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Iridia » 2011-11-08 17:17:38

Toppen, tack för svaret!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Cheynas » 2011-11-08 17:28:35

Läste igenom allt, insåg att jag har en del att tillägga.
  1. Notepad++
  2. Avast Antivirus
  3. Process Hacker
  4. TeamViewer

Samt en hel del jag är osäker om jag får dela med mig av.
"Tech-support" och "Hacking" överlappar ibland.

Och angående frågan om vilken webbläsare man skall använda. [Bildlänk]
Har alltid föredragigt den tysta typen ^.^
Cheynas
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-08-07
Ort: Luleå

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Iridia » 2011-11-21 2:27:56

Har just laddat ner Media Monkey. http://www.mediamonkey.com/

Äntligen ett musikbiblioteksprogram för windows som inte sabbar min egen sortering, och som dessutom låter en redigera taggar, hitta taginfo, normalisera ljudnivån mellan olika låtar, göra spellistor, bränna och mycket mer. Dessutom spelar den upp media blixtsnabbt och måste inte hålla på och fundera en stund först, och ändå hinner den med att softa övergången från en låt till en annan om man ändrar spår mitt i uppspelningen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav barracuber » 2011-11-30 22:44:48

Iridia skrev:Har just laddat ner Media Monkey. http://www.mediamonkey.com/

Äntligen ett musikbiblioteksprogram för windows som inte sabbar min egen sortering, och som dessutom låter en redigera taggar, hitta taginfo, normalisera ljudnivån mellan olika låtar, göra spellistor, bränna och mycket mer. Dessutom spelar den upp media blixtsnabbt och måste inte hålla på och fundera en stund först, och ändå hinner den med att softa övergången från en låt till en annan om man ändrar spår mitt i uppspelningen.


Tack för tipset, ska kollas upp! Har just fått igång Windows 7 i Boot Camp på min Macbook. Det tog en himlans lång tid av krångel, svett och trial and error -- närmare bestämt 7 dagar! Men nu är W7 på plats och jag gillar den skarpt, MS (hittar inte dollar tecknet) har verkligen skärpt till sig efter Vista-fiaskot.

Har som hastigast testat Windows Media Player 11 och tycker den verkar väldigt bra. Vissa funktioner bättre än iTunes, andra sämre. Att rippa CD går som en dans, man kan välja flera olika format. Nästa test är ifall WMP kan läsa mitt iTunes Library rätt av och rent av importera albumen. Det borde fungera eftersom ett iTunes Library egentligen bara är en samling kataloger organiserade per artist och album. Man antagligen importera in i WMP liksom i iTunes för att det ska hamna rätt och det kan ta sin tid att importera över 1000 album...jag befarar nämligen att man måste importera varje album manuellt 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav barracuber » 2011-11-30 22:51:24

Glad att jag äntligen hittat ett alternativ till Daemon Tools på Windows. Inte för att det direkt är något fel på Daemon Tools men den är bökig att installera och använda tycker jag, dessutom var det extremt svårt att hitta en version för Windows 7.

Det program jag hittat heter Alcohol 52% Free Edition. Jag kände till Alcohol (de gör även brännprogram) men inte att de hade gratisversioner. 52% är superenkelt att komma igång med, mer standardiserat i användandet och därmed enklare än Daemon Tools.

Tilläggas bör att på Macplattformen behövs den här typen av program öht inte - virtualisering av imagefiler är inbyggt i OS X!! :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav barracuber » 2011-11-30 23:06:47

Alla som kör webbläsaren Chrome och som hittills ratat Gmail pga den riktade reklamen kan nu andas ut! Nu finns Chrometillägget Ad Remover and Better UI for Gmail - som dels har en massa UI-förbättringar och dels tar bort den riktade reklamen. En snabb test på mitt gmailkonto visade att åtminstone de annonser jag brukar se inte längre var där.

Undrar hur mycket intäkter Google går miste om pga detta.... :roll: 8)

Ifall det finns något liknade till andra läsare har jag inte kollat upp. Kör iofs mest Chrome.

EDIT: PÅ tal om Chrome kan jag även rekommendera dess Synkfunktion. Man synkar sina inställningar, bokmärken, tillägg mm till sitt googlekonto så att man får exakt samma miljö oavsett vilken dator man använder.
Syncing across multiple computers - This article applies to Google Chrome on Windows, Mac, Linux, and Chrome OS.
(Även Firefox och Opera har sina motsvarande synkfunktioner).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Vampire » 2011-12-02 21:50:25

Jag vill tipsa om Greenfish Subtitle Player http://www.freewarefiles.com/Greenfish-Subtitle-Player_program_59499.html. Det är ett program som är superenkelt att använda för att lägga till undertexter till streamade filmer. Undertexterna hämtar man enkelt från t.ex. http://www.undertexter.se, sen öppnar man dem i Greenfish och placerar det transparenta fönstret med texten över filmen. Klart :-)Happy
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 1:12:05

Astronomi

För alla er som navelskådande skådar uppåt och utåt finns programmet Stellarium. Det visar stjärnhimlen från den plats du befinner dig (via en lista eller genom att ange koordinater). Otroligt bra och informationsrikt program som kan anpassas från nybörjarnivå till astronomiedoktorochsupernovaletare-nivå.

Google Earth i all ära, men det rör ändå bara jorden. Celestia är Google Earth för rymden, ett interaktivt planetarium där du kan färdas mellan stjärnorna. Ta på dig Spock-öronen och testa själv.

Båda programmen har öppen källkod och kostar inte ett vitten.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Miche » 2011-12-23 1:40:33

Google Earth funkar även för rymden! Se här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 1:47:59

Miche skrev:Google Earth funkar även för rymden! Se här!

Det går inte att jämföra på ett bra sätt. Celestia är specifikt framtaget för uppgiften. Google apar efter, men gör det dåligt.
Senast redigerad av Lakrits 2011-12-23 1:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Miche » 2011-12-23 1:50:29

Lakrits skrev:Det går inte att jämföra.

Det var just det du gjorde...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Lakrits » 2011-12-23 1:52:32

Miche skrev:
Lakrits skrev:Det går inte att jämföra.

Det var just det du gjorde...

Ja, och det borde väl ge dig en aning om vilket av programmen som bäst hanterar astronomi. (Pst, det är inte Google Earth.)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Lakrits » 2012-01-02 4:00:21

Barracuder har nämnt det i ett par trådar, så då passar jag på att skriva om det. Vad då? undrar ni. Jo, lösenordskassaskåpet

KeePass

Bild

KeePass är ett litet program där du kan lagra dina lösenord, kontokortsuppgifter och annat hemligt i en eller flera starkt krypterade databaser.

Databasen kan göras mer eller mindre svår att öppna. För åtkomst finns alternativ för huvudlösenord (obligatoriskt) samt för nyckelfil och/eller Windows-kontouppgifter. Lösenord + nyckelfil innebär t.ex. att man måste tillhandahålla sitt huvudlösenord i kombination med en liten fil som kan förvaras var man vill, t.ex. på en USB-pinne. På så sätt försvårar man för utomstående om de skulle vilja bryta sig in i databasen.

Programmet finns i två versioner, 1.x och 2.x. 1.x vänder sig till personer med äldre datorer och personer som vill ha ett lättviktigt, bärbart program. 2.x. är den version som nog passar de flesta, d.v.s. de som vill ha ett lite mer sofistikerat och modernt program, på en dator med .NET- eller Wine-ramverk.

Originalprogrammet är för Windows, men på KeePass hemsida finns länkar till porterade versioner för bl.a. Mac, *nix och smarttelefoner. Det finns också en samling insticksmoduler som man kan installera för att utöka programmets funktionsuppsättning. Det går även att hämta språkfiler för ett stort antal språk, däribland svenska.

De stora fördelarna med KeePass framför en del andra liknande program är:

1. Öppen källkod och helt gratis.
2. Båda versionerna, 1.x och 2.x, har välskötta och uppdaterade svenska språkfiler.
3. Ett mycket trevligt och aktivt utvecklarlag som svarar på supportfrågor.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Lakrits » 2012-01-02 4:20:00

Ibland vill jag slänga filer eller mappar, men möts av ett argt meddelande som talar om att jag minsann inte kan göra det, eftersom filen/mappen är öppet i något annat program. Samma sak kan hända när jag vill öppna en fil eller stänga av datorn.

Lösningen heter Unlocker.

Bild

Unlocker är ett gratisprogram som lägger till en post i din snabbmeny (s.k. högerklicksmeny; se ovan). Högerklicka på filen du vill ta bort/låsa upp och välj Unlocker i menyn. En ruta (se nedan) kommer upp med ev. låsta filer och knappar för att låsa upp enstaka filer eller allihop på samma gång.

Bild

Mycket lättanvänt och smidigt program som verkligen rekommenderas.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Lakrits » 2012-01-02 17:49:42

Jag har tagit fyra skärmbilder av hur Stellarium (se ovan) ter sig på min dator med olika inställningar på eller av. Klicka på länkarna för att se dem.

Skärmbild 1

Skärmbild 2

Skärmbild 3

Skärmbild 4
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav barracuber » 2012-02-18 18:01:59

http://www.printfriendly.com/

Smidigt sätt att få en avskalad version för utskrift där texten är i centrum, inte grafiken.

Antingen går man till adressen ovan och matar in en URL.

Eller så skaffar man deras bookmarklet vilket är en knapp man kan placera i sin webbläsaren meny/verktygsrad.
printfriendly.JPG


Självklart finns det många andra liknande verktyg och tjänster för smidig printing, jag har inte testat alls många men printfriendly.com är en av de som verkar enklast att komma igång med.


:idea:
Tipsar även om ett sätt att läsa webbsidor enklare genom en liknande avskalningsteknik som tar bort distraherande element: Clearly. Jag har den som ett tillägg till Chrome. Tror att man måste använda Evernote för att kunna spara ned sidorna nånstans.
Länk till Clearly (Chrometillägg)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav kuj kuj » 2012-02-20 18:50:51

jag söker efter ett riktigt bra och enkelt
hem side program.
kan ej html men vill gärna ha en hemsida
kuj kuj
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-02-07

Re: Beroende

Inläggav Iridia » 2012-03-03 0:30:20

weasley skrev:
Miche skrev:Det tråkiga med tv3play, tv4play och kanal5play är att de kör reklam.

Har du Firefox och Adblock som tillägg så visas ingen reklam, nej.

Funkar bara i FF dock. Ni andra får se på reklam och skryta över hur bra era läsare är.

Provar att kolla på ett program på TV3Play i FF. Lika mycket reklam som vanligt. När jag väljer att blockera manuellt så kan jag inte se på programmet heller. Gör jag något fel?


mnordgren:

Denna diskussion kommer ursprungligen från denna tråd: post711879.html#p711879
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Beroende

Inläggav weasley » 2012-03-03 19:08:39

Jag har installerat Fanboy's List (Swedish) så det kan ha att göra med ditt filter.

Adblock Plus heter min extention.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Beroende

Inläggav plåtmonster » 2012-03-03 19:20:26

@Iridia, Se till att tillåta flash samt ev får du blockera sak för sak.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Beroende

Inläggav Miche » 2012-03-05 2:29:02

weasley skrev:Jag har installerat Fanboy's List (Swedish) så det kan ha att göra med ditt filter.

Adblock Plus heter min extention.

Tack för tipset, fungerar alldeles utmärkt... i Google Chrome.

Installera Adblock Plus och klicka sedan här och välj under Regional Lists alternativet Swedish.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Kimmelie » 2012-03-15 17:27:14

Jag har lyckats missa de senaste inläggen i den här tråden... Så det är Adblock Plus som gör att det inte varit nån reklam på TV3Play sista tiden. Jag som trodde det var de på TV3 som blivit så generösa... Men jag har inte lagt till nåt annat filter än Easylist.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Parvlon » 2012-03-15 17:37:29

Privoxy tar bort den mesta skiten för mig, även i flashfilmer. Många reklamlänkar brukar ha liknande adresser. T.ex ad.x.x Har för mig att man kan importera easylist-filter's oxå. Har ej testat Tv3 dock.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bra länkar och program till din dator!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-31 21:09:21

Bra supportforum för er som använder OpenOffice eller LibreOffice. Visserligen på danska men... :)

http://www.oooforum.dk/
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till IT-forum



Logga in