Bostadstillägg och hyresvärdars krav på betalningsförmåga

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bostadstillägg och hyresvärdars krav på betalningsförmåga

Inläggav Taggbart » 2011-09-11 20:44:46

Jag har stora svårigheter att planera mitt liv då ingen i den kommun jag bor förstår eller vill förklara reglerna för bostadstillägg för sjukpensionär när man söker bostad i kommunens allmännytta.

Någon här kanske vet råd?

Alltså, efter ha klarat av studier, värnplikt, varit utlandsoldat, högskolestuder,
karriär i näringslivet med god lön, blev jag aspergare efter några år som sjukskriven för utbrändhet (utmattningsdepr.), detta just innan sjukföräkringssystemet ändrades 2008.

Jag är i 30 års åldern och har ca 200 000 kr / år i sjukpension.

Enligt FK är min ersättning mkt säker, man menar att mot bakgrund av den dokumentation som finnns är jag en av de absolut sista som skulle kunna omprövas, detta då jag varken är sjuk eller oarbetsför, utan ersätts för att jag gjort långt mer för att ta mig fram i samhället än vad någon kan kräva. Nu är det min tur att göra vad jag vill med återstoden av mitt liv, fokusera på vänner och privatliv, bilda familj, bo utomlands (ja, Thailand, utanför EU är ok).

FK menar t.o.m. att det är något med grundlagen. Att deras beslut att ersätta mig utan att ompröva vore olagligt att ändra.

Jag bor i huvudstaden och har lång kötid i den allmänna bostadskön. När jag undersöker hur hyresvärdar bedömmer betalningsförmåga blir jag förskräckt.

Alltså, enl. förmedlingen tycker hyresvärdar hyran ej får överstiga 1/4 del av månadsinkomsten.
Jag har ca 12000 / mån, eft. skatt, alltså är jag god för 3000 i månadshyra. Vidare godkänner
inte värdar bostadstillägg som betalningsförmåga, såvida man inte är ålderspensionär över 65.
Detta säger bostadsförmedlingen med bestämdhet.

Alltså, jag kan inte välja bostad som jag utan rätt till bostadstillägg inte skulle tro mig ha råd med i längden.

Finns det någon här som har råd att ge?

Jag tror förmedlingens uppgifter är korrekta, men att jag som LSS 1 normalt inte förväntas lösa sådant här själv via bostadsförmedling, utan förväntas gå via soc och landstinget. (som jag inte har någon kontakt med sedan beslutet togs, jag vill inte heller ha med dem att göra)

Självklart kan det väl inte stämma jag bara är ok för 3000 i hyra. Men jag måste veta hur det fungerar, så att jag kan planera mitt liv. Hur ska jag göra med mitt liv, träffa partner, bilda familj o.s.v.

Som det ser ut, tycker jag mig har råd med ca en 3:a med ca hyra 5000-6000, utan att behöva bostadstillägg. Men då marknadshyror i små steg införs kommer jag med tiden garanterat ha behov av och ha rätt till bostadstillägg.

Alltså, påståendet från förmedlingen är att eftersom det varit så mkt skriverier om nya sjukersättningssystemet i media tror inte värdar längre att bostadstillägg för sjukpensionär
är varaktigt garanterat, då sjukersättningarna är tidsbegränsade eller riskerar omprövas.

Men är det verkligen möjligt att t.ex. allmännyttiga kommunala bolag (som ju ägs av kommuner, styrs av politiker!) kan ha missat att sjukpensionärarna i media är särskild utvalda av välvilliga vänster-journalister som vill klaga på alliansen?

Delar av verkligheten underlåter man att skildra, då den inte är misskrediterande för alliansen. Jag tänker på mig själv och andra som har "rätt" diagnos, samt beslut innan juli 2008. Vi gynnas ju av alliansen. Jag menar, t.ex. rätten att arbeta, studera och ändå vara sjukersatt, man får tjäna upp till ca 45 000 året innan ersättningen sänks.

Det här är ett svårt dilemma för mig. Är jag bara god för 3000 i hyra, blir jag tvungen att för all framtid undvika sverige. I alla länder utanför norden är levnadskostnaderna, hyror, bostadspriser m.m. så låga att jag bara genom att flytta till t.ex. Tyskland skulle dubbla min levnadsstandard.
För att inte tala om t.ex. Thailand, Sydafrika, Phillipinerna o.s.v. (som varaktigt sjukersatt får man pensionärsvisum, uppehållstillstånd).

Är mkt svårt för mig att förstå, är det verkligen möjligt att jag behöver emigrera för att kunna
hyra bostad dyrare än 3000 kr månaden?

Då jag har starkt soc. anknytning till orten och då de centrala ettor jag har kötid för kostar minst 4000, 5000, 6000 kr så har jag samma dilemma oavsett om jag vill hyra fler rum billigare i förorten eller etta alt. mindre tvåa centralt. (det fall bostadstillägg bara ok för t.ex. ett rum per boende)
Taggbart
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-09-11

Re: Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-11 22:54:34

Hej!

Ja, det är svårt i Stockholm vet jag. Men varför kan inte bostadstillägget räknas in? Inkomst som inkomst, du har din förtidspension och ditt bostadstillägg fram till dess du är 65 år, sen har du ålderspension och bostadstillägg. Begriper inte detta.

Hoppas någon som kan mera svarar i tråden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav aspiemelly » 2011-09-11 23:45:34

Jag fick förslaget en gång av en anställd vid ett finare hyresbolag där jag bor att skriva ett "säljbrev" ang detta med bostadtillägget. Typ förfelar med att välja mig mot en anställd. Ex: den anställde har som bäst x mån a-kassa vid arbetslöshet. Jag är garanterad inkomst samt 91% av hyran i 3 år (el permanent för sjukpensionär).
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav atoms » 2011-09-12 11:31:17

aspiemelly skrev:Jag fick förslaget en gång av en anställd vid ett finare hyresbolag där jag bor att skriva ett "säljbrev" ang detta med bostadtillägget. Typ förfelar med att välja mig mot en anställd. Ex: den anställde har som bäst x mån a-kassa vid arbetslöshet. Jag är garanterad inkomst samt 91% av hyran i 3 år(el permanent för sjukpensionär).


Intressant tips!

Jag tror att den högsta hyran som man kan få 91% bostadstillägg till är 5000 kronor (lite osäker - det kan vara 5500 kronor).

FK vill ju få in ens årliga inkomst, även utbetalningar från försäkringar, samt om man har sparkapital. Vad jag har förstått har sparakapital inte särskilt stor påverkan på bostadstilläggets storlek.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav Taggbart » 2011-09-12 14:33:45

Är tveksam till att förtydliga omständigheterna, ett säljbrev. Däremot har jag sålt in situationen till min bank, som menar att vid månadsavgift 1000 kr är min inkomst a 16 000 kreditvärdig (betalningsförmågan) för 600 000 vid 8% beräkningsränta, oaktat eget kapital, egen insats. Alltså, jag behöver lämna länet för att finna mer än källarlokal 20 m2 för min köpkraft på bostadsrättsmarknaden.

Vad jag förstår, när jag hört mig för hos en privat fastigsägare (i annan stad) som finns i min bekantskapskrets, så är asperger en av de diagnoser som är mest avtändande för hyresvärdar, endast Tourettes av varianten akustiska tics är värre.

I övrig är psykisk sjukdom mindre jobbigt, då dessa kan tvångsomhändertas på ett annat sätt. Men Asperger och Tourettes är svåra att vräka då hyresnämden inte har rätt att kräva medicinsk utredning, åklagare kan inte åtala någon för ett handikapp och socialförvaltningen är enl. lag tvungen att göra allt i sin makt för att undvika vräkningar av de som omfattas av LSS.

Asperger förnippas med tvångshandlingar av sorten städa lägenheten, flytta möbler mitt natten, maniska människor som hotar grannar för inbillade störningar och som ej kan göras ansvariga då beteendet kan skyllas på ett funktionshinder i kontakt med t.ex. polisen, förneka om hyresnämden skulle fråga. I övrigt sekretessbelagt.

Så, att förklara funktionshinder och hur det påverkar varaktigheten i försörjning är något som kan vara ett no-no i kontakt med värdar.
Taggbart
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-09-11

Re: Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav kullan » 2011-09-12 15:26:59

Ännu ett bevis på att samhället ser oss som parasiter och helst vill utrota oss.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav Zima33 » 2011-09-12 23:44:30

Taggbart du kan väl söka bostad hos privata hyresvärdar? Eller be LSS-handläggare om hjälp.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Bostadstillägg, hyresvärdar

Inläggav Tiblan » 2011-09-13 7:36:53

kullan skrev:Ännu ett bevis på att samhället ser oss som parasiter och helst vill utrota oss.


Får mig att tänka på Aftonbladets kampanj "Vi gillar olika". Jo pyttsan....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in