Bostadstillägg när man bor hos föräldrar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bostadstillägg när man bor hos föräldrar

Inläggav Allinette » 2017-01-24 13:06:10

Hej. Jag är ny här. Jag har en fundering men vet inte om jag är i rätt forum. Min dotter på 20 år har precis fått sin aktivitetsersättning godkänd. Hon bor fortfarande hemma och jag undrar om någon vet om hon kan söka bostadstillägg även om hon bor hemma hos oss. Vi har låga inkomster och har bostadsbidrag. Hur räknas det ut isf?
Allinette
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-01-24

Bostadstillägg när man bor hos föräldrar

Inläggav johan88 » 2017-01-24 18:04:34

Jag hade bostadstillägg när jag bodde "hemma". Eftersom vi då var tre vuxna i hushållet räknades bostadstillägget utifrån en tredjedel av totala boendekostnaden.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Bostadstillägg när man bor hos föräldrar

Inläggav Allinette » 2017-01-24 18:09:46

Tusen tack för svar :) men det borde påverka vårt bostadsbidrag då? Ska prova och ansöka iaf. Man kan ju söka nu när aktivitetsersättning är beviljad, den gick ju ansöka tre månader bakåt. Gäller bostadstillägg också från samma tid bakåt?
Allinette
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-01-24

Bostadstillägg när man bor hos föräldrar

Inläggav johan88 » 2017-01-24 18:53:03

Ja, den andel som dottern får bostadstillägg för borde ni inte kunna få bostadsbidrag för också.
Vad jag minns så gick det att få bostadstillägg retroaktivt på samma sätt som aktivitetsersättningen men se upp med bostadsbidraget för det kanske då behöver justeras retroaktivt, alltså att ni behöver betala tillbaka en del.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Bostadstillägg när man bor hos föräldrar

Inläggav ankhh » 2017-01-24 18:57:18

Allinette skrev:Tusen tack för svar :) men det borde påverka vårt bostadsbidrag då? Ska prova och ansöka iaf. Man kan ju söka nu när aktivitetsersättning är beviljad, den gick ju ansöka tre månader bakåt. Gäller bostadstillägg också från samma tid bakåt?

Ja, Man kan få bostadstillägg från och med samma månad som man fick sjukersättning eller aktivitetsersättning.

Hämtat från https://www.forsakringskassan.se/privat ... llagg_lank, där finns svar på fler frågor (inklusive den om bostadstillägg för den som bor hemma hos föräldrarna). :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in