Börja träna boxning?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Börja träna boxning?

Inläggav Richard » 2023-08-18 9:37:12

Jag såg en boxningssäck på loppisen för 150 kr, men jag köpte den inte eftersom jag trodde den skulle bli för svår att montera i taket. Sen ändrade jag mig o körde tillbaka till loppisen för att köpa den, men då var den borta... :(

Hursomhelst blev jag alltmer sugen på att lära mig boxas, så när jag städade så hittade jag en massa textilier som jag egentligen skulle slänga, men med hjälp av en Biltema-påse, så byggde jag något som liknade en boxningssäck, borrade ett hål i taket, satte i plugg o skruv med krok i. Det funkade! Men den var alldeles för lätt...

Boxningssäck 1.jpg

Den for runt i rummet o höll på att slå omkull datorer o sånt... Till sist brast den, det visste jag att den skulle göra då den bara hängde i tejpen. Men jag skulle ändå förbättra den.

Så tog jag en GeKå:s-påse (samma material som den andra), lade i lite blyvikter, givetvis inlindat i textilierna så man inte slår direkt på det. Tejpade ihop det med silvertejp, samt knöt rep om den. Den blev helt ok!

Boxningssäck 2.jpg

Sen hittade jag ett par boxhandskar på en annan loppis som jag köpte. Det är ganska avkopplande att slå på säcken, jag är förvisso inte det minsta aggressiv av mig (till skillnad från för 10-12 år sen), men det känns ändå bra.

Kanske man skulle satsa på boxning? Jag tror aldrig jag kan lära mig annan kampsport, då jag är för klumpig för att kunna göra karatesparkar o sånt. Men jag gick på jiujitsu som barn. Men där förekommer inte sparkar o slag.

Säcken väger nu ca 15-20 kg, men jag ska köpa mer bly o lägga i den så den blir ännu tyngre, eller om jag hittar en riktig säck. Kroken håller ännu, det var en liten krok, ca 1,5 cm i diameter, men brister den så borrar jag ett större hål med större plugg o krok.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Börja träna boxning?

Inläggav Solblomma » 2023-08-18 10:02:44

Richard skrev:Säcken väger nu ca 15-20 kg, men jag ska köpa mer bly o lägga i den så den blir ännu tyngre

Min son har lagt stenar i mitten av sin boxningssäck. De ligger i en lång, smal påse inuti den stora säcken. Fungerar jättebra och är billigare än att köpa bly. :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Börja träna boxning?

Inläggav Lynx-66 » 2023-08-18 10:02:58

Du kan också testa att ha ett kraftigt gummiband fäst under säcken och ner till en tillräckligt tung vikt på golvet, så dämpar du också svängningarna.
Helst fast fäste i golvet, men man vill ju inte borra där.

Ropade in en stor säck på Tradera skitbilligt, men den ligger i förrådet och fästet undertill var av, så kunde inte dämpa min.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Börja träna boxning?

Inläggav Richard » 2023-08-19 6:56:48

Solblomma skrev:
Richard skrev:Säcken väger nu ca 15-20 kg, men jag ska köpa mer bly o lägga i den så den blir ännu tyngre

Min son har lagt stenar i mitten av sin boxningssäck. De ligger i en lång, smal påse inuti den stora säcken. Fungerar jättebra och är billigare än att köpa bly. :-)Happy

Ja just det, sten går lika bra som bly, det är väl sand i de man köper?

Jag har också tänkt på att köpa konstläder o klä in den i. Vi har sytillbehör för läder på min sysselsättning.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Börja träna boxning?

Inläggav nomemorytoday » 2023-08-20 3:12:27

Richard, säckar i all ära. Samma som att träna (boxning).

Du verkar ju lägga manken till runt hur man kan / bör / skall påverka atomer. Man blir inte jihad / terrorpjös bara för det.

Dvs finns en genuint önskan att boxas, handlar det oftast om en säck, eller montage av. Möjligtvis ett hopprep, plus kost,jävlarenamma, kondition och sömn.

Möjligtvis kontinuitet också.

Sa grandiosa narciclownen.

Kör på, va stark o lite enformig.

/ Ilie Nastase
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Börja träna boxning?

Inläggav Ignatius » 2023-08-20 9:38:00

Kampsport är bra träning. Det finns varianter som inte kräver styrka, smidighet eller snabbhet. Aikido är ett exempel, jujutsu ett annat. Många klubbar riktar sig till barn och man får reka så att man hamnar i en vuxengrupp.
Boxningsträning är väldigt bra. Jag har dock begränsad erfarenhet. Det bästa är att gå och reka lokala boxningsklubben och se hur det går till. Det kan säkert variera mellan klubbar. Det är definitivt värt att testa. Då får du instruktioner i hur du slår och slagkombinationer. Det gör att det blir roligare att slå på säcken hemma.
Ett "lightalternativ" är att gym som Friskis & Svettis ofta har boxpass. Dessa är inte inriktade på kamp utan på styrka och kondition, man slår sig trött. Det brukar vara uppskattade och roliga pass. Kolla om gym på din ort har box och gå dit och testa.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Börja träna boxning?

Inläggav slackern » 2023-08-20 18:06:35

nomemorytoday skrev:Richard, säckar i all ära. Samma som att träna (boxning).

Du verkar ju lägga manken till runt hur man kan / bör / skall påverka atomer. Man blir inte jihad / terrorpjös bara för det.

Dvs finns en genuint önskan att boxas, handlar det oftast om en säck, eller montage av. Möjligtvis ett hopprep, plus kost,jävlarenamma, kondition och sömn.

Möjligtvis kontinuitet också.

Sa grandiosa narciclownen.

Kör på, va stark o lite enformig.

/ Ilie Nastase


Annars var nog Kungsan en bra träningsarena när det begav sig. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Börja träna boxning?

Inläggav antonius » 2023-08-20 18:57:58

kickboxning med kungen av Kungsan
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in