Borderline klart nu

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Borderline klart nu

Inläggav MsTibbs » 2011-02-10 12:58:06

Nu har jag fått min dom; emotionellt instabil personlighetsstörning, samma sak som borderline alltså. Jag vet inte hur jag känner inför detta, nervös? Rädd? Besviken? Uppgiven? Enda skillnaden emot att inte skulle fått diagnosen är att nu skall jag vara med i en känslogrupp plus individuell terapi, som dessutom passar in i mitt packade schema!!! :D Hoppas nu att folk inte kommer bete sig mot mig "som ett borderlinefall" som jag läst om på nätet, men IRL har folk sagt att det funkat bra. Beror nog på vem man träffar.

Min lista nu: Aspergers syndrom, ADHD blandad typ, bipolär2 och borderline. Nu får det räcka snart, bara en sju diagnoser till så blir jag nöjd... :D

Frågor på det? Verkställ!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Arkimedes » 2011-02-10 13:16:21

Vad betyder "ADHD blandad typ"?
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav MsTibbs » 2011-02-10 13:50:33

Arkimedes skrev:Vad betyder "ADHD blandad typ"?


Wikipedia är min vän:

Diagnosen ADHD delas in i följande tre varianter:

* Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination
* Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
* Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav neuroLogiskt » 2011-02-10 14:35:36

Känner du att det stämmer?

Hur länge har du varit under utredning? Inom psykiatrin? Jag frågar eftersom du har många diagnoser vilket alltså måste innebära många symptom, och jag har själv upplevt att det är svårt att förklara alla pusselbitar för läkarna. Bara att kunna slappna av på läkartiderna, att hinna med på den där knappa timmen, inte snurra in sig på villospår. Och att få dem att sätta sig in i hela bilden, bara det gör ju en helt slut... Försöker man skriva ner hur man känner är det aldrig nån som orkar läsa, även om man håller det så kortfattat som möjligt.

Hur testade de borderline? Frågeformulär, intervjuer, eller?

Hur känner du inför gruppträffar? Tänker på din AS...själv hatar jag gruppsammankomster *kräks*

Jag hoppas det leder till något bra det här nu för dig!
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Inläggav geocache » 2011-02-10 14:37:47

Hej MsTibbs!

Nej, inga frågor, men väl en lyckönskning; att det på alla sätt blir bra för dig att vara med i den gruppen och i terapin! Berätta gärna hur det går för dig där!

Lycka till så mycket!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2011-02-10 14:43:22

geocache skrev:Hej MsTibbs!

Nej, inga frågor, men väl en lyckönskning; att det på alla sätt blir bra för dig att vara med i den gruppen och i terapin! Berätta gärna hur det går för dig där!

Lycka till så mycket!


Tack geocache! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2011-02-10 14:55:19

neuroLogiskt skrev:Känner du att det stämmer?

Hur länge har du varit under utredning? Inom psykiatrin? Jag frågar eftersom du har många diagnoser vilket alltså måste innebära många symptom, och jag har själv upplevt att det är svårt att förklara alla pusselbitar för läkarna. Bara att kunna slappna av på läkartiderna, att hinna med på den där knappa timmen, inte snurra in sig på villospår. Och att få dem att sätta sig in i hela bilden, bara det gör ju en helt slut... Försöker man skriva ner hur man känner är det aldrig nån som orkar läsa, även om man håller det så kortfattat som möjligt.

Hur testade de borderline? Frågeformulär, intervjuer, eller?

Hur känner du inför gruppträffar? Tänker på din AS...själv hatar jag gruppsammankomster *kräks*

Jag hoppas det leder till något bra det här nu för dig!


Jag fick Asperger + ADHD november 2007. Har haft stadigvarande läkarkontakt och även psykolog från mars/april 2008, där misstänktes bipolär på öppenvården och borderline när jag var inlagd första gången. 2,5år av denna tiden har jag haft samma läkare och hon har skött både diagnoser och mediciner.

Baserat på den läkarens journalanteckningar fick jag bipolär2 och drag av borderline relativt nyligen, samt skickades på borderlineutredning för att kolla så det stämde. Förutom journal har jag vid flera tillfällen under åren fått göra bla MDQ (bipolär) och MADR-S (depression) för bipolärdiagnosen.

Angående borderline intervjuades jag först av remitterande läkaren, en timmes intensiv intervju av utredningspsykologen, nästa gång intervju plus SCID-II (personlighetsstörningar) där jag tydligen prickade alla borderlinesvaren, sen intervjuades jag igen om svaren, så att jag inte skulle svara "fel" (missförstå frågan etc) och jag fick berätta om situationer i mitt liv och psykologen bedömde om det var ett kriterium eller om jag missförstått innebörden av frågan.

Jag måste erkänna att jag inte tycker mig ha nått bra helhetsgrepp, alltså, jag känner ingen med borderline som jag kan jämföra mig med. Borderline.nu är ju nerspammat, så jag kan inte diskutera där på samma sätt som jag lärde mig här på forumet.

Jag har inga problem med grupper, åtminstone inte i ordnade former. Fikaraster är värre. Jag skriver ca 5-8 punkter kort max till läkarna, reaktionen har samtliga gåner varit positiv "Det är så bra att du skriver lappar det underlättar vårt arbete enormt!" :)

Ja diagnoser går i varandra. Så även NPF. Mycket sällan man träffar en person som är skolbok, som psykologen sa idag.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav neuroLogiskt » 2011-02-10 15:07:12

Tack för svaret och för att du delar med dig! Du skriver så bra och tydligt!

Och det var ett bra tips med att skriva punkter till läkaren. Jag har vid några tillfällen skrivit mer som en sammanfattning, men kanske lyser det "memoarer" om det och då kanske de inte orkar ta sig igenom texten. Korta punkter lär ju vara bra mycket bättre!

Se där, det var en av dagens goda MsTibbs-gärning! :D

Är det terapi som gäller vid borderline? Lära sig hantera känslorna? Borde ju även handla om kemi som strular vid det precis som vid npf?
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Inläggav MsTibbs » 2011-02-10 16:58:35

neuroLogiskt: Tack! :)

Vid borderline används främst DBT, dialektisk beteendeterapi, finns dock inte i Karlstad. Det finns ingen specifik medicin för borderline, men man kan medicinera symtom, tex depression eller ångest.

Jag vet inte hur neutral nedanstående text är, men jag tycker den förklarar kort och koncist.

http://www.kbtgruppen.se/dbt.html
DBT - dialektisk beteendeterapi

Dialektisk beteendeterapi, DBT, är en typ av kognitiv beteendeterapi som utvecklats för personer med emotionellt instabil personlighetsstörning (IPS), även kallat borderline personlighetsstörning. I DBT anser man att det mest centrala vid denna problematik är en svårighet att reglera känslor. Denna svårighet medför i sin tur att man får problem inom andra områden, så som relationsproblem, impulsiva och självdestruktiva beteenden samt svårigheter att skapa en stabil självkänsla. Att leva med denna problematik är förenat med ett mycket stort lidande. Det är vanligt att man gör upprepade självskadehandlingar och självmordsförsök. Personer med IPS har stor samsjuklighet. Allvarliga depressioner och andra psykiska problem är vanliga.

I DBT betonar man balansen mellan att acceptera verkligheten som den är, och samtidigt arbeta för nödvändiga förändringar. Målet är att leva ett meningsfullt liv. Man får lära sig färdigheter för att öka sin förmåga att vara närvarande i nuet, och kunna stå ut med svåra känslor. Vidare får man lära sig att hantera känslosvängningar och impulser samt hantera relationer på ett mer självbefrämjande sätt. Behandlingens teoretiska kärna är inlärningsteori, kognitiv teori och dialektisk filosofi.

DBT har anpassats även till andra problemområden, exempelvis drogmissbruk, ätstörningar, aggressions- och misshandelsproblematik samt depression.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MinusMirakel » 2011-02-10 18:40:51

Hur yttrar sig din borderline?
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav MsTibbs » 2011-02-10 19:46:14

MinusMirakel skrev:Hur yttrar sig din borderline?


En bra fråga då jag än inte är så insatt i vad borderline är generellt...

Jag kan göra ett tappert försök utifrån diagnoskriterierna och försöker komma ihåg vad jag svarade på intervjuerna:

1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
Min första pojkvän höll jag fast i, det var jag som tog steget "antingen ändrar vi nånting eller gör slut", varav han valde det sista, intellektuellt visste jag att det var slut (vi hade varit ihop 2,5år och sista halvåret var kallt), men jag fortsatte ringa, skriva brev, ska nån hälsa på kan jag skicka sms, ringa osv "bara för att kolla".

2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
För att göra det enkelt: mor o far. Sen kan det gälla fler, men jag nämner inga namn (ingen som är på forumet ändå).

3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
Tex yrken, först ville jag bli polis, sen lärare, sen sa nån att jag är för snabb i tankarna för att bli tillräckligt intellektuellt stimulerad av lärarjobbet, så funderade jag på journalist, men så sa nån jag inte skulle klara stressen, sen socionom, men jag träffade en korkad sådan så drog alla över en kam och hatade hela släktet, sen polis igen men så sa nån att jag inte passade till det, så väktare, kriminalvårdare (för många sökande), senast undersköterska eller jobba med dementa eller utvecklingsstörda, men då sa nån jag inte skulle klara av att fysiskt ta i folk så ofta... tja, you get the picture.

4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
Slösar, köper massa saker på impuls (går dock aldrig minus men äter ofta nudlar), tar för många tabletter, kör för fort ibland, äter för mycket så jag äcklas av det, typ inget hela dagen sen vräker jag i mig nått fruktansvärt, sex ska jag inte gå in på, men tror jag kan kvala där också.

5. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar
Su-försök, ta för många tabletter utan att uppsöka vård, självskadebeteende...

6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
Depp, ångest, mycket känslig i perioder, andra gånger kan jag ta vad som helst.

7. känner en kronisk tomhetskänsla
Sorry you guys, mat och Jesus räcker inte. :(

8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
Kan tex pang bom bli furiskt arg så folk måste hålla i mig, hänt flera gånger, skriker och grejer, har aldrig slagit någon dock, men det beror på tillfälligheter, att folk hållit i mig. Denna tangerar ADHD och bipolär.

9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.
Dissociativ nej enligt psykologen av det jag kom på iaf. Paranoid, yes sir! SÄPO, ZOG, psykiatrin, you name it, alla har koll på mig! ;)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav geocache » 2011-02-10 23:44:30

MsTibbs skrev:Tack geocache! :)


:D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Cathy » 2011-02-11 0:12:34

Jag säger grattis! Hoppas du inte tar illa upp av det! Men det är ju jättebra att få en diagnos och därmed också behandling. Borderline är ett jävla helvete att leva med, men det positiva med det är ju att det går att behandla. Vissa menar ju även att det kan läka ut av sig själv med tiden.

Hoppas terapin kommer att funka bra för dig! Jag har gått i massor av DBT och nu har det äntligen börjat hända saker, jag tror faktiskt inte jag uppfyller alla kriterierna längre (förut uppfyllde jag alla utom ett).
Cathy
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Haninge

Inläggav Inger » 2011-02-11 3:12:04

Intressant beskrivning, MsTibbs. Tack för att du delade med dig och hoppas diagnosen leder till rätt hjälp.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav atoms » 2011-02-11 7:10:04

En ny diagnos till alla de tidigare betyder ju i alla fall att du vet mer om vem du är och inte behöver undra över det - du får skaffa en t-shirt med texten My name is DSM.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav MinusMirakel » 2011-02-11 12:59:35

Tack för svaret!
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Fröken Fräken » 2011-02-11 14:19:12

DSM-kriterierna har jag konfronterats med förut, så det var väldigt intressant att få ett exempel på hur en specifik person uppfyller dem. Tack för att du delar med dig av det! Hoppas den nya terapin går bra.

atoms skrev:du får skaffa en t-shirt med texten My name is DSM.
:lol:
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Inläggav MsTibbs » 2011-02-11 17:33:07

Tack allihopa! Ja en sån t-shirt vill jag ha!! :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-11 17:53:07

Det första jag tänker om det är att det ju kan försvinna, om man får hjälp och/eller anpassning. Det är ju inte som en livslång och toksvårbehandlad personlighetsstörning som anti-social dito t ex. Så jag hoppas du får hjälp av adekvat vårdfolk.

Och snyggt med tydliga förklaringar av hur du uppfyller diagnoskriterierna, det kan säkert hjälpa någon här.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2011-02-11 18:35:25

Förlåt att jag inte svarar alla här, men jag uppskattar allihopa! :-)153

Ja borderline kan helt eller delvis gå över speciellt i terapi, jag utgår ifrån det. Kul om jag kan vara till hjälp (även om jag skrev denna tråd mest för min egen skull). :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in