[Delad] Bokmärken / Chrome / Diigo mm.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

[Delad] Bokmärken / Chrome / Diigo mm.

Inläggav Iridia » 2012-01-08 14:25:56

Moderator: Avdelad från Hur kan nån inte använda Google Chrome?


Jag måste fråga en sak. Jag har börjat använda Google Chrome till det mesta. Men ett av mina specialintressen involverar att hantera och sortera en enorm mängd favoriter, och just det är en av Chromes svagheter så för den uppgiften använder jag Safari som ger så bra överblick och lätt att flytta mellan mappar.

Men jag håller på att bli fullkomligt galen på dessa jävla paraplyer! Varför låser sig den här jävla skitbrowsern hela jävla tiden och raderar allt man höll på med??? :evil: :evil: :evil:

Och bara att öppna en sida kan ibland ta en hel evighet. Det här börjar kännas som gamla stenålders-PCn. Om jag använder Chrome här på Mac:en så går det bättre så det är inte datorn (även om den bara har 2GB i korttidsminne). Jag har raderat all historik i Safari, kan det vara något annat som gör att den segar eller är den bara sån?

Plz help, jag har provat att skrika åt den men det hjälpte inte... :oops:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-01-08 15:13:37

Iridia skrev:Men ett av mina specialintressen involverar att hantera och sortera en enorm mängd favoriter, och just det är en av Chromes svagheter så för den uppgiften använder jag Safari som ger så bra överblick och lätt att flytta mellan mappar.

Varför använder du inte Chromes bokmärkeshanterare, jag tycker att den fungerar helt suveränt för uppgiften. Klicka på verktyget, välj undermenyn Bokmärken och där hittar du den.

Finns säkert en massa tillägg som hanterar bokmärken med, men jag har inget behov av dem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-08 16:27:04

Om jag hade gillat den så hade jag använt den. Jag tycker den suger jämfört med Safaris bokmärkesfunktion. Frågan gällde alltså hur jag får Safari att samarbeta och inget annat. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-08 20:28:27

Iridia skrev:Jag måste fråga en sak. Jag har börjat använda Google Chrome till det mesta. Men ett av mina specialintressen involverar att hantera och sortera en enorm mängd favoriter, och just det är en av Chromes svagheter så för den uppgiften använder jag Safari som ger så bra överblick och lätt att flytta mellan mappar.

Men jag håller på att bli fullkomligt galen på dessa jävla paraplyer! Varför låser sig den här jävla skitbrowsern hela jävla tiden och raderar allt man höll på med???

Och bara att öppna en sida kan ibland ta en hel evighet. Det här börjar kännas som gamla stenålders-PCn. Om jag använder Chrome här på Mac:en så går det bättre så det är inte datorn (även om den bara har 2GB i korttidsminne). Jag har raderat all historik i Safari, kan det vara något annat som gör att den segar eller är den bara sån?

Plz help, jag har provat att skrika åt den men det hjälpte inte...


Antar att du menar när du kör Safari på Mac. Tidigare i tråden nämnde jag om minnesproblemen med Safari:
jag skrev:.. Även om det sägs att Safari åtminstone på Mac har något designfel som gör att den tar ofantligt med minne, jag kör sällan den.


Utan att ha kollat på djupet är det troligen det här minnesläckaget i Safari som spökar för dig. En googling Safari memory leak visar att det är ett stort problem för många som inte verkar helt löst även om det tydligen blivit mindre i Lion och senare versioner av Safari.

Iridia skrev:Men ett av mina specialintressen involverar att hantera och sortera en enorm mängd favoriter, och just det är en av Chromes svagheter så för den uppgiften använder jag Safari som ger så bra överblick och lätt att flytta mellan mappar.


Synd att minnesläckan hindrar dig från att använda Safari. Jag har sedan tidigare gått över till cloudlagring av bokmärken. Började med delicous men när de köptes av yahoo konverterade jag över alla mina bokmärken till http://www.diigo.com/index. Kan verkligen rekommendera diigo, den är snabb och smidig. Jag har f.n. cirka 3100 bokmärken i diigo! Den är inte speciellt snygg men det finns för alla plattformar, Android, Chrometillägg osv. Är någon intresserad så gå till http://www.diigo.com/index.

@Miche

Du som gillar bokmärkena i Chrome, använder du synkfunktionen i Chrome? Då synkas inte bara bokmärken utan även tilläggen, teman mm.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2012-01-08 20:54:21

barracuber skrev:Du som gillar bokmärkena i Chrome, använder du synkfunktionen i Chrome? Då synkas inte bara bokmärken utan även tilläggen, teman mm.

Nu när jag bara använder en dator har jag ingen nytta av synkfunktionen, men jag har använt det och blev lite glatt överraskad över att lösenord mm kom över till den nya datorn.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 2:18:22

Hmm, det kanske vore något att prova. Fast då synkar den väl bara andra google-konton?

Får kanske testa den där cloudtjänsten som Barracuber rekommenderar. (Tack för infon om minnesläckaget, hade missat eller glömt det. Det förklarar 'paraplyerna'.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-09 3:28:21

Iridia skrev:Hmm, det kanske vore något att prova. Fast då synkar den väl bara andra google-konton?


Nej den synkar ett googlekonto mellan olika datorer och OS, så att man ska mötas av samma bokmärken, tillägg, teman, lösenord, autofills mm oavsett vilken dator och OS man kör Crhome på.

En liten brasklapp om den här synkningen, inte för att den är dålig utan bara att informationen är så rörig. Ibland retar jag mig på hur rörigt det ofta är bland Google alla miljarder infosidor. Sedan kunde jag inte hitta något på forumet heller. Jag vet att Miche och jag skrivit om synkfunktionen för inte alls länge sedan men nu får jag ingen träff! :(

I alla fall, för att hålla det kort, Chromes synkfunktion bygger på att man loggar in på Chrome. Lite ovant kan tyckas att logga in i en webbläsare? Man är ju van att logga in på sajter och webbtjänster men här ska man alltså logga in i själva webbläsaren Chrome. Efter en hel del letande hittade jag till slut en googlesida som beskriver vad som synkas och hur man gör: Sign in to Chrome.

Googles funktioner är ibland lite "osynliga" för oss användare. Som i det här fallet med Chromesynkningen: om jag klickar på min skiftnycket i Chrome då står det "Inloggad som <min mailadress>". Denna inloggning är något som sker helt automatiskt efter att man aktiverat det och sedan är det förledande lätt - som i mitt fall - att glömma bort att det öht sker och varför. Det är iofs bra att de gör dataanvändandet enklare och mer transparent men samtidigt vill man ju fortfarande känna att man har lite koll och vet ungefär vad som händer och varför. Men ju mer funktioner som läggs till desto mer ökar ju komplexiteten. Det finns ju en risk med det.

:arrow:
Iridia skrev:Får kanske testa den där cloudtjänsten som Barracuber rekommenderar. .)


Även här en liten brasklapp. Inte för att cloudtjänsten diigo är dålig - det är den inte. Det jag vill rikta ljuset på är att diigo inte använder mappar, som jag vet att Iridia är van vid och gillar, utan taggar (tags), även känt som etiketter (labels). Jag har skrivit om dem förr en gång när jag försökte övertala Pemer att byta till gmail vilket jag inte lyckades med :) vilket jag högaktar Pemer för; jag hade väl helt enkelt inte tillräckligt bra argument eller förklarare tillräckligt övertygande.

Så ifall man är vad vid att organisera sina bokmärken i mappar vilket är det traditionella sättet, så bör man fundera en gång extra innan man byter till en tagg-baserad tjänst som diigo. Det finns ju gott om video tutorials och artiklar mm som visar hur det går till.

EDIT: Funderar på vad som händer ifall man har ett stort antal bokmärken i ex Safari och vill konvertera dem till diigo. När man exporterar bokmärkena från Safari (som är organiserade i mappar) och sedan importerar dem in i diigo, blir det några taggar skapade då? Hela poängen med taggar är ju sökning och finns det inga taggar går det inte att söka, jag tror inte att diigo har fritextsökning utan enbart taggsökning. Men jag skulle tippa att importeringen på något sätt gör om mappnamnen till taggar vilket löser hela problemet. Detta kan man ju enkelt ta reda på genom att googla. (slut EDIT)

:arrow:
Iridia skrev:(Tack för infon om minnesläckaget, hade missat eller glömt det. Det förklarar 'paraplyerna'

Jag försökte googla på om minnesläckaget även finns i Safari för Windows men blev inte klokare för det. 2008 var det tydligen problem iaf.

På tal om webbläsare för Mac OS X så finns den tämligen okända Camino som jag aldrig testat. Den ska tydligen kännas väldigt "mac". Någon som känner till den?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 5:17:56

Tusen tack för informationen!

Jag provade just diigo för att se hur det tog sig ut och upptäckte precis avsaknaden av mappar. Men man kan ju tydligen göra listor. Vet inte om det kan funka som mappar? (I gmail kan man faktiskt skapa egna mappar.)

Men jag har inte hittat hur man importerar redan existerande bokmärken. Om de märks med existerande mappnamn så vore det ju strålande, jag är bara rädd att de hamnar huller om buller och måste taggas för hand (vilket säkert skulle ta mig veckor eller månader).

Det jag gillar är de extra funktionerna med bl a highlight, och att man kan söka på flera taggar. Och det verkar onekligen praktiskt att kunna komma åt bokmärkena oavsett vilken webläsare eller dator man använder. Som det nu är gäller det att komma ihåg var man sparade vad, och det är ju redan krångligt nog när man har kanske tusentals favoriter och nya ständigt tillkommer. (Försökte med Delicious ett tag men det verkade inte alls lika bra och sen kom jag inte åt dem.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 5:50:13

Nu hittade jag äntligen hur man importerar från Safari. Skulle visst ta lite tid. Ska bli intressant att se i vilken ordning de anländer. :? Förväntar mig inga mirakel.

EDIT: Jaha, nu kom de. Som jag trodde: allihop i en enda hög, taggade med samma tagg. :-)Crying
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 6:07:55

...3786 stycken. :-)004

Fast de verkar i alla fall ha anlänt i samma ordning som de sparats så det hjälper ju lite. Hade varit värre om de kommit i bokstavsordning eller ingen ordning alls.

EDIT: Jo, listorna kan man tydligen använda som mappar, och göra undermappar. Verkar ganska praktiskt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 7:44:05

Nähä, det var inte så flexibelt som jag trodde. Mappar gick att skapa egna, men undermappar gick visst inte (det kan man i gmail), och kategorierna var redan förbestämda (och anpassade efter amerikanska medelklassintressem som vanligt).

Det verkar inte heller gå att ändra den tagg som alla förseddes med vid importen. Eller rättare sagt, det går att ändra manuellt, men när jag sedan ändrar nästa så ändras den första tillbaka igen. :roll: :x icon

Det hän här tjänsten verkar funka bättre för nya taggar än importerade. Undras om det går att av-importera dem igen eller om alla måste raderas manuellt? :-)008

Saknar att kunna göra massändringar på många länkar samtidigt, som man kan i gmail. Att tagga om 3786 länkar eller slänga dem i papperskorgen för hand lär bli drygt. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-09 7:50:47

:lol: EDIT: Vi skrev samtidigt!

Iridia skrev:Nu hittade jag äntligen hur man importerar från Safari. Skulle visst ta lite tid. Ska bli intressant att se i vilken ordning de anländer. :? Förväntar mig inga mirakel.

EDIT: Jaha, nu kom de. Som jag trodde: allihop i en enda hög, taggade med samma tagg. :-)Crying


Jag gissar att du inte valde html när du exporterade från Safari. Hade du gjort det hade mappstrukturern troligen bevarats. (I diigos hjälp står att vid html-export från diigo omvandlas taggarna till mappar vid import till en browser).

Du kan göra om alltsammans och använda html. Läste också att, vid importen in i diigo, så ersätts existerande bokmärken av de importerade - du behövs alltså inte rensa före.

Iridia skrev:EDIT: Jo, listorna kan man tydligen använda som mappar, och göra undermappar. Verkar ganska praktiskt.


Listor har jag aldrig ens upptäckt att det finns, trots att jag gillar listor! :) Måste testas!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 8:03:52

barracuber skrev:Jag gissar att du inte valde html när du exporterade från Safari.

Öh... nä. Fanns inget sådant alternativ.

Hade du gjort det hade mappstrukturern troligen bevarats. (I diigos hjälp står att vid html-export från diigo omvandlas taggarna till mappar vid import till en browser).

Jasså? Det hade ju som sagt varit strålande!

Du kan göra om alltsammans och använda html. Läste också att, vid importen in i diigo, så ersätts existerande bokmärken av de importerade - du behövs alltså inte rensa före.

:D

Men hur sparar man i htmld då?

Fast nu blev jag lite trött på diigo, så jag importerade just mina bokmärken till Chrome på Mac:en. Vilka anlände snyggt i sina resp mappar. :-)Happy Efter att ha spenderat hela natten på att försöka få diigo att funka så känner jag mig inte lika avog mot Chromes favorithantering längre.

Tillbaka på ruta ett alltså. :wink:

Edit: Och tillbaka on topic....
Senast redigerad av Iridia 2012-01-09 8:15:50, redigerad totalt 2 gånger.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-09 8:08:02

@Iridia

Nu kommer du nog att vilja halshugga mig! :lol: Jag gillar diigo skarpt på alla sätt utom att sajten är ful och reklamen. Just fulheten tycker jag gör att den inte känns trevlig att jobba med. Funderar därför på att byta till någon annan. Detta kan tyckas som ett jättejobb men det är det inte nu när man kan principen för export-import! :-)Happy

Här är en blogg helt ägnad år ämnet bookmarking/notemarking: http://www.cloudnotes.net/2008/08/diigo ... again.html

Just nu lutar det åt Evernote, Xmarks eller Zotero. Men ju mer man letar desto fler hittar man väl antagligen. Delicious har jag inte kollat upp sedan jag lämnade den när den köptes av yahoo. Google Bookmarks ryktades det om att den skulle läggas ned.

En som jag redan använder då och då är Evernote som jag skrivit en del om tidigare. Men den är så mycket mer än bara bookmarking, den räknas som det ledande "researchverktyget" men zillioner funktioner. Avancerad men rätt så långsam tycker jag, men den har gratisappar för OSX och Windows.

Xmarks ägas av Lastpass. (Lastpass är en cloudlösning för lösenord som jag använder, sajten är asful men snabb och bra. Den är inte gratis för android men jag vill ändå helst inte surfa i mobilen.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

[Delad] bokmärken / Chrome / Diigo mm.

Inläggav Iridia » 2012-01-09 8:14:36

Tack det är bra att ha tillgång till infon ifall jag orkar återuppta projektet vid senare tillfälle, just nu är jag sams med Chrome igen. :-)Happy

Fan vilken rulle det är på Chrome även på Mac:en. Inte ett enda paraply!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-09 8:28:52

Ikväll kommer jag att bryta ut bookmarksdiskussionen till en egen tråd.

Så Safari saknar html som exportalternativ. Men eftersom alla andra - som FF och Chrome - har det så kan du gå via nån av dem, vilket du redan gjort, du skrev att du exporterat till Chrome?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 8:34:38

Aha! :idea: Det var ju otroligt smart!! :D
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2012-01-09 8:40:06

... förutom att jag inte hittar någon export-knapp alls i Chrome. :-)004

EDIT: jag är lite dålig på att använda hjälpverktygen men nu provade jag det och då fanns en förklaring hur man gör:

1. Click the "wrench" icon.
2. Select "Bookmarks"
3. Select "Bookmark manager"
4. Click "Organize"
5. Select "Export Bookmarks"

Det var då verkligen inte uppenbart! Utan denna guide hade jag aldrig hittat knappen! Men där står det faktiskt HTML, så allt väl hittills.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-09 8:48:55

Här är ett litet macprogram för Safari som kan skapa "Simple HTML". (Programmet verkar gratis men måste ha några år på nacken eftersom Chrome saknas bland alternativen.)

http://www.macupdate.com/app/mac/11550/ ... k-exporter

Då skulle du kunna exportera till Simple HTML och sedan importera den filen i diigo, så borde mapparna omvandlas till taggar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2012-01-09 8:54:00

Javisstja du går vägen via Chrome...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: [Delad] Bokmärken / Chrome / Diigo mm.

Inläggav Iridia » 2012-02-06 7:11:38

Nu orkade jag äntligen ta tag i att sortera mina bokmärken ordentligt i mappar och sedan importera till diigo i html via Chrome. Och den gjorde faktiskt precis det du sa: den taggade efter de mappar och undermappar de låg i.

Helt fantastiskt! :D

Fast lite huller om buller kom de ändå, ska se om jag kan få ordning på dem och få dem i listorna.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till IT-forum



Logga in