Bokcirkel

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-08 8:50:04

Bokcirkel tycker jag är en bra idé. Nån som kan skapa trådar, skapar en tråd som heter bokcirkel. Sen får alla föreslå en bok, och sen sätts gränsen vid 10 böcker.
Sen berättar alla om den bok de håller på och läser. (Det är helt tillåtet att tycka helt olika.) När alla som föreslagit nån bok har läst alla böckerna så är cirkeln slut.

Jag vill börja med att föreslå att vi läser Felicia försvann, av Felicia Feldt.

Det är en bok om att växa upp med Anna Wahlgren som mamma. Bruden som skrev Barnboken och var ikon på 70-talet.

Lennart Frimodig


Felicia försvann, av Felicia Feldt

Admin: tråden flyttades från Aspergare Off-Google sedan alla medverkande gett sitt tillstånd.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-08 10:52:58

Jag föreslår Gödel, Escher, Bach ett evigt gyllene band av Douglas Hofstadter
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del,_Escher,_Bach
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-08 15:52:41

Tallbarr skrev:Jag föreslår Gödel, Escher, Bach ett evigt gyllene band av Douglas Hofstadter
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del,_Escher,_Bach


Tack för tråden, nu hoppas jag fler ansluter med bokförslag.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-08 22:50:59

Frimodig skrev:
Tallbarr skrev:Jag föreslår Gödel, Escher, Bach ett evigt gyllene band av Douglas Hofstadter
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del,_Escher,_Bach


Tack för tråden, nu hoppas jag fler ansluter med bokförslag.

Lennart Frimodig


Japp, vi behöver ett slutdatum och blir vi inte fler går jag med på att läsa Felicia försvann, den andra kommer jag att läsa ändå :)
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-08 22:59:32

Tallbarr skrev:
Frimodig skrev:
Tallbarr skrev:Jag föreslår Gödel, Escher, Bach ett evigt gyllene band av Douglas Hofstadter
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del,_Escher,_Bach


Tack för tråden, nu hoppas jag fler ansluter med bokförslag.

Lennart Frimodig


Japp, vi behöver ett slutdatum och blir vi inte fler går jag med på att läsa Felicia försvann, den andra kommer jag att läsa ändå :)


Vi läser min bok och så läser vi din bok och så kommenterar vi.

Nånstans, i nån boktrave har jag din bok, fast jag måste antagligen köpa en ny.

Jag tror inte vi behöver nåt slutdatum. Vi behöver intressanta kommentarer.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Gafsan » 2013-02-08 23:48:29

Jag är gärna med! Kan tyvärr inte komma på något eget bokförslag så här på stående fot, men jag läser gärna dem som ni föreslagit!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-09 1:26:44

Gafsan skrev:Jag är gärna med! Kan tyvärr inte komma på något eget bokförslag så här på stående fot, men jag läser gärna dem som ni föreslagit!


Toppen! :D

EDIT:

Att du är med!
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-09 1:32:14

Frimodig skrev:
Tallbarr skrev:
Frimodig skrev:
Tack för tråden, nu hoppas jag fler ansluter med bokförslag.

Lennart Frimodig


Japp, vi behöver ett slutdatum och blir vi inte fler går jag med på att läsa Felicia försvann, den andra kommer jag att läsa ändå :)


Vi läser min bok och så läser vi din bok och så kommenterar vi.

Nånstans, i nån boktrave har jag din bok, fast jag måste antagligen köpa en ny.

Jag tror inte vi behöver nåt slutdatum. Vi behöver intressanta kommentarer.

Lennart Frimodig


Slutdatum för när vi bestämmer att vi inte inväntar fler och börjar, det kan ju bli knepigt om alla är helt ur fas och antingen får vänta eller inte kan vara med i diskussioner.

Edit: Startdatum kanske man kan säga också :oops:
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 4:20:53

Tallbarr skrev:Slutdatum för när vi bestämmer att vi inte inväntar fler och börjar, det kan ju bli knepigt om alla är helt ur fas och antingen får vänta eller inte kan vara med i diskussioner.

Edit: Startdatum kanske man kan säga också


Ok. Säg att slutdatum för att anmäla ny bok är 130228. Säg att startdatum för hela äventyret i full skala är 130301.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-11 11:05:20

Frimodig skrev:
Tallbarr skrev:Slutdatum för när vi bestämmer att vi inte inväntar fler och börjar, det kan ju bli knepigt om alla är helt ur fas och antingen får vänta eller inte kan vara med i diskussioner.

Edit: Startdatum kanske man kan säga också


Ok. Säg att slutdatum för att anmäla ny bok är 130228. Säg att startdatum för hela äventyret i full skala är 130301.

Lennart Frimodig


Nya böcker kan väl anmälas löpande.
Jag tror det är bra om låser nuvarande förslag på bok 130222. Då har alla en vecka på sig att få tag på den innan vi börjar 130301.

Själva diskussionen kring en bok bör nog föras i en egen tråd annars blir det nog väldigt rörigt.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-12 21:01:28

Tallbarr skrev:
Frimodig skrev:
Tallbarr skrev:Slutdatum för när vi bestämmer att vi inte inväntar fler och börjar, det kan ju bli knepigt om alla är helt ur fas och antingen får vänta eller inte kan vara med i diskussioner.

Edit: Startdatum kanske man kan säga också


Ok. Säg att slutdatum för att anmäla ny bok är 130228. Säg att startdatum för hela äventyret i full skala är 130301.

Lennart Frimodig


Nya böcker kan väl anmälas löpande.
Jag tror det är bra om låser nuvarande förslag på bok 130222. Då har alla en vecka på sig att få tag på den innan vi börjar 130301.

Själva diskussionen kring en bok bör nog föras i en egen tråd annars blir det nog väldigt rörigt.


Du kan väl skapa såna här trådar, en per bok eller nåt sånt.

Sen skulle jag föreslå GW Persson, Gustavs grabb. Och Levine, Raoul Wallenberg i Budapest, fast det är kanske bara Meppe och jag som är torsk på sånt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-14 22:41:59

Jag har beställt Hofstadters bok via Bokbörsen. 50 kr plus frakt för ett begagnat ex av den engelska versionen. Om man vill köpa böcker billigt är Bokbörsen bra, antikvariat.net är bra för böcker från seriösa antikvariat.

Sen är ABE Books mkt bra för all engelsk-språkig litteratur. Man kan hitta de mest sällsynta exemplar via dem. Jag hittade den här boken av den här grabben som letade sig fram till Saddam Hussein, en intressant bild av cia-inkompetens, och individualla amerikaners kompetens.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-21 14:18:35

Nu är Felicia beställd!
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-21 19:19:25

Gödel, Escher kostade mig 110 kr, 50 kr bok och 60 kr frakt.

Den där boken, 742 sidor, lär ta lite tid att läsa. Fast jag är mkt förtjust i bok-utmanningar, så det är ok.

Det vore kul om nån mer föreslog en bok till cirkeln. Allting är välkommet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-22 8:55:28

Frimodig skrev:Gödel, Escher kostade mig 110 kr, 50 kr bok och 60 kr frakt.

Den där boken, 742 sidor, lär ta lite tid att läsa. Fast jag är mkt förtjust i bok-utmanningar, så det är ok.

Det vore kul om nån mer föreslog en bok till cirkeln. Allting är välkommet.

Lennart Frimodig


Ja, det kan finnas en del att diskutera kring den också!

Jag väntar också på förslag från någon annan men vi har iaf två böcker att läsa och när vi är klara med dem så finns det kanske nya förslag.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav lillmupp » 2013-02-22 9:51:47

The Selfish Gene av Richard Dawkins

En gammal goding, utgavs i första utgåva 1976
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-22 9:54:43

lillmupp skrev:The Selfish Gene av Richard Dawkins

En gammal goding, utgavs i första utgåva 1976


Läst den, men det var länge sedan och kan tänka mig att läsa den igen. Har du läst några av hans andra böcker?
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav lillmupp » 2013-02-22 10:47:23

Tallbarr skrev:
lillmupp skrev:The Selfish Gene av Richard Dawkins

En gammal goding, utgavs i första utgåva 1976


Läst den, men det var länge sedan och kan tänka mig att läsa den igen. Har du läst några av hans andra böcker?


Nej, jag har inte läst något av Dawkins än. Har precis köpt och börjat läsa The Selfish Gene :D
(Har en tendens att ignorera snackisar och hypar.. iaf tills de går över ;) )
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Bokcirkel

Inläggav Tallbarr » 2013-02-22 11:16:58

lillmupp skrev:Nej, jag har inte läst något av Dawkins än. Har precis köpt och börjat läsa The Selfish Gene :D
(Har en tendens att ignorera snackisar och hypar.. iaf tills de går över ;) )


Jag har samma tendens, en hype gör det omöjligt att värdera något ordentligt. Diskuterar gärna The selfish gene i vilket fall! :)

Har varit lite sugen på att läsa The god delusion men samtidigt behöver jag inte övertygas.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Bokcirkel

Inläggav lillmupp » 2013-02-22 11:27:14

Tallbarr skrev:Jag har samma tendens, en hype gör det omöjligt att värdera något ordentligt. Diskuterar gärna The selfish gene i vilket fall!

Har varit lite sugen på att läsa The god delusion men samtidigt behöver jag inte övertygas.


Kul! Hoppas Frimodig är på oxo. Hans sätt att betrakta är mycket spännande.

Om jag gillar TSG läser jag nog fler av Dawkins. Blir lätt så att jag simmar igenom hela produktionen om jag fattar tycke för en författares stil/budskap :)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Bokcirkel

Inläggav barracuber » 2013-02-22 11:41:12

lillmupp skrev:Om jag gillar TSG läser jag nog fler av Dawkins. Blir lätt så att jag simmar igenom hela produktionen om jag fattar tycke för en författares stil/budskap :)

Känns igen :-)Happy andra meningen alltså
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bokcirkel

Inläggav Frimodig » 2013-02-22 19:24:59

lillmupp skrev:
Tallbarr skrev:Jag har samma tendens, en hype gör det omöjligt att värdera något ordentligt. Diskuterar gärna The selfish gene i vilket fall!

Har varit lite sugen på att läsa The god delusion men samtidigt behöver jag inte övertygas.


Kul! Hoppas Frimodig är på oxo. Hans sätt att betrakta är mycket spännande.

Om jag gillar TSG läser jag nog fler av Dawkins. Blir lätt så att jag simmar igenom hela produktionen om jag fattar tycke för en författares stil/budskap :)


Bra, Dawkins är en av de där jag borde läsa. Sen har jag en särskild förkärlek för att klä av såna som vet bättre.

Titeln på boken, The selfish gene, är skum. Det är nåt försök till en bildlig beskrivning. Gener beter som om de vore själviska.

Men vi läser och diskuterar.

Det vore kul om nån mer ville vara med. Kan du föreslå nåt, Mats?

Och Avanti, vad läser du?

Jag skall förklara. Sen jag var 12 eller 13 har böcker varit det viktigaste i min värld. Där man lärde sig nya saker. Lärde mig förstå mig själv. Lärde mig förstå andra och deras behov. Jag har alltid lärt mig bättre från böcker.

Nå, det finns undantag. Jag träffade nån på forument, privat, det var en ny upplevelse. Sen satt jag med i prov för sfi D, där de skulle diskutera 2 och 2, och berätta en historia ensamma.

Ibland kan man verkligen lära sig av annat än böcker.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Bokcirkel

Inläggav Moggy » 2013-02-22 19:44:12

Tallbarr skrev:Har varit lite sugen på att läsa The god delusion men samtidigt behöver jag inte övertygas.



Den har jag läst med stor behållning. Läsvärd även om man är ateist då han tar upp argument och kommer med motargument på ett väldigt genomtänkt sätt som man själv kanske har missat även om man delar uppfattningen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bokcirkel

Inläggav lillmupp » 2013-02-22 19:46:29

Najs!
Då har vi ensats om två böcker:
1) GEB (Gödel, Echer, Bach)
2) The Selfish Gene

Någon mer? Nämndes "Felicia försvann" ovan. Är den bestämd?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Återgå till Intressanta intressen



Logga in