Blivit av med jobbet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blivit av med jobbet

Inläggav tokar86a » 2012-12-26 9:29:50

Ja för några veckor sen så fick man reda på att man har blivit av med sitt arbete :( inget vidare trevlig julklapp. så nu blir det att hitta ett nytt arbete.

Något som jag inte direkt får ihop är att de säger att jag har inte visat tillräckligt intresse för ett arbetsmoment. Men hur ska man göra det när det inte finns tillräckligt att göra där? Hade tydligt hjälpt andra för mycket under de timmarna som det inte fanns något att göra där. Det som är konstigt är att de inte har pratat med mig så mycket om det innan uppsägningen.

Sen tror jag mycket beror på med att jag har varit sjuk en hel del under året med. Har typ varit sjukskriven en gång i månaden eller något ting. Även fast de säger att jag är uppsagd på grund av arbetsbrist så tror jag min sjukfrånvaro spelar in en del.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Blivit av med jobbet

Inläggav Levande » 2012-12-26 11:43:22

Vilka skäl har de att säga upp dig?

Har du pratat med facket?
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Blivit av med jobbet

Inläggav slackern » 2012-12-26 12:52:28

Levande skrev:Vilka skäl har de att säga upp dig?

Har du pratat med facket?


TS skriver arbetsbrist. Är ett fullgott skäll till uppsägning. Det är väldigt många arbetsgivare som använder den metoden för att bli av med folk dom vill bli av med.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blivit av med jobbet

Inläggav tokar86a » 2012-12-26 13:12:13

Levande skrev:Vilka skäl har de att säga upp dig?

Har du pratat med facket?


Jag är inte med i Facket.

Jag är uppsagd på grund av arbetsbrist.

Jag hade jobbat där i 4,5 år. så jag har en del erfarenhet av arbetslivet i alla fall nu.

Fast frågan är om man kan få ett nytt jobb.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Blivit av med jobbet

Inläggav Levande » 2012-12-26 18:17:18

slackern skrev:
Levande skrev:Vilka skäl har de att säga upp dig?

Har du pratat med facket?


TS skriver arbetsbrist. Är ett fullgott skäll till uppsägning. Det är väldigt många arbetsgivare som använder den metoden för att bli av med folk dom vill bli av med.


Jodå, om de uppfyller kraven för varsel och följer turordningsreglerna, därav min undran eftersom TS tror att uppsägningen egentligen är att hänföra till personliga skäl.

Personliga skäl kan aldrig påverka turordningen när ett företag hävdar arbetsbrist och arbetsbrist ger företräde till nyanställning inom företaget de följande nio månaderna efter uppsägningen.

Därav är det intressant att fråga även om TS uppsägning handlar om arbetsbrist.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Blivit av med jobbet

Inläggav plåtmonster » 2012-12-26 18:51:20

Hur lätt du kan få nytt jobb hänger rätt mycket på vad du kan och var du bor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Blivit av med jobbet

Inläggav slackern » 2012-12-26 19:13:20

Levande skrev:
slackern skrev:
Levande skrev:Vilka skäl har de att säga upp dig?

Har du pratat med facket?


TS skriver arbetsbrist. Är ett fullgott skäll till uppsägning. Det är väldigt många arbetsgivare som använder den metoden för att bli av med folk dom vill bli av med.


Jodå, om de uppfyller kraven för varsel och följer turordningsreglerna, därav min undran eftersom TS tror att uppsägningen egentligen är att hänföra till personliga skäl.

Personliga skäl kan aldrig påverka turordningen när ett företag hävdar arbetsbrist och arbetsbrist ger företräde till nyanställning inom företaget de följande nio månaderna efter uppsägningen.

Därav är det intressant att fråga även om TS uppsägning handlar om arbetsbrist.


Det går lätt att kringgå dom reglerna. bara att säga att det råder arbetsbrist på just TS arbetsuppgifter. Sedan tror jag även att arbetsgivaren får kringgå turordningsregeln på en person.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blivit av med jobbet

Inläggav Tallerger » 2012-12-26 20:11:46

Blev arbetslös efter ett utbrott på jobbet. Men jag hade goda skäl till att få det utbrottet. Jag står för allt jag sade och allt jag gjorde. De var bara så negativa och oförstående redan från start.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Blivit av med jobbet

Inläggav kullan » 2012-12-26 20:16:41

Jag blev av med mitt sista jobb pga av arbetsbrist. eller som dom sa, dom hade inte råd att ha mig kvar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Blivit av med jobbet

Inläggav tokar86a » 2012-12-26 21:44:33

Jag tror som sagt att de har råd att ha mig kvar eller så. Eller vem vet vad orsaken är. Det känns som allt var lite luddigt och så.

Men jag tror att mycket beror på att jag varit sjuk mycket.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Blivit av med jobbet

Inläggav Levande » 2012-12-27 10:44:44

slackern skrev:
Levande skrev:
slackern skrev:
TS skriver arbetsbrist. Är ett fullgott skäll till uppsägning. Det är väldigt många arbetsgivare som använder den metoden för att bli av med folk dom vill bli av med.


Jodå, om de uppfyller kraven för varsel och följer turordningsreglerna, därav min undran eftersom TS tror att uppsägningen egentligen är att hänföra till personliga skäl.

Personliga skäl kan aldrig påverka turordningen när ett företag hävdar arbetsbrist och arbetsbrist ger företräde till nyanställning inom företaget de följande nio månaderna efter uppsägningen.

Därav är det intressant att fråga även om TS uppsägning handlar om arbetsbrist.


Det går lätt att kringgå dom reglerna. bara att säga att det råder arbetsbrist på just TS arbetsuppgifter. Sedan tror jag även att arbetsgivaren får kringgå turordningsregeln på en person.


Turordningen kan frångås endast om det är ett litet företag och jag hävdar att det inte är så enkelt att få bort någon genom att hävda arbetsbrist, speciellt inte när det egentligen handlar om personliga skäl. Det är dock så att processen knappt är värd att driva när man valt att inte vara med i facket.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Blivit av med jobbet

Inläggav yakamoko » 2012-12-28 19:05:29

Jag blev av med jobbet på grund av arbetsbrist. Konstigt egentligen då de tar in extrapersonal vid högsäsong men jag har inte blivit tillfrågad om jag kunde (ville) arbeta på det viset..

Jag tror att just "arbetsbrist" är ett skäl som ofta används utåt och att arbetsgivaren säkert har andra skäl som ligger till grund egentligen. Tråkigt med ditt job, tokar86a. Jag hoppas att du hittar nåt nytt snabbt! Tur att du har så många år med erfarenhet med dig :)
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Blivit av med jobbet

Inläggav TORatANDET » 2012-12-28 19:11:58

tokar86a skrev:Jag är uppsagd på grund av arbetsbrist.

Jag beklagar. Som du är inne på brukar arbetsgivare vilja bli av med anställda som har sjukskrivningstid på mer än någon vecka om året. De är inte lönsamma med nuvarande sjuklönesystem. Men arbetsgivarna vågar inte säga det i individuella fall, utan lägger ut dimridåer av andra förklaringar. Inget att göra åt det.

Jag hade jobbat där i 4,5 år. så jag har en del erfarenhet av arbetslivet i alla fall nu.

Bra. Det visar att du kan sköta ett jobb och hantera de utmaningar det innebär. Det förtjänar respekt.

Fast frågan är om man kan få ett nytt jobb.

Som du nog redan vet är det lättast att få nytt jobb medan man fortfarande har det gamla (om det inte gått helt åt skogen). T.ex. kan man ju e-posta runt till olika ställen och säga att man blir av med jobbet p.g.a. arbetsbrist, och gärna tar en ny provanställning.
Berätta gärna hur du tänker gå vidare!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Blivit av med jobbet

Inläggav imperativ » 2012-12-28 23:38:28

tokar86a skrev:Jag tror som sagt att de har råd att ha mig kvar eller så. Eller vem vet vad orsaken är. Det känns som allt var lite luddigt och så.

Men jag tror att mycket beror på att jag varit sjuk mycket.


Upplevs uppsägningen som luddig är det väldigt bra att prata med chefen. Du ska inte gå därifrån utan ett rakt och ärligt besked kring din uppsägning.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Blivit av med jobbet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-29 16:08:04

Även om du inte är med i facket så bör de har varit med och godkänt att du blivit uppsagd av arbetsbrist. Så du kan faktiskt fråga dem också.
Jag frågar mig också om din chef har haft några samtal med dig angående att du har varit mycket sjuk. Sjukdom är i sig inte grund för uppsägning. Det måste i så fall visas att sjukdomen gjort att du inte kan sköta ditt arbete och arbetsgivaren bör ha tittat på rehabiliteringsåtgärder. Å andra sidan är det betydligt bättre att blivit uppsagd av arbetsbrist än av personliga skäl eftersom du i det här fallet har rätt till ersättning från eventuell a-kassa utan karens.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Blivit av med jobbet

Inläggav tokar86a » 2012-12-31 9:17:55

Bjäbbmonstret skrev:Även om du inte är med i facket så bör de har varit med och godkänt att du blivit uppsagd av arbetsbrist. Så du kan faktiskt fråga dem också.
Jag frågar mig också om din chef har haft några samtal med dig angående att du har varit mycket sjuk. Sjukdom är i sig inte grund för uppsägning. Det måste i så fall visas att sjukdomen gjort att du inte kan sköta ditt arbete och arbetsgivaren bör ha tittat på rehabiliteringsåtgärder. Å andra sidan är det betydligt bättre att blivit uppsagd av arbetsbrist än av personliga skäl eftersom du i det här fallet har rätt till ersättning från eventuell a-kassa utan karens.


Vad jag vet så har de haft förhandlingar med facket och de hade mig och en till att välja på att säga upp. Det var något om att de inte tyckte att jag skulle klara av det. Tror det var någon ridå så har med mina många sjukskrivningar att göra.

Vad jag vet så har det inte gjort någon rehabiliteringsåtgärder. Det ända jag har fått gjort nu på slutet är att lämna ett läkarintyg när jag är sjuk.

imperativ skrev:Upplevs uppsägningen som luddig är det väldigt bra att prata med chefen. Du ska inte gå därifrån utan ett rakt och ärligt besked kring din uppsägning.


Ja eller så är det inte jag som förstår de enkla förklaringarna.

Det står i alla fall uppsagd på grund av arbetsbrist på pappret jag har skrivit under.

Jag har skickat in en del ansökningar till lite företag men inget napp än. Jag skulle vilja prova att jobba inom butik.

Sen tycker jag att det är lite smått skönt att börja om på ny kulla med tanke på alla problem det har varit på slutet här. Med skadad och gipsad handled, sjukskrivningar och utskällning på falsk grund.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in