Blir du helt SÄNKT av papper från FK etc?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gillar du myndighetspapper i brevlådan?

De sänker mig alltid
36
75%
Skiter väl jag i, jag öppnar dem ändå inte
4
8%
Inga problem, jag öppnar och svarar och mår bra
8
17%
 
Antal röster : 48

Mitt nya LUH är på g

Inläggav gusgus » 2008-03-26 0:42:21

I dag har jag varit hos min läkare och på torsdag em kan jag hämta det utskrivna LUH som dikterats in i dag för v b till försäkringskassan. VI får väl se hur det går Precis som sist anser min läkare att 50% på något som är ANPASSAT till mig och min aspiepersonlighet Men var hittar man sådant Som väl är poängterades att mitt tillstånd inte tillåter att jag söker på den allmänna arbtsmarknaden (hur nu det skulle gå till)eller återgå till vad jag en gång hade och är sjukledig från (pga av nuvarande sjukersättningsperiod. Men visst längtar jag efter en storvinst så jag bleve ekonomiskt oberoende Hur nu det ska gå till Jag spalar inte förutom en andel på postkodslotteriet som jag hållit vid liv sedan jag fick en lott i present. Det känns lite lättare nu men inte helt OK men gissa vem som sov i flera timmar efter hemkomsten från läkaren.
Senast redigerad av gusgus 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
gusgus
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-03-02
Ort: LUND

Inläggav MsTibbs » 2008-03-26 14:20:49

Jaha, jippie. Jag hamnade hux flux på sjukhus. Altså kan jag inte lämna in min ansökan om pengar i tid... Min socialsekreterare och min biståndshandläggare på soc är båda sjukskrivna. Altså har jag ingen att bolla med. De skulle skicka ett papper jag skulle skriva på, för att sedan skicka tillbaka för att förhoppningsvis få pengar, fasst då har ju redan betalningstiden gått ut... JÄKLA BYROKRATI!!!

Tacka så mycket Telia, Bredbandsbolaget och Karlstad Energi iallafall, för att jag fick en månad extra på mig att betala! Ni har genom detta oerhört mycket lättat min psykiska börda denna månad! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Blir du helt SÄNKT av papper från FK etc?

Inläggav mixpippi » 2008-03-26 14:59:14

Inger skrev:
Tacka vet jag deklarationen nuförtiden! Att bara behöva fylla i sin namnteckning passar mig perfekt.


Ja och att man kan SMS:a in den är det bästa som hänt.

När jag ska fylla in blanketter så brukar jag behöva ett antal extra för att jag fyller i fel uppgifter på fel ställen osv.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-24 19:50:33

KrigarSjäl skrev:Hur kommer det sig egentligen att vi aspergare har denna vånda inför officiella skrifter? Jag menar, vi förstår ju vad som skrivs & vad vi ska göra. Är det det att vi känner ångest inför ngt tidsbestämt, har vi svårt för det praktiska eller vad?
Själv får jag huvudvärk av att tänka på & prata om praktiska göromål. Kanske är jag ngn slags intellektuell Hessetyp som är ämnad för viktigare saker än livets krämeri, räknande & logistik? Eller ngn professor Kalkyl, jag vet inte. Men jag vet att jag utan problem kan nörda ner mig i tämligen avancerade saker, samtidigt som jag nätt och jämnt klarar av livets allmänpraktika. För mig spelar begåvningsprofilen in. Det skiljer 60 poäng mellan mitt svagaste och mitt starkaste område. En klasskompis på folkhögskolan arbetade som ngn slags assistent eller roadie under en filminspelning. Fick ansvara för att ett antal barn hade rätt kläder med sig, vantar, mössor etc. Samt springa ärenden och vara tillgänglig när ngt skulle fixas. "Du där, kan du fixa två dalmatinerhundar tills i eftermiddag" ungefär. Det lät som en veritabel mardröm i mina öron, men hon tyckte mest det var kul. Inte särskilt jobbigt. Någon teoretisk begåvning är hon väl inte, esoterika kan hon inte ens uttala utan att staka sig, än mindre förstå innebörden av. En vanlig svensson med andra ord. Men hon kan glädja sig åt att hon funkar i vardagen.


Hehe, här kommer det fler såna. Jag har skrivit C- och D- uppsats på franska (älskat att skriva dem och också fått VG för dem). Få iväg bostadsbidragsansökan med rätt ifyllt, rätt bilagor och få iväg det i tid känns som att sitta i skamstocken utanför söndagmässan, eller värre, nästan death row. Samma sak är det med mina ungar, om än översatt till barnaktiviteter.

Tänker mycket på det jag läst på sistone, att det är mer lättlevt att ha ett smärre förståndshandikapp än att ha "väldigt ojämn begåvningsprofil" som det brukar kallas. Det skriver jag under på.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Nilale » 2008-05-24 19:58:41

Hela denna tråden gav mig kalla kårar och illamående. Fullkomligt avskyr papper och sånt som ska fyllas i. Får panik när jag ser brev från AF, FK etc.
Kan man inte som AS-person få hjälp med sånt någonstans; typ att man har en hjälpperson dit allt sånt skickas haha
Dessvärre måste man ju läsa på om en massa med bidrag och så för att få det att gå runt. Jag har ingen aning om vad som gäller för mig. Jag är bara "vanligt sjukskriven"/arbetslös, och lever på existensminimum, men bara orkar inte ta tag i det här med myndigheter. Blää... denna tråden vågar jag inte läsa fler ggr i, hehe
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 11:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-05-24 20:04:36

Med AS är man "funktionshindrad" i personkrets 1.
Då ska man kunna få en del hjälp (LSS från kommunen, hjälp från vuxenhab (kanske att komma i kontakt med den)...) - t.ex. en god man som man kan sätta till att t.ex. sköta ens papper. Har funnits en del trådar om sådant under min tid här, men kommer inte på vad de hette. Bör väl kunna sökas på nyckelord under "sök" i vänsterspalten.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in