Bli av med konstant trötthet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bli av med konstant trötthet

Inläggav summit » 2013-11-17 21:23:12

Hej, har sedan jag var runt 13 år haft problem med konstant trötthet. Det kom i samband med ångest och depression. Problemet är att tröttheten ALDRIG ger sig. Den finns där hela tiden, i olika grader. Allt från mild trötthet till en extrem sådan.

Tröttheten gör mig handlingsförlamad. Orkar inte med studierna. Tröttheten har sabbat mina studier ända sedan jag fick den, vilket är väldigt jobbigt. Jag upplever att allt annat får lida dessutom, som den sociala biten och att orka ta itu med problem. Det är svårt att ta itu med BDD om man t ex ska gå runt och vara konstant trött och sliten.

Har gått till läkare för att se om de kunde se något i mina blodvärden. Mina värden var normala tydligen. Så felet kan ju inte ligga där. Eller så var det saker i mina värden dom inte kollade upp. Ex testosteronhalt?

Har även testat något som heter Arctic root. Hjälpte inte. Nu testar jag magnesium. Har inte känt något än så länge. Koffein hjälper bara runt 10 min. Sen är tröttheten där igen.

Detta är sjukt jobbigt som ni förstår. Man vill ju inte vara en börda för samhället, men det är svårt att inte vara det när det inte finns energi över till att "ta sig i kragen".

Tränar hyfsat mycket. Blir ungefär ett pass om dan. Men jag får slita som ett djur för att orka det. Tänker på hur "bra" det ska vara med träning enligt alla råd och rön. Och nej, jag är inte övertränad, tröttheten är värre när jag inte tränar alls.

Så, några förslag på hur jag ska ta mig ur detta? Någon med liknande erfarenheter som kan dela med sig av råd för hur man hanterar detta och orkar med studier, vänner etc?

Tacksam för hjälp.
summit
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-09-16

Bli av med konstant trötthet

Inläggav Batman » 2013-11-17 21:40:48

Känner du dig ofta stressad? Kan du relatera till något när tröttheten blir värre? Hur är din sömn? Äter du näringsrikt? Hur mår du psykiskt och hur är dina tankar kring din situation?

Krävs lite mer information för att kunna bidra med hjälpsamma tips.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Bli av med konstant trötthet

Inläggav antonius » 2013-11-17 21:51:29

Alltså, @summit du skriver inte hur gammal du är, men jag får för mig att du är en tonårskille och det är dom tröttaste varelserna på denna planet, själv kunde jag sova 14-15timmar per dygn om jag fick, så det blir nog bättre när du blir lite äldre. Men som Batman säger, vi måste nog veta lite mer för att ge dig lite råd. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bli av med konstant trötthet

Inläggav plåtmonster » 2013-11-17 21:54:08

Sömn, mat, dygnsrytm, träning, sådant man längtar efter, framtidsplaner, och sex. Allt kan påverka drivet man har.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bli av med konstant trötthet

Inläggav Miche » 2013-11-18 1:06:41

Har du kontrollerat din syn? Många får synförändringar i tonåren så som astigmatism, det är extremt tröttsamt att vara astigmatisk och inte få det korrigerat, jag har personligen erfarenhet av det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bli av med konstant trötthet

Inläggav summit » 2013-11-18 17:26:42

Berättar mer om mig själv då. Är 22 år kille. Har AS, OCD och BDD.

Om jag har stress så framkallas den av min ångest som jag har väldigt ofta. Känns inte som att ångesten i sig är det som gör mig konstant trött. Har frågat min psykolog om andra med BDD och ångest varit trötta som mig, och det har de inte varit. Många av min vänner som har diverse diagnoser är inte i närheten så trötta som jag är, vilket jag tycker är konstigt. Har en kompis som är undernärd, spelar dator-spel hela dagarna och äter massa godis och nästan aldrig rör sig. Till och med han är piggare, gladare och alertare än mig. Dessutom går han och lägger sig tidigt på morgonen och går upp runt 13 varje dag.

Själv äter jag relativt nyttigt. Äter kanske inte så mycket grönsaker. Blir oftast morötter. Onyttigheter är oftast lika med noll varje dag. När jag tvingat i mig grönt så har jag inte känt av något. Även om jag kört med den dieten i runt 3 veckor. Tröttheten finns där ändå. Jag gör något aktivt varje dag. Sitter inte SÅ mycket vid datorn. Kanske i snitt 2 timmar per dag. Somnar runt 23:30 varje natt och går upp 07:30. När jag går upp då är jag som en zombie. För att dagen inte ska bli helt förstörd måste jag sova till 11-12, men även då är jag trött.

Tror inte detta problem är så enkelt att jag ska köra med enbart bra kost och bra rutiner. Det är något som fattas i mig. Som att det är brist på något ämne i hjärnan.

Har testat massa olika saker och tröttheten finns alltid där.

Ska kolla upp det där med synen.
summit
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-09-16

Bli av med konstant trötthet

Inläggav antonius » 2013-11-18 17:47:02

Ja du är ju inte tonåring längre, så det vettetusan vad som fattas dig. Övervikt kan väl vara tröttande, både fysiskt och psykiskt, samt oro. Du har inget mål i livet du brinner för lite särskilt, sånt kan göra att man övervinner tröttheten om det är rent psykiskt. Nått du kan distrahera det envisa trötthetsmonstret du verkar bära på. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bli av med konstant trötthet

Inläggav summit » 2013-11-18 19:59:37

Framförallt vill jag ju veta vad den exakt beror på och utgå från det.

Har inget direkt intresse som jag brinner för just nu. Har spelat dator så mycket i mitt liv så jag är less på det. Något som skulle kunna vara mer tänkbara intressen är typ motorcross eller något annat med fart i. När det är vinter så ska jag ta upp det med snowboard igen. Problemet just nu är väl att det är totalt dödläge i en säsong som detta. Det är ingen snö men samtidigt för kallt och riskbelagt att ta upp detta med cross. Dessutom är det för sent för i år tror jag. Får se om jag känner mig piggare när jag får utlopp för något av dessa sakerna.

Det är som att jag inte kan finna stimulans i saker som att ta det lugnt och läsa eller kolla på tv, förrän jag har gjort något riskfyllt. Det konstiga var att jag inte alls var så här när jag var liten, utan tvärt om.
summit
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-09-16

Bli av med konstant trötthet

Inläggav antonius » 2013-11-18 20:19:03

Du har ingen relation, det kan väl pigga upp, nu menar jag inte bara en kärleksrelation utan det kan ju vara att skaffa husdjur att ägna sig åt, hund t ex. Det finns många som brinner för att jobba ideellt åt någon hjälporg eller barntränare i ngn sportklubb :-)063
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bli av med konstant trötthet

Inläggav plåtmonster » 2013-11-19 0:39:13

@summit, Du kan bygga en quadrokopter för en människa om du gillar fart. Tänk dock på att om det blir fel på maskinen så dödstörtar man direkt till skillnad från många andra flygdon..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bli av med konstant trötthet

Inläggav Intressant » 2013-11-19 0:56:40

summit skrev:Hej, har sedan jag var runt 13 år haft problem med konstant trötthet. Det kom i samband med ångest och depression. Problemet är att tröttheten ALDRIG ger sig. Den finns där hela tiden, i olika grader. Allt från mild trötthet till en extrem sådan.

Tröttheten gör mig handlingsförlamad. Orkar inte med studierna. Tröttheten har sabbat mina studier ända sedan jag fick den, vilket är väldigt jobbigt. Jag upplever att allt annat får lida dessutom, som den sociala biten och att orka ta itu med problem. Det är svårt att ta itu med BDD om man t ex ska gå runt och vara konstant trött och sliten.

Har gått till läkare för att se om de kunde se något i mina blodvärden. Mina värden var normala tydligen. Så felet kan ju inte ligga där. Eller så var det saker i mina värden dom inte kollade upp. Ex testosteronhalt?

Har även testat något som heter Arctic root. Hjälpte inte. Nu testar jag magnesium. Har inte känt något än så länge. Koffein hjälper bara runt 10 min. Sen är tröttheten där igen.

Detta är sjukt jobbigt som ni förstår. Man vill ju inte vara en börda för samhället, men det är svårt att inte vara det när det inte finns energi över till att "ta sig i kragen".

Tränar hyfsat mycket. Blir ungefär ett pass om dan. Men jag får slita som ett djur för att orka det. Tänker på hur "bra" det ska vara med träning enligt alla råd och rön. Och nej, jag är inte övertränad, tröttheten är värre när jag inte tränar alls.

Så, några förslag på hur jag ska ta mig ur detta? Någon med liknande erfarenheter som kan dela med sig av råd för hur man hanterar detta och orkar med studier, vänner etc?

Tacksam för hjälp.


Jag är i samma båt. Lider med av detta. Men för mig har det inte alltid varit såhär. Jag var väldigt aktiv och sportig förut. Finner du en lösning. Så berätta. Jag hörde någon om tyngdtäcke i helgen, som ska tydligen vara ett bra alternativ till sömn. Jag tror personligen att jag lider av det pga dålig sömn.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Bli av med konstant trötthet

Inläggav Intressant » 2013-11-19 0:57:35

antonius skrev:Du har ingen relation, det kan väl pigga upp, nu menar jag inte bara en kärleksrelation utan det kan ju vara att skaffa husdjur att ägna sig åt, hund t ex. Det finns många som brinner för att jobba ideellt åt någon hjälporg eller barntränare i ngn sportklubb :-)063


Relationer hjälper mig, men det är ju inget man kan förlita sig på. Jag behöver en stadigare pelare att stå på.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Bli av med konstant trötthet

Inläggav Tinii » 2013-11-19 2:24:39

Intressant skrev:Jag är i samma båt. Lider med av detta. Men för mig har det inte alltid varit såhär. Jag var väldigt aktiv och sportig förut. Finner du en lösning. Så berätta. Jag hörde någon om tyngdtäcke i helgen, som ska tydligen vara ett bra alternativ till sömn. Jag tror personligen att jag lider av det pga dålig sömn.


Jag har ingen lösning tyvärr, däremot kanske jag har användbara tips för att kanske underlätta lite.

Det som Intressant syftar på är något som kallas för Kedjetäcke, finns även bolltäcke. För dem som det har hjälpt har det hjälpt jättebra. Värt att testa. Jag vet inte hur det fungerar där du är inskriven men dem jag känner som har fått det har de fått dem på recept från sjukgymnasten som är kopplad till derad mottagning.

Andra tipset är att enligt en studie går det att förbereda kroppen och hjärnan att vara vaken genom att se till att ha en bestämd tid som du vaknar varje dag. Är du ändå trött så ska du gå upp och kan gå och lägga dig tidigast 40min senare. Det är självklart att det kommer några dagar innan du förhoppningsvis märker någob skillnad.

Sista tipset är att prova med att äta extra d-vitaminer, finns receptfritt. Har de föresten kollat upp det på vårdcentralen? Kollat upp järnvärden?
Jag hade lågt järn och D-vitaminvärden. Jag tog, och tar ibland fortfarande det ibland. Jag tig tabletterna tillsammans med c-vitaminbrus för att öka upptaget av vitaminerna

Även prova rosenrot, finns på hälsokostaffärer.

Lycka till och håll oss uppdaterade.

Ps. Tror att det finns något som heter sömnkliniken. Vet inte vart du bort men i Stockholm tror jag att den tillhör sophiahemmet alt Karolinska. Om din kommun/stad inte har en sån klunik ska du ha rättigheten att få bli remiterad dit i så fall då dem inte kan erbjuda det i din kommun
Tinii
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Bli av med konstant trötthet

Inläggav Intressant » 2013-11-19 2:43:52

Tinii skrev:
Intressant skrev:Jag är i samma båt. Lider med av detta. Men för mig har det inte alltid varit såhär. Jag var väldigt aktiv och sportig förut. Finner du en lösning. Så berätta. Jag hörde någon om tyngdtäcke i helgen, som ska tydligen vara ett bra alternativ till sömn. Jag tror personligen att jag lider av det pga dålig sömn.


Jag har ingen lösning tyvärr, däeemot kanske jag har användbara tips för att kanske underlätta lite.

Det som Intressant syftar på är något som kallas för Kedjetäcke, finns även bolltäcke. För dem som det har hjälpt har det hjälpt jättebra. Värt att testa. Jag vet inte hur det fungerar där du är inskriven men dem jag känner som har fått det har de fått dem på recept från sjukgymnasten som är kopplad till derad mottagning.

Andra tipset är att enligt en studie går det att förbereda kroppen och hjärnan att vara vaken genom att se till att ha en bestämd tid som du vaknar varje dag. Är du ändå trött så ska du gå upp och kan gå och lägga dig tidigast 40min senare. Det är självklart att det kommer några dagar innan du förhoppningsvis märker någob skillnad.

Sista tipset är att prova med att äta extra d-vitaminer, finns receptfritt. Har de föresten kollat upp det på vårdcentralen? Kollat upp järnvärden?
Jag hade lågt järn och D-vitaminvärden. Jag tog, och tar ibland fortfarande det ibland. Jag tig tabletterna tillsammans med c-vitaminbrus för att öka upptaget av vitaminerna

Även prova rosenrot, finns på hälsokostaffärer.

Lycka till och håll oss uppdaterade.

Ps. Tror att det finns något som heter sönnkliniken. Vet inte vart du bort men i Stockholm tror jag att den tillhör sophiahemmet alt Karolinska. Om din kommun/stad inte har en sån klunik ska du ha rättigheten att få bli remiterad dit i så fall då dem.inte kan erbjuda det i din kommun


Jag får inte ens sjukgymnastik även fast jag tagit upp frågan typ 20 gånger, jag vill inte be om något. Men jag funderar på att ta upp detta med täcket, jag beskrev för en kille på en fest hur jag ligget på händerna för att det känns som att jag är på väg att lyfta, jag tror ev detta kan fungera en del.

Jag borde kanke inte nämna det, men det är nog inte så svårt att lista ut min identitet vid detta laget redan. Jag bor på Söder. Rosenrot kan nog bli svårt, jag har nog nästan f*n testat alla sömnpreparat som finns och det är inte mycket alls som hjälper. Kanske värt att pröva rosenrot endå kanske. Verkar ju som att det fungerar för vissa.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Bli av med konstant trötthet

Inläggav summit » 2013-11-21 14:59:51

antonius skrev:Du har ingen relation, det kan väl pigga upp, nu menar jag inte bara en kärleksrelation utan det kan ju vara att skaffa husdjur att ägna sig åt, hund t ex. Det finns många som brinner för att jobba ideellt åt någon hjälporg eller barntränare i ngn sportklubb :-)063


Vad vet du om jag har nån relation eller inte? ;) Har en tjej. Dessutom har jag två katter som jag älskar. Men som en annan sa så är det inte detta som ska lösa denna hemska trötthet. Tror inte heller att quadrokoppter är rätt lösning heller. Men jag fick en rolig bild i huvet iaf.

Jag ska ta ytterligare ett blodprov och kolla min testohallt. Många blir trötta om den är för låg och jag misstänker att den ligger vid gränsvärdet. Ca 200 vilket jag anser är på tok för lågt. Är rädd för att den som nu kan hjälpa mig med detta inte vågar göra det för att det finns vissa risker med det. Prostatacancer, hjärtproblem. Finns även en risk med att om man får i sig testo på konstgjord väg så kan det eliminera hjärnans naturliga förmåga att producera det.

Ja det är mycket risker med det hela. Men vilken situation är mest värd att innfinna sig i? Att som nu gå runt och vara konstant trött, omotiverad, ha dåligt minne, allämänt dåligt libido, låg sexuell energi, problem med att bygga muskler, att inte kunna tänka klart, att ha väldigt lågt självförtroende, inte kunna fokusera ordentligt.

Listan kan göras lång. Har läst på om brist på testo och det stämmer skrämmande bra på mig. Det finns risker uppenbarligen med testo-ersättning. Men eftersom att alla är så rädda för detta så kommer jag antagligen få vända mig till svarta marknaden. Hellre 10 bra år än 30 värdlösa. Detta är givetvis inget jag kommer att pröva för än jag testat allt annat och det nu skulle visa sig att inget av dessa skulle fungera. Just nu tar jaf concerta, vilket jag inte har recept till ens. Och vad är värst: testoersättning eller att köra concerta för resten av mitt liv?

Ja, mitt liv är inte enkelt. Men om det är något jag gillar är att jag aldrig ger upp, samtidigt som jag vet att vilken medlmåtta gjort för länge sen.
summit
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-09-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in