Billiga bostäder för unga/låginkomsttagare [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-15 18:44:21

Archpsyche skrev:Folk i länder med lägre bostandard verkar kunna skaffa alldeles tillräckligt många barn. Svensk nativitet är god, vilket i första hand beror på rimlig barnomsorg. Det finns mer att göra för att underlätta för familjer. Lägre skatter på arbete är ett bra första steg.

...så de kan göra avdrag och grejer? Bullshit.
Vad folk behöver är billigare bostäder. Alla har nämligen inte två miljoner i fickan. Nej, bygg fler hyresrätter, omvandla bostadsrätter till hyresrätter och höj skatten så vi får en välfärd värd namnet.

Jag förstår ärligt inte de som röstar på Alliansen. Sänka skatten och få avdrag för hushållsnära tjänster på bekostnad av socialförsäkring, fungerande sjukhus, skolor och åldringsvård.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2012-11-15 18:50:22

Jag tycker att man borde sluta lägga en massa pengar på att handikapp-anpassa bostäder för äldre. Jag menar, det ÄR inte en mänsklig rättighet att bo kvar i jättevillan när man är 75 år och inte kan ta sig uppför trappan eller in i duschen längre. Vill man göra det så får man vackert betala anpassning av bostaden själv tycker jag.

Om det fanns plats på äldreboende för äldre som är i behov av det och man slutade subventionera "rätten" att åldras ensam i misär i ett hem man inte längre kan sköta, så skulle det frigöras en hel del bostäder.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Archpsyche » 2012-11-15 19:16:53

KrigarSjäl skrev:
Archpsyche skrev:Folk i länder med lägre bostandard verkar kunna skaffa alldeles tillräckligt många barn. Svensk nativitet är god, vilket i första hand beror på rimlig barnomsorg. Det finns mer att göra för att underlätta för familjer. Lägre skatter på arbete är ett bra första steg.

...så de kan göra avdrag och grejer? Bullshit.
Vad folk behöver är billigare bostäder. Alla har nämligen inte två miljoner i fickan. Nej, bygg fler hyresrätter, omvandla bostadsrätter till hyresrätter och höj skatten så vi får en välfärd värd namnet.

Jag förstår ärligt inte de som röstar på Alliansen. Sänka skatten och få avdrag för hushållsnära tjänster på bekostnad av socialförsäkring, fungerande sjukhus, skolor och åldringsvård.


Det är inte svårt att både sänka skatten OCH förbättra välfärden. Men dumheter som bistånd mm ska vi rensa bort. Vissa skatter ger dessutom negativ inkomst, eftersom de blockerar arbete. Det råder konsensus inom alla relevanta organ om att värnskatten inte ger en spänn till statskassan. Bara att ta bort direkt.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2012-11-15 19:47:34

Gafsan skrev:Jag tycker att man borde sluta lägga en massa pengar på att handikapp-anpassa bostäder för äldre. Jag menar, det ÄR inte en mänsklig rättighet att bo kvar i jättevillan när man är 75 år och inte kan ta sig uppför trappan eller in i duschen längre. Vill man göra det så får man vackert betala anpassning av bostaden själv tycker jag.

Om det fanns plats på äldreboende för äldre som är i behov av det och man slutade subventionera "rätten" att åldras ensam i misär i ett hem man inte längre kan sköta, så skulle det frigöras en hel del bostäder.

Det är ju kommunernas ansvar att betala för handikappanpassning av bostäder, och eftersom det är så ruskigt dyrt har vissa grejer hamnat på privatpersoner som bygger hus istället. Exempelvis måste alla handikappanpassa sina badrum nuförtiden, de måste ha sådana mått att man kommer in med en rullstol och kan vända. Jag tror det är samma i nybyggda lägenheter, vilket gör att en liten etta på 20kvm måste ha nästan halva ytan som badrum. Och det även om det aldrig någonsin kommer bo någon rullstolsburen där...
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-15 20:29:45

Archpsyche skrev:Folk i länder med lägre bostandard verkar kunna skaffa alldeles tillräckligt många barn. Svensk nativitet är god, vilket i första hand beror på rimlig barnomsorg. Det finns mer att göra för att underlätta för familjer. Lägre skatter på arbete är ett bra första steg.


Nativiteten i Sverige är hyfsad men befolkningen skulle minska utan invandring.

Traditonellt fanns det en omvänt samband mellan nativitet och kvinnors förvärvsfrekvens och så är sannolikt fortfarande fallet i många länder där kvinnor har en lägre förvärvsfrekvens än i Sverige. Sen finns det ett antal andra sociala och kulturella faktorer som har att göra med hur många barn folk får. När det gäller bostadsstandard är de nordiska länderna ett specialfall,, eftersom vi har en gles och utspridd befolkning och ett kallt klimat som båda är aspekter som höjer kraven på bostadsstandarden.

Skatterna behöver inte sänkas utan höjas,, och mer skattekronor måste in i den offentliga sektorn om man ska förbättra situationen för alla familjer. Personligen tycker jag dock inte att det är familjerna generellt som behöver få det bättre utan situationen för arbetslösa och sjukskrivna och deras barn som har tappat mycket i relation till högre inkomstgrupper de senaste åren.

Både arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen är försäkringar inte bidrag, finansierade dels med skatter dels med avgifter, där försäkringstagarna i dagsläget inte kan räkna med att få valuta på insatt kapital. Det tycker jag är fel.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2012-11-15 20:49:58

Archpsyche skrev:Folk i länder med lägre bostandard verkar kunna skaffa alldeles tillräckligt många barn. Svensk nativitet är god, vilket i första hand beror på rimlig barnomsorg. Det finns mer att göra för att underlätta för familjer. Lägre skatter på arbete är ett bra första steg.


Den svenska nativiteten är god jämfört med t ex Italiens, men är ändå lägre än 2,1, vilket krävs för att befolkningen inte ska minska.

[Borttaget, hela inlägget finns här: post924806.html#p924806]

Det finns flera orsaker till det sena barnafödandet, men en orsak är förstås att man inte gärna skaffar barn om man fortfarande bor hos föräldrarna el i andra hand.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2012-11-15 21:02:03

"More children of better quality", jag vet. Men vi har inte samma människosyn idag som på 1930-talet.

Färre ungdomar borde kanske studera vidare på högskola. Om de får fasta jobb kan de skaffa barn i den optimala åldern (ca 25 år) istf att vänta till 29-30 år.

Fast problemet är ju att det är svårt att få jobb både för de lågutbildade och de högutbildade. Och när hyresrätterna minskar, så blir det svårare att skaffa bostad också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Archpsyche » 2012-11-15 21:20:04

Människosyn? Det handlar väl om den väl belagda insikten om att sannolikheten för att få en produktiv nettobidragsgivare är större ju högre funktionsnivå föräldrarna har. Det är lika sant då som nu. Det har verkligen inget egenvärde att utveckligsstörda får fler utvecklingsstörda barn som de inte kan ta hand om.

Men jag håller med om att färre antagligen bör studera vidare. Hantverksarbeten har fått alldeles för låg status i förhållande till sitt värde för samhällsfunktionerna. Det är inte dåliga jobb för folk som är mer praktiskt än teoretiskt lagda.

Vill man ha hyresrätter får man göra det lönsamt att bygga hyresrätter, svårare än så är det inte. Den tiden är förbi då man trodde att man kunde höja skatten och låta samhället stå för allt. Nu måste vi begränsa oss till de saker som mer rationellt sköts gemensamt, som vägar o dyl, och låta marknaden reglera saker som mat, kläder och bostäder.

Jobb kommer när det är lönsamt att anställa. Det är det inte med våra konfiskatoriskt höga skatter och fånigt höga ingångslöner. Hellre låg lön först, och sedan arbeta sig upp.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2012-11-16 6:56:11

Moderator

Diskussionen om att skaffa barn finns här: vilka-bor-inte-skaffa-barn-t30240.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Kanin » 2012-11-16 8:15:46

Archpsyche skrev:Människosyn? Det handlar väl om den väl belagda insikten om att sannolikheten för att få en produktiv nettobidragsgivare är större ju högre funktionsnivå föräldrarna har. Det är lika sant då som nu. Det har verkligen inget egenvärde att utveckligsstörda får fler utvecklingsstörda barn som de inte kan ta hand om.

Men jag håller med om att färre antagligen bör studera vidare. Hantverksarbeten har fått alldeles för låg status i förhållande till sitt värde för samhällsfunktionerna. Det är inte dåliga jobb för folk som är mer praktiskt än teoretiskt lagda.

Vill man ha hyresrätter får man göra det lönsamt att bygga hyresrätter, svårare än så är det inte. Den tiden är förbi då man trodde att man kunde höja skatten och låta samhället stå för allt. Nu måste vi begränsa oss till de saker som mer rationellt sköts gemensamt, som vägar o dyl, och låta marknaden reglera saker som mat, kläder och bostäder.

Jobb kommer när det är lönsamt att anställa. Det är det inte med våra konfiskatoriskt höga skatter och fånigt höga ingångslöner. Hellre låg lön först, och sedan arbeta sig upp.

Historiens pendel kommer snart att röra sig åt det andra hållet. Vi kommer att få ett långsiktigt bostadsbyggande som inte kräver vinst inom fem år (och hyror som fyller kapitalets omättliga munnar) och ser till bostäders verkliga värde för individer och för samhället i stort. Marknadslösningar styrs av girighet, utnyttjande och skapande istället för uppfyllande av behov, och innebär därmed inte rationella lösningar på gemensamma problem.

För att lösa bostadsbristen krävs långsiktig planering, med uthålligt byggande och ett strävande bort från koncentriskt växande runt allt mer koncentrerade jobb- och utbudscentra. Marknadshyror leder enbart till förstärkt bostadssegregation.

Låga ingångslöner förstärker den segregerande effekten med ökade klyftor och konflikter, med en allt fattigare ungdomsklass, nedåttryck på den allmänna lönenivån och maktöverföring från arbetstagare till arbetsgivare. Arbetslösheten åtgärdas bäst genom utbildning för att fylla befintlig personalbrist, en mer rimlig och rättvis rekryteringsprocess, sänkta arbetstider för ett jämnt fördelande av befintlig arbetsbörda och identifiering av behov som idag inte uppfylls av samhället.

Att försämra möjligheterna för ungdomar att studera förstärker befintliga klassklyftor och leder till att de som inte föds med högutbildade och välbärgade föräldrar utesluts från det framväxande kunskapssamhället. Visst bör hantverksarbete ha lika hög status (och lön) som allt annat arbete, men det ligger uppenbarligen utanför marknadskrafternas vilja och förmåga.

Och din människosyn är verkligen horribel då du inte ser något värde i en människa som inte är nettobidragsgivare och kan fylla din svällande buk (bildligt talat).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2012-11-16 10:32:29

plåtmonster skrev:I Lund finns det lägenheter på 8,8 m² med kokvrå, kylskåp, dusch, toa, arbetsbord, köksbord, sovloft och de är tydligen rätt billiga.med 2500 SEK/mån.

DN: Sveriges minsta studentbostad återfinns i Lund (2012-01-23)
LundaGård: Asketisk student sökes (2012-01-23)
NyT: Sveriges minsta studentbostad för liten (2012-01-24)

Bild

å gode gud! vem betalar så mycket för 8,8 kvadrat?!
man kan ju få en fin etta med badrum (med badkar såklart) och fint kök på ca 40 kvadrat för den summan, ännu billigare om man är student. hur har folk i storstäder råd att leva???
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2012-11-16 10:38:53

rapchic skrev:
plåtmonster skrev:I Lund finns det lägenheter på 8,8 m² med kokvrå, kylskåp, dusch, toa, arbetsbord, köksbord, sovloft och de är tydligen rätt billiga.med 2500 SEK/mån.

DN: Sveriges minsta studentbostad återfinns i Lund (2012-01-23)
LundaGård: Asketisk student sökes (2012-01-23)
NyT: Sveriges minsta studentbostad för liten (2012-01-24)

Bild

å gode gud! vem betalar så mycket för 8,8 kvadrat?!
man kan ju få en fin etta med badrum (med badkar såklart) och fint kök på ca 40 kvadrat för den summan, ännu billigare om man är student. hur har folk i storstäder råd att leva???


I regel högre lön och välfungerande kollektivtrafik. Fungerar kollektivtrafiken tjänar man in flera tusen. Men nu handlade det här om studenter så dom har ju inte högre lön. Men o andra sidan så pluggar dom i Lund som klassas som en utav Sveriges bästa universitet. Så får dom leva knapert under studie tiden så lär det bli bättre sedan när dom får jobb.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2012-11-16 10:49:48

slackern skrev:
rapchic skrev:
plåtmonster skrev:I Lund finns det lägenheter på 8,8 m² med kokvrå, kylskåp, dusch, toa, arbetsbord, köksbord, sovloft och de är tydligen rätt billiga.med 2500 SEK/mån.

DN: Sveriges minsta studentbostad återfinns i Lund (2012-01-23)
LundaGård: Asketisk student sökes (2012-01-23)
NyT: Sveriges minsta studentbostad för liten (2012-01-24)

Bild

å gode gud! vem betalar så mycket för 8,8 kvadrat?!
man kan ju få en fin etta med badrum (med badkar såklart) och fint kök på ca 40 kvadrat för den summan, ännu billigare om man är student. hur har folk i storstäder råd att leva???


I regel högre lön och välfungerande kollektivtrafik. Fungerar kollektivtrafiken tjänar man in flera tusen. Men nu handlade det här om studenter så dom har ju inte högre lön. Men o andra sidan så pluggar dom i Lund som klassas som en utav Sveriges bästa universitet. Så får dom leva knapert under studie tiden så lär det bli bättre sedan när dom får jobb.

tja det posetiva med den staden jag bodde i (bor ju utanför den nu) är ju att man kan gå överallt så kollektivtrafik behövs inte (även om den finns är ju säkert praktiskt för äldre som inte kan gå lika bra tex).
däremot så tror jag dig när du säger att vi snitt har lägre lön här i stan finns ju knappt några akademikerjobb tex (om dom finns) dom rika i stan är väl dom som äger egna företag tex.
den etta jag pratade om på 40 kvadrat finns ju på studentpris också för 2000kr/mån för studenter har vi, blandannat en bra gymnasieskola som många flyttar till stan för (jag vart förvånad också) och nån slags universitetsutbildning också som jag inte minns vad det var.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Archpsyche » 2012-11-16 13:24:08

Kanin skrev:
Archpsyche skrev:Människosyn? Det handlar väl om den väl belagda insikten om att sannolikheten för att få en produktiv nettobidragsgivare är större ju högre funktionsnivå föräldrarna har. Det är lika sant då som nu. Det har verkligen inget egenvärde att utveckligsstörda får fler utvecklingsstörda barn som de inte kan ta hand om.

Men jag håller med om att färre antagligen bör studera vidare. Hantverksarbeten har fått alldeles för låg status i förhållande till sitt värde för samhällsfunktionerna. Det är inte dåliga jobb för folk som är mer praktiskt än teoretiskt lagda.

Vill man ha hyresrätter får man göra det lönsamt att bygga hyresrätter, svårare än så är det inte. Den tiden är förbi då man trodde att man kunde höja skatten och låta samhället stå för allt. Nu måste vi begränsa oss till de saker som mer rationellt sköts gemensamt, som vägar o dyl, och låta marknaden reglera saker som mat, kläder och bostäder.

Jobb kommer när det är lönsamt att anställa. Det är det inte med våra konfiskatoriskt höga skatter och fånigt höga ingångslöner. Hellre låg lön först, och sedan arbeta sig upp.

Historiens pendel kommer snart att röra sig åt det andra hållet. Vi kommer att få ett långsiktigt bostadsbyggande som inte kräver vinst inom fem år (och hyror som fyller kapitalets omättliga munnar) och ser till bostäders verkliga värde för individer och för samhället i stort. Marknadslösningar styrs av girighet, utnyttjande och skapande istället för uppfyllande av behov, och innebär därmed inte rationella lösningar på gemensamma problem.

För att lösa bostadsbristen krävs långsiktig planering, med uthålligt byggande och ett strävande bort från koncentriskt växande runt allt mer koncentrerade jobb- och utbudscentra. Marknadshyror leder enbart till förstärkt bostadssegregation.

Låga ingångslöner förstärker den segregerande effekten med ökade klyftor och konflikter, med en allt fattigare ungdomsklass, nedåttryck på den allmänna lönenivån och maktöverföring från arbetstagare till arbetsgivare. Arbetslösheten åtgärdas bäst genom utbildning för att fylla befintlig personalbrist, en mer rimlig och rättvis rekryteringsprocess, sänkta arbetstider för ett jämnt fördelande av befintlig arbetsbörda och identifiering av behov som idag inte uppfylls av samhället.

Att försämra möjligheterna för ungdomar att studera förstärker befintliga klassklyftor och leder till att de som inte föds med högutbildade och välbärgade föräldrar utesluts från det framväxande kunskapssamhället. Visst bör hantverksarbete ha lika hög status (och lön) som allt annat arbete, men det ligger uppenbarligen utanför marknadskrafternas vilja och förmåga.

Och din människosyn är verkligen horribel då du inte ser något värde i en människa som inte är nettobidragsgivare och kan fylla din svällande buk (bildligt talat).


Som vanligt blir det personangrepp när man inte har något annat att komma med än lösa floskler. Dina förslag har vi prövat, om och om igen. Det finns inget annat sätt att lösa arbetslösheten än att låta folk jobba till den lön som deras prestation motiverar. Och alla dessa människor som presterar sämre kan inte utbildas bort. De har oftast för låg begåvning. Alternativet är bara sjukersättning. Jag träffar dem varje dag. De kan aldrig tillgodogöra sig en utbildning. Det där är bara drömmar.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Kanin » 2012-11-16 14:20:57

Archpsyche skrev:Som vanligt blir det personangrepp när man inte har något annat att komma med än lösa floskler.

Så när jag ifrågasätter ditt sätt att enbart värdesätta människor utifrån monetära mått så är det persongrepp och varje gång jag påpekar att det finns medmänskliga alternativ till nyliberala och exkluderande lösningar, så är det världsfrånvänd idealism och floskler.

Archpsyche skrev:Dina förslag har vi prövat, om och om igen.

Jag håller inte med om det. De blandekonomiska lösningar som tillämpat vissa av de idéer jag förespråkar har ofta varit högst lyckosamma och förstärkt välfärden för den breda massan.

Dina förslag har prövats (och påtvingats) många gånger och ständigt med högst problematiska följder.

Hur mycket du än vill något annat så är marknadsliberalismen inte en universallösning och inte byggd på absoluta sanningar.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav LordNelson » 2012-11-16 15:59:06

Archpsyche skrev:
Kanin skrev:
Archpsyche skrev:Människosyn? Det handlar väl om den väl belagda insikten om att sannolikheten för att få en produktiv nettobidragsgivare är större ju högre funktionsnivå föräldrarna har. Det är lika sant då som nu. Det har verkligen inget egenvärde att utveckligsstörda får fler utvecklingsstörda barn som de inte kan ta hand om.

Men jag håller med om att färre antagligen bör studera vidare. Hantverksarbeten har fått alldeles för låg status i förhållande till sitt värde för samhällsfunktionerna. Det är inte dåliga jobb för folk som är mer praktiskt än teoretiskt lagda.

Vill man ha hyresrätter får man göra det lönsamt att bygga hyresrätter, svårare än så är det inte. Den tiden är förbi då man trodde att man kunde höja skatten och låta samhället stå för allt. Nu måste vi begränsa oss till de saker som mer rationellt sköts gemensamt, som vägar o dyl, och låta marknaden reglera saker som mat, kläder och bostäder.

Jobb kommer när det är lönsamt att anställa. Det är det inte med våra konfiskatoriskt höga skatter och fånigt höga ingångslöner. Hellre låg lön först, och sedan arbeta sig upp.

Historiens pendel kommer snart att röra sig åt det andra hållet. Vi kommer att få ett långsiktigt bostadsbyggande som inte kräver vinst inom fem år (och hyror som fyller kapitalets omättliga munnar) och ser till bostäders verkliga värde för individer och för samhället i stort. Marknadslösningar styrs av girighet, utnyttjande och skapande istället för uppfyllande av behov, och innebär därmed inte rationella lösningar på gemensamma problem.

För att lösa bostadsbristen krävs långsiktig planering, med uthålligt byggande och ett strävande bort från koncentriskt växande runt allt mer koncentrerade jobb- och utbudscentra. Marknadshyror leder enbart till förstärkt bostadssegregation.

Låga ingångslöner förstärker den segregerande effekten med ökade klyftor och konflikter, med en allt fattigare ungdomsklass, nedåttryck på den allmänna lönenivån och maktöverföring från arbetstagare till arbetsgivare. Arbetslösheten åtgärdas bäst genom utbildning för att fylla befintlig personalbrist, en mer rimlig och rättvis rekryteringsprocess, sänkta arbetstider för ett jämnt fördelande av befintlig arbetsbörda och identifiering av behov som idag inte uppfylls av samhället.

Att försämra möjligheterna för ungdomar att studera förstärker befintliga klassklyftor och leder till att de som inte föds med högutbildade och välbärgade föräldrar utesluts från det framväxande kunskapssamhället. Visst bör hantverksarbete ha lika hög status (och lön) som allt annat arbete, men det ligger uppenbarligen utanför marknadskrafternas vilja och förmåga.

Och din människosyn är verkligen horribel då du inte ser något värde i en människa som inte är nettobidragsgivare och kan fylla din svällande buk (bildligt talat).


Som vanligt blir det personangrepp när man inte har något annat att komma med än lösa floskler. Dina förslag har vi prövat, om och om igen. Det finns inget annat sätt att lösa arbetslösheten än att låta folk jobba till den lön som deras prestation motiverar. Och alla dessa människor som presterar sämre kan inte utbildas bort. De har oftast för låg begåvning. Alternativet är bara sjukersättning. Jag träffar dem varje dag. De kan aldrig tillgodogöra sig en utbildning. Det där är bara drömmar.


Jag antar att du vidtagit åtgärder för att inte föra dina defekter vidare.

(Det är inget personangrepp, utan antagande utifrån din höga medvetenhet och intelligens.)

Alien
Trots att du nyligen fick en tillsägelse för ditt personangrepp här post924997.html#p924997
så upprepar du det med andra ord. Att du själv påstår att det inte är ett personangrepp hindrar inte att det är det. Eftersom det är ett uppenbart trots mot forumreglerna och moderators tillsägelse, får du en varning denna gång.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-16 16:19:29

Utbildningen sker ju efter marknadskrafternas diktat i dagsläget. Annars hadde man enbart haft krav på sådana kunskaper som krävs för att klara av utbildningen samt bostad för alla antagna som är anpassad till studiemedlen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-16 21:19:28

Archpsyche skrev:Som vanligt blir det personangrepp när man inte har något annat att komma med än lösa floskler. Dina förslag har vi prövat, om och om igen. Det finns inget annat sätt att lösa arbetslösheten än att låta folk jobba till den lön som deras prestation motiverar. Och alla dessa människor som presterar sämre kan inte utbildas bort. De har oftast för låg begåvning. Alternativet är bara sjukersättning. Jag träffar dem varje dag. De kan aldrig tillgodogöra sig en utbildning. Det där är bara drömmar.


Min kommentar på den här typen av resonemang förvisades tydligen till en tråd som handlade om barnafödande så jag klistrar in den igen:

Bjäbbmonstret skrev:Samhället är konstruerat för att vissa inte ska behövas. Det är borgerlighetens människosyn. Att en person som har en sådan syn på sina medmänniskor som hr Archpsyche verkar arbeta som läkare gör mig orolig. Han visar ju förakt för alla som inte tillhör hans samhällsklass vilket säkert gäller en hel del av hans patienter. Om det anses vara ett slag under bältet att jag säger det så får jag väl ta det då.

Så här är det. I stort sett VEM SOM HELST som hamnar i olyckliga omständigheter kan genom olycka, sjukdom eller oförvållad arbetslöshet hamna på obestånd och slås ut. Gränsen för den som är en fungerande samhällsmedborgare och den som är utslagen är hårfin och det kan gå fort.
De rika tror inte att det är så eller också har de släktingar eller annat kapital som kan rädda dem från det värsta.

Det finns många både intelligenta och högpresterande människor som hamnar i den situationer men det finns också gott om naiva borgarbrackor som tror att det aldrig ska drabba dem. Vi får väl se.

Det finns en massa jobb som är fysiskt ansträngande och som man lätt sliter ut sig på. Människor som har tvingats arbeta för länge med dessa blir inte arbetsföra trots att de har varit det från början . Samhället behöver ett skyddsnät och ett starkt sådant i stället för ett grovmaskigt.

Vad som nu pågår i samhället är en "omvänd klasskamp" där en borgerlig regering gör reformer som underlättar för de rika och halvrika att utnyttja andra människors arbetskraft såsom tjänstefolk. Min mormor var piga. För 30 år sen trodde man inte att man skulle få uppleva det här igen. Och med en subventionerad laglig sektor så minskar bara ersättningen och utsattheten ökar för dem som jobbar svart inom samma sektor.

Det är därför jag blir så provocerad av att här på forumet som vanligtvis är en frizon och ett stöd för ganska många utsatta människor blir tvungen att läsa det ena efter det andra urbota korkade inlägget av en person låter som en parodi på sig själv och representerade den attityd till andra människor som håller på att skapa omänsklighet, bristande humanism och utbredd nöd och elände bland stora grupper människor idag. Inte minst ett antal som råkar ha aspergers syndrom.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Archpsyche » 2012-11-17 1:59:20

Och jag svarar samma sak här. Det här är inte en frizon för radikala vänsteråsiktet, utan ett forum för folk med AS. Vissa av oss är inte vänster, i likhet med ungefär halva befolkningen. Jag påminner i sammanhanget om att endast 20% av dem med jobb röstade vänster, så högern företräder i hög grad dem som ska betala för alla åtgärder. Vi betalar gärna för sådant som fungerar, men inte gärna för tomma drömmar.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Flawed » 2012-11-17 3:19:34

Även högern ägnar sig åt tomma drömmar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav marxisten » 2012-11-17 4:05:44

Huggorm skrev:Men något annat jag funderat på är varför det måste vara så högt i tak. Måste man ha en hel meter tomrum ovanför huvudet?


Är kanske något mode i det, att folk gillar högt till tak?

Enda regeln jag vet om är att det ska vara minst 190cm i takhöjd för att det ska räknas som boyta.

Men det är bara en gissning.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 4:19:48

Ekonomin speglar (oftast) produktionen av t.ex mat, råvaror och tjänster. De som inte tillhör denna kategorin blir då obehövda, men utan barn, studenter, omhändertagande om sjuka osv så blir det inte så mycket produktion på sikt heller. De som hamnar utanför även detta beror då på vilken inställning till människor man har och vilka prioriteringar som görs eller måste göras.

Man kan ju fundera såhär också om boendesituationen. Används den mark som finns till de ändamål som driver den nuvarande och framtida ekonomin bäst? om man optimerade gatusystemet, byggde lagom och varierat på höjden, förlade verksamheter dit understödjande verksamheter får plats, osv. Samt kanske kvoterade byggtillstånd så att minst ett visst antal enkla men bra lägenheter måste byggas för att få bygga en bostad av annan typ. Detta för att driva på att det finns ett utbud av rimliga bostäder.

Man kan också bygga kommunikationer (t-bana, spårväg) och anlägga nya områden om marken är "upptagen". Vilket kanske också pekar på att det är ooptimalt för helheten att småpåvar tillåts hålla på mark.

Handläggningstider i byggnadsnämnder, lån, skatter, osv borde ses över.

(takhöjd är bl.a kopplat till temperaturdifferentialer osv)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Zombie » 2012-11-17 5:48:40

Archpsyche skrev:Jag påminner i sammanhanget om att endast 20% av dem med jobb röstade vänster, så högern företräder i hög grad dem som ska betala för alla åtgärder.

Tacka fan för det när framför allt moderaterna mycket medvetet riktade in sig på precis just dem som hade jobb – någorlunda "fina" sådana. Lovade dem ett party utan överdriven hänsyn till sådana de inte förstår sig på eller skulle kunna hota deras position, vid en tid då SAF:s opinionsbildning i den riktningen (i kombination med andra faktorer) just hade börjat bära frukt; och höll vad de lovade.

Archpsyche skrev:Vi betalar gärna för sådant som fungerar, men inte gärna för tomma drömmar.

Jag tror inte "ni" är kompetenta att bedöma vad som fungerar. (Dra därav inga slutsatser om vad till exempel jag tror skulle fungera.)

De förändringar jag antydde ovan har den följden att samhällsklasserna frikopplas från varandra, inslaget av förstahandserfarenheter från grupper som har det radikalt annorlunda än man själv sjunker under en kritisk nivå och den solidaritet som under några årtionden höll samman samhället dör. Det historiska normaltillståndet att man misstror, föraktar och moraliskt fördömer dem man inte förstår sig på – särskilt i riktning neråt – håller på att återställas. (Ett förakt jag tycker du själv ger utmärkta prov på.) Vilket innebär att den övergripande samhälleliga erfarenheten som företeelse håller på att avskaffas (från att aldrig ha varit stark), och med den kompetensen att bedöma folk utanför sin egen lilla grupp. (Och naturligtvis missgynnade gruppers incitament att hålla samhällsfred.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]

Inläggav Kanin » 2012-11-17 8:09:13

Archpsyche skrev:Jag påminner i sammanhanget om att endast 20% av dem med jobb röstade vänster, så högern företräder i hög grad dem som ska betala för alla åtgärder.

Det är helt fel.

Ca 20% av de arbetslösa röstade på alliansen i förra valet. Motsvarande siffra för förvärsarbetande var 50%.

En majoritet av medelinkomsttagarna (35-65 percentilen) röstade på vänsterblocket (44% röstade på alliansen).

I och med opinionens svängning till vänsterblockets fördel är ovanstående statistik ändå missvisande till alliansens fördel.

Källa: SCB, "Åttapartivalet 2010", http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?publobjid=17899
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in